Palkkoja pitää nimenomaa vertailla sen mukaan mitä oikeasti palkkaa saa, kokonaispalkka.
Miten muuten vertailua voisi edes toteuttaa? Otan esimerkiksi ylemmät toimihenkilöt, kun jotain asiasta tiedän. Ylitöistä ei makseta mitään lisää ja ylitöitä riittää, työmatkojakin saa tehdä omalla ajalla.
Itse en niin ylemmistä toimihenkilöistä tiedäkään, paljonko ylitöitä on ja milloin niitä työmatkoja tehdään, yms, ja onko se kautta linjan tuollaista vai selviääkö jossain paikassa töistään ihan virka-ajan puitteissa. Sen olen antanut itseni ymmärtää, että ainakin teoriassa henkilö pääsee ihan oikeasti neuvottelemaan siitä kuukausittaisesta korvauksesta, joka työssäkäynnin myötä menetetystä vapaa-ajasta maksetaan. Prestiisi, etenemismahdollisuudet, työn miellyttävyys ym. ovat luonnollisesti asioita sinänsä, ja luulen, että palkaton ylityö on etenkin uran alkuvaiheessa
joltakin osalta omakin valinta, joka tehdään tarkoituksessa olla urakehityksessä kilpailukykyinen muiden nuorten ja nälkäisten dippainssien ja ekonomien kanssa.
Sen sijaan teknologiateollisuuden alaisista duunaritason vuorotöistä minulla on kokemusta. Kun työssäkäynti on todella sitä, että tänään ja huomenna on kaksi aamuvuoroa (6:00-14:00), sen jälkeen kaksi iltavuoroa (14:00-22:00) ja sitten kaksi yövuoroa (22:00-6:00), joista jälkimmäisen päätyttyä alkaa välittömästi yksi neljästä vapaapäivästä, joita sitten seuraa sama kierto ja kaikki tämä viikonpäivistä välittämättä, niin kyllähän siinä aika voimakkaaksi tulee ajatus, että peruspalkka on korvaus tehdystä työsuoritteesta ja työnteon ajankohtien mukaan maksettavat lisät ovat todellakin korvaus työnteon epämiellyttävistä ajankohdista. Ei tarvitse iltavuoropäivinä ja eikä useina viikonloppuinakaan kauheasti olla perheen kanssa, ja esimerkiksi kaikenlaiseen seuratoimintaan osallistumisessa on luonnollisesti omat ongelmansa.
Sen puolesta otan melkeinpä vittuiluna, jos joku tulee suunnilleen virka-ajan puitteissa tehdyn työn palkkausta suoraan vertailemaan oman tilinauhani "Yhteensä"-rivin kanssa ja pitää minulle työssäkäynnistä maksettua korvausta epäsuhtaisena, siksverta paljon esimerkiksi minunkin työaikamuodossani kuitenkin tulee ns. normaalielämää kapitalismin alttarille uhrattua. Ahneena paskiaisena/perheeni ensisijaisena elatusvelvollisena olen toki pitänyt työssäkäynnistä maksettavaa korvausta osaltani sikäli kilpailukykyisenä, että tätä normaalityötä korkeampaa korvausta vastaan valvon öitäni ja vietän viikonloppuja työnteon merkeissä. Paljoa laskunvaraa palkassa ei kuitenkaan ole, ennen kuin alkaa ihmismäisemmän työaikamuodon katselu. Ja tällä alalla scheema on kuitenkin koko vuoden ajaksi ja tietyllä samalla rytmillä, hoitajilla käsittääkseni vuorot menevät vähän miten sattuu eikä säännöllisyyttä ole senkään vertaa. En ihmettele yhtään, jos ollaan vähän pahana siitä, että ilkeistä työajoista maksettavaa korvausta pitäisi tosiaankin pitää vain korvauksena ilkeistä työajoista, vaikka se tilipussin tuleekin muun palkan mukana.
Ei hitsi... en pysty kyllä täysin ymmärtämään, vaikka haluan yrittää. "Mä en vaan VOI vaatia korvausta vapaa-ajallani tekemästäni työstä..." Onko se nyt se urakehitysjuttu, vai kuitenkin implisiittisesti ymmärretty ja ehkä palkassakin huomioitu osa työasemaan liittyvää vastuuta, vai...? Ja miksi sen pitäisi olla muiden ongelma, jos joku suostuu myymään vapaa-aikaansa ilman korvausta?