Se on hyvä, että sinua vielä jaksaa naurattaa. Arvostukseni sinua kohtaan romahti kyllä tämän viestisi ansiosta melkoisesti.
Miten tämä liittyy siihen miten tehyn työtaistelutoimiin suhtaudutaan?
Halutaanko todella tehdä työtaisteluista tällaisia.
Olisipa se noin yksinkertaista.
Tuntuu todella siltä, että millään muulla ei ole tehylle väliä kuin sillä että heille sitä rahaa saataisiin. Millään muulla.
Ilmeisesti sinä olet pystynyt tämänkin asian henkilöimään?
Mutta hyvä että huumori on tallella.
Lainasin tähän kaikki yhteen pötköön ja vastaan niihin kaikkiin. Luin nuo meidän väliset viestit moneen kertaan, mutta en vieläkään tiedä, mikä siinä oli se, joka sai arvostuksen putoamaan (siitä toki olen otettu, jos arvostusta on ollut). Voinet selventää siis, mikä sen romahduksen aiheutti? Vaikka YV:llä tarvittaessa. Ei siinä minun mielestä ollut mitään aiemmasta linjastani poikkeavaa, raflaavaa tai loukkaavaa. Väärinkäsityskö kyseessä?
Hymiöt laitoin siihen siksi, että tuntuu, että kierrämme kehää. Palaamme aina samaan kysymykseen julkisen talouden tilasta ja palkanmaksukyvystä. Kysyit voiko kunnat luottaa siihen, että valtiolta tulee aina rahaa lisää. Mielestäni voivat tämän asian suhteen. Valtion on lisättävä panostusta terveydenhuoltoon. Pakko. Ei tilanteesta voida selvitä ilman rahanlisäystä, kuten se tulevaisuusvaliokunnan raporttikin kertoi. Ja valtiolta nimenomaan, kuten yhdessä viestissä tarkemmin selvitin. Täsmennän vielä, että rahaa pitää olla asiallisiin palkkoihin ja toivottavsti rakenteita purkamalla saadaan kustannushyötyjä.
Ei julkinen talous ole yksinkertaista, suhdanteiden hallinta ainakaan. Ei tärkeän menon lisäystä voi MIELESTÄNI kuitenkaan perustella sillä, että laskukausi uhkaa. Minun mielestä valtiontalous ei kaadu, jos hoitajien alin peruspalkka nousee vaikkapa 2100 euroon.
Miten työtaisteluihin suhtaudutaan? Tätäkö halutaan? Ei varmasti kukaan tällaista halua. Potilaiden aseman huononemista ja pakkolakia, joka kiireellä väsätään. En minä ainakaan. Silti puolustan hoitajien oikeutta taisteluun. Keinot on rajuja, mutta niin on hoitajien pitkään jatkunut tyytymättömyys. Molemmilta, MYÖS TEHYLTÄ, kaivataan nyt ratkaisuntekokykyä ja sovitteluvaraa. Olen toivonut, että tehy rajaisi itse irtisanoutumisiaan. Itse en kuitenkaan usko hoitajien PELKKÄÄN rahanahneuteen. Ovat mielestäni varmasti ammattiryhmä, jolla on enemmän empatian kykyä kuin kansalaisilla keskimäärin.
Tätä henkilöintiasiaa en ymmärrä. Selvinnee myöhemmin? Vai tarkoitatko neuvottelujärjestelmän epäonnistumista. Tämänkin olen varmaan kirjoittanut:
- valtion potin olisi pitänyt olla suurempi
- kohdennusta olisi pitänyt tehdä enemmän kirjastoväelle, lastentarhan opettajille ja hoitajien tietyille ryhmille
- kohdennusta olisi voinut pienentää lukion opettajilta ja aineenopettajilta
Nämä siis minun subjektiiviisia mielipiteitä. Ennen loppuu koiralta kusi, kuin minulta huumori, nimmittäin huono huumori!