Ministerit ovat poliitikkoja, eivät välttämättä harjaantuneita perustuslain tulkitsijoita, vaikka joillakin heistä voi olla oikeustieteen tutkintokin. Tämä ongelma ei ole pelkästään Marinin hallituksen sylissä, vaan vaivasi myös heidän edeltäjiään. Jokainen (joka haluaa muistaa) tietää, miten Sipilän hallitus peruutteli vähän väliä esityksistään: oli maakuntauudistusta ja juppikuunareiden verollepanoa ihan vain muutamia mainitakseni. En tiedä, onko kysymys yksinomaan siitä, että Pöysti ei osaa tulkita rajatapauksia oikein ja antaa siksi huonoja neuvoja vai siitä, että ylipäätän lainvalmistelun laillisuusvalvonta ei saisi olla yhden ihmisen käsissä. Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyllä moni poliitikko tiesi paremmin: mm. Ville Niinistö kritisoi hallituksen esitystä varsin perusteellisesti jo ennen sen karahtamista kiville. Poliitiinen vastuu "lekan" epäonnistumisesta lankeaa itsestäänselvästi Marinin hallitukselle -- heikko esitys, kouluarviosana 6-. Vajaat pari pinnaa siis pelkästään hyvästä tarkoituksesta.
Alla Hesarin pohdintaa aiheesta:
Ensimmäiset kiireellistä huomiota vaativat asiat ovat lainvalmistelun heikko tila ja oikeuskanslerin rooli.
www.hs.fi