Noniin, nyt eletään niitä harvoja hetkiä, että olen ollut jossain asiassa väärässä. Tehy sai kuin saikin vaatimuksensa aika pitkälti läpi.
Yksi asia kuitenkin on varma. Tällä päivämäärällä varmistui se, että maksan vuoden 2008 maaliskuusta eteenpäin veroni Itävaltaan eli Tehyn päätös varmisti lopullisesti muuttoni. En aio osallistua sairaanhoitajien palkankorotusten maksamiseen.
Ei kannata vittuilla meille parhaille maksajille tai me lopetamme maksamisen kokonaan.
Nyt toivon, että mahdollisimman moni hyvätuloinen/sijoittaja/pääomasijoittaja siirtyy palkkatöihin tai operoimaan ulkomaille tämän päätöksen johdosta. Maksan veroja tulevaisuudessa edelleen paljon mutta itävaltalaisten taskuun. Koen myös itse saavani verorahoilleni parempaa vastinetta Itävallassa kuin Suomessa.
Kuitenkin järjestely pitää sisällään kuntataloutta tehostavia toimia, joten kaikki on kiinni näkökulmasta. Itse pitäisin sopimusta yllättävän hyvänä valtio- ja kuntatalouden kannalta, koska pää myös vastuulliselle taloudenpidolle on auki, läpinäkyvällä tavalla.
Yleisemmällä tasolla voisi todeta, että kehitysmaapalkkoihin ja -veroihin emme siirry nyt, emmekä tee niin myöskään tulevaisuudessa. Kilpailukyky haetaan osaamisella ja sen sellaisilla asioilla, ei kurjuuden maksimoinnilla.
Verosuunnittelu on luonnollisesti O.K, kunhan ei tehdä todellisuutta vastaamattomia (lainvastaisia) järjestelyjä, joihin puuttumismahdollisuudet kansallisen verottajan toimesta ovat parantuneet vuosi vuodelta. EU:n sisällä käytävä verokilpailu on tiettyyn rajaan asti elinehto koko talousalueen dynamiikalle, mutta tiettyjen maiden osalta en ennustaisi veroetujen säilyvän kovinkaan pitkään, erityisesti esimerkiksi osinkoverojärjestelmien "kotiuttamissääntöjen" osalta. Britannia (Englanti) lienee tässä mielessä Keski-Eurooppaa luotettavampi, mutta siellä on tietysti muita vähemmän kivoja veroja, mutta siltikin minulle on annettu kertoa, että monet oikeasti rahaa omaavat ovat valinneet sen Viron, Hollannin, Sveitsin ja rajauksin Itävallan sijasta.
Tästä verokonsultaatiosta en tosin nyt laskuta.