Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 607 601
  • 5 631

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä ihmettä minä tuolla keskipalkkatiedolla teen? Ei näy mun tilinauhassa lähelläkään sitä. Jotkut nyt sattuvat olemaan täällä kuopan pohjinmaisena.

Kannattaisiko siellä TEHY:n sisällä olla sitten solidaarisia, eli ne teidän hyväpalkkaiset tyytyisivät vaikka kymmeneen prosenttiin, niin saataisiin teille vähäosaisille helposti parikymmentä prosenttia. Miksi niille teidän hyvintienaavillekkin pitää antaa tuo huippukorotus?
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Karsimalla kalliita ja vaikutuksiltaan hyvin kyseenalaisia hoitomuotoja, kuten selkäleikkauksia, rintasyöpäseulontoja, joitain kaihileikkauksia ja medihelejä.

Miksi medihelejä tulisi karsia? Vaikka ne ovatkin kustannustehottomia, niin mielestäni silti pirun tärkeitä. Varsinkin Lapissa, pääkaupunkiseudulla ja elinsiirroissa.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Niin kun en lakia kovin hyvin tunne, jouduin vain tyytymään työlainsäädännön professoriin. Hän siis väitti että on. Näin mm. Aamulehdessä ja muutamissa uutisissakin. Jos seuraa jotain muutakin kuin TEHY:n palstaa/tiedotteita, niin voi vaikka nähdä kummallisia asioita, kuten totuuksia.

Melko laaja yksimielisyys on siitä, että laitonta on vain virkamiesten joukkoirtisanoutuminen. Tässäkin ketjussa tuhanteen kertaan todettu ihan selkeällä suomen kielellä.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Niin kun en lakia kovin hyvin tunne, jouduin vain tyytymään työlainsäädännön professoriin. Hän siis väitti että on. Näin mm. Aamulehdessä ja muutamissa uutisissakin. Jos seuraa jotain muutakin kuin TEHY:n palstaa/tiedotteita, niin voi vaikka nähdä kummallisia asioita, kuten totuuksia.

Kuntatyönantajan sivuilta löytyy pdf-tiedostona työtaisteluohjeet: www.kuntatyonantajat.fi (hain etsi-toiminnolla, linkki suoraan dokumenttiin on jrjettömän pitkä). Siellä kohta 5.1: sallitut työtaistelukeinot. Viranhaltijoille ei tämän mukaan ole sallittu keino (huom. tämä on siis ilmeisesti juuri kuntatyönantajan tulkinta). Tehyn listassa ilmeisesti on mukana virkasuhteisia, kun jossain on laittomuudesta puhuttu. Vähän kyllä epäilen, eihän siinä ole mitään järkeä ottaa muutamaa osastonhoitajaa mukaan. Ei olisi uhan kannalta mitään merkitystä, vaikka osastonhoitaja töihin jäisikin. Oh:t kun pääsääntöisesti eivät osallistu käytännön työhön, eli vaatisivat ihan yhtäläisen perehdytyksen kuin muutaman vuoden työstä pois olleet.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Siellä kohta 5.1: sallitut työtaistelukeinot. Viranhaltijoille ei tämän mukaan ole sallittu keino (huom. tämä on siis ilmeisesti juuri kuntatyönantajan tulkinta).

Virkaehtosopimuslaissa on tyhjentävä luettelo sallituista työtaistelutoimenpiteistä, joukkoirtisanoutuminen ei ole yksi niistä. Kyse ei ole disinformaatiosta, vaan lain yksiselitteisestä sisällöstä. Tämäkin asia noin 772 kertaa todettu tässä ketjussa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Virkaehtosopimuslaissa on tyhjentävä luettelo sallituista työtaistelutoimenpiteistä, joukkoirtisanoutuminen ei ole yksi niistä. Kyse ei ole disinformaatiosta, vaan lain yksiselitteisestä sisällöstä. Tämäkin asia noin 772 kertaa todettu tässä ketjussa.

Niin, eli professorin väite ei tainnut olla väärä? Eikä siis myöskään minun. Mietin vain kun minua lainasit ja totesit.

Mitä tulee ketjuun itseensä, niin eihän kyllä kukaan vakavasti voi olettaa että jaksaisi koko ketjua läpi kahlata. Totesin tuon lainauksenkin jo aiemmin joskus, mutta en kyllä jaksa enää sitä etsiä. Ja kuten todettua niin siitä varmasti muutkin mainitsivat.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Miksi medihelejä tulisi karsia? Vaikka ne ovatkin kustannustehottomia, niin mielestäni silti pirun tärkeitä. Varsinkin Lapissa, pääkaupunkiseudulla ja elinsiirroissa.

Kai se kustannustehokkuus karsinnan syynä on sitten pätevä. Onhan se helvetin kallista lennättää kopteria vaikkapa yhden ihmisen hengen pelastamiseksi. Huomautettakoon tähän väliin, että Mediheli on niitä harvoja hyväntekeväisyskohteita, jolle allekirjoittanut rahaa antaa. Ihan samanlaisesti voidaan nyt todeta irtisanoutuville, että tuolla hinnalla pärjätään ilman teitäkin. Karsitaan palkkakuluista.

Itse lähtisin tehostamaan hallintoa. Tuntuu siltä, että hallinnon puolella on aika monta porrasta jotka eivät pysty kuin siirtämään asioita eteenpäin. Aika vaikea kuvitella että jossain yksityisen puolen liikelaitoksessa tulosyksikön johtoryhmässä keskusteltaisiin työhousujen väristä. Sitä se kuitenkin voi pahimmillaan olla, vaikka tämä esimerkki olikin hieman kärjistetty. Toki myös turhia tutkimuksia voitaisiin karsia. Joku viisashan totesi juuri tätä tarkoittaen että "Suomalaiset ovat tällä hetkellä yhä terveempiä sairaita". Eli se magneettikuvakin on pakko saada, eikä siltikään uskota että selkäkipuun voisi jumppa auttaa. Suorittavan portaan tehostaminen tarkoittaisi hoitojen ja tutkimusten vähentämistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi medihelejä tulisi karsia? Vaikka ne ovatkin kustannustehottomia, niin mielestäni silti pirun tärkeitä. Varsinkin Lapissa, pääkaupunkiseudulla ja elinsiirroissa.
Koska ne ovat kustannustehottomia. Suomeksi se tarkoittaa sitä että samalla rahalla pelastettaisiin useampia ihmishenkiä käyttämällä rahat toisin. Nyt asia on priorisoitu sillä perusteella että medihelillä pelastettavat ihmishenget ovat arvokkaampia kuin pelastamatta jätetyt. Ilmeisesti joillain erityisseuduilla (lappi, saaristo) joku kopteri saattaa olla jopa järkevyyden rajoissa.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koita nyt päättää. Tässä viestissäsi
Jos siis tekee työtä vain rahan takia, niin kannattaisiko silloin tehdä työtä mistä tienaa enemmän eikä itkeä sitä huonoa palkkaa tai huonoja korotuksia. Tosin tämä nyt on vain ehdotus... tai lähteä sinne Norjaan tai johonkin missä tienaa enemmän.
olet sitä mieltä, että hoitoalan työntekijät -tehyläiset- saavat kaikkien muiden tavoin valita mitä työtä tekevät. Jopa vaihtaa maata.

Niin ensinnäkin en pidä tuota kovinkaan suurena palkkakuoppana, suhteessa esim . koulutukseen. Mutta se tuskin on asian ydin. Eli sinusta on hyväksyttävää kiristää ihmishengillä, jos ei muuten saa lisää rahaa? Eli mielestäsi olisi ihan hyväksyttävää poliisin, palomiesten tai vanginvartijoiden tai vaikka lääkärien tehdä samoin?
Ja tässä aikaisemmassa viestissäsi hoitoalan ihmiset -tehyläiset- ovat inhottavia kiristäjiä, kun heille ei kelpaa se mitä annetaan, vaan aikovat lähteä. Kumpi se sun kantasi oikein on?

Kas kun täällä ei vielä kukaan ole ehdottanut, että ulkomaille lähtevien hoitajien pitää maksaa koulutuksensa valtiolle takaisin. Kauppalehden sivuilta sellainen puheenvuoro löytyy.

Ihmeellisesti muuttunut ääni kellossa. Ensin ne 12800 irtisanoutumaan lupautunutta ei hetkauta mitenkään, sen kun lähtevät. Mutta nyt kun on uutiset tämän päivän toitottaneet, ettei erikoissairaanhoito kestä noita irtisanoutumisia, niin karmea mouhotus terroristeista alkoi.

Kyllä minä ymmärrän, että viattomien lapsipotilaiden kohtalo pelottaa. Mutta ihan yhtä viattomia potilaita ne ovat kaikki ne tänäänkin erinäisistä onnettomuuksista, tapaturmista ja rinnanpistoista ensiapuun hakeutuneet. Mutta heidän kohtalonsa ei hetkauta ketään, ainahan aikuiset joutavat odottamaan.

Menkääpä ihan mielenkiinnosta seuraamaan sitä "aikuismaista odottamista" jonnekin ensiapuasemalle ensi viikonloppuna. Siellä on iloisia veijareita pikku mömmöissään hiv-tartunnalla uhkaamassa, ja aina yhtä lupsakoita oman elämänsä teräsmiehiä kolmen promillen humalassa karjumassa murtunutta nenäänsä. Jos todella hyvä tsäkä käy, niin sen valkokauluksen - sen, jolla on se volvon ratti kaulassa - veroeurojensa perään karjumisesta voi saada hyvät naurut. Tosin kolmannen tunnin jälkeen hymy muuttuu vitutukseksi ja Reinon sydäntä surevan Martan puolesta tekisi mieli käydä jo itse "rauhoittelemassa" krakahemmoa. Näitä kohtaloita sitten käy noin 300-400* vuorokaudessa.

Ei, en ole hoitaja, mutta ihan riittävästi nähnyt sitä työtä sekä polilla että osastoilla ja olen sitä mieltä, että hoitajien vaatimus on oikeutettu. Juhlapuheissa heidän työtään arvostetaan, mutta siihen se jää. Haavoittunut eläin - päivystyspolille joutunut rikkoutumaton teräsmies -ei peloissaan enää arvosta, vaan käyttäytyy kuin se eläin. Paskaa siellä hoitajat niskaansa saavat, siitä paskasta on nyt heidän mielestään saatava kunnon korvaus. Lisää työkavereitakaan kun ei heille pyynnöistä huolimatta ole annettu.

Eikä se homma siitä paljoa eroa osastoillakaan. Kirurgian ja sisätautien puolella kun niitä ylipaikkoja riittää, kaikki on hoidettava.
Muista en tiedä, mutta olen valmis uskomaan kokemuksia omaavien kertomat. Yhdestä en kokonaan, mutta pari kolme antaa jo suuntaviivat. Siihen tarvita mitään uutisstudiota.

Mistä se raha saadaan? Päättäjien se on tehtävä se priorisointi, jos vaikka sieltä hallintopuolelta löytyisi ensin tyhjää. Ymmärtääkseni sairaanhoitopiireissä noita byrokraatteja ja johtajan ylijohtajia riittää.

*) Pari vuotta sitten TAYSn ensiavussa vuorokauden keskiarvo.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja vaikka saisitte 30% korotusta, niin muutama vuosi eteenpän ja se on taas liian vähän. Palkka on siitä jännä asia. Aina ne syyt löytyy tai keksitään.
Ollaanpas realisteja. Sen verran pahasti joutuu hallituksen pojat rämpimään siperian tundralla että joukkoirtisanoutumista ei tulla käyttämään
vuosikymmeniin työtaistelutoimenpiteenä. Ei ainakaan tässä muodossa.

Karsimalla kalliita ja vaikutuksiltaan hyvin kyseenalaisia hoitomuotoja, kuten selkäleikkauksia, rintasyöpäseulontoja, joitain kaihileikkauksia ja medihelejä.
Alku meni ihan oikein, mutta QALY-arvoltaan huono noista on ainoastaan pelastushelikopterit. Jos oikeita säästöjä halutaan tehdä niistä toiminnoista joissa on huono hinta/hyötysuhde, niin pitäisi lopettaa dialyysit, pitkälle edenneiden syöpien hoidot, sydämensiirrot, yli 80-kymppisten ohitusleikkaukset, dementtien tehohoidot, nuorten ihmisten kolesterolilääkitykset, päihdehoidot ja psykiatriset laitoskuntoutusjaksot. Näitä poliitikot karsisivat jos uskaltaisivat, itse kuitenkin olen sitä mieltä että jos halutaan olla sivistysvaltio niin on hyväksyttävä että laadukasta ja humaania terveydenhuoltoa ei saa puoli-ilmaiseksi - kuten ei myöskään hoitajia.


Ihmeellisesti muuttunut ääni kellossa. Ensin ne 12800 irtisanoutumaan lupautunutta ei hetkauta mitenkään, sen kun lähtevät. Mutta nyt kun on uutiset tämän päivän toitottaneet, ettei erikoissairaanhoito kestä noita irtisanoutumisia, niin karmea mouhotus terroristeista alkoi.
Tämä kertoo vaan siitä miten ulkona foorumin keskivertomaallikko on hoitolaitosten arjesta, infoa hoitoalan ongelmista on kyllä ollut saatavilla vuosikausien ajan, mutta sitä ei miehet osaa ottaa todesta kun se on sitä "akkojen rutinaa"

Ja nyt kun ongelman laajuus on osittain sisäistetty täälläkin ja kun kohta iso osa jäsenistä pääsee tästä bluffi-väärin_irtisanouduttu-terroristi-lapsentappaja-syndroomasta eroon niin toivoisin että yhä useampi alkaisi miettimään miten terveydenhuolto saataisiin pelastettua tulevaisuuden katastrofilta. Enkä nyt puhu marraskuun 19 päivästä.

Ei, en ole hoitaja, mutta ihan riittävästi nähnyt sitä työtä sekä polilla että osastoilla ja olen sitä mieltä, että hoitajien vaatimus on oikeutettu. Juhlapuheissa heidän työtään arvostetaan, mutta siihen se jää. Haavoittunut eläin - päivystyspolille joutunut rikkoutumaton teräsmies -ei peloissaan enää arvosta, vaan käyttäytyy kuin se eläin. Paskaa siellä hoitajat niskaansa saavat, siitä paskasta on nyt heidän mielestään saatava kunnon korvaus. Lisää työkavereitakaan kun ei heille pyynnöistä huolimatta ole annettu.
.
Asiallista puhetta, joillakin on selvästi kykyä laajempaan katsantoon.
Ja vaikka meillä on omastakin mielestä oikeus duunarin keskivertopalkkaan niin tässä työtaistelussa on paljon muista erittäin paljon merkittävimmistä asioista kyse kuten olen usein esille tuonut.


btw, asuiko joku foorumin jäsenistä Islannissa 90-luvulla? Siellä kun nostettiin hoitajien palkkoja lähes 50% kertarysäyksellä, niin olisi mielenkiintoista kuulla aiheuttiko se paikallisissa turskanpyytäjissä samanlaista polemiikkia ja tunteenpurkauksia kuin nyt täällä foorumilla? Siellä tosin hallitus tajusi realiteetit ilman hoitajien rankkoja otteita, tätä lahjaa ei ole valitettavasti suotu jyrkiboylle + kumppaneille
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kumpi se sun kantasi oikein on?

Noh se, että minusta on tyhmää alkaa itkeä palkan riittämättömyydestä, jos palkka on ollut pitkään tiedossa, sitä saisi reippaasti lisää ja Suomessa on valtavasti aloja missä saa vähemmän palkkaa, koulutetuimmallakin aloilla.

Ja on "hiukan" eri asia lähteä sinne ulkomaille, kuin lähteä tälle "me ei tehdä töitä teholla ellei saada 25% lisää liksaa" linjalle. Sinne ulkomaille voi sitten vapaasti lähteä tai hakea muulle alalle alunperin, jos vain raha ratkaisee.

Nythän heilutellaan tätä "tehoilla ei ole työvoimaa" korttia.

Ovatko nämä henkilöt siis lähdössä kokonaan Suomesta ja hoitajan töistään, jos ovat, niin mielestäni ihan ok. Mutta jos/kun tässä vain kiristetään joukolla lisää palkkaa ja uhkaillaan ihmisten hengillä, niin se on täysin eri asia.

Ei poliisitkaan, palomiehet tai lääkärit tehneet tälläisiä temppuja, vaan ihan perus lakolla tai sitten muihin töihin/muualle töihin. Luulisi että tämäkin olisi auennut helpommin, ettei tarvisi rautalangasta vääntää.

Mitäköhän täälläkin olisi tykätty niiden toimesta, joiden lapset(tai itse) tarvitsevat lääkkeitä, jos PAM:n lakkoon olisi osallistunut lääketukut(tai työntekijät niissä) ja tätä kautta lääkkeitä ei olisi saatu sairaaloihin/terveyskeskuksiin/apteekkeihin.

Nimimerkki mittaan työni muutenkin kuin rahassa.
 
Viimeksi muokattu:

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei poliisitkaan, palomiehet tai lääkärit tehneet tälläisiä temppuja, vaan ihan perus lakolla tai sitten muihin töihin/muualle töihin.

Luulisi että tämäkin olisi auennut helpommin, ettei tarvisi rautalangasta vääntää. Toisaalta ehkä sitä on luettu niin paljon TEHY:n palstaa, että turha edes koittaa puhua muuten kuin puolustellen TEHY:n tekoa.

Ei, ei se noin ohuella langalla selviä vieläkään. Mutta turha jankata, sillä me katselemme tätä ihan eri suunnista ja arvomaailmoilla. Minen ymmärrä tuota koulutus -kortin vetämistäkään, sillä ihmettelen syvästi esimerkiksi oman alani yliopisto-opetusta. Tätä alaa voisi ihan hyvin tehdä amk-tasollakin ja panna sen sijaan ne ihmishenkien kanssa pelaavat sinne koulutusarvostusta saamaan.

TEHY-kortin vedit sitten esiin. Ei tainnut avautua, että omiin sairaalakokemuksiini pohjautuu tukeni hoitoalan ihmisille, ei kenenkään agitointiin. Ei TEHY eikä työnantajapuolen vetoaminen lapsipotilaisiin pyöritä päätäni, kyllä mää pyrin ihan itse näitä asioita ajattelemaan.

Tavanomaisesta lakosta ja sen vaikutuksista täällä on jo asiallisesti kerrottu. Lääkärit muuten ovat tuota joukkoirtisanomisuhkaa ensin käyttäneet, Aamulehdestä luin.

Edit. Muokkasit sitten kirjoitustasi. Ei se mitn.
Yhdistää meitä näköjään kaksi asiaa, joukkue ja ajatukset työstä. Tosin mun on helppo huudella, että teen työtä muusta kuin rahasta, sillä lähtöpalkka on 2200-2600, riippuen paikkakunnasta.
Ja naisvaltainen ala on kyseessä, tosin en tiedä, että mihin vihnuun ne nätit opiskelijatytöt työelämässä häipyvät - riutuvat pienellä palkalla vissiin työpöytiensä taakse.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Minen ymmärrä tuota koulutus -kortin vetämistäkään, sillä ihmettelen syvästi esimerkiksi oman alani yliopisto-opetusta. Tätä alaa voisi ihan hyvin tehdä amk-tasollakin ja panna sen sijaan ne ihmishenkien kanssa pelaavat sinne koulutusarvostusta saamaan

Niin, itse en ymmärrä koulutuskorttia kovin paljoa, mutta en myöskään ihmishenki-korttia(siis perusteena miksi pitäisi saada valtavasti palkkaa tai sitä lisää). Siis esim. bussikuskin pitäisi saada valtavasti nykyistä enemmän palkkaa tämän takia tai rekkakuskien, taksikuskien, jne.

Mutta kuten todettua, katsellaan erilaisista asemista. Itse kun olen sitä mieltä että 2k kuussa lisineen tulee enemmän kuin hyvin toimeen, samoin kun sitä että tuollainen 300e/kk lisää on aikalailla riittävä palkankorotus.

edit:Pahoittelen muokkaustani, mutta mielestäni menin kirjoittamaan alunperin osittain tyhmää tekstiä, jonka poistin.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eli ainakin minä ja hoitoalan uusi sukupolvi tehdään työtä ainoastaan rahan takia, arvostus on hienoa mutta jos se ei näy kuin puheissa niin sillä ei ole paskankaan merkitystä.

Hyvä Kalevi,

Nyt vetoan sinuun (ja kaikkiin samalla tavalla ajatteleviin). Eroa nyt ihmeessä ja heti kävi neuvotteluissa ihan miten tahansa. Ihan oikeasti, suksi ihan mihin tahansa terveydenhuoltoalalta. Sinun olosi ja ennen muuta työpaikkasi ilmapiiri paranevat kohisten. Älä kuitenkaan lähde Norjaan, eivät ne ole tehneet mitään pahaa ansaitakseen sinun kaltaistasi hoitajaa.

Ilman kunnioituksen häivääkään,

Jussih
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, itse en ymmärrä koulutuskorttia kovin paljoa, mutta en myöskään ihmishenki-korttia(siis perusteena miksi pitäisi saada valtavasti palkkaa tai sitä lisää). Siis esim. bussikuskin pitäisi saada valtavasti nykyistä enemmän palkkaa tämän takia tai rekkakuskien, taksikuskien, jne.

Sorry, tähän vielä. Tiedätkö paljonko esimerkiksi bussikuski tienaa? Jos kaksi kaveriani eivät ihan omiaan pane, niin TKL:la ennen suhannut sai kymmenen vuoden jälkeen tuon apaut 2500-3000, vuorotöillä.
Toinen saa Turun suunnalla amiksen ja bussikurssin käyneenä n. 2000 alkupalkkana, vuorotöitä tekemällä hänkin.

Vastuu, kurjat työajat, paskat kelit ja arvaamattomat asiakkaat siinäkin, mutta silti näkisin, että tuolla alalla näkyy myös se alkuperäinen miesvaltaisuus palkkauksessa. Antaa näkyä, en minä sillä lainkaan, mutta suhteutusta tuohon hoitoalaankin.

Edelleen meillä on samat ajatukset työstä ja palkkauksesta. Nyt nukkumaan ja keskittymään Ilveksen kaatoon.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
kalevi: Mitä luulet, missä kulkee Tehyn itselleen asettama "kipuraja" korotuksen suhteen? Sitä ei liene teille rivijäsenille kerrottu?

Tarkoitan että 24% korotusta hakevahan ei mene hautaan tuon vaatimuksen kanssa, vaan on valmis tulemaan vastaan jos vastapuolikin on.

Ei kai kukaan 500e/kuussa korotusta toivova pyydä pomoltaan viittäsataa kuussa lisää?

Ei kai kukaan niin tyhmä voi olla?

800e se ainakin pyytää jos yhtään mitään älyää.

Vai olenko hakoteilla, kalevi?
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Niin, eli professorin väite ei tainnut olla väärä? Eikä siis myöskään minun. Mietin vain kun minua lainasit ja totesit.

Sinulle esitetty kysymys oli "Onko joukkoirtisanoutuminen sitä paitsi laiton työtaistelukeino?", johon vastasit työlainsäädännön professoriin viitaten, että käsittääksesi se on laiton työtaistelutoimenpide.

Oikea vastaus olisi ollut se, että joukkoirtisanoutuminen laittomuus riippuu tässä tapauksessa palvelussuhteen laadusta. Yksikään professori ei käsittääkseni ole lausunut mitään sen suuntaista, että työsuhteessa olevien osalta tämä joukkoirtisanoutuminen olisi laiton.

Kun työtaisteluun osallistuvista vain pieni vähemmistö on virkasuhteessa, niin laittomaksi tulkitseminen on tässä tapauksessa "kauempana" totuudesta kuin päinvastainen tulkinta.

Mitä tulee ketjuun itseensä, niin eihän kyllä kukaan vakavasti voi olettaa että jaksaisi koko ketjua läpi kahlata. Totesin tuon lainauksenkin jo aiemmin joskus, mutta en kyllä jaksa enää sitä etsiä. Ja kuten todettua niin siitä varmasti muutkin mainitsivat.

Makuasia, itse en osallistu sellaisiin ketjuihin, joita en jaksa seurata. Vähän niinkuin pubijutusteluissa: Juuri kun olet saanut kerrottua kaverillesi olennaisen sanottavasi, niin kolmas osapuoli hyökkää pöytään ja meuhkaa "Häääh?! Siis eikö ne olekaan laittomia? Hä?".
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
kalevi: Mitä luulet, missä kulkee Tehyn itselleen asettama "kipuraja" korotuksen suhteen? Sitä ei liene teille rivijäsenille kerrottu?

Tarkoitan että 24% korotusta hakevahan ei mene hautaan tuon vaatimuksen kanssa, vaan on valmis tulemaan vastaan jos vastapuolikin on.

Ei kai kukaan 500e/kuussa korotusta toivova pyydä pomoltaan viittäsataa kuussa lisää?

Ei kai kukaan niin tyhmä voi olla?

800e se ainakin pyytää jos yhtään mitään älyää.

Vai olenko hakoteilla, kalevi?
Et tietenkään ole, ainakin minä uskon että jonkinlainen kompromissi tässä on lopputuloksena. Etenkin peruskorotuksen päälle tulevan kuoppakorotuksen, eli suomeksi sanottuna palkkaohjelman ajallinen kesto on se mistä varmasti voidaan neuvotella. Yllättävän moni Tehyn hallituksen jäsen kyllä on sitä mieltä että olemme nyt sen verran määräävässä asemassa että prosenteista ei tarvitse tinkiä, itse en hakkaisi niitäkään täysin kallioon.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yllättävän moni Tehyn hallituksen jäsen kyllä on sitä mieltä että olemme nyt sen verran määräävässä asemassa että prosenteista ei tarvitse tinkiä, itse en hakkaisi niitäkään täysin kallioon.

Heh.

Kertoo aika paljon näistä hallituksen jäsenistä jos 24% korotuksia pidetään realistisina.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Tämä kertoo vaan siitä miten ulkona foorumin keskivertomaallikko on hoitolaitosten arjesta, infoa hoitoalan ongelmista on kyllä ollut saatavilla vuosikausien ajan, mutta sitä ei miehet osaa ottaa todesta kun se on sitä "akkojen rutinaa"

Mistä saat revittyä tänne tämän "akkojen rutinaa" -ajatuksen. Ainoa konteksti missä "akat" on mainittu on silloin, kun on kirjoitettu naisvaltaisesta, palkkakuopassa, olevasta alasta. Ja hoitajat eivät ole se ainoa ryhmä. Tänne kirjoittajilla ei mielestäni ole mitään sitä vastaan, että naiset saavat lisää palkkaa.

Hoitolaitosten arjesta moni on täällä pihalla kuin lintulauta, mutta tuo teitä-näköjään-ottaa-pannuun-ku-ämmät-tienaa-enemmän-diibadaaba on täysin tuulesta temmattu.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei poliisitkaan, palomiehet tai lääkärit tehneet tälläisiä temppuja, vaan ihan perus lakolla tai sitten muihin töihin/muualle töihin. Luulisi että tämäkin olisi auennut helpommin, ettei tarvisi rautalangasta vääntää.
Lääkärit ovat kahteen otteeseen käyttäneet, 2000 Turussa ja 2001 Tampereella.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Lääkärit ovat kahteen otteeseen käyttäneet, 2000 Turussa ja 2001 Tampereella.

Eikös nämä olleet kuitenkin sellaisia, että vastapuolena oli oma työnantaja ei siis mikään KT eikä kyseessä ollut nyt nähdyn kaltainen järjestötoimenpide?
Tässä tapauksessa se toinen puoli on sama kuin se, joka sen palkan viime kädessä maksaa?
Osaatko muuten kertoa oliko nämä toteutettu 'liitonlistana' vai kävikö jokainen ihan oikeasti itse sanomassa itsensä irti?
 

Morgoth

Jäsen
Ihmeellinen on maailma, hoitajat haluavat lisää liksaa ja sitä kautta he hakevat arvostusta. Mitä enemmän sitä lisäliksaa tulee, sen vähemmän kansa sairaanhoitajia arvostaa.

Sopii tähän suomalaiseen mentaliteettiin, jossa kateus menee kiimankin edelle.

Aikaisemmin tässä ketjussa joku vertasi esim. poliiseihin. Voin vaan kuvitella mikä suhtautuminen kansalla olisi poliisiin, jos poliisi tienaisikin 3500 € / kk sen jonkun alle 2000 € / kk sijaan... Mutta nythän sitä sympatiaa löytyy, kun tekevät arvokasta työtä ja vielä huonolla palkalla, sama kuin hoitsuille.

Kansanedustajat voisivat lisätä arvostusta tiputtamalla palkkansa johonkin 1000 € / kk, niin johan varmaan arvostusta löytyisi kansan syvistä riveistä, kun nämä tienaisivat vähemmän kuin tavallinen duunari :)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osaatko muuten kertoa oliko nämä toteutettu 'liitonlistana' vai kävikö jokainen ihan oikeasti itse sanomassa itsensä irti?
En, kunhan toivoin ettei kukaan asiaan tartu ja hetken vaikutan fiksulta. InterNetistä tiedon bongasin, sen enempää ei tietoa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös