Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 611 106
  • 5 631

Tepe#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport/Real Madrid
Tuntuu että täällä ihmetellään nyt, että mitä sillä korotuksella kun on pulaa hoitajista. Eli käytettäis se raha uusien hoitajien palkkaamiseen. Se on vaan tosi asia että sillä palkalla ei kovin innokkaasti haluta jäädä tekemään töitä Suomeen. En ihmettele sairaanhoitajia jotka lähtevät ulkomaille töihin, siellä sentään saavat enemmän palkkaa työstä jossa on kovat henkiset paineet, kroppa on kovilla, vastuu on iso ja kaiken lisäksi joutuu kestämään fyysisen väkivallan uhkaa sekä seksuaalista häirintää ja -vihjailua josta huolimatta heitä pitää hoitaa samalla lailla kuin muitakin.

Palkan korotus ei poista kaikkia ongelma tilanteita mutta lieventää osaa ja voi poistaa jopa uhkia mikäli enemmän hoitajia per potilas.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..Mutta niin vain kaikki valmistuivat vieläpä ihan aikataulussa 4 vuodessa ja ei tainnut tarvita hirveästi stressata koulunkäynnistä. DI-puoli on toki aivan eri asia, sinne päästäkseen pitää olla jo hyvät yo-paperit ja osata jo oikeasti matikkaa, fysikkaa, kemiaa jne...

No on pahasti päässyt insinöörien koulutus rapistumaan. Itse aloitin aikoinaan noin sadan tyypin kanssa tietoliikenneinssi linjalla ja näistä valmistui samaan aikaan kanssani minimiajassa 6!

Voin olla ihan hyvällä omallatunnolla ja väitän myös "ihan oikeasti" osanneeni matematiikka ja fysiikkaa yms. Väitän myös että suurin osa sairaanhoitajista ei ikipäivävänä tee samaa määrää labratyöselostuksia yms. harjoitustöitä mitä minä tein. Käytin niihin arviolta 10h viikossa (öisin) ja siihen muu opiskelu päälle. Menkööt opiskelemaan insinööriksi kun kerran maxwellin yhtälöt ovat niin helvetin helppoja ja inssien palkat niin kovia.

Toisaalta, minä en olekaan AMK ajan tuotos.

On myös aivan turha verrata eri aloja toisiinsa tähän tyyliin, niihinhän hakeutuu tässäkin tapauksessa eri tyyppisiä ihmisiä. Minusta ei ikinä olisi sairaanhoitajaksi, olisin aivan liian vittumainen ja kaikki eritteet oksettaisivat kuitenkin. Muutenkin on todella urpoa on tulla tänne nostamaan sairaanhoitajien statusta vittuilemalla muille, eikö muita keinoja löydy.

Perustavaa laatua oleva fakta on se, että sairaanhoitajat tekevät kuitenkin työnsä lääkäreiden määräysten mukaan ja ovat ns. assistentin asemassa. Tietenkin sitä voi sanoa, että jos vaikka hoitaja antaa liikaa lääkettä tms. tms. mutta vastaavia riskejä löytyy liki kaikista ammateista.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Perustavaa laatua oleva fakta on se, että sairaanhoitajat tekevät kuitenkin työnsä lääkäreiden määräysten mukaan ja ovat ns. assistentin asemassa.
Siitä vain vaikka Peijaksen sairaalan päivystykseen käymään ja katsomaan "assistentteja" toiminnassa. Sairaanhoitajien tehtävänä siellä vaatimattomasti on tilan ensiarviointi ja päätös siitä, pääseekö henkilö edes lääkärin luokse. Missä tässä kohtaa tämä lääkäri määrää? Tai dementiakodeissa, joissa sairaanhoitajat tekevät 80% päätöksistä ja lääkäri 10% sen perusteella, mitä sairaanhoitajat tälle potilaasta kertovat ja loput 10% vilkaisemalla potilasta kerran viikossa. Jne jne.

Ettet vain sekoittaisi lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa toisiinsa?

EDIT: Ainiin, lääkärit totta tosiaan neuvottelivat sen 10,7% lisää palkkaa. Ottaen huomioon keskipalkan (noin 5000 euroa SÄÄNNÖLLISEN työajan keskipalkka 2005) tuli lääkäreille se 500 euroa korotusta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kukaan tullut ikinä tavanneeksi yhtään sairaanhoitajaa, joka tienaa yli 3000 euroa? Näitä on pakko olla aika perhanasti, jotta tuon sairaanhoitajien keskipalkan saa 2500 euron tienoille. Hieman vain ihmettelen, missä nämä piileksivät.
Satuin näkemään anopin verotustodistuksen viime vuodelta. Tulot olivat yhteensä hiukan vajaa 33 tonnia, eli n. 2700 euroa/kk. Tämä siis Länsi-Uudellamaalla reilun parinkymmenen vuoden työkokemuksella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siitä vain vaikka Peijaksen sairaalan päivystykseen käymään ja katsomaan "assistentteja" toiminnassa. Sairaanhoitajien tehtävänä siellä vaatimattomasti on tilan ensiarviointi ja päätös siitä, pääseekö henkilö edes lääkärin luokse. Missä tässä kohtaa tämä lääkäri määrää? ...

Siinä kohtaa kun lääkäri suunnittelee nuo kriteerit millä ottavat potilaita vastaan. Vai sairaanhoitajatko niitä päätöksiä tekee, rohkenen epäillä, mutta voit toki kuvitella mitä haluat.

Peijaksen sairaalasta minulla on omakohtaisesti kertoa tarinoita hoitajista, että ne sinällään ovat omiaan laskemaan koko kyseisen laitoksen arvostusta.

Saattohoidossa ollut faijani ei mm. saanut morfiiniannostaan. Hoitaja väitti vastaan ja äijä sai kipulääkkeensä vasta lääkekaapin inventaarion jälkeen. Hänelle ei myöskään annettu vettä juotavaksi, vaikka lääkäri oli nimenomaan määrännyt "vettä niin paljon kun pystyy juomaan". Tiedustelin asiaa hoitajalta joka sanoi ettei tiennyt varmasti joten ei antanut lainkaan. Löysin onneksi kyseisen hoitajan helposti, koska hän oli kaikkien muiden kanssa juttelemassa toimistohuoneessa, käytävällä tai huoneissa ei ollut ketään. No, faijani tosin makasi avoimen huoneen oven vieressä munasillaan ja jalassa ollut suuri haava ilaman sidettä, oli jäänyt haavan hoito kesken puhelun takia ja sittemmin unohtunut.

Toisaalta meilahdesta ja töölöstä on päinvastaisia kokemuksia, joten aika tasan menee. Lieneekö kiinni yksittäisistä ihmisistä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
EDIT: Ainiin, lääkärit totta tosiaan neuvottelivat sen 10,7% lisää palkkaa. Ottaen huomioon keskipalkan (noin 5000 euroa SÄÄNNÖLLISEN työajan keskipalkka 2005) tuli lääkäreille se 500 euroa korotusta.
Ei muuta kuin lääkäriksi opiskelemaan, tai DI:ksi. Ihan sama mitä palkkaansa pettyneet hoitajat tekevät tulojensa nostamiseksi. Myykööt vaikka persettä, mutta tällainen kohtuuton yleiskorottaminen ei ainakaan minun kannatustani saa.
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
On myös aivan turha verrata eri aloja toisiinsa tähän tyyliin, niihinhän hakeutuu tässäkin tapauksessa eri tyyppisiä ihmisiä. Minusta ei ikinä olisi sairaanhoitajaksi, olisin aivan liian vittumainen ja kaikki eritteet oksettaisivat kuitenkin.

Hetkinen...juurihan täällä on paljon poristu siitä miten sairaanhoitajien duuni on muka ns. "massaduunia", jota kuka tahansa pystyisi tekemään ilman mitään erikoislahjakkuutta. Miksei sitten insinööri tai matemaatikko siihen pysty ? Kuten itse totesit aiemmin, ei suurin osa sairaanhoitajista taivu vääntämään samanlaista matemaattista ja teknistä osaamista mihin insinööri pystyy, mutta homma toimii myös toisinkin päin. Kuten juuri itse yllä osoitit, ne sairaanhoitajatkin osaavat jotain mitä se insinööri ei koskaan edes pystyisi oppimaan. Jokaiselle alalle tarvitaan omat osaajansa ja aivan varmasti sairaanhoitajan hommat ovat sellaisia ettei niihin voi vaan vetää kadulta ketä jamppaa tahansa.

Perustavaa laatua oleva fakta on se, että sairaanhoitajat tekevät kuitenkin työnsä lääkäreiden määräysten mukaan ja ovat ns. assistentin asemassa. Tietenkin sitä voi sanoa, että jos vaikka hoitaja antaa liikaa lääkettä tms. tms. mutta vastaavia riskejä löytyy liki kaikista ammateista.

Tämä väittämä jo kaadettiinkin tuossa ylempänä mutta pitää nyt vielä kysyä onko mielikuvasi sairaanhoitajista vain ns. tarjoilija joka ei muuta tee kuin istuu kahvilla ja annostelee potilaille lääkkeitä lääkärin määräyksestä ? Jos näin on niin metsähallituksen puolella on mielikuvasi ja pahasti, vrt. yllä esitetyt esimerkit noin alkuunsa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ei muuta kuin lääkäriksi opiskelemaan, tai DI:ksi. Ihan sama mitä palkkaansa pettyneet hoitajat tekevät tulojensa nostamiseksi. Myykööt vaikka persettä, mutta tällainen kohtuuton yleiskorottaminen ei ainakaan minun kannatustani saa.

Tässä täytyy olla todiste tuolle tutkimukselle, jossa naiset hakkaa putkiaivot 100 - 0 johtotehtävissä ja yrittäjinä.

Ei kai tämän postaaja ihan aikuisen oikeasti aiemmin väittänyt olevansa työnjohtotehtävissä? Näillä eväillä en kyllä näkis firmalla kovastikaan potentiaalia.

Luoja paratkoon jos olis hoitaja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Kuten juuri itse yllä osoitit, ne sairaanhoitajatkin osaavat jotain mitä se insinööri ei koskaan edes pystyisi oppimaan...

Luitko mun viestiä, "minusta ei olisi..", ei olisi monesta syystä, mutta ei sen takia etten oppisi, opinhan insinööriksikin ennen AMK aikoja.

... Tämä väittämä jo kaadettiinkin tuossa ylempänä..
Missä? Joku väitti että sairaanhoitaja tekee päätöksen kuka pääsee lääkärin hoitoon. Minä en usko sitä, uskotko sinä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Luitko mun viestiä, "minusta ei olisi..", ei olisi monesta syystä, mutta ei sen takia etten oppisi, opinhan insinööriksikin ennen AMK aikoja.

Missä? Joku väitti että sairaanhoitaja tekee päätöksen kuka pääsee lääkärin hoitoon. Minä en usko sitä, uskotko sinä?

Ihan yleinen tapahan tuo on työterveyshuollossa, opiskelijaterveydenhuollossa ja muuallakin enenevässä määrin. Ensin hoitajalle -> hoitajan analyysin perusteella joko lääkäriin tai ei. Syynä tähän osittain kustannustekijä, osittain se, ettei hoitajista ole niinkään pulaa. Lääkäreistä on...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei muuta kuin lääkäriksi opiskelemaan, tai DI:ksi. Ihan sama mitä palkkaansa pettyneet hoitajat tekevät tulojensa nostamiseksi. Myykööt vaikka persettä, mutta tällainen kohtuuton yleiskorottaminen ei ainakaan minun kannatustani saa.
Tarkoittaako tämä sitä, että hyväksyt lääkäreiden 10,7% yleiskorotuksen, mutta et sitä, jos hoitajat saavat saman?

Kohtuuton yleiskorotus ei ole minunkaan mieleeni, koska se korottaa viime kädessä kaikkien veroprosenttia. Kohtuutonta on kuitenkin tuollainen asenne "myykööt vaikka persettä". Olet varmaan mukava esimies alaisillesi ja todellinen esimerkillään johtava henkilöjohtaja.
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
No on pahasti päässyt insinöörien koulutus rapistumaan. Itse aloitin aikoinaan noin sadan tyypin kanssa tietoliikenneinssi linjalla ja näistä valmistui samaan aikaan kanssani minimiajassa 6!

Voin olla ihan hyvällä omallatunnolla ja väitän myös "ihan oikeasti" osanneeni matematiikka ja fysiikkaa yms. Toisaalta, minä en olekaan AMK ajan tuotos.

Aivan, ilmeisesti olet juuri niitä vanhan hyvän ajan insinöörejä, joilta vaadittiin oikeaa osaamista. Aiemminhan insinööriksi opiskelemaan on ollut tosiaan hieman vaikeampi päästä kuin nykyään ja ilmeisesti erikseen on ollut vielä yo-puoli. Nykyään sinne pääsee kevyesti pitkän matikan yo-kokeesta nollapistettä saanut, lyhyen matikan käynyt (ei edes kirjoittanut) tai jopa pelkän amiksen "suorittanut" henkilö.

On myös aivan turha verrata eri aloja toisiinsa tähän tyyliin, niihinhän hakeutuu tässäkin tapauksessa eri tyyppisiä ihmisiä. - - Muutenkin on todella urpoa on tulla tänne nostamaan sairaanhoitajien statusta vittuilemalla muille, eikö muita keinoja löydy.

No sitä vertailuahan on joka tapauksessa pakko tehdä. Mistäs ne hoitoalan ihmisten muuten ylipäätään tietäisivät olevansa palkkakuopassa ja mistä he muuten pystyisivät arvioimaan vaadittavan korotuksen määrää?

Eikä tarkoitukseni ollut mitenkään vittuilla insinööreille tai muillekaan ryhmille. Kokemuksieni mukaan nykyajan insinöörien koulutuksessa vaan ei ihan niin hirveästi vaadita, että sinne pääsee tai sen saa suoritettua, verrattuna esim. sairaanhoitajan koulutukseen, jota täällä puolestaan pidettiin ihan lasten leikkinä. Minun pointtini oli siis se, että sairaanhoitajan työssä ollaan suoraan tekemisissä toisten ihmisten terveyden kanssa ja se on siitä syystä aivan liian aliarvostettua verrattuna töihin, joissa ollaan tekemisissä puhtaasti materiaalisten asioiden ja tappioiden kanssa, kuten esim. itse olen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siinä kohtaa kun lääkäri suunnittelee nuo kriteerit millä ottavat potilaita vastaan. Vai sairaanhoitajatko niitä päätöksiä tekee, rohkenen epäillä, mutta voit toki kuvitella mitä haluat.
Kyllä, sairaanhoitaja ne päätökset tekee. Siirtymä on tapahtunut jokin aika sitten Peijaksen remontin yhteydessä. Nykyään sairaanhoitaja käy läpi jokaisen saapuvan potilaan ja päättää, onko syytä mennä lääkäriin nyt, huomenna vaiko lainkaan. Oli itseasiassa uutisissakin aiheesta eilen juttu.

Varmaan kuvitelmaa vain kaikki. Tai sitten, todennäköisempää, että sinä olet väärässä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Tässä täytyy olla todiste tuolle tutkimukselle, jossa naiset hakkaa putkiaivot 100 - 0 johtotehtävissä ja yrittäjinä.

Ei kai tämän postaaja ihan aikuisen oikeasti aiemmin väittänyt olevansa työnjohtotehtävissä? Näillä eväillä en kyllä näkis firmalla kovastikaan potentiaalia.

Luoja paratkoon jos olis hoitaja.
Niin, 'hoitaja' jakaisi tasapuolisesti kaikille pottia ja kaikki olisivat tyytymättömiä? Minä olen sen kannalla, että Gaussin käyrän pieni, paras enemmistö saa työpanoksensa mukaisesti kohtuullisen korvauksen hyvin tehdystä työstä. Näin kannustetaan muitakin parempaan työpanokseen ja edes jotkut ovat tyytyväisiä. Sairaanhoitajien megalomaaniset yleiskorotusvaatimukset eivät kertakaikkiaan voi toteutua ilman etteikö se aiheuttaisi jonkinlaisia leikkauksia yhteiskunnan terveydenhoitokuluihin. Seuraako sitten taas itkua, kun syy seuraus ajattelukyky on ollut hukassa? Hoitoalan alkankorotuspotti tulisi antaa harkinnanvaraiseen (pärstäkerroin) jakoon työpaikoille.
Kyllä, sairaanhoitaja ne päätökset tekee.
Kusetusta! Ainakin minä olen mennyt aina lääkärille/työterveyslääkärille näin: olen soittanut lääkärikeskukseen, pyytänyt lääkäriaikaa ja sanonut mikä vaivaa. Sitten vastaanottoapulainen on antanut lääkärin nimen ja ajan. Missä vaiheessa hän teki päätöksen ja mistä? Päätti vastata puhelimeen eikä olla vastaamatta?

Tosin päivystyspuolelta minulla ei ole kokemusta. Siellä varmaan jonkinlaista tarpeeksi sairas, disperiinisairas karsintaa tehdään jo ovella. Siihen touhuun nyt ei tarvita kuin toimivat öögonit. Niistäkin ilmeisesti on pulaa, jos yleisönosastojen kirjoitteluun on luottamista. Virhearviot tuntuvat olevan jokapäiväistä herkkua mm. Oulun alueen yhteispäivystyksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Luitko mun viestiä, "minusta ei olisi..", ei olisi monesta syystä, mutta ei sen takia etten oppisi, opinhan insinööriksikin ennen AMK aikoja.

Sitä suuremmalla syyllä pitäisi sinunkin ko. sairaanhoitajia arvostaa, kun kerran pystyvät tekemään töitä joihin sinulla ei kantti kestäisi, vaikka kuinka pystyisit "oppimaan" alan hommat muuten. Vai ?

Missä? Joku väitti että sairaanhoitaja tekee päätöksen kuka pääsee lääkärin hoitoon. Minä en usko sitä, uskotko sinä?

Kyllä, uskon todellakin. Viimeksi tässä kuussa tuli käytyä kertomassa oireita sairaanhoitajalle, joka ohjasi eteenpäin lääkärille tarkempiin tutkimuksiin, koska osasi oireista lukea että nyt olisi sinne syytä mennä. Eikä varmasti ollut lääkärin raapustama kriteerilista josta tilanne tulkittiin vaan ihan koulun penkillä opittu tietotaito jonka perusteella sairaanhoitaja päätöksen teki.

En tiedä mihin sairaaloihin kokemuksesi perustuvat mutta harvemmin ainakaan julkisella puolella kävellään suoraan lääkärin puheille ilman että välissä olisi sairaanhoitaja arvioimassa hoidon tarvetta tai kiirellisyyttä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kusetusta! Ainakin minä olen mennyt aina lääkärille/työterveyslääkärille näin: olen soittanut lääkärikeskukseen, pyytänyt lääkäriaikaa ja sanonut mikä vaivaa. Sitten vastaanottoapulainen on antanut lääkärin nimen ja ajan. Missä vaiheessa hän teki päätöksen ja mistä? Päätti vastata puhelimeen eikä olla vastaamatta?
Riemuat väärälle nimimerkille ja väärästä asiasta. Minä puhun Peijaksen päivystykseen saapuvista henkilöistä, sinä ajanvarauksesta muihin laitoksiin puhelimitse
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitä suuremmalla syyllä pitäisi sinunkin ko. sairaanhoitajia arvostaa, kun kerran pystyvät tekemään töitä joihin sinulla ei kantti kestäisi, vaikka kuinka pystyisit "oppimaan" alan hommat muuten. Vai ?
...

Niin, enhän ole milloinkaan väittänyt etten arvostaisi hoitajia, kyllähän mä heitä arvostan. En muuten tyhjennä mökilläkään paskaämpäriä ja arvostan viemärinpesijöitä myöskin, en kuitenkaan ole halukas maksamaan omistani heille enempää kuin on pakko, eli paljon kilpailutilanne määrää. Varmasti jossain on sellainen raja paskaämpärin tyhjentämisenkin hinnalle, minkä jälkeen tekisin sen itse.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Riemuat väärälle nimimerkille ja väärästä asiasta. Minä puhun Peijaksen päivystykseen saapuvista henkilöistä, sinä ajanvarauksesta muihin laitoksiin puhelimitse
Minulta löytyi mielipide myös arvauskeskustoimintaan. Taitaa terveyssisar Ruutiveijarillakin olla silmät huonossa kunnossa?
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tarkoittaako tämä sitä, että hyväksyt lääkäreiden 10,7% yleiskorotuksen, mutta et sitä, jos hoitajat saavat saman?
Eiväthän hoitajatkaan hyväksyneet.. Ahneus iski ja tuokaan ei riitä. Oliko se jälkimmäinen hylätty 12%?

Keskipalkka 2500e ja 12% lisää kaikille ei riitä? Ei mene minun jakeluun. Kyllä jos haluaa reilusti enemmän kuin tuo niin kannattaa edetä uralla, opiskella tai jotain muuta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta meilahdesta ja töölöstä on päinvastaisia kokemuksia, joten aika tasan menee. Lieneekö kiinni yksittäisistä ihmisistä.
Ei kai. Kyllä sairaanhoitajat ovat yhtä ja samaa perusduunia tekevää massaa.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Satuin näkemään anopin verotustodistuksen viime vuodelta. Tulot olivat yhteensä hiukan vajaa 33 tonnia, eli n. 2700 euroa/kk. Tämä siis Länsi-Uudellamaalla reilun parinkymmenen vuoden työkokemuksella.

Ja mun verotustodistuksessa lukee vähän vajaa 30 tonnia. Mut ei siinä lue paljonko tuli taksia ajamalla, lehtijuttuja kirjoittamalla. Puhumattakaan siitä paljonko oli tunteja per viikko päätyössäni.

Eli keskiansio 2500€/kk on ainakin kohdallani helposti saavutettavissa sairaanhoitoalalla. Tunteja vaan reilusti ja vuoroja. Harmi kun kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta. Tosin jos ei olisi pulaa tekijöistä, ylityöt pitäisi ottaa vapaana.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Eiväthän hoitajatkaan hyväksyneet.. Ahneus iski ja tuokaan ei riitä. Oliko se jälkimmäinen hylätty 12%?

Keskipalkka 2500e ja 12% lisää kaikille ei riitä? Ei mene minun jakeluun. Kyllä jos haluaa reilusti enemmän kuin tuo niin kannattaa edetä uralla, opiskella tai jotain muuta.

Eiköhän tuossa viitattu siihen, että lääkärit saivat tuon saman €500 mikä nyt vaalilupauksena annettiin.

Vaalien jälkeen sitten tyrkytetään vaatimattomampaa palkankorotusta sekä "turpa kiinni ja töihin" joulurahaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja mun verotustodistuksessa lukee vähän vajaa 30 tonnia. Mut ei siinä lue paljonko tuli taksia ajamalla, lehtijuttuja kirjoittamalla. Puhumattakaan siitä paljonko oli tunteja per viikko päätyössäni.
Niin, meinasin tuolla nimenomaan sitä, että reilun 20 vuoden työhistorialla ja Etelä-Suomessa palkka on tuollainen mitä on. Ja todellakin, tuo sisältää vuorolisät ja mahdolliset ylityöt, eli ei tuosta kummoinenkaan peruspalkka muodostu.
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Ei voi kuin ihmetellä tuota keskipalkkaa. 2500€ kuukaudessa! Minulle alkaisi siinä olla riittävästi, kun saisi 600€ lisää liksaa kuussa niin pääsisi keskiansioon. Mitenkähän tuo lasketaan? Pitää tietysti ottaa huomioon, että oma lehmä on vahvasti ojassa, mutta miten ihmeessä Tehy-lehteen oli löydetty jopa pääkaupunkiseudulla esimiesasemassa toimivia hoitajia, joiden palkka jäi alle tuon keskiarvon (löytyy pdf:nä Tehyn sivuilta). Herää täällä aiemminkin esitetty kysymys: kuka ihme tienaa yli tuon keskiarvon?

Vai muodostuuko tuo keskiarvo todellakin niin, että sitä nostavat ylös sellaiset ihmiset, joilla on runsaat sivutoimiset tulot? Tietenkin sitä voivat nostaa ne, jotka tekevät runsaasti ylitöitä ja ns. rahavuorot, mutta etenkin jokaista pyhävuoroa kohtaan joutuu joku tekemään sen arkivuoronkin, joten vuorolisillä tämän ei pitäisi selittyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös