Aika yksinkertaiseksi sinäkin asiaa olet kuitenkin tekemässä...Oletko siis sitä mieltä, että julkisella puolella pitäisi luopua palkka tasa-arvosta? Eli hoitajien palkkaa voidaan nostaa selvästi yli lastentarhanopettajien ja kaikkien muiden kuntatyöläisten?...Eli sitten kun sinulla on omia lapsia, voit hyvin maksaa toiselle viikkorahaa 50e ja toiselle 10e?...Toiselle maksetaan kiekkoharrastus juniorijoukkueessa ja toinen voi vaikka lenkkeillä?...Samanlaisessa suhteessa kuntatyönantaja on työntekijöilleen, yhtä ryhmää ei voi kohtuuttomasti suosia.
Aika yksinkertaiseksi Sinä olet puolestaan minun mielipiteitäni viemässä. No en ole sitä mieltä, en tosiaankaan, mistä sellainen kuva on tullut?
Olen koko ajan kirjoittanut siitä, että iso osa ongelmasta on koko kunnallisen alan neuvottelujärjestelmä. Tällä kerrallahan kävi mm. niin, että lastentarhaopettajat eivät sopimusta halunneet allekirjoittaa. Mutta kun ovat OAJ:n vähemmistöä, niin joutuivat jälleen kerran katsomaan sivusta, kun tasa-arvorahaa ripoteltiin myös "kuopassa oleviin" lukionopettajiin.
Mielelläni olisin nähnyt valtion osoittavan tähän nykyistä suuremman (noin 400miljoonaa euroa) summan, joka olisi jaettu painottaen lastentarhaopettajia, luokanopettajia, kirjaston hoitajia ja hoitoalaa. Eli esim. aineen opettajille ja lukion opettajille se korotustaso mitä nyt on tulossa ja muille nykyistä isompi noin 15% taso. On eri mielipiteitä siitä, ketkä ovat kuopassa ja ketkä eivät.
Sairaanhoitajien puolelta tuo ehdotus valtion velan lyhentämättä jättämisestä on käsittääkseni tullut. Toisaalta onhan täällä revitty rahoja kehitysavustakin hoitajille... Kovin into tuloverosta nappaamiseen lienee ollut niillä, jotka eivät tuloveroa maksa...Mutta eikös tehdä niin, että kevennetään progressiivisuutta ja aletaan verottaa ihan jokaista euroa, päästään kaikki varmasti maksamaan tehyveroa?...Voidaan sitten nostaa yläpäästä tulorajoja 24%.
Itse maksan myös tuloveroa, joten ei ainakaan minuun tuo piikki osu. Tasaverokin sopii minulle, kun olen kuitenkin aika keskituloinen, joten kaikki verotuksen muutokset ovat osaltani aika pieniä. Lisättäiskö samalla se pörssivero? Vai otettaisko juopoilta ja rumilta kaikki rahat pois?
Miksi ei ole? Voisitko perustella? Eikö niitä saatuja verotuloja voisi käyttää esimerkiksi palkkakuopan tasoittamiseen, samalla tavalla kuin nyt jo täällä käytetään niitä korkosäästöjä, joita tulevaisuudessa syntyy valtion velan maksamisesta. Luonnollisesti ymmärrän, että varakkaita ihmisiä moinen vero ärsyttää. Sitä kun en ole koskaan joutunut maksamaan. Ai niin olihan siinä se kateuspointtikin vielä...Kuten hyvin tiedät, nuo asiat eivät ole vertailukelpoisia.
Edit. Ongelman ytimet:
- monien kuntien huono talous vrt monien kuntien hyvä talous eli koko kuntarakenne ja sen ongelmat
- julkisen terveydenhuollon organisaatioiden tehottomuus ja sen purkamisen vaikeus
- terveydenhuollon (hoitojen ja lääkkeiden) kallistuminen
- väestörakenteen muutos
- neuvottelujärjestelmän ongelmat
- palkkauksen kohdentaminen hoitoalan sisällä
- periaatteelliset kysymykset ja vaalilupausten luomat odotukset
Viimeksi muokattu: