Mainos

Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 627 952
  • 5 632

Kyylä

Jäsen
Lain laatiminen on eduskunnalta hätäkeino, jolla se pyrkii pitämään ihmishenkiä elossa pahimmassa mahdollisessa tilanteessa. Keinot loppuvat heiltäkin, joten tuo on ihan inhimillinen tapa vastata huutoon, vaikka se niskakarvoja pystyyn monella suunnalla nostaakin. Ei Suomesta mitään "poliisivaltiota" tule muutamalla lakiuudistuksella. Demokraattisempaa maata saa maailmalta hakea.

Koko pakkolaki ja töihin pakottaminen on vain Tehyn propagandaa, jolla se haluaa tehdä hallituksesta ikäänkuin neuvotteluosapuolen. Tehy neuvottelee tasan vain oman työnantajapuolensa kanssa ja hallitus vain koittaa turvata terveydenhuoltoa. Tehy itseasiassa pyyhkii ahteraan suomalaisella demokratialla yrittämällä painostaa hallitusta.

Kuten ole jo todennut, että Suomessa on myös oppivelvollisuus, asevelvollisuus ja velvollisuus auttaa hätään joutunutta. Yhtälailla niitä voitaisiin kutsua pakkolaieksi, muttei niiden kohdalla kukaan tuomitse Suomea poliisivaltioksi. Suomen kansalaisella on jokaisella kaikenlaisia velvollisuuksia maataan kohtaan. Tehyläisillä tosin omasta mielestään tuntuu olevan vain pelkkiä oikeuksia.
 

msg

Jäsen
Eihän tuossa alla olevassa puhuta ammattiliitosta mitään?
Minusta tuon voi tulkita niin, että kaikki sairaanhoitajat liitosta riippumatta menettivät nuo mainitut asiat.

www.kuntatyonantajat.fi kirjoitti:
Hylkäämällä kuntatyönantajan tarjouksen sairaanhoitajat menettivät uusiin sopimuksiin sisältyvän 1.10.2007 yleiskorotuksen 3,4 prosenttia ja joulukuussa 2007 maksettavan 270 euron kertaerän.

Taitaa kyllä olla koko kunnallinen palkkaus- ja sopimussysteemi niin sotkuinen, ettei tavallinen maallikko pysy perässä.
 

msg

Jäsen
Oikein olet ymmärtänyt, pelkästään työnantajan ahneuden takia tähän on tultu.

Ilmeisesti työnantaja on saanut optioita ja muuta ahneutensa ansiosta? Johtaja saa pitää säästyneet rahat itse?
Hassua kyllä ajatella, että kunnat ja sairaanhoitopiirit ja muut toimisivat ahneuden motivoimina. Monesta muusta voi varmaan syyttää, mutta että ahneudesta?
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
..

En tiedä onko tästä jo puhuttu kun en jaksa koko ketjua selata, mutta kuka pakottaa hoitajia vastaamaan työnantajan puheluihin tai olemaan ylipäätään tavoitettavissa tilanteen mennessä huonoimmaksi mahdolliseksi? vai onko siihenkin olemassa pakkolaki..
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmeisesti työnantaja on saanut optioita ja muuta ahneutensa ansiosta? Johtaja saa pitää säästyneet rahat itse?
Hassua kyllä ajatella, että kunnat ja sairaanhoitopiirit ja muut toimisivat ahneuden motivoimina. Monesta muusta voi varmaan syyttää, mutta että ahneudesta?
No, toinen termi joka tulee mieleen työntekijöiden aseman saattamisesta mahdollisimman heikolle tolalle on kyykyttäminen. Sehän se on kuntatyönantajan johtamisstrategia valitettavasti ollut useissa työpaikoissa viimeisten vuosikymmenien aikana.

En tiedä onko tästä jo puhuttu kun en jaksa koko ketjua selata, mutta kuka pakottaa hoitajia vastaamaan työnantajan puheluihin tai olemaan ylipäätään tavoitettavissa tilanteen mennessä huonoimmaksi mahdolliseksi? vai onko siihenkin olemassa pakkolaki..
Taidat tietää vastauksen tuohon jo kysyessäsi; eihän tuollaiseen voi ketään pakottaa. Ja vielä telealan lakko ja kaikkea...
 

msg

Jäsen
No, toinen termi joka tulee mieleen työntekijöiden aseman saattamisesta mahdollisimman heikolle tolalle on kyykyttäminen. Sehän se on kuntatyönantajan johtamisstrategia valitettavasti ollut useissa työpaikoissa viimeisten vuosikymmenien aikana.

Kyykyttäminen on keino, mutta ahneus on motiivi. Minkä sinä näet olleet motiivina tälläiselle johtamisstrategialle, jos se ei sinustakaan ole ahneutta?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oikein olet ymmärtänyt, pelkästään työnantajan ahneuden takia tähän on tultu.

Minä kun luulin, että hoitajien ahneuden...
En sitä kiistä, etteikö hoitajien työ olisi arvokasta, mutta aika roheat korotus vaatimukset ja loppukin arvostus ja hyväksyntä lähti, kun hoitajat päättivät käyttää ihmishenkiä taistelu aseinaan!
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyykyttäminen on keino, mutta ahneus on motiivi. Minkä sinä näet olleet motiivina tälläiselle johtamisstrategialle, jos se ei sinustakaan ole ahneutta?
Myönnän epätarkkuuteni termistössä. Lopullisena motiivina mielestäni on yhteiskunnan kilpailukyvyn säilyttäminen mahdollisimman hyvällä tolalla kansainvälisesti. Eli jos tähän sinänsä hyvän asian säilyttämiseen tarvitaan matalapalkkaisten naisalojen kyykyttämistä ja palveluiden alasajoa niin keinot ovat väärät. Oleellinen kysymys on se että ketä varten valtio ja kunnalliset organisaatiot ovat luotu; itse organisaatiotako varten vai olisiko kuitenkin kansalaisilla ja loppukäyttäjillä hyvä olla hieman sanansijaa asiassa?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Koko pakkolaki ja töihin pakottaminen on vain Tehyn propagandaa, jolla se haluaa tehdä hallituksesta ikäänkuin neuvotteluosapuolen. Tehy neuvottelee tasan vain oman työnantajapuolensa kanssa ja hallitus vain koittaa turvata terveydenhuoltoa. Tehy itseasiassa pyyhkii ahteraan suomalaisella demokratialla yrittämällä painostaa hallitusta.

EN ole tehyläinen, enkä työskentely terveydenhuoltoalalla. En siis kirjoita omasta puolestani.

"Hallitus ei ole neuvotteluosapuoli" ---- "Hallitus on ensimmäistä kertaa ja historiallisesti lähtenyt mukaan lisämäärärahalla". Valitse näkökulmasi tarpeen mukaan. On osapuoli, mutta ei ole osapuoli.

Kuten monta kertaa on kirjoitettu, niin kaikki osapuolet painostavat oman tilanteensa ja asemansa puitteissa. Esimerkiksi upseerit ovat edelleen ilman työrauhaa.

Joku kyseli, miten voidaan tietää, että jos nyt tehyläisten palkkoja korotetaan, Tehy ei seuraavalla kerralla vaadi jälleen 500 euroa. No ei voida mitenkään TIETÄÄ. Voivat hyvinkin vaatia. Silloin kuitenkin mahdollinen kansan tuki ei varmaankaan olisi hoitajien puolella. Silloin tällaisen pyynnön läpivieminen, edes esittäminen, olisi paljon paljon vaikeampaa.

Kuinka moni luulee, että seuraava kierros on yhtään helpompi, oli tässä ratkaisu nyt mikä tahansa. Joka kerralla on jokin erityinen ryhmä, jonka asia nousee esiin ja vaatii erityistä ratkaisua.

Kuten ole jo todennut, että Suomessa on myös oppivelvollisuus, asevelvollisuus ja velvollisuus auttaa hätään joutunutta. Yhtälailla niitä voitaisiin kutsua pakkolaieksi, muttei niiden kohdalla kukaan tuomitse Suomea poliisivaltioksi. Suomen kansalaisella on jokaisella kaikenlaisia velvollisuuksia maataan kohtaan. Tehyläisillä tosin omasta mielestään tuntuu olevan vain pelkkiä oikeuksia.

Kumman hiljaa on mediassa oltu siitä, että tehyläiset ovat nyt jättäneet noudattamatta oppivelvollisuuslakia, asevelvollisuuslakia ja kaikenlaisia velvollisuuksia maataan kohtaan! Ovatkohan luistaneet myös verovelvollisuudestaan? Sietäisi nyt tutkia ja tehdä isoja otsikoita, jos näin on! Kyylällä tuntuu olevan tehyläisitä vain negatiivisia käsityksiä, näin samassa tyylilajissa pysyäkseni.

Itse en epäile hetkeäkään, etteikö esimerkiksi kolaripaikalle osunut tehyläinen pyrkisi auttamaan kolarin uhreja, siinä kuin kuka tahansa tavallinen kansalainen. On ero hetkellisessä hätätilanteessa ja siinä, että terveydenhuoltojärjestelmä talouspäätöksin on riittämätön.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kuten tässä lakiehdotuksessakin todetaan, niin terveydenhuollon ammattihenkilöiden kannalta ehdotus puuttuisi merkittävällä tavalla heidän asemaansa ja oikeuksiinsa. Silloin kun ammattihenkilön työ tai ammattitaito on sellainen, joka edellyttää erityisosaamista, olisi mahdollista että hänet määrättäisiin työhön vastoin hänen tahtoaan. Tämä rajoittaisi useita perustuslain mukaisia perusoikeuksia, kuten 7 §:n mukaista oikeutta henkilökohtaiseen vapauteen, 9 §:n mukaista liikkumisvapautta, 10 §:n mukaista yksityiselämän suojaa ja 18 §:n mukaista oikeutta työhön.

Toisaalta ehdotettu potilasturvatyö turvaisi vakavasti sairaan henkilön oikeutta elämään ja välttämättömään huolenpitoon.

Lakiesitys ei voi olla vaikuttamatta neuvotteluihin ja sitä kautta uhan realisoitumiseen. Matti Vanhasen hallitus pyrkii nyt sellaisiin toimenpiteisiin jotka edesauttavat sairaanhoitajien irtisanoutumisuhan toteutumista. Päinvastoin nyt pitäisi keksiä toimia, jotka edesauttavat neuvotteluratkaisun löytymistä. Tämä lakiesitys ei ole parhaimmillaankaan kuin vain pyllistys tuohon suuntaan.

~ 12 000 on irtisanoutumassa. Pakkolailla työpaikalle pystyttäisiin esityksen mukaan pakottamaan viikoksi kerrallaan vähintään 1,3 kertaisella palkalla. Pakottamiset koskisivat esityksen mukaan maksimissaankin noin 20%:a irtisanoutuvista, eli irtisanoutuvia olisi siitäkin huolimatta noin 9 500. Tuolla määrällä halvauttaa terveydenhuollon lähestulkoon samassa mittakaavassa kuin alkuperäiselläkin. Keskittyisivät neuvotteluissa tuloksenhakuun eikä tällaiseen kaikkeen muuhun, aivan jonninjoutavaan paskaan.

Ja sitäpaitsi. Ei tuo laki pakota ketään menemään töihin, jos ei halua löydy. Pikku sakko maksuun ja sillä selvä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ilmeisesti työnantaja on saanut optioita ja muuta ahneutensa ansiosta? Johtaja saa pitää säästyneet rahat itse?
Hassua kyllä ajatella, että kunnat ja sairaanhoitopiirit ja muut toimisivat ahneuden motivoimina. Monesta muusta voi varmaan syyttää, mutta että ahneudesta?

Tässä on muuten hyvä pointti sisällä.

Itse en voi lähteä millään osoittelemaan voimakkaasti kuntatyönantajaa, sillä se pelaa hyvin rajoitetulla keinovalikoimalla. Se on kapeiden valinnanmahdollisuuksien rajoissa tekemässä parhaansa. Vaikeassa tilanteessa.

Ainoa instanssi, jolta rahaa voi riittävästi tulla on valtio (siis Kataisen tekemä valtion talousarvioaloite). Perustelen tätä sillä, että valtiolla on mahdollisuus erilaisten koko valtakuntaa koskevien ratkaisujen avulla tehdä oikeita arvovalintoja siitä, mihin suuntaan maata halutaan ohjata. Esimerkiksi valtionosuuksien määrä kunnille ja verotukseen liittyvät kysymykset. Vaikkapa nyt tehty esitys autoverotuksesta olisi voinut olla myös toisenlainen. Ruoan arvonlisäveron alentaminen toisena esimerkkinä. Valtion velan lyhentämisen nopeus ja liikenneinvestointien määrä. Puolustusmäärärahat jne.

Nyt on ainakin toistaiseksi tehty hallituksen taholta arvovalinta, että muut hankkeet ovat tehyläisten hankkeita merkittävämpiä. Näin yksinkertaistettuna. Laajennettuna kyseessä ei ole vain tehyläisten hanke, vaan julkiset palvelut kokonaisuudessaan ja sen osana "naisvaltaisten koulutetun henkilöstön palkat".
 

Kyylä

Jäsen
Keskittyisivät neuvotteluissa tuloksenhakuun eikä tällaiseen kaikkeen muuhun, aivan jonninjoutavaan paskaan.

Mutta kun hallitus ei ole neuvotteluosapuoli.

Hallituksen ei tässä tilanteesa pidä tehdä mutään muuta kuin antaa esitys laista hoidon turvaamiseksi. Olisi täydellistä demokratialle pyllistämistä suostua Tehyn painostukseen.

Niille, jotka eivät tiedä mitä demokratia Suomessa tarkoittaa, selitettäköön että korkeinta valtaa Suomessa käyttää kansan valitsema eduskunta. Sille esityksiä antaa hallitus - ei ammattijärjestö. Jos asioihin haluaa vaikuttaa, niin keinona demokratiassa ei ole kiristys ja uhkailu, vaan vaalit. Asettautuminen ehdolle, asioiden ajaminen ja äänestäminen. Näistä viimeisinhän ei juuri ole suomalaisia enää kiinnostanut.
 

Kyylä

Jäsen
Kumman hiljaa on mediassa oltu siitä, että tehyläiset ovat nyt jättäneet noudattamatta oppivelvollisuuslakia, asevelvollisuuslakia ja kaikenlaisia velvollisuuksia maataan kohtaan! Ovatkohan luistaneet myös verovelvollisuudestaan? Sietäisi nyt tutkia ja tehdä isoja otsikoita, jos näin on! Kyylällä tuntuu olevan tehyläisitä vain negatiivisia käsityksiä, näin samassa tyylilajissa pysyäkseni.

Tä...

Suomessa on velvollisuus noudattaa lakia. Kun laki hoidin poikkeuksellisesta järjestämisestä syntyy, rinnastaisin sen täysin äskeisiin - siis vaikkapa velvollisuuteen käydä koulua. Kerrotko ystävällisesti Tami Talk että missä olen väittänyt Tehyläisten kieltäytyneen oppivelvollisuudesta? Käytin niitä esimerkkinä siitä, että monia muitakin pakkolakeja noudatetaan maassamme eikä niistä käytetä nimitystä pakkolaki - saatikka sitten kitistäisiin niiden takia.

Jos hallituksen mielestä on tarpeen turvata terveydenhuoltoa, niin se sitten on niin. Suomessa on VAALEILLA valittu eduskunta joka toimii DEMOKRAATTISESTI. Kiristys ei edelleenkään ole keino vaikuttaa asioihin. Vaikka maamme eduskunta olisi kuinka paska, niin ainoastaan demokratian keinot ovat käytettävissä asioiden ajamiseksi, ei mitkään muut. Ja nyt juuri Tehy pyrkii puuttumaan eduskunnan ja hallituksen työskentelyyn.
 

msg

Jäsen
Oleellinen kysymys on se että ketä varten valtio ja kunnalliset organisaatiot ovat luotu; itse organisaatiotako varten vai olisiko kuitenkin kansalaisilla ja loppukäyttäjillä hyvä olla hieman sanansijaa asiassa?

Ja ihan oikeasti olen sitä mieltä, että tätä ei tässä kiistassa olla kuitenkaan ratkomassa. Kysymys on minusta yhden ammattiryhmän seuraavien vuosien palkkakehityksestä eikä mistään hyvinvointiyhteiskunnan kulminaatiopisteesta. Ymmärän toki, että Laitinen-Pesola retoriikassaan puhuu kaikenlaista muuta, mutta en minä näihin puheisiin yhdy.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hallituksen ei tässä tilanteesa pidä tehdä mutään muuta kuin antaa esitys laista hoidon turvaamiseksi. Olisi täydellistä demokratialle pyllistämistä suostua Tehyn painostukseen.

Niille, jotka eivät tiedä mitä demokratia Suomessa tarkoittaa, selitettäköön että korkeinta valtaa Suomessa käyttää kansan valitsema eduskunta. Sille esityksiä antaa hallitus - ei ammattijärjestö. Jos asioihin haluaa vaikuttaa, niin keinona demokratiassa ei ole kiristys ja uhkailu, vaan vaalit. Asettautuminen ehdolle, asioiden ajaminen ja äänestäminen. Näistä viimeisinhän ei juuri ole suomalaisia enää kiinnostanut.

Olisivat sitten antaneet sellaisen esityksen jolla kriittinen hoito turvataan. Tällä (10-20%) pakottamisasteella hoidon turvaaminen jää haaveeksi.
 

Kyylä

Jäsen
"Hallitus on ensimmäistä kertaa ja historiallisesti lähtenyt mukaan lisämäärärahalla". Valitse näkökulmasi tarpeen mukaan. On osapuoli, mutta ei ole osapuoli.

Ja voitko ystävälliseseti näyttää, missä olen sanonut moista? En missään. Kohtuullisen noloa keksiä päästään lainauksia ja käyttää niitä sitten argumenttina.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Perustuslakivaliokunta hyväksyi lain normaalin säätämisjärjestyksen mukaisesti ("laaja yksimielisyys tjsp") mutta edellytti paljon muutoksia/täsmennyksiä siihen eli sen tarkka kesto pitää määritellä ja lisäksi rajata tarkasti ketä se koskee.

Lain perusteella voidaan teoriassa määrätä tahdon vastaisesti ketä tahansa mutta ensisijaisesti irtisanoutuneita ja heitäkin neuvotteluiden kautta mutta jos tarve vaatii niin myös eläkkeellä olevia.

Näin Sasi äsken Ylen uutisissa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tami Talk; kirjoitti:
Itse en voi lähteä millään osoittelemaan voimakkaasti kuntatyönantajaa, sillä se pelaa hyvin rajoitetulla keinovalikoimalla. Se on kapeiden valinnanmahdollisuuksien rajoissa tekemässä parhaansa. Vaikeassa tilanteessa.

Niinpä, oletko muuten miettinyt sitä, että kuinka paljon kunnat voivat nojata siihen, että valtiolta aina tulevaisuudessa löytyy lisää rahaa? Aivan, eivät lainkaan.

Nyt kuitenkin odotetaan, että kuntatyönantaja voisi tehdä millaisen sopimuksen tahansa, kyllä valtio maksaa.

Tami Talk; kirjoitti:
Ainoa instanssi, jolta rahaa voi riittävästi tulla on valtio (siis Kataisen tekemä valtion talousarvioaloite). Perustelen tätä sillä, että valtiolla on mahdollisuus erilaisten koko valtakuntaa koskevien ratkaisujen avulla tehdä oikeita arvovalintoja siitä, mihin suuntaan maata halutaan ohjata. Esimerkiksi valtionosuuksien määrä kunnille ja verotukseen liittyvät kysymykset. Vaikkapa nyt tehty esitys autoverotuksesta olisi voinut olla myös toisenlainen. Ruoan arvonlisäveron alentaminen toisena esimerkkinä. Valtion velan lyhentämisen nopeus ja liikenneinvestointien määrä. Puolustusmäärärahat jne.

Nousukausi on lopuillaan ja valtion rahat tulisi ohjata lisämenoihin?

Tami Talk; kirjoitti:
Nyt on ainakin toistaiseksi tehty hallituksen taholta arvovalinta, että muut hankkeet ovat tehyläisten hankkeita merkittävämpiä. Näin yksinkertaistettuna. Laajennettuna kyseessä ei ole vain tehyläisten hanke, vaan julkiset palvelut kokonaisuudessaan ja sen osana "naisvaltaisten koulutetun henkilöstön palkat".

tehyläisten hanke nyt kuitenkin on hankkia itselleen etuoikeuksia muun "naisvaltaisten koulutetun henkilöstön kustannuksella".

Tasa-arvo tupoa ei tullut, siitä voidaan osoitella sormella vähän joka suuntaan.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No joo, en jaksanu lukee aikasempia kirjoituksia. Tuntuu oudolta, että saikkuja pidetään niin tärkeänä ammattikuntana, että ihan uutta lakia joudutaan vääntään. Silti saikkuja ei pidetä tärkeinä, koska he eivät ansaitse palkankorotusta, vaikka ovatkin palkkakuopassa. Vaikka he työllään pelastavatkin ihmishenkiä. Mikä sitten olisi sopiva palkka työstä, jossa pidetään huolta ihmisen terveydestä ja pelastetaan ihmishenkiä?

Kuinka moni opiskelija haluaa lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, kun tämä farssi päättyy? Kuinka turvataan pätevien sairaanhoitajien jäänti Suomeen, koska naapurimaissa saa samasta työstä paljon paremman palkan? Miksi luvata palkankorotus jos sellaista ei anneta?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tässä nyt useampi lainaus Kyylältä ja niihin vastauksia...

Tä...

...Kerrotko ystävällisesti Tami Talk että missä olen väittänyt Tehyläisten kieltäytyneen oppivelvollisuudesta? Käytin niitä esimerkkinä siitä, että monia muitakin pakkolakeja noudatetaan maassamme eikä niistä käytetä nimitystä pakkolaki - saatikka sitten kitistäisiin niiden takia.

Et ole missään niin väittänyt. Käytin esimerkkinä siitä, että tehyläiset eivät ole mielestäni sellaista joukkoa, joiksi heitä väität. Eli joukkoa joilla "omasta mielestään tuntuu olevan vain pelkkiä oikeuksia." Tämä tummennus oli siis sanatarkka lainaus Sinun tekstistäsi.

Ja voitko ystävälliseseti näyttää, missä olen sanonut moista? En missään. Kohtuullisen noloa keksiä päästään lainauksia ja käyttää niitä sitten argumenttina.

No Sinä et ole sanonut noista kumpaakaan missään, mutta en sitä kyllä Sinun lainauksenasi esittänytkään. Tuota jälkimmäistä hokemaa on käytetty hallituspuolueiden (erityisesti kokoomuksen puolelta) hyvin runsaasti.

Esimerkiksi Jyrki Katainen kirjoitti:
Sinivihreä hallitus on historiallisesti ensi kertaa varannut vuositasolla 150 miljoonaa euroa tukemaan kunnallisen sektorin palkkaratkaisua. Lisäpotti maksetaan, jos sopimuspöydässä onnistutaan tekemään sopimus, jossa edistetään koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkausta, joilla palkkaus ei vastaa työn vaativuutta.

Tämä sanatarkka lainaus löytyy eduskunnan sivuilta ja on ote Kataisen esityksestä valtion talousarvioksi. En sitä siis aivan omasta päästä keksinyt. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_47_2007_ke_p_1.shtml

Joten onko hallitus osapuoli vai ei? Vai onko tehy nyt vasta pyrkimässä tekemään hallituksesta osapuolta, kuten sinä kirjoitit? Kyllä vai Kyylä? Kohtuullisen noloa osallistua keskusteluihin ilman aiemman keskustelun tuntemusta. Vai kohtuullisen noloa osallistua keskusteluun tietyt (itselle epämieluisat) tosiseikat kiertäen?


Niille, jotka eivät tiedä mitä demokratia Suomessa tarkoittaa, selitettäköön että korkeinta valtaa Suomessa käyttää kansan valitsema eduskunta. Sille esityksiä antaa hallitus - ei ammattijärjestö. Jos asioihin haluaa vaikuttaa, niin keinona demokratiassa ei ole kiristys ja uhkailu, vaan vaalit. Asettautuminen ehdolle, asioiden ajaminen ja äänestäminen. Näistä viimeisinhän ei juuri ole suomalaisia enää kiinnostanut.

...leikattu ja yhdistetty toisesta postauksesta...

Suomessa on VAALEILLA valittu eduskunta joka toimii DEMOKRAATTISESTI. Kiristys ei edelleenkään ole keino vaikuttaa asioihin. Vaikka maamme eduskunta olisi kuinka paska, niin ainoastaan demokratian keinot ovat käytettävissä asioiden ajamiseksi, ei mitkään muut. Ja nyt juuri Tehy pyrkii puuttumaan eduskunnan ja hallituksen työskentelyyn.

Aika suppeaksi on jäänyt tuo Sinun demokratiakäsityksesi. Olet nyt (sopivasti) rajannut siitä ulos esimerkiksi työmarkkinapolitiikan, joka tässä nimenomaisessa tapauksessa on aika relevantti pointti. Näiden lisäksi demokratian ulottuvuuksiahan on mm. kansalaisjärjestötoiminta, joten teet nyt itsestäsi hieman tarpeettoman tyhmän, kun yrität viisastella tuollaisilla yksinkertaistuksilla. Oikeasti Sinulla on varmasti pointtejakin, joten älä nyt vajoa tuolle tasolle.

...ja aivan varmaa on, että kaikki etujärjestöt yrittävät vaikuttaa hallitukseen ja eduskuntaan. Paraikaa Tehyn lisäksi myös MTK, veronmaksajien keskusliitto, autoliitto jne.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että äänestäminen on tärkeä keino. Itse joudun nyt vakavasti seuraavissa vaaleissa miettimään, että äänestänkö vielä kokoomusta, kuten olen tähän asti aina tehnyt. Lisäksi uskallan olla aika varma, että samaa miettii tällä hetkellä moni viime vaaleissa kokoomusta äänestänyt Sari Sairaanhoitaja.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niinpä, oletko muuten miettinyt sitä, että kuinka paljon kunnat voivat nojata siihen, että valtiolta aina tulevaisuudessa löytyy lisää rahaa? Aivan, eivät lainkaan.

Nyt kuitenkin odotetaan, että kuntatyönantaja voisi tehdä millaisen sopimuksen tahansa, kyllä valtio maksaa.

Nousukausi on lopuillaan ja valtion rahat tulisi ohjata lisämenoihin?

Tehyläisten hanke nyt kuitenkin on hankkia itselleen etuoikeuksia muun "naisvaltaisten koulutetun henkilöstön kustannuksella".

Tasa-arvo tupoa ei tullut, siitä voidaan osoitella sormella vähän joka suuntaan.

:D :D :D :D :D :D :D Tulee ihan deja vu, vai oliko se Bon voyage :D :D :D :D

Kuntien tulisi voida luottaa siihen, että valtiolla on merkittävä rooli julkisen terveydenhuollon rahoittamisessa. Halutaanko estää hoitajapako? Halutaanko toimiva terveydenhuolto? Ollaanko siitä valmiita maksamaan?

Nousukaudella hallituksen olisi tullut kiristää verotusta ja kerätä puskureita, jotta laskukaudella voitaisiin käyttää varoja tärkeisiin julkisiin palveluihin. Laskukaudella pitää karsia menoista, jotka eivät ole välttämättömiä.

Tehyläisten hanke on hankkia itselleen sellaiset korotukset, joita he eivät neuvottelujärjestelmässään onnistuneet (monista eri seikoista johtuen) saamaan.

Moneen suuntaan. Kyllä. :D :D :D :D :D :D
 

Kyylä

Jäsen
Aika suppeaksi on jäänyt tuo Sinun demokratiakäsityksesi. Olet nyt (sopivasti) rajannut siitä ulos esimerkiksi työmarkkinapolitiikan, joka tässä nimenomaisessa tapauksessa on aika relevantti pointti. Näiden lisäksi demokratian ulottuvuuksiahan on mm. kansalaisjärjestötoiminta, joten teet nyt itsestäsi hieman tarpeettoman tyhmän, kun yrität viisastella tuollaisilla yksinkertaistuksilla. Oikeasti Sinulla on varmasti pointtejakin, joten älä nyt vajoa tuolle tasolle.

Kiitos. En tiennyt että suhteemme on mennyt näin henkilökohtaiseksi.

Joo. En todellakaan kirjoittanut demokratian yleisesitystä, jos sitä ryhdyit opponoimaan. Sori. Kerrotko samaan hengenvetoon, missä rajasin demokratiasta pois kansalaisjärjestötoiminnan. Ehkä varmaan siinä, kun mainitsin demokratiaan kuuluvan asioihin vaikuttamisen.

Tosin sinun demokratiakäsitykseesi tuntuu kuuluvan, että työmarkkinatoimin on mahdollista vaikuttaa eduskunnan toimintaan. Jos niin on niin hyvä. Suomessa ei työtaistella siksi että eduskunta tekisi mielemme mukaisia päätöksiä, vaan siksi että painostettaisiin työmarkkinaosapuolta. Siinä on vissi ero. Kun Tehy painostaa eduskuntaa ja hallitusta, se ei toimi enää työmarkkinajärjestönä.

Jos tarkoituksesi on vain ajankuluksi herättää keskustelua, niin siinä onnistut. Muutoin miettisin tarkemmin, mihin isket. Nyt paukkuu ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös