Voin sanoa suoraan, ettei ainakaan Itä-Suomessa yksikään sairaanhoitaja tienaa 2500 e/kk tai kyllä pitää tehdä melko paljon viikonloppuja ja yövuoroja. Keskivertopalkka on n. 2000 euron tuntumassa, peruspalkan ollessa 1800e.
Kun on noita kirjoituksia lukenut niin tuntuu, ettei ihan kaikilla ole oikeaa tietoa sairaanhoitajien koulutuksesta ja työn vaativuudesta. Sairaanhoitajan koulutus AMK:ssa kestää 3,5 vuotta ja sairaanhoitajina työskentelee paljon myös terveydenhoitajia, joiden koulutus kestää 4 vuotta. Omat kokemukseni ovat puolisostani, joka on siis terveydenhoitaja. Koulutus sisältää todella paljon palkatonta harjoittelua erilaisissa terveydenhuollon tehtävissä ja ne opiskeltavat asiat ovat kyllä ihan riittävän hankalia, ainakin mitä itse niitä katselin. Todella paljon samoja asioita mitä lääkäreidenkin täytyy opiskella, koska lääkärithän heille sanovat mitä pitää tehdä, sairaanhoitajien pitää lisäksi tietää miten asia tehdään. Kyllä, olen itse kouluja käynyt. Yliopistosta maisterin paperit on taskussa ja alalta, jossa luettavaa ja ulkoa osattavaa materiaalia riittää, joten ihan mikään amisviiksi en ole arvioimaan näiden koulutusten vaativuutta.
Sairaanhoitajan työtä pidän todella vaativana, työvoimaa ei ole riittävästi ja kiirettä töissä riittää. Pienissä terveyskeskuksissa ongelmat kärsistyvät äärimmilleen, koska sairaanhoitajia on yleensä todella vähän ja vastuu sitä kautta erittäin suuri. Esim. usein yövuorossa käytännössä yhden sairaanhoitajan tulee tehdä suuriakin ratkaisuja potilaan hoidossa, koska lääkäriäkään ei voi kokoajan olla häiritsemässä (lääkäreitä siis yövuorossa myös yksi). Suuremmissa sairaaloissa toki sairaanhoitajia on lukumääräisesti enemmän, mutta myös potilaita ja kiirettä on huomattavasti paljon enemmän.
Ja jos tuossa nyt vertailtiin sairaanhoitajaa, opettajaa ja insinööriä, niin ei pitäisi olla normaalille ihmiselle vaikeaa päättää mitä työtä arvostaa eniten. Sairaanhoitajan virhe voi päättää toisen ihmisen elämän, toki opettajan ja varsinkin insinöörin tilanteessa(!) näin voi käydä välillisesti, mutta ei suoraan. Ja kyllä, myös sairaanhoitajat ja muu hoitohenkilökunta saavat palautetta asiakkailta ja välillä todella kovaakin ja aiheetonta kritiikkiä. Opettajilla on toki hyvin monenlaisia oppilaita ja vanhempia, mutta niin on sairaanhoitajan asiakkaanakin.
Ja kun tuossa joku kommentoi sairaanhoitajien tenttejä helpoiksi ja ilmeisesti piti insinöörien koulutusta vaikeana, olen itse täysin päinvastaista mieltä, mikäli ko. henkilö tarkoitti AMK-insinöörejä eikä DI. Itselläni on kavereina insinöörejä sekä AMK- että DI-puolelta ja sinne AMK puolelle voi päästä kokemuksieni mukaan ihan millaisilla papereilla vaan, ei tarvitse olla edes ylioppilas. Ja se koulu on kyllä ollut näillä kavereillani aika rentoa ja päivät lyhyitä. Olin jo täysin varma kun kuulin kertomuksia heidän opiskelustaan, ettei heillä ole toivoakaan valmistua koskaan. Mutta niin vain kaikki valmistuivat vieläpä ihan aikataulussa 4 vuodessa ja ei tainnut tarvita hirveästi stressata koulunkäynnistä. DI-puoli on toki aivan eri asia, sinne päästäkseen pitää olla jo hyvät yo-paperit ja osata jo oikeasti matikkaa, fysikkaa, kemiaa jne. Sille puolelle arvostusta kyllä minultakin löytyy.