Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 608 164
  • 5 631

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Miten sitten jos iskee todellinen flunssa aalto? Kuinka ajattelit että siitä selvitään?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta tuskinpa flunssan hoitoon tarvitaan erikoissairaanhoitajia. Eiköhän se riitä että työterveyshoitaja lyö napit kouraan tai kiukkusemmissa tapauksissa käyt lääkärin vastaanotolla.

Mitenkään vähättelemättä sairaanhoitajien työtä.

HN, vastaisitko sinulle esitettyihin vastakysymyksiin?
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Hoitajat ansaitsevat jonkinlaisen palkankorotuksen, mutta ihmishenkien kustannuksella pelailu on vastenmielistä kiristystä. Rahallako ratkeavat terveydenhuollon ongelmat? Tuskin....
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Väännetäänpä tämä palstallamme enemmistönä olevalta näyttävä ajatusmalli nyt rautalankamuotoon. Voitte korjata, jos tässä on jotain väärin.

1. Jos saavutettu neuvottelutulos ja tarjottu sopimus eivät miellytä, niin senkun vaan vaihtamaan työpaikkaa ja alaa. Tämä on vapaa maa. Kukaan ei pakota sinua pysymään nykyisessä työssäsi, jos et siinä halua jatkaa. Paitsi että sairaanhoitajat voidaan pakottaa töihin, ja se on ihan ok.

Paitsi että yksittäisillä sairaanhoitajilla on ihan sama oikeus irtisanoutua kuin kaikilla muillakin.

Tämä on Tehyn työtaistelutoimi, eikä sillä ole mitään tekemistä normaalin irtisanoutumisen tai yksilönvapauden kanssa. Kumma ettet tätä huomannut.

2. Sairaanhoitajat eivät ansaitse vaatimiaan palkankorotuksia, koska heidän koulutuksensa ei ole kummoinenkaan eikä heidän työnsä ole kovin vaativaa. Se työ on silti niin tärkeää ja arvokasta, että valtiovallan pitää voida pakottaa sairaanhoitajat tekemään sitä. Lähes minkä tahansa muun alan kohdalla tällainen töihinpakottaminen olisi suorastaan fasistista yksilönvapauden loukkaamista, mutta sairaanhoitajien työ on yhteiskunnallisesti niin tärkeää, että se menee yksilönvapaudenkin edelle. Se ei silti kuitenkaan loppujen lopuksi ole niin tärkeää, että sen tekemisestä voitaisiin maksaa tekijöitä tyydyttävää palkkaa.

Vastaa HN kohta kohdalta, kuinka vaativa koulutus ja työ on seuraavilla ammattiryhmillä, jotka vastaavassa työtaistelutilanteessa ilman muuta pakotettaisiin tekemään välttämättömät työt:

1. Poliisi
2. Palomies
3. Rajavartija

Ehkäpä nämäkin ovat niitä korkeastikoulutettuja.

Sairaanhoitajan koulutustaso ei ole Suomen oloissa korkea. Koulutustaso on AMK, ja käsittääkseni 70% suomalaisista koulutetaan vähintään AMK-tasolle. (Vai onko noin hurja luku vain tavoite?) Puhumme siis käytännössä keskikoulutetusta tai normaalikoulutetusta ammattiryhmästä, emme korkeasti koulutetusta.

Samoin kuin rikkaus on suhteellista, myös koulutustaso, asema työpaikalla ja niin edelleen on suhteellista.

Lisäksi sairaanhoitajien nykyinen palkkataso on kaukana surkeasta, vaikka se onkin turhan matala. Varmaan HN tiesit, että päiväkodeissa, kirjastoissa ja kouluissa on huomattavasti korkeammin koulutettuja pienemmällä palkalla? Erityisesti, jos huomioidaan kokonaispalkka.

3. Valtiovallan interventio työmarkkinoiden toimintaan on markkinatalouden vastaista ja ehdottomasti väärin - paitsi, jos kokoomus on hallituksessa.

SDP harvemmin asiasta älähtää silloin, kun se itse istuu hallituksessa. SDP:n ja SAK:n suhde on niin läheinen, että välillä on vaikea tietää kumpi taluttaa kumpaa.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kohtaan 2. kommentoin, tätä ihmettelen minäkin. Ei mitään ihmeellistä koulutusta eikä vastuuta, mutta lakeja säädetään jos hommat jää tekemättä. Mikä muu ammatti on yltänyt vastaavaan?

Edellinen viestini HN:lle meni näköjään osittain väärään osoitteeseen, kertaan siis vielä:

Rajavartijat 2005(?)

Onko heidän koulutuksensa jotenkin erityisen ihmeellinen?

Kaikki työ on arvokasta ja lähes kaikki työ on vaativaa. Harvaan työhön päivän tai kahden koulutuksella kykenee kukaan, miksi siis sairaanhoitajan työhön kykenisi? Mun on erittäin vaikea kuvitella kadunmiestä ohjelmistoprojektin johtoon edes vuoden koulutuksen jälkeen. Monelle alalle, kuten moneen sairaanhoitajan tehtävään (ei siihen kaikkeen, mitä sairaanhoitajan pitäisi osata), voisin taas kuvitella oikealla asenteella varustetun henkilön kykenevän vaikkapa puolen vuoden pikakoulutuksen jälkeen.

Eipä tule mieleen montaa alaa, johon hätätapauksessa voitaisiin kouluttaa edes viikossa työntekijöitä, joista olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.


Sairaanhoitajat ovat osa kriittisen tärkeätä ja välttämätöntä infrastruktuuria, johon kuuluu valtionjohto, terveydenhoito, pelastustoiminta ja järjestyksen ylläpito (turvallisuus). "Yllättäen" näitä ei ole suuressa määrin ulkoistettu. On moraalisesti väärin hyväksikäyttää tällaista asemaa Tehyn kaltaisesti: "Jos emme saa kuuta taivaalta (+25%), me ei leikitä teidän kanssa ja kaikki vastuu on teidän kun olette saitoja."
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletetaan että 12000:sta saadaan pakotettua 20% töihin tämän lain avulla. Tarkoittaisi siis sitä että vaje olisi edelleenkin normaalitilanteeseen verrattuna 9600.

Kenen mielestä vajaan kymmenentuhannen sairaanhoitajan vaje on paikattavissa tehostamalla? Yltiöoptimismia pahimmillaan, sanon ma. Ei mielestäni tuolla pakkolailla ole loppupeleissä paskankaan vaikutusta työtaistelun purevuuteen, vaikka ehkä joku TEHY-Kalevi saattaakin niin ehkä intrasta lukemansa perusteella väittää.

Oikein, noilla keinoilla pyritään vain vähentämään kuolonuhreja, ei muuta.

Tehyläiset vaan tuntuvat olevan asiasta nyt niin kiihdyksissään, että ei järkipuhe tehoa millään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tietoa kun ei julkisuuteen ole juuri tihkunut. Sinulla ilmeisesti tietoa on? Minä olen ollut sillä kannalla ettei työnantaja tule yhtään vastaan, vaan huutaa oikeusistuimia ja hallitusta apuun, mutta olen ajatellut että se johtuisi siitä kun asemassani osuu silmiin/korviin enemmän Tehyn propagandaa kuin työnantajan.

En helvetissä usko että näin iso haitari (12% vs 24%) saadaan puristettua yhteen niin etteivät molemmat osapuolet joutuisi myönnytyksiä tekemään.

Tarkkaa tietoa on tihkunut hyvin rajoitetusti julkisuuteen, ja sen vuoksi suurin osa täälläkin kirjoitetuista viesteistä on hyvinkin pitkälti omaa pohdintaa tai väärää infoa. Enkä nyt sano, että minä olen kaikessa oikeassa, mutta kuulen asiasta työni kautta aika paljon, vaikka en haluaisikaan. Tämä kiista alkaa olemaan jo aikamoista komiikka, joka hakee vertaistaan suomalaisessa toiminnassa.

Tuota Tehy-propagandaa on ilmassa niin paljon, että totuus hämärtyy helposti. Monessa paikassa tehyläiset ovat oikeasti siinä uskossa, että nyt vedätetään 100-0, vaikka kyse oikeasti on vain ja ainoastaan tietyn prosenttimäärän vastaantulossa Tehyn puolelta. Valtio on tehnyt myönnytyksiä, ja on siis valmis tekemän niitä enemmänkin tämän asian kanssa. Eli rautalangasta... valtio tulee suostumaan suurempaan korotukseen kuin 12.7%. Tehy puolestaan on tällä hetkellä yhtä joustava kuin rautakanki, ja tuota 24%:n korotuspyyntöä ei tietojeni mukaan ole pienennetty yhtään.

Tässä on valtiolla niin iso pelko perseessä siitä, että annetaan julkisille pikkusormi, ja se vie koko käden. Tehyn palkkapyyntö on vasta alkua. Siinä saa valtiovalta miettiä tosissaan ratkaisuja (ja on miettinytkin jo lakiuudistuksen), miten vastaavanlaisiin kiristyksiin pystytään ikinä vastaamaan tehokkaasti.

Ja ettei peruspointti hämärry, niin sanon vielä, että tehyläiset ovat toki palkankorotuksen ansainneet. Todellinen korotus pitäisi olla 17-18%:n haarukassa, jolloin tasokorotusta muihin tulisi se 7-8%.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Korjatkaa jos olen väärässä mutta tuskinpa flunssan hoitoon tarvitaan erikoissairaanhoitajia. Eiköhän se riitä että työterveyshoitaja lyö napit kouraan tai kiukkusemmissa tapauksissa käyt lääkärin vastaanotolla.

Mitenkään vähättelemättä sairaanhoitajien työtä.
Joo eihän flunssan hoitamiseen tarvita kuin pelkkä sairaanhoitaja, mutta miten ajattelit sairaaloiden pärjäävän jos se flunssa-aalto iskeekin sairaalan henkilökuntaan? Osastot pyörivät työtaistelun alla koko ajan minimi miehityksellä ja kaikki mahdolliset extraajat ja tuuraajat ovat jo töissä.

Käsittääkseni kuitenkin sairaanhoitajat ym sairastuvat myös ihan samoihin tauteihin kuin me "tavallisetkin" ihmiset.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
SDP harvemmin asiasta älähtää silloin, kun se itse istuu hallituksessa. SDP:n ja SAK:n suhde on niin läheinen, että välillä on vaikea tietää kumpi taluttaa kumpaa.

Jos SDP olisi vaatimassa ja säätämässä markkinataloutta suitsevia lakeja, ei asiassa olisi mitään yllättävää, eikä SDP:n ja SAK:n läheinen suhde ole kai uutinen kenellekään.

Sen sijaan alkuun oli yllättävää havaita, kuinka moni Jatkoaikaan kirjoittava Kokoomuksen kannattaja suorastaan vaatii joissakin asioissa siirtymistä markkinataloudesta suunnitelmatalouteen. Enää se ei yllätä, se vain vahvistaa näkemystä siitä, että jokainen suomalainen on pohjimmiltaan demari, vaikka muuta väittäisikin: mitä muuta kuin sosiaalidemokratiaa ovat puheet esimerkiksi "vastuullisesta markkinataloudesta"?
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedoksi että perustuslakivaliokunta oli lähes täysin yksimielinen siitä että Tehy-lain voi säätää määräenemmistöllä siihen tehtyjen muutosten jälkeen, jopa Demarien Söderman ja Kiljunen olivat tätä mieltä.

Mikä ei yllätä allekirjoittanutta yhtään. Ei SDP halua tämän lain kaatuvan. Se kyllä räksyttää minkä kerkiää, mutta ei voi ottaa sitä riskiä, että saisi kontolleen kuolonuhreja. Otsikot tyyliin "SDP kaatoi lain ja satoja kuoli" eivät ole demarien leirissä haluttuja.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kenen mielestä vajaan kymmenentuhannen sairaanhoitajan vaje on paikattavissa tehostamalla? Yltiöoptimismia pahimmillaan, sanon ma. Ei mielestäni tuolla pakkolailla ole loppupeleissä paskankaan vaikutusta työtaistelun purevuuteen, vaikka ehkä joku TEHY-Kalevi saattaakin niin ehkä intrasta lukemansa perusteella väittää.
Edellisellä sivulla minä sanon että; "Noin 13000 (12000 - 20% + toinen aalto) hoitajaa kyllä riittää muutamassa viikossa näyttämään mikä on näinkin pienen hoitajamäärän merkitys suomen terveydenhuollolle, vaikka akuuttihoito olisikin järjestetty ja virkasuhteiset saatu kentälle hallituksen haluamalla tavalla."
Eli jos seuraisit foorumin kirjoittelua niin et päästelisi sammakoita suustasi minun mielipiteideni suhteen.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta tuskinpa flunssan hoitoon tarvitaan erikoissairaanhoitajia. Eiköhän se riitä että työterveyshoitaja lyö napit kouraan tai kiukkusemmissa tapauksissa käyt lääkärin vastaanotolla.
Omassa sairaanhoitopiirissä suurin osa tavallisista flunssapotilaista hoidetaan terveyskeskusten avosairaanhoidon vastaanotoilla joita sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat pyörittävät. Ja kuten sanoit niin pahimmat tapaukset päätyvät lääkärille sairaanhoitajan luona ensiksi käytyään.

Monelle alalle, kuten moneen sairaanhoitajan tehtävään (ei siihen kaikkeen, mitä sairaanhoitajan pitäisi osata), voisin taas kuvitella oikealla asenteella varustetun henkilön kykenevän vaikkapa puolen vuoden pikakoulutuksen jälkeen.
Unohdat että monessa toimipisteessä pelkkä toimialakohtainen perehdytysjakso on valmiille, sopivan työkokemuksen omaavalle sairaanhoitajalle jo tuo puoli vuotta. Itse en ainakaan ottaisi työparikseni ensihoitoon maallikkoa puolen vuoden pikakoulutuksen jälkeen, teoreettiset perusteet voi kyllä huippukaveri oppia muutamassa vuodessa mutta sen soveltaminen käytäntöön vaatii väistämättä aikaa ja harjoittelu/työkokemusta.

Valtio on tehnyt myönnytyksiä, ja on siis valmis tekemän niitä enemmänkin tämän asian kanssa. Eli rautalangasta... valtio tulee suostumaan suurempaan korotukseen kuin 12.7%.
Puhut omasta pohdinnasta ja väärästä infosta, onhan sinun väitteesi raakaa faktaa ja oikeaa infoa? Eli laitatko tuolle väitteellesi linkin tai muun perustelun, itse en ole tuota vastaantuloa vielä missään noteerannut. Mielessä kaikuvat vaan Kataisen ja Vanhasen mantra että valtio ei tule antamaan enää yhtään lisärahaa hoitajien palkkaratkaisuun.

Ja ettei peruspointti hämärry, niin sanon vielä, että tehyläiset ovat toki palkankorotuksen ansainneet. Todellinen korotus pitäisi olla 17-18%:n haarukassa, jolloin tasokorotusta muihin tulisi se 7-8%.
Tästä olen samaa mieltä ja tämäntasoisen sopimuksen uskon olevan todellisuutta hyvinkin pian.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... teoreettiset perusteet voi kyllä huippukaveri oppia muutamassa vuodessa mutta sen soveltaminen käytäntöön vaatii väistämättä aikaa ja harjoittelu/työkokemusta.
....

Siis paljonko se sairaanhoitajan koulutus kestikään jos huippukaverilla menee muutama vuosi teorian oppimiseen?

Miten tämä eroaa muista AMK tason koulutusta vaativista ammateista? Luulisin, että noin yleisestikin työnantajan eniten arvostama asia on työkokemus alalta ja en ymmärrä miksi hoitajilla ei olisi näin? Toki teoria pitää olla hallussa, mutta edelleenkään kyse ei ole mistään rakettitieteestä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sen sijaan alkuun oli yllättävää havaita, kuinka moni Jatkoaikaan kirjoittava Kokoomuksen kannattaja suorastaan vaatii joissakin asioissa siirtymistä markkinataloudesta suunnitelmatalouteen. Enää se ei yllätä, se vain vahvistaa näkemystä siitä, että jokainen suomalainen on pohjimmiltaan demari, vaikka muuta väittäisikin: mitä muuta kuin sosiaalidemokratiaa ovat puheet esimerkiksi "vastuullisesta markkinataloudesta"?

Olen ylpeä siitä että jopa Jatkojaan vasemmistosiipikin myöntää että ajatus yhteiskunnan peruspalveluiden turvaaminen kaikissa mahdollisissa tilanteissa on Kokoomuslainen idea ja kuuluu läheisesti Kokoomuksen aatteisiin.

Kiitos siitä.

Puheet suunnitelmataloudesta ovat taas juuri sitä vasemmistoleirin retoriikkaa joka kumpuaa tietämättömyydestä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Olen ylpeä siitä että jopa Jatkojaan vasemmistosiipikin myöntää että ajatus yhteiskunnan peruspalveluiden turvaaminen kaikissa mahdollisissa tilanteissa on Kokoomuslainen idea ja kuuluu läheisesti Kokoomuksen aatteisiin.

Minä en tiedä, mitä Jatkoajan "vasemmistosiipi" on myöntänyt tai kieltänyt. Ilmeistä kuitenkin on, että sosiaalidemokraattina tunnet ko. fraktion ajattelun minua paremmin.

Puheet suunnitelmataloudesta ovat taas juuri sitä vasemmistoleirin retoriikkaa joka kumpuaa tietämättömyydestä.

Mikä taas olikaan se oppisuunta tai ideologia, joka haluaa valtion ohjailevan (aina hallintaan saakka) yhteiskunnan (taloudellisia) toimintoja?
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis paljonko se sairaanhoitajan koulutus kestikään jos huippukaverilla menee muutama vuosi teorian oppimiseen?
Sairaanhoitajan opinnot kestävät 210 opintopisteen verran eli 3,5-4 vuotta, ensihoitajan terkkarin ja kätilön sitten enemmän. Ja edelleen uskon että löytyy yksilöitä jotka tuon oppimäärän pystyy sisäistämään teoriatasolla parissa vuodessa, en oikein ymmärrä mikä tässä on ihmettelyn aihe.
Vai onko JA:n poikien mielestä tuo meidän koulutus niin huttua että se voitaisiin vetää läpi parissa kuukaudessa iltakurssina ja siitä sitten kentälle pätevänä sairaanhoitajana?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minä en tiedä, mitä Jatkoajan "vasemmistosiipi" on myöntänyt tai kieltänyt. Ilmeistä kuitenkin on, että sosiaalidemokraattina tunnet ko. fraktion ajattelun minua paremmin.

Hassua, välillä minua kutsutaan mustapaidaksi ja välillä sossuksi. Yrittäkää nyt jo päättää.

Mikä taas olikaan se oppisuunta tai ideologia, joka haluaa valtion ohjailevan (aina hallintaan saakka) yhteiskunnan (taloudellisia) toimintoja?

Kerroppa vielä ihan omin sanoin mikä tekee suojelutyölainsäädännön porsaanreikien tukkimisesta suunnitelmataloutta?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Puhut omasta pohdinnasta ja väärästä infosta, onhan sinun väitteesi raakaa faktaa ja oikeaa infoa? Eli laitatko tuolle väitteellesi linkin tai muun perustelun, itse en ole tuota vastaantuloa vielä missään noteerannut.

Koitin hakea sinulle sellaista linkkiä, jota pyydät, mutta en oikein löytänyt kuin tämän (ei kyllä vastaa täysin asiantuntijoiden suusta kuultua, mutta kuitenkin):

http://www.hs.fi/politiikka/artikke...sovittelu+keskeytettiin+illalla/1135231628199

""""Eräiden arvioiden mukaan hoitajille yritettiin hieroa vajaan neljän vuoden sopimusta, jonka korotukset olisivat työnantajan tarjouksen ja Tehyn vaatimuksen puolestavälistä""""".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Vai onko JA:n poikien mielestä tuo meidän koulutus niin huttua että se voitaisiin vetää läpi parissa kuukaudessa iltakurssina ja siitä sitten kentälle pätevänä sairaanhoitajana?

Ei suinkaan, ainakaan minun mielestäni. Varmaankin on kyse ihan tavallisesta opiskelusta, minkä pääsee läpi ihan kuka tahansa normaalijärjellä varustettu ja vielä hieman normaalia vähemmälläkin, jos on kova tekemään töitä.

Kommentoin sinun tekstiäsi, koska sivulauseessasi annoit ymmärtää, että pitää olla huippukaveri, ollakseen hoitaja. Hoitajan koulutus nimittäin kestää muutaman vuoden, minkä sanoit huippukaverin viettävän koulussa.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Hassua, välillä minua kutsutaan mustapaidaksi ja välillä sossuksi. Yrittäkää nyt jo päättää.

Sosiaalidemokraatti voi hyvinkin olla mustapaita: vanhan poliittisen viisauden mukaanhan se, että ihminen on sosiaalidemokraatti, ei kerro vielä mitään hänen poliittisista mielipiteistään. Itse en pidä esimerkiksi sinun poliittisen suuntautumisesi pohtimista niin merkittävänä toimintana, että uhraisin siihen aikaa. Ehkä on viisaampaa, että selvität sen ensin itse itsellesi. Yhteiskunnallisiin asioihin tutustumisen voi aloittaa vaikkapa opiskelemalla suomalaisen vaalijärjestelmän.

Kerroppa vielä ihan omin sanoin mikä tekee suojelutyölainsäädännön porsaanreikien tukkimisesta suunnitelmataloutta?

Ei sinun tarvitse hävetä sitä, että olet vahvan valtion kannalla — se on yhtä oikeutettu mielipide siinä missä joku toinenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä kohtaa tuota lausumaa Räsänen ottaa kannan pakkolain puolesta?

Olet oikeassa. Ei ota suoraan. Kirjoitin hätiköidysti. Itse tulkitsin asiaa näin rivien välistä, mutta kyse saattoi olla omasta harhakuvitelmastani.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minä en tiedä, mitä Jatkoajan "vasemmistosiipi" on myöntänyt tai kieltänyt. Ilmeistä kuitenkin on, että sosiaalidemokraattina tunnet ko. fraktion ajattelun minua paremmin.

Minä taas tiedän sen, että eduskunnan vasemmistosiipi on ollut hallituksessa yhtä kyytiä 12 vuotta tekemättä yhtikäs mitään naisvaltaisten matalapalkka-alojen ongelmien ratkaisemiseksi. Nyt sitten oppositiossa istuu koko helvetin vasemmisto ja puheet on sen mukaisia - hups, yht'äkkiä tästä tulikin juuri se asia jolle täytyy tehdä jotain. Edes se ei tunnu riittävän että Kokoomus on asialle jo tehnyt jotain. Ei, lupaukset on jätetty toteuttamatta, äänestäjät on petetty. Vasemmisto harrastaa tällä hetkellä räikeintä populismia mitä Arkadianmäellä on konsaan nähty. Oppositioon joutuminen oli ilmeisesti niin kova paikka että nyt kolhiintunutta julkisuuskuvaa koitetaan kiillottaa äärimmäisin keinoin.

Mutta miten kävisi vasemmiston hallituksessa? Löytyisikö kunnille ylimääräistä valtionosuutta, joilla rahoittaa naispalkkojen jälkeenjääneisyyttä? Itse veikkaisin että turhaan kinuatte, meiltä ei tipu mitään -linja olisi jatkunut ja putkessa olisi 16 mitääntekemätöntä vuotta.

Jos ja kun hallitus joutuu taipumaan TEHY:n edessä oletan että seuraavat eduskuntavaali debaatit menevät ilman suurempia linjavetoja yhdenkään ammattiryhmän palkankorotuksista. Vaikka kirjaimellisesti Kokoomuksen vaalilupaukset eivät sisältäneetkään 500 euron kertakorotusta hoitajille, on sellainen mielikuva kuitenkin syntynyt. Toista kertaa tuskin/toivottavasti tulee enään koskaan.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
""""Eräiden arvioiden mukaan hoitajille yritettiin hieroa vajaan neljän vuoden sopimusta, jonka korotukset olisivat työnantajan tarjouksen ja Tehyn vaatimuksen puolestavälistä""""".
Minä en tuota huhupuhtta saa kyllä hyvällä tahdollakaan väännettyä omassa päässäni siihen muotoon että Suomen Hallitus olisi neuvotteluiden kuluessa tehnyt myönnytyksiä, eli pelkkää pohdintaahan tuo siis vain oli.
Siinä kyllä olen samaa mieltä kanssasi että valtio tulee jossakin vaiheessa vastaan, sillä kun ei minun mielestä muuta vaihtoehtoa jollei se sitten halua ehdoin tahdoin ajaa kuntia konkurssiin.

Kommentoin sinun tekstiäsi, koska sivulauseessasi annoit ymmärtää, että pitää olla huippukaveri, ollakseen hoitaja. Hoitajan koulutus nimittäin kestää muutaman vuoden, minkä sanoit huippukaverin viettävän koulussa.
Anteeksi väärinkäsitys, tarkoitin että jos n. neljän vuoden sairaanhoitajakoulutuksen vetää läpi parissa vuodessa niin että sisäistää asiat, pitää omata erityislahjoja joita ainakaan minulla ei ole.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse en pidä esimerkiksi sinun poliittisen suuntautumisesi pohtimista niin merkittävänä toimintana, että uhraisin siihen aikaa.

No sen kyllä huomaa kommenteistasikin.

Ei sinun tarvitse hävetä sitä, että olet vahvan valtion kannalla — se on yhtä oikeutettu mielipide siinä missä joku toinenkin.

Haluttomuutesi vastata kysymykseeni on jo ihan riittävä vastaus itsessään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös