Olen aikuisten oikeasti irtisanoutunut, minulla ei ole suojelutyövelvoitetta.
En ole aikuisten oikeasti irtisanoutunut, duuniani ei saa julistaa hakuun.
Vaadin lisää liksaa, koska olen vastuullisessa työssä.
Ei minulla ole mitään vastuuta, sillä lain mukaan vastuu on kunnalla.
Siinä muutamia tehyläisiä totuuksia. Huomaako kukaan muu näissä mitään ristiriitaisuutta?
En huomaa. Jos olisit esittänyt ensimmäisen parisi muodossa
Olen aikuisten oikeasti irtisanoutunut, minulla ei ole suojelutyövelvoitetta.
Olen aikuisten oikeasti irtisanoutunut, mutta duuniani ei saa julistaa hakuun.
olisi siinä ollut ristiriita. Jos sanoo isensä irti, täytyy työnantajalla olla oikeus täyttää paikka vaikka samana päivänä. Nuo sinun esittämäsi asiathan taas ovat jo lähtökohtaisesti erilaisia. Lueppas ne nyt itse uudestaan niin varmaankin tajuat ettei niissä voi olla mitään ristiriitaa.
Mitä tuohon jälkimmäiseen pariin tulee, (olihan se pari?), niin siinä nyt ei edes voi olla mitään ristiriitaa. Toisessa on kyse yhden työntekijän velvollisuudesta ja toisessa yhteiskunnan velvollisuudesta. Sairaanhoitaja on vastuussa omasta työstään työaikansa puitteissa, ei kunnallinen sairaanhoitaja voi olla vastuussa koko kunnallisesta terveydenhuollosta. Tai jos olisi niin palkkauksen pitäisi todellakin olla sen mukainen. Itse asiassa, sairaanhoitajan ammatti on ammatti siinä missä muutkin: sinä päivänä kun työsuhde lakkaa, loppuu myös sairaanhoitajan velvollisuus sitä työpaikkaa kohtaan. Raaka peli Ranualla, mutta näin se vaan on. Se on kunnan velvollisuus hommata työntekijät ja siinä asiassa kunta on se vastuullinen. Tai ei oikeastaan, voihan kunta jättää paikat täyttämättä ja ostaa palvelunsa yksityisiltä. Tekee hyvät sopimukset niin voi vieläpä säästääkin, ainakin aluksi. Mutta eihän sitä kukaan tiedä minkä hintaiseksi seuraava sopimus muodostuu, mistäs sitä tietää jos vaikka kymmenen vuoden kuluttua yksityiset vetäisivät hoitajillaan konsulttitason palkkioita. Ajetaan kunnallinen sektori alas ja annetaan yksityisen puolen hoitajien hinnoittelun mennä kysynnän ja tarjonnan mukaan. Voisi siinä kaikenmaailman Lohtajat ja Perniöt ihmetellä kun yksityinen hinnoittelee palvelut pilviin toteamalla: "ei tänne halvemmalla kukaan tule".
Yhdeksi ongelmaksi muodostuu kyllä väkisinkin hoitotakuu. Milläs takaat hoidon jos ei ole tekijöitä. Ja jos silloinen hallitus oli hoitotakuuta sorvatessaan niin urpo ettei tajunnut antavansa samalla koko hoitohenkilökunnalle valttikortit käteen niin ei voi kuin ihmetellä.
Täällä oli muuten aikaisemmin joku saatanan sorvari joka brassaili omalla sairaalainstrumenttien teknisellä tietämisellään. Oli kuulemma nähnyt jonkun masiinan (avo?)vaimonsa vieressä ja kysellyt vähän teknistä infoa siitä. Sairaan yksinkertainen masiina eikä se hoitsu edes tiennyt siitä mitään. Hienoa, varmaan koko sorvaajien ammattikunta on ylpeä panoksestasi, sorvaajathan pitävät koko tämän kansakunnan pystyssä. Pakko muuten kysyä seuraavia, sorvaajat vastatkoon:
Onko sorvaaja koko ikänsä vastuussa siitä samasta sorvista?
Siis myös silloin kun vaihtaa duuninsa toisen sorvin ääreen?
Tai kenties irtisanoo itsensä?
Jos sorvaajat sanovat kaikki itsensä irti luuletteko että se aiheuttaisi saman metelin?
Väkisinkin tulee mieleen että kaikki jotka ovat hoitajien liksankorotuksia vastaan, ovat sitä vastaan ainoastaan siksi että niitä vituttaa jos hoitajat ansaitsevat enemmän kuin itse. Siis, jumalauta, ei voi missään nimessä saada sairaanhoitaja enemmän liksaa kuin minä.
Käsittäkää nyt, sairaanhoitaja on alansa ammattilainen siinä missä kaikki muutkin. Jos duuni ei miellytä sillä liksalla niin se pyrkii vaihtamaan sen, that's it. Ei kunnallinen terveydenhuolto ole yksittäisen sairaanhoitajan vastuulla, se on valtion ja kunnan duuni hoitaa että se toimii.