Mainos

Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 626 578
  • 5 632

Viljuri

Jäsen
Noniin, nyt eletään niitä harvoja hetkiä, että olen ollut jossain asiassa väärässä. Tehy sai kuin saikin vaatimuksensa aika pitkälti läpi.

Yksi asia kuitenkin on varma. Tällä päivämäärällä varmistui se, että maksan vuoden 2008 maaliskuusta eteenpäin veroni Itävaltaan eli Tehyn päätös varmisti lopullisesti muuttoni. En aio osallistua sairaanhoitajien palkankorotusten maksamiseen.

Ei kannata vittuilla meille parhaille maksajille tai me lopetamme maksamisen kokonaan.

Nyt toivon, että mahdollisimman moni hyvätuloinen/sijoittaja/pääomasijoittaja siirtyy palkkatöihin tai operoimaan ulkomaille tämän päätöksen johdosta. Maksan veroja tulevaisuudessa edelleen paljon mutta itävaltalaisten taskuun. Koen myös itse saavani verorahoilleni parempaa vastinetta Itävallassa kuin Suomessa.

Kuitenkin järjestely pitää sisällään kuntataloutta tehostavia toimia, joten kaikki on kiinni näkökulmasta. Itse pitäisin sopimusta yllättävän hyvänä valtio- ja kuntatalouden kannalta, koska pää myös vastuulliselle taloudenpidolle on auki, läpinäkyvällä tavalla.

Yleisemmällä tasolla voisi todeta, että kehitysmaapalkkoihin ja -veroihin emme siirry nyt, emmekä tee niin myöskään tulevaisuudessa. Kilpailukyky haetaan osaamisella ja sen sellaisilla asioilla, ei kurjuuden maksimoinnilla.

Verosuunnittelu on luonnollisesti O.K, kunhan ei tehdä todellisuutta vastaamattomia (lainvastaisia) järjestelyjä, joihin puuttumismahdollisuudet kansallisen verottajan toimesta ovat parantuneet vuosi vuodelta. EU:n sisällä käytävä verokilpailu on tiettyyn rajaan asti elinehto koko talousalueen dynamiikalle, mutta tiettyjen maiden osalta en ennustaisi veroetujen säilyvän kovinkaan pitkään, erityisesti esimerkiksi osinkoverojärjestelmien "kotiuttamissääntöjen" osalta. Britannia (Englanti) lienee tässä mielessä Keski-Eurooppaa luotettavampi, mutta siellä on tietysti muita vähemmän kivoja veroja, mutta siltikin minulle on annettu kertoa, että monet oikeasti rahaa omaavat ovat valinneet sen Viron, Hollannin, Sveitsin ja rajauksin Itävallan sijasta.

Tästä verokonsultaatiosta en tosin nyt laskuta.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Eläkeikää tullaan nostamaan samassa tahdissa, epäilen että 2050 eläkeraja tulee olemaan about 70v.
Epäilen vahvasti, sillä onhan tuo 70:n vuoteen nostaminen kiva tekohengitys, jolla yksi hallitus saattaa pestä kätensä "eläkepommista". Seuraava hallitus on sitten sen kanssa jo kusessa, ellei sitten lasketa luonnollisen poistuman varaan? Veronmaksukyky heikkenee joka tapauksessa, eikä kovinkaan useilla aloilla ja työpaikoilla edes kannata raahata työntekijöitä 70-vuotiaina töihin, jo pelkästään paisuneen palkan vuoksi.

Terveydenhuollon rakennemuutoksia on odoteltu jo kauan, ehkä tämä Tehyn nostattama kalabaliikki oli kuin olikin askel oikeaan suuntaan. Tulevaisuudessa joudutaan maksamaan parempaa palkkaa, sillä työntekijämäärät olisivat tulleet vähenemään rakennemuutoksien mukana kuitenkin, nyt se vain erikoisella tavalla kirjattiin tähän Tehyn ja KT:n sopuun mukaan. Osin tosin, koskeehan nämä rakennemuutokset selkeästi useita Tehyläisiäkin.

Tulevaa rakennemuutostahan voisi kutsua myös nimellä "puutarhanhoito", jossa siis katkotaan kuolleet ja jo osin mädät oksat puusta. PPSHP:n toimia sivusta seuranneena (eli OYS:n hallinto), ei voi kuin ihmetellä, että kuinka monta kymmentä palkintovirkaa kyetään ylläpitämään, esimerkiksi juuri työtä suorittavan osan kustannuksella. Byrokratia on jotain aivan käsittämätöntä nimenomaan askel ylöspäin tavan hoitajista ja lääkäreistä, siellä ne suurimmat leikkaukset pitäisi toimittaa tulevaisuudessa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eläkeikää tullaan nostamaan samassa tahdissa, epäilen että 2050 eläkeraja tulee olemaan about 70v.
Lisäksi on kovin vaikeaa arvioida lääketieteen tasoa 43 vuoden päästä. Epäilemättä vanhustenhoito on eri tasolla teknisesti ja ihmisten tarve hoitotyössä per potilas on vähentynyt. Työtekniikat ja laitteistot kehittyvät. Epäilemättä myös vanhukset pysyvät työkykyisinä pidempään kiitos lääkkeiden ja parantuneen tietotaidon. Itsehän olen 2050 tasan 70 v joten mielenkiintoiseen aikaan sitä meinataan eläkkeelle siirtyä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin voihan se olla että vuonna 2050 joku Terminatorin näköinen peltikasa vaihtaa vanhuksille vaippoja ja tarjoilee ruokaa, mistä sitä tietää.

Fakta on se että ihmiset elävät pidempään ja ovat paremmassa hapessa joten se tulee kyllä näkyä eläkeiässäkin.

Tässä tulee sitten se pointti mitä hallituskin rummuttaa (ja jota vasemmisto ei tajua millään) että tulevaisuudessa Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa vuodessa 2500M€ pelkkiä korkoja, velkoja on pakko maksaa nopeasti pois.

Valtio lyhentää ensi vuonna velkaa yli 2000M€, tämä tarkoittaa 100M€ lisärahaa esim. vanhusten hoitoon JOKA vuosi jatkossa. Jos koroissa säästetty raha pistetään velkojen maksuun niin seuraavana vuonna voidaan maksaa (teoriassa) velkaa 2100M€ jne jne. Samalla tahdilla valtion velka on puolitettu 10:ssä vuodessa joka tarkoittaa että 2018 Suomella on karkeesti 1300M€ enemmän joka vuosi fyrkkaa.

Mutta demarit sanovat että "rahaa on" eli mitä sitä turhaan velkoja maksamaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rakas Joulupukki.

Olen kovasti tyytymätön nykyiseen 1 gigan mp3-soittimeeni. Jos en saa joululahjaksi uutta iPod Nanoa 8 gigan muistilla, aloitan työtaistelun. Olet tarjonnut minulle 4 gigan vastaavaa mallia, mikä on reilusti hienompi kuin nykyinen soittimeni, mutta se ei riitä, koska kaverillani on sellainen. Tahdon sen isomman. Ensiarvoisen tärkeää on se, etteivät muut saa tuota 8 gigan mallia.

Leon


(PS. Joulupukki: jos sattumalta luet tätä, kyllä se 4 gigainen riittää ihan hyvin, kunhan kärjistin pointtia painottaakseni)
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kyllähän tämän show'n mielenkiintoisin kysymys on edelleen se, tulevatko korotukset tosiaan vain Tehyläisille. Ensivaikutelma on ettei näin ole, mutta mistä sen lopulta tietää.

Vaan olipa tuon asian kanssa niin tai näin, niin minkä ihmeen takia Tehylle oli kynnyskysymys, että korotukset tulevat vain Tehyläisille ? Neuvottelujen aikana Tehy painotti, että haluaa tasokorotuksen, jolla nostetaan koulutetut sairaanhoitajat palkkakuopasta. Nyt neuvottelujen jälkeen on selvää, että Tehy halusi Tehyläisille lisää liksaa ja nimenomaan niin, että vain Tehyläisille. Voiko olla itsekkäämpää/kateellisempaa lähtökohtaa, pääasia on, että meidän liittomme jäsenet saavat enemmän kuin muut.

Oma arvaukseni asiasta on se, että tämä seikka muodostui Tehyläisille tärkeäksi siinä vaiheessa, kun Super meni allekirjoittamaan kunta-alan sopimuksen.

Nämä järjestöthän muodostavat yhdessä TNJ:n, jonka sääntöjen mukaan sopimus piti allekirjoittaa vain molempien hyväksyessä. Super vetäytyi kuitenkin tästä Juhani Palomäen päätöksellä ja allekirjoitti superilaisten puolesta, rikkoen näin yhteistyökuvion. Palomäen peruste oli se, että sopimus on hyvä ja enempää ei pysty saamaan. Tehy lähti taistoon ja sai (ainakin omasta mielestään) enemmän.

Se, kuka osapuolista on toiminut oikein, on mielipideasia. Selvää on mielestäni se, että tuo neuvottelujärjestelmä kaipaa myöskin uudistusta.

Onko jollakulla tietoa siitä, kuinka paljon hoitoalalla on ammattinimikkeitä, joissa työskentelee ristiin sekä tehyläisiä että superilaisia. Eikö lähtökohtaisesti olisi loogista, että on koulutukseen pohjautuvat ammattinimikkeet ja niihin suhteessa olevat ammattiliitot. Siis alempi koulutus ja alempi tehtävä, oma liitto. Korkeampi koulutus ja korkeampi tehtävä, oma liitto. Tai yksi liitto, joka ajaisi kaikkien asiaa?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eläkeikää tullaan nostamaan samassa tahdissa, epäilen että 2050 eläkeraja tulee olemaan about 70v.

Tuo on ihan varteenotettava skenaario, mutta itse uskoisin tuossa olevan jotain uutta "bonusjärjestelmää" kyljessä, jossa aikaisemmin eläkkeelle jäävien eläkkeitä karsitaan esimerkiksi siten, että 63v saa vain 25% eläkkeestä, jonka 70v eläkkeelle jäävä saa, ja/tai ohjataan ihmisiä vapaaehtoiseen tai pakolliseen eläkesäästämiseen jo työaikana. Vapaaehtoiseen malliin ohjaaminen voisi olla esimerkiksi vielä veroedun kasvattaminen ja pakollinen malli taas eläkemaksujen nosto, mikä sinällään kyllä nostaisi myös käytännössä tuloverotusta.

Lienee kuitenkin faktaa se, että tämän ja muiden kunta-alan ratkaisujen vuoksi julkisen talouden menot kasvavat. Mikään katastrofi tämä ratkaisu ei ole, koska näytti pitkään siltä, että Tehy saa oikeasti kiristettyä täysin kestämättömän ratkaisun, mutta nimenomaan tämä sopimuksen pituus ratkaisi mielestäni aika pitkälti tämän väännön kuitenkin KT:n eduksi, jos jomman kumman eduksi tämä olisi pitänyt laskea.

Ihan vaan huomautuksena, että en ole ihan täysin perillä ansiosidonnaisen eläkkeen muodostumisesta (siis miten valtio tai kunnat niitä makselee), mutta mikäli julkisia varoja käytetään ansiosidonnaisiin eläkkeisiin, uskoisin jonkun absoluuttisen kattosummankin per lärvi tulevan käyttöön. Jotenkin vaan tuo eläkkeiden muodostuminen on kyllä omassa yleissivistyksessä vielä hirveä aukko, mutta siitä voi jossain muussa ketjussa puhua.

Meni kyllä hieman off topic tämäkin viesti, näistä tulevaisuuden skenaarioista olisi mielenkiintoista kyllä keskustella aihetta käsittelevässäkin keskustelussa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Hoitajat.netissä ollaan tyytyväisiä, mutta joukkoon mahtuu myös hieman pettymystä ja vihdoinkin jotain realismia.

Samasta paikasta pakko quotata tänne:

Päivitys aiemmista viesteistä:
"Tehy on laskenut tuohon ilmoittamaansa prosenttimäärään vuosina 2010-2011 tulevat uuden tupon tai kunta-alan neuvotteluiden tuomat yleiskorotukset, jotka ovat perinteisesti olleet 2-3%/vm = 4-6%/2v. Sopimuksessa on siis sovittu, että Tehy saa tuolloin neuvoteltavat korotukset myös. "

Eli näistä 4-6 % kahdessa vuodessa eli 8..12 % neljässä vuodessa,
17 % ynnä 8..12 % = 25 .. 29 %. Siinähän se oli!

Noniin. Hoitajat saivat sen 25...29%:n korotukset, asia on pläkki!

p.s. ei parane kailottaa totuutta niille
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Aika ehdoton antautuminen työnantajapuolelta viime kädessä. Ikävää yleisesti ottaen on se, että nyt nousukauden viime hetkillä tehdään pitkiä ja kalliita palkkasopimuksia, fiksumpaa olisi ollut työnantajan puolelta tehdä vaikka hiukan kallliimpi ja lyhyempi sopimus. Seuraavana ovat jonossa lastentarhanhoitajat ym.

Toisaalta, kun Etelä-Suomessa on faktisesti työvoimapula, niin täytyyhän sen alkaa näkyä palkoissakin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
...Valtio lyhentää ensi vuonna velkaa yli 2000M€, tämä tarkoittaa 100M€ lisärahaa esim. vanhusten hoitoon JOKA vuosi jatkossa. Jos koroissa säästetty raha pistetään velkojen maksuun niin seuraavana vuonna voidaan maksaa (teoriassa) velkaa 2100M€ jne jne. Samalla tahdilla valtion velka on puolitettu 10:ssä vuodessa joka tarkoittaa että 2018 Suomella on karkeesti 1300M€ enemmän joka vuosi fyrkkaa.

Aiemmin tässä ketjussa laskeskelit hallituksen tekemiä helpotuksia kunnalle muistaakseni karkeasti seuraavasti "hallitus antaa lisää noin 400 miljoonaa, kun tarve olisi 500 miljoonaa, ei siis paha erotus, verraten vaalilupauksiin yleensä". En jaksanut kaivaa tarkkaa lainausta sadan sivun takaa. Aika vauhdillla muuten tulee lisää sivuja tähän ketjuun.

Tämän päivän hesarin paperiversiossa Katainen esittelee tarkemmin lukujaan:

Kun kaikki valtiolta kunnille menevät rahat, mukaan lukien opetusministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön kuntiin ohjautuvat määrärahat sekä jo aiemmin päätetyt valtionosuuksien indeksikorotukset lasketaan, kunnat saavat ensi vuonna 755 miljoonaa euroa. Tänä vuonna vastaava summa on ollut 476 miljoonaa euroa.
_ _ _ _ _

Tärkeimmäksi hallituksen toimista Katainen nosti sen, että hallitus ei peri kunnilta takaisin rahoja, jotka ne säästävät palkkaamalla vähemmän hoitajia.

Tällä tavoin valtio luo hoitajille "palkanmaksuvaraa", hän sanoi.


Peruskoulun matematiikalla 755-476=279 miljoonaa euroa. Ja siihen on siis laskettu kaikki rahat, myös työ- ja elinkeinorahat. Kuinka paljon tästä nyt ohajutuu siihen kaikkein näkyvimpään lupaukseen palkkakuopan tasoittamisesta, jää nähtäväksi.

Reilu tarjoushan on tosiaan tuo, että kunnat saavat pitää itse säästämänsä rahat. Visionäärisyyttä ja aitoa kuntatalouteen satsaamista. Kyllä meitä kannattajia nyt hemmotellaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Reilu tarjoushan on tosiaan tuo, että kunnat saavat pitää itse säästämänsä rahat. Visionäärisyyttä ja aitoa kuntatalouteen satsaamista. Kyllä meitä kannattajia nyt hemmotellaan.

Kannattaa perehtyä vaikkapa Helsingin taloudenpitoon jos oikein tulkitsin tuon sarkastiseksi.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mietin tätä 'vain tehyläisille' -kysymystä. Käsittääkseni palkkaa ei voi maksaa liittoon kuulumisen perusteella, mutta tuolla julkisella puolella on kai edelleenkin tämä ns. muodollisen pätevyyden periaate, jolloin palkkaluokka voi määräytyä koulutuksen perusteella. Eli korkeamman koulutustason sairaanhoitajalle voidaan maksaa parempaa palkkaa samasta työstä kuin perus- tai lähihoitajalle.

Minä ATK-hommissa hain omaan kaupunkiini töihin joskus kymmenkunta vuotta sitten työmatkojani lyhentääkseni, mutta kun työhaastattelussa kävi ilmi, että palkkaluokka olisi ollut kahta alempi, kun ei sitä muodollista ylempää korkeakoulututkintoa ollut, niin sanoin kiitos, mutta ei kiitos. Olisin, ainakin omasta mielestäni, ollut n. 1000 * pätevämpi kaveri siihen hommaan, kuin valittu tuulimyllyjenhalaaja, mutta olisin saanut selkeästi huompaa palkkaa. Maisteri on maisteri on maisteri, vaikka minulla olisi ollut melkein 20v kokemus vaativien ATK-projektien vetämisestä. Ja se pätevänkin palkka oli kuitenkin alempi kuin yksityisellä.

No meillä valitettavasti nykyään muodollinen pätevyys koskee vain naisia, aina oikein ei ole sekään, mutta onhan siinä puolensa.

t. hanu
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Niin, kannattaa pysyä terveenä, ettei joudu kuuntelemaan hoitohenkilökunnan vittuilua.

Täältä tähän
Ervatsalo vaikuttaa kaverilta, joka saa osakseen vittuilua terveenä pysyessäänkin. Onnea valitsemallenne tielle.

Miksei Tobias saisi ajatella omaa napaansa ja rahojaan, jos hoitajatkin saavat? Mikä etuoikeus hoitajilla on olla itsekkäitä paskoja? Kertoisitko tämän Erva?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aika ehdoton antautuminen työnantajapuolelta viime kädessä. Ikävää yleisesti ottaen on se, että nyt nousukauden viime hetkillä tehdään pitkiä ja kalliita palkkasopimuksia, fiksumpaa olisi ollut työnantajan puolelta tehdä vaikka hiukan kallliimpi ja lyhyempi sopimus. Seuraavana ovat jonossa lastentarhanhoitajat ym.

En nyt näkisi tätä näinkään: toki Tehy taitavasti orkesteroi eilisen julkistuksen, mutta kun pöly vähitellen hälventyy niin ei se mikään tyrmäysvoitto todellakaan ollut. Radikaalisti ei tullut lisää rahaa muihin verrattuna, mutta toki tuo pitkäkestoisuus on ongelmallinen asia, kun suhdanteista ei ole varmuutta eikä valtion ja kuntien vastuunjakoa mitenkään olennaisesti rukattu. Eli nykyiset puitteet eivät tätä välttämättä kestä, mutta siksihän niitä puitteita pitäisikin ruveta uudistamaan. Suurin vahinko tuli jo siinä vaiheessa, kun näitä näyttäviä korotuksia ruvettiin antamaan ilman mitään tehostamis- ja rakenneuudistus-vastikkeita. Nyt tässä sopimuksessa toki on jotain mainintoja näistä, mutta niiden teho lienee kyseenalainen eikä kysymys ole mistään kokonaisvaltaisesta uudelleenajattelusta. Mutta reaaliset vaihtoehdot olivat vielä huonompia.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milenkiintoista tämä Teyn propaganda

Alunperin työantajan "viimeinen" tarjous oli noi 12% korotus 2,5 vuodelle, joka siis oli aivan liian pieni. Tähän ei tehy tietenkään laskenut mukaan mitään tulevia 2010-2011 indeksikorotuksia. Jos ne lasketaan mukaan tähän alkuperäiseen tarjoukseen, kuten tehy laskee ne nyt mukaan syntyneeseen nelivuotiseen soopimukseen, jäädään vain parin hassun prosentin päähän nyt syntyneestä paperista. Eli hyväksymällä KT "viimesen" tarjouksen ja ilman pullikointia seuraavan kunta-alan yleisen linjan mukaisen sopimuksen olisi saavutettu ilman mitään taistelua miltei sama tulos + olisi voitu kiristää lisää kahden ja puolen vuoden kuluttua.

Vain tehyläisille tarkoittaa, sitä että vain Tehyläiset saavat "kinkkurahan". Superilaiset eivät sitä saa, koska saivat sen jo aikaisemmin. Tämä on siis oleellisesti eri 270e kuin se 270e jonka muut josaivat. Myöskin korotukset tulevat vain Tehyläislle koska esim. Superilaisethan saivat ne korotukset jo lokakuussa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitäköhän tapahtuu jos KT tekee erikseen sopparit OAJ:n, Superin jne kanssa v. 2010? Eli ei siis mitään yleistä kunta-alan sopimusta vaan järjestökohtaiset sopparit tyyliin Tehy. Silloinhan Tehy ei saisi penniäkään lisää fyrkkaa noina vuosina.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäköhän tapahtuu jos KT tekee erikseen sopparit OAJ:n, Superin jne kanssa v. 2010? Eli ei siis mitään yleistä kunta-alan sopimusta vaan järjestökohtaiset sopparit tyyliin Tehy. Silloinhan Tehy ei saisi penniäkään lisää fyrkkaa noina vuosina.

Silloin käsittääkseni maksetaan "yleisen linjan" mukaan eli etsitään näistä sopimuksista se yhteinen linja ja tämän mukaan toimitaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli hyväksymällä KT "viimesen" tarjouksen ja ilman pullikointia seuraavan kunta-alan yleisen linjan mukaisen sopimuksen olisi saavutettu ilman mitään taistelua miltei sama tulos + olisi voitu kiristää lisää kahden ja puolen vuoden kuluttua.

Tämä on itseänikin naurattanut. Mutta kansa muistaa vaan absoluuttiset prosenttiluvut, eikä osaa ajatella näitä sopimuskausien pituuksia tms. Helppo julistautua työtaistelun voittajaksi, vaikka todellisuudessa Tehy jäi kauas alkuperäisestä tavoitteestaan. Itseasiassa erittäin kauas. Onneksi tulivat järkiinsä.
 

Kyynis

Jäsen
Nyt myös kuntapuoli liittyy sekoiluun.

Tulee todella mielenkiintoiset ajat terveydenhuoltoalalle. Sama palkka samastä työstä. Tästä voidaan ainoastaan poiketa jos työntekijöiden työsuorituksen välillä on eroja. Koulutus on toisarvoinen asia. Siellä missä Tehyläiset ja Superilaiset tekevät täsmälleen samoja toitä ainoa peruste olla maksamatta myös Superilaisille samaa liksaa on, että hän tekee töitä huonommin kuin Tehyläinen. Jos työnantaja ei pysty perustelemaan palkkaeroa niin työntekijällä on mahdollisuus viedä asia käräjille. Ihme on jos superilaisen ammattiliitto tätä tukisi.

Olisi todella mukava päästä sairaalaan hommiin tekemään value stream mäppäystä, poistamaan "jalostusarvoa" lisäämätöntä toimintaa ja hoitamaan logistiikkaa kuntoon. Kenenkään ei tarvitsisi tehdä työtä nopeammin eikä laatuaikaa potilaalta vähennettäisi. Tämän tyyppinen homma olisi todella antoisaa sillä saisi hiukan suurempia parannuksia aikaiseksi kuin teollisuudessa. Olisi mukava nähdä sairaanhoitopiirien ja kuntatyönantajan naaman väänteet, kun tekemistä olis tehostettu heikentämättä hoidon laatua.

Onko vapaaehtoisia jotkä lähtevät mukaan?

edit. Typoja ei muokattu
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulee todella mielenkiintoiset ajat terveydenhuoltoalalle. Sama palkka samastä työstä. Tästä voidaan ainoastaan poiketa jos työntekijöiden työsuorituksen välillä on eroja. Koulutus on toisarvoinen asia. Siellä missä Tehyläiset ja Superilaiset tekevät täsmälleen samoja toitä ainoa peruste olla maksamatta myös Superilaisille samaa liksaa on, että hän tekee töitä huonommin kuin Tehyläinen. Jos työnantaja ei pysty perustelemaan palkkaeroa niin työntekijällä on mahdollisuus viedä asia käräjille. Ihme on jos superilaisen ammattiliitto tätä tukisi.
Eikö keskustelussa ole jo varsin selväksi tullut, että TEHY:n soppari ei merkittävästi parempi ole kuin SuPerin vastaava? Käytännössä eroja ei välttämättä näy lainkaan ennen kuin mahdollisesti nykyisen KVTES:sin jälkeisenä aikana. Ja silloinkaan ei välttämättä TEHY:n hyväksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö keskustelussa ole jo varsin selväksi tullut, että TEHY:n soppari ei merkittävästi parempi ole kuin SuPerin vastaava? Käytännössä eroja ei välttämättä näy lainkaan ennen kuin mahdollisesti nykyisen KVTES:sin jälkeisenä aikana. Ja silloinkaan ei välttämättä TEHY:n hyväksi.

Kauanko menee ennen tuo asia aukeaa tehyläisille?

Tässä erillissopimuksessahan korotukset tulevat lähinnä "eliitille" eli johtotehtävissä oleville, esimiehille, ja vaativan hoidon työntekijöille.

Lääkintävaksit ja lähihoitajat saavat saman kuin superilaiset.

Mielenkiintoinen on The Jaanan lupaus että jokainen tehyläinen saa joka tapauksessa yli 20%. Kohta hän kai määrittelee "tehyläisen" uudelleen.
 

Kyynis

Jäsen
Eikö keskustelussa ole jo varsin selväksi tullut, että TEHY:n soppari ei merkittävästi parempi ole kuin SuPerin vastaava? Käytännössä eroja ei välttämättä näy lainkaan ennen kuin mahdollisesti nykyisen KVTES:sin jälkeisenä aikana. Ja silloinkaan ei välttämättä TEHY:n hyväksi.

Taulukkopalkat pitää olla samat vaikka ero oliskin pieni ja tässä Tehyläisiä viedään taas kuin litran mittaa, kun uskotellaan ettei muut saa samaa liksaa. Ei samasta työstä voi olla tehyläisen taulukkopalkaa ja muiden taulukkopalkkaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritetääs nyt vähän avata tätä:

Lähtötaso 1900€
1.1.2008 + 75€
1.1.2008 + 0.5%
1.2.2008 + 4%
1.5.2009 + 0.5%
1.5.2009 + 0.3%
1.1.2010 + 1.3%
1.1.2010 + 30€
1.1.2010 + 0.5%
1.9.2010 + 0.7% (ehdollinen, perustuu tuottavuuteen)
1.5.2011 + 1%/2% riippuen siitä paljonko työntekijämäärä kasvaa

Menikö oikein?

EDIT: laskin tuosta nopeasti että lopputulos 2185€ (oletuksella että saavat 0.7% ja 1% kahdesta vikasta).
Se tarkoittaisi 15% korotusta. Jos Tehy ei saa noita kuvittelemiaan 4-6% yleiskorotuksia 2010 ja 2011 niin sopimushan meni heidän kannaltaan aivan päin vittua
Ei ainakaan minun mielestä. Ja olen lukenut ainoastaan sovintoehdotuksen, mutta jos se on se lopullinen niin ainakin itse ajattelen hieman toisin. Otetaan ihan esimerkki:

KVTES:
Henkilökohtaisia lisiä korotetaan
1.10.2007 3,4 %:lla,
1.9.2008 2,4 %:lla ja
1.9.2009 2,4 %:lla.
Myös vähimmäispalkkaan tulee yleiskorotus näinä ajankohtina

TEHY:
Henkilökohtaisia lisiä korotetaan
1.2.2008 4 %, korvaa KVTES:n 1.10.2007 korotuksen
1.5.2009 henkilökohtaista lisää korotetaan 0,5 %. Korvaa KVTES:ssä jotain.
Mutta sitten sovintoehdotuksessa on seuraava:

MUILTA OSIN YLEISKOROTUKSET MÄÄRÄYTYVÄT KVTES:N 2007-2009 ALLEKIRJOITUSPÖYTÄKIRJAN 2§:N MUKAAN.

Vastaavasti palkkahinnoittelujen korotukset:
TEHY:
1.1.2008 Korotus 200, 100 tai 75 euroa
1.2.2008 4 %
Ja taas sovintoehdotuksessa on seuraava:

MUILTA OSIN PALKKAHINNOITTELUT MÄÄRÄYTYVÄT 31.12.2009 SAAKKA KVTES:N 2007-2009 MUKAAN.

JA KVTES:stä löytyy:
1.9.2008 Yleiskorotus 2,4 %
1.5.2009 Paikallinen järjestelyerä 0,3 % ja samapalkkaisuuserän paikallinen järjestelyerä 0,5 %.
1.9.2009 Yleiskorotus 2,4 %

Tuskin meni vieläkään ihan oikein, mutta silmiinpistävää oli nuo paksunnetut kohdat, ja ainakin itse ymmärrän asian niin että tätä sovintoehdotusta ja KVTES:siä täytyy lukea ns. päällekkäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös