Väsyneet kädet kirjoitti:
Täälläkin on muutamaan otteeseen selvitetty tuota raha-asiaa. Kyllä, nyt sitä on. Siitä voisi jakaa välittömästi korotuksia vaikka jokaiselle. Mutta kun pointti on se, että siinä kohtaa kun talous taantuu, niin ne palkat on maksettava kokonaisuudessaan silloinkin. Siksi on pitkällä tähtäimellä järkevämpää lyhentää valtionvelkaa nyt ja siten vähentää siihen menevää rahamäärää tulevaisuudessa. Ja kun on vähemmän menoja siihen, niin sitä rahaa jää enemmän käytettäväksi muuhun - esimerkiksi koulutettujen naisvaltaisten alojen palkankorotuksiin tulevaisuudessakin.
Veronmaksaja ja veronmaksaja, niitä maksajia on kahdenlaisia. Niitä, jotka maksavat kunnallisveroa ja niitä jotka maksavat myös tuloveroa. Kumpien veronmaksajien pitäisi maksaa nämä korotukset?
Asiat eivät ole aivan yksiselitteisiä ja mustavalkoisia. Julkisen talouden osalta minun arvomaailmassani, hoitoalan henkilöstölle voidaan maksaa asiallista palkkaa sekä nousukaudella että laskusuhdanteessa. Valtionvelan lyhentäminen on järkevää - nyt vain kinastellaankin siitä, kuinka paljon sitä pitää lyhentää. Nyt aiotaan lyhentää 2000 miljoonaa euroa ja naisvaltaisten alojen käyttöön annetaan 150 miljoonaa. Joidenkin mielestä ylläolevat luvut voisivat olla vaikka 1700 ja 450, eikä siitä konkurssia syntyisi?
Eli kenen pitää maksaa? Mikä on oikea tuloveron progressio? Mitkä ovat julkiset palvelut, jotka kaikille taataan? Paljonko on sopiva lapsilisä ja maksetaanko sitä kaikille? Pitäisikö valtion kerätä enemmän varoja esimerkiksi pörssiverolla tms Tobinin veron kaltaisella maksulla? Mikä on ruoan arvonlisäveron oikea taso? Pitäisikö valtion ja kuntien kerätä tietulleja? Pitäisikö kalastuksenhoitomaksua korottaa? Pitäisikö Björn Wahlroosille määrätä pinkkien housujen käyttömaksu? Pitäisikö maataloustukia pienentää? Pitäisikö lihavia ihmisiä laskuttaa enemmän terveyskeskuskäynneistä? Pitäisikö, pitäisikö, pitäisikö???? Yhtäkkiä huomataan, että ei kyseessä ole VÄLTTÄMÄTTÄ vastakkain sairaanhoitajan palkka ja valtion velan lyhennys.
Muutenkin nuo valtion miljoonat on kummallisen erikokoisia. Kun varallisuusvero poistettiin oli kyseessä "tulovaikutuksiltaan varsin pieni summa". Se oli muuten vuositasolla noin 130 miljoonaa. Kun vastaavasti julkisen alan palkkakuoppaa tasoitetaan, niin 150 miljoonaa on "ennennäkemätön ja historiallinen, merkittävä summa".
Joo ja tähän ei nyt sitten kannata käyttää Demarikorttia tai Kateuskorttia, kun ne ei osu kohdalle. Kunhan vain erilaista näkökulmaa...