Sanna Marinin hallitus

  • 2 594 247
  • 21 526

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tosiaan monet edelleen elävät siinä fiktiivisessä maailmassa, että veronalennukset "maksavat itsensä takaisin". Reagan proved it, deficits don't matter. Veronalennukset voivat jossain määrin elvyttää kysyntää, eivätkä näkyä täysimääräisinä lisävajeina, mutta eivät ne itseään maksa takaisin. Eli jos haluat tasapainottaa valtiontalouden niin sitä ei todellakaan tasapainoteta veroleikkauksilla vaan niillä pääosin vain kasvatetaan vajeita. On halpahintaista populismia teeskennellä toisin - tai tietysti on ne aidot (libertaarit ja liberalistiset) uskovaiset, joille empirialla ei ole mitään väliä, ja jotka ihan oikeasti uskovat tuon hölynpölyn.
Todellisuudessa veroprosentin vaikutus niin yritysten kuin henkilöidenkin osalta on nähtävissä. Yhteisöveroprosentin lasku ei pudottanut verokertymää, vaan lisäsi sitä. Ansiotuloverotuksen osalta OECD on tuonut esille sen, että liian suuri progressio estää ihmisiä kouluttautumasta ja siirtymästä urallaan eteenpäin. Tämä ei tietenkään ole järkevä tilanne.

Eli kirjoitin tuon aamuisen kommenttini tietämättä siitä, että kosteikkotukien (tms?) leikkaaminen on Petteri Orpon vastaus valtiontalouden rakenteelliseen alijäämään (veroleikkausten ohella), mutta tosiaan, he tekevät sen itse - tuollaista on suht mahdotonta edes parodioida.

Orpolta tiukattiin, mistä hän leikkaisi. Useamman kerran. Orpo vastasi, että kävisi kaikki budjetin 81 kohtaa läpi ja katsoisi, mistä leikkaisi. Tämä ei riittänyt, vaan huudettiin esimerkkejä. Orpo sanoi mitä sattui mieleen tulemaan. Se ei todellakaan ole Kokoomuksen tai Orpon lista.

On halpahintaista populismia teeskennellä toisin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tosiaan monet edelleen elävät siinä fiktiivisessä maailmassa, että veronalennukset "maksavat itsensä takaisin". Reagan proved it, deficits don't matter. Veronalennukset voivat jossain määrin elvyttää kysyntää, eivätkä näkyä täysimääräisinä lisävajeina, mutta eivät ne itseään maksa takaisin. Eli jos haluat tasapainottaa valtiontalouden niin sitä ei todellakaan tasapainoteta veroleikkauksilla vaan niillä pääosin vain kasvatetaan vajeita. On halpahintaista populismia teeskennellä toisin - tai tietysti on ne aidot (libertaarit ja liberalistiset) uskovaiset, joille empirialla ei ole mitään väliä, ja jotka ihan oikeasti uskovat tuon hölynpölyn.

Eli kirjoitin tuon aamuisen kommenttini tietämättä siitä, että kosteikkotukien (tms?) leikkaaminen on Petteri Orpon vastaus valtiontalouden rakenteelliseen alijäämään (veroleikkausten ohella), mutta tosiaan, he tekevät sen itse - tuollaista on suht mahdotonta edes parodioida.

Petteri Orpo heitti A-talkissa ilmoille muutaman nopean ajatuksen (lähetysajan puitteissa on pirun vaikea perata koko budjettia (etenkin kun eräs ilmeistä kotikasvatusvajetta kärsivä ikiteini rääkyi koko ajan päälle). Näilläkin esimerkeillä saatiin kasaan (Saarikon laskelman mukaan) n. 80 miljoonan säästöt. Lainaten pääministerin ilmaisua on kovin huvittavaa, ettei 80 miljoonan säästö kiinnosta hallitusta millään tasolla, vaan sellainen voi ohittaa naurettavana. Vertailukohtana esimerkiksi Suomen Akatemian koko tutkimusrahoitus on 406 miljoonaa euroa. Olen aivan varma, että perkaamalla tällaisia "naurettavuuksia" tosissaan löytäisi budjetista helposti miljardin tai pari säästettävää.

Miten muuten onnistuisi toisen puhujan päälle rääkyvän pyhää vihaa uhkuvan pääministerin parodiointi, esim. lausunto siitä, että jos joku haluaa leikata hyvinvointialueiden hallinnon rahoituksesta, on se sairaanhoidon rapauttamista. Et pitänyt näitä asioita koomisena?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten muuten onnistuisi toisen puhujan päälle rääkyvän pyhää vihaa uhkuvan pääministerin parodiointi, esim. lausunto siitä, että jos joku haluaa leikata hyvinvointialueiden hallinnon rahoituksesta, on se sairaanhoidon rapauttamista.
Tämä jäi myös mieleeni. Orpo nosti esille aivan oikein hallinnon lisäkuluja Marinin hallituskaudella. Soten tehtiin hallinnollisesti erittäin kalliisti, osana keskustan kukkaruukut. Mitään vastausta näihin ei Marinilta tai Saarikolta saanut, vaikka he tuottivat miljardeilla lisää hallintokuluja vihreiden, vassarien ja ruotsalaisten tukemana. Orpon olisi tullut lyödä takaisin: hallitukselle sairaanhoito on hallintoa ja puolueavustajien uusia työpaikkoja, mutta kokoomus haluaa lisää lääkäreitä ja parempaa sairaanhoitoa julkisen ja yksityisen yhteistyönä tms.

Voi sanoa aika suoraan asiantuntijoiden kritiikin perusteella, että SDP, Keskusta, RKP, Vas ja Vihr rapauttivat suomalaista sairaanhoitoa kohti kustannuskriisiä ja rakensivat aivan turhia hallintohäkkyröitä erittäin kalliilla.

Ja toki tämän päälle se rahan holtiton jako.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viisas presidenttimme Niinistö totesi jo vuonna 2013 seuraavaa: …vaikeaa on ymmärtää sitä ajattelua, että tämä olisi oleskeluyhteiskunta, jossa tietoisesti jätetään omat mahdollisuudet käyttämättä ja odotetaan muiden kattavan pöydän”.

Kannustaako yhteiskunta työskentelemään kovasti vai mahdollistaako se syömisen kuormasta itse osallistumatta yhteisen hyvän luomiseen? Tämä tulonsiirtojen luvattu maa on pehmeään pakettiin kääritty sosialistinen maa, jossa kova työ palkitaan kovalla veroprosentilla. Jouten oleminen nähdään yksilöstä johtumattomana asiana, joka on hänelle runsain mitoin korvattava.

Koko asetelma tulisi kääntää toisinpäin. Työnteon tulisi aina olla moninverroin kannattavampaa kuin oleskelu. Ansiotuloverotusta tulisi laskea jopa puoleen nykyisestä, asumistuki tulisi lakkauttaa kokonaan (ei koskisi erityisryhmiä), vastikkeettomia tukia rajusti alaspäin ja/tai vastikkeellisesti. Vasemmisto usein paasaa, että työmies on palkkansa ansainnut. Tämä korulause unohtuu heti, kun pitäisi ansiotuloveroa alentaa. Miksi jokainen on oman onnensa seppä -ajattelu ei voisi toimia Suomessa? Palkasta ”ryöstetään” valtava siivu jokaiselta, jota sitten jaellaan aivan liian isolle joukolle.

Toinen asia, jonka jankkaamista on vaikea käsittää, on tuloerojen kasvamisen kauhistelu. Jos tekee paljon tuottavaa työtä, niin pitääkin ansaita paljon rahaa. Ne rahat on työntekijä/yrittäjä itse omalla työllään ja ahkeruudella luonut, joten palkka tai palkkio kuuluu hänelle, ei yhteiskunnalle. Tässä maassa on jokaisella lähtökohtaisesti samanlaiset mahdollisuudet kouluttautua ja työskennellä, joten latu on auki kaikille. Jos latu ei maistu, niin oleskelun saisi suorittaa omalla kustannuksellaan. Juttelin tänään useamman yrittäjän kanssa, jotka tuskailivat työntekijäpulan kanssa. Suomalaisia ei nappaa lähteä töihin 2200-2500 euron palkalla, koska menettää tuet jne. Aika monta latvialaista näkyi olevan töissä sillä aikaa, kun kotimaan pojat juopottelee verorahoilla. Tässä olisi työnsarkaa hallitukselle.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ainakin itsellä pessimistiset arviot tulevien hallitusten maineteoista perustuvat aiempina hallituskausina annettuihin näyttöhin.

Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä. Jos kokoomuksen talousosaaminen olisi sillä tasolla, mihin heidän kovimmat kannattajat uskovat, ei meillä edes olisi nykyisiä ongelmia. Mutta tämähän on tietysti helppo selittää ns cobolilaisella talousteorialla. Aiempien hallitusten aikana kokoomus on tehnyt hyvää politiikkaa, mutta huonoista tuloksista vastaa demarit ja ay-liike.

Perussuomalaisten osalta näytöt tulevat vain yhdeltä sarjakaudelta. Kovalla rytinällä mentiin muuttamaan politiikan suunta. Ja hallitukseen pääsyn jälkeen jatkettiin aivan samaa politiikkaa kuin aiemmin. Sitten katosi kannatus ja puolue hajosi. Nyt rakennetaan tarinaa siitä, että ei hallituksessa olleet nykyiset perussuomalaiset, vaan siniset. Nykyiset perussuomalaiset kyllä muuttaisivat kaiken, kunhan hallitukseen pääsevät. Nähtäväksi jää, mutta ensimmäisen näytön perusteella epäilen.

Liikaa velkaannutaan nyt ja liikaa velkaannutaan tulevaisuudessa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tämä jäi myös mieleeni. Orpo nosti esille aivan oikein hallinnon lisäkuluja Marinin hallituskaudella. Soten tehtiin hallinnollisesti erittäin kalliisti, osana keskustan kukkaruukut. Mitään vastausta näihin ei Marinilta tai Saarikolta saanut, vaikka he tuottivat miljardeilla lisää hallintokuluja vihreiden, vassarien ja ruotsalaisten tukemana. Orpon olisi tullut lyödä takaisin: hallitukselle sairaanhoito on hallintoa ja puolueavustajien uusia työpaikkoja, mutta kokoomus haluaa lisää lääkäreitä ja parempaa sairaanhoitoa julkisen ja yksityisen yhteistyönä tms.

Voi sanoa aika suoraan asiantuntijoiden kritiikin perusteella, että SDP, Keskusta, RKP, Vas ja Vihr rapauttivat suomalaista sairaanhoitoa kohti kustannuskriisiä ja rakensivat aivan turhia hallintohäkkyröitä erittäin kalliilla.

Ja toki tämän päälle se rahan holtiton jako.
Onko teillä mitään tietoa siitä miten hallitus aikoo hoitaa rahoituksen tulevaisuudessa hyvinvointialueille. Sote-uudistus aiheuttaa runsaasti lisäkustannuksia palkkaharmonisoinnin ja hoiva-alan kohoavien palkkojen ansiosta ( lakot / palkankorotukset ).

Hoitajamitoitus on jo tuomittu epäonnistumaan. Tämän lisäksi kukaan ei tiedä miten hyvin eri ohjelmistot toimivat tulevaisuudessa hyvinvointialueilla ja saavatko ihmiset ajallaan palkkansa. Huom. Helsingin ongelmat palkkojen maksamisessa henkilökunnalleen.
 

Byvajet

Jäsen
Miksi jokainen on oman onnensa seppä -ajattelu ei voisi toimia Suomessa?

Ainahan se menestyjille toimii. Kun luodaan kilpailuyhteiskunta, voittajat saavat hirveästi ja häviäjät eivät oikein mitään.

Missä maassa olot ovat toiveidesi mukaiset? Mistä mielestäsi kannattaisi ottaa oppia?

Jos sinulta kiellettäisiin asuminen Suomessa, mihin maahan muuttaisit?
 

Byvajet

Jäsen
Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä.
Kokoomus ei kerro realismiin perustuvia ehdotuksia rakenneuudistuksiksi. Puolue elää populismista.

Olisi virkistävää kuulla oikeistolaissävyinen ehdotus uudeksi yhteiskuntamalliksi. Yksikään puolueista ei uskalla avata peliä. Leikataan vähän sieltä, annetaan vähän tuonne, mutta suuret kuluerät ohitetaan.

Olisi hienoa, kun kokoomus löisi laskelmat pöytään ja kertoisi, että näin säästetään kolme miljardia. Sen jälkeen jokainen voisi äänestää mielensä mukaan.

Suomessa rakenneuudistuskeskustelua ei käy kukaan, ei yksikään puolue. Seuraavakin hallitus käyttää tahtipuikkonaan juustohöylää. Se ei tule tekemään rakenneuudistuksia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko teillä mitään tietoa siitä miten hallitus aikoo hoitaa rahoituksen tulevaisuudessa hyvinvointialueille. Sote-uudistus aiheuttaa runsaasti lisäkustannuksia palkkaharmonisoinnin ja hoiva-alan kohoavien palkkojen ansiosta ( lakot / palkankorotukset ).
Valtion ja kuntien rahoituksella = nostamalla joko veroja ja/tai lisäämällä velkaa. Julkinen sektori velkaantuu nopeasti. Suhtautuminen riippuu siitä, ymmärtääkö taloudesta jotain vai onko demari/vassari. Heille velka ei ole ongelma eikä sitä makseta pois. Korkojen nousu tarkoittaa jo nyt sitä, että Suomi maksaa pelkästään valtion osalta luokkaa 1 mrd korkomenoja 2023. Kuntien talous parani osalla kun valtio otti velkaa ja laittoi vaalirahaa kuntiin 800 milj. Mutta osa kunnista on hyvin ongelmallisesti jo veloissa ja kuntaliitokset olisi tullut tehdä, vaikka SDP ja Keskusta ne estivätkin.

Hoitajamitoitus on jo tuomittu epäonnistumaan. Tämän lisäksi kukaan ei tiedä miten hyvin eri ohjelmistot toimivat tulevaisuudessa hyvinvointialueilla ja saavatko ihmiset ajallaan palkkansa. Huom. Helsingin ongelmat palkkojen maksamisessa henkilökunnalleen.

Totta. Mutta sehän oli Kiurun mukaan 15 min kun kaikki saadaan kuntoon. Kertoo aika paljon siitä, miksi Rinne ei halunnut kuunnella asiantuntijoita hallitusohjelmaa valmistellessa. Lopputulos oli, että leikattavaa ei tullut ja velkaa päätettiin reippaasti lisätä. Tämä siis ennen koronaa ja Venäjän uutta hyökkäystä.
 
Ainakin itsellä pessimistiset arviot tulevien hallitusten maineteoista perustuvat aiempina hallituskausina annettuihin näyttöhin.

Kokoomuksella on hallitusvastuuta takana melko pitkiä pätkiä. Velkaantumista on tapahtunut heidän aikana merkittävästi. Rakenteelliset uudistukset ovat jääneet tekemättä. Jos kokoomuksen talousosaaminen olisi sillä tasolla, mihin heidän kovimmat kannattajat uskovat, ei meillä edes olisi nykyisiä ongelmia. Mutta tämähän on tietysti helppo selittää ns cobolilaisella talousteorialla. Aiempien hallitusten aikana kokoomus on tehnyt hyvää politiikkaa, mutta huonoista tuloksista vastaa demarit ja ay-liike.

Perussuomalaisten osalta näytöt tulevat vain yhdeltä sarjakaudelta. Kovalla rytinällä mentiin muuttamaan politiikan suunta. Ja hallitukseen pääsyn jälkeen jatkettiin aivan samaa politiikkaa kuin aiemmin. Sitten katosi kannatus ja puolue hajosi. Nyt rakennetaan tarinaa siitä, että ei hallituksessa olleet nykyiset perussuomalaiset, vaan siniset. Nykyiset perussuomalaiset kyllä muuttaisivat kaiken, kunhan hallitukseen pääsevät. Nähtäväksi jää, mutta ensimmäisen näytön perusteella epäilen.

Liikaa velkaannutaan nyt ja liikaa velkaannutaan tulevaisuudessa.
Suomessa on eduskunnassa liikaa puolueita jonka vuoksi aina joudutaan tekemään surkeita kompromisseja ja suuret tarpeelliset muutokset jää tekemättä. Lisäksi tarvittaisiin johtavia poliitikkoja jotka välittäisivät tästä maasta eivätkä omasta kannatuksesta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainahan se menestyjille toimii. Kun luodaan kilpailuyhteiskunta, voittajat saavat hirveästi ja häviäjät eivät oikein mitään.

Missä maassa olot ovat toiveidesi mukaiset? Mistä mielestäsi kannattaisi ottaa oppia?

Jos sinulta kiellettäisiin asuminen Suomessa, mihin maahan muuttaisit?
Kyse ei ole kilpailuhteiskunnasta, vaan yhteiskunnasta, jonka rakentamiseen tulisi kaikkien kykenevien osallistua omalla panoksellaan. Mahdollisuus menestymiseen on kaikilla, mutta jos on valmiiksi häviäjän asenne, niin sen saa, mitä ansaitsee. Miten se nyt onkaan, onko yhteiskunta ihmistä varten vai ihminen yhteiskuntaa varten?

Nuo kysymykset ei liity mitenkään asiaan, joten jätän vastaamatta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mahdollisuus menestymiseen on kaikilla, mutta jos on valmiiksi häviäjän asenne, niin sen saa, mitä ansaitsee. Miten se nyt onkaan, onko yhteiskunta ihmistä varten vai ihminen yhteiskuntaa varten?

Mielenkiintoinen näkemys, koska tähän häviäjän asenteeseen vaikuttavat aika paljon sellaiset seikat, joita ilman yhteiskuntaa on hyvin vaikea tasoittaa pois. Suomessa nykytilanteessa esimerkiksi ihmisten kouluttaminen maksaa valtavasti yhteiskunnalle ihan koko ajan, mutta sen kääntöpuolella juuri koulutus on yksi isoista valteista, joilla niitä eroja voidaan suitsia.

Huono-osaisuus periytyy. Ihmisten, joilla itsellä ei ole parhaita mahdollisia lähtökohtia, on hyvin vaikea ponnistaa ylöspäin. Ja ei - tämä ei koske kaikkia. Toiset menestyvät lähtökohdistaan huolimatta, mutta toiset eivät. Lähtökohdat ovat erilaiset kuten on persoonatkin. Sitten taas, miten määritellään häviäjän asenne? Ihmiset ovat ongelmaisia ja meihin tarttuu ongelmia, joita ei pääse pakoon. Yleensä katsomme ihmisiä niiden ongelmien lävitse eli näemme, että x on narkkari, alkoholisti tai lääkeriippuvainen, muttemme juurikaan tiedä, mikä ihmisen on tuohon tilanteeseen tuonut.

Sitten iso kokonaisuus Suomessa on myös mielenterveys: jos mielenterveys heittelee mistä tahansa syystä niin sitä voittajan asennetta on vaikea tavoittaa esimerkiksi työmarkkinoilla. Joka päivä yhteiskunta menee näissä asioissa eteenpäin eli liikaa asioita ei kannata minunkaan surkutella, mutta rahan kova maailma jättää väistämättä monta juttua sivuun, jotka siellä muuten olisivat. Ihmiset mittailevat toisiaan hyvinkin paljon ulkoisin mittarein - koskee se sitten rahaa tai mitä tahansa muuta. En nyt tänne mitään sosialistista yhteiskuntaa halua perustaa, mutta kannattaa myös huomata, että jos meillä on kova järjestelmä, jossa liian moni jää sivuraiteelle niin lopputulos on se, että yhteiskunnan yhtenäisyys heikkenee.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@peterra meidän nykyisen yhteiskunnan heikkous on siinä, että pääsääntöisesti hoidetaan vaan niitä oireita ja jokainen puolue vuorollaan kitisee oppositiossa, kun oireiden hoitoon (esim mielenterveys tai lihavuus tai periytyvä työttömyys) menevä rahamäärä kasvaa vuosi vuodelta.

Miltään hallitukselta ei löydy uskallusta lähteä korjaamaan niitä juurisyitä pitkäjänteisesti, koska ne tulokset eivät ehdi näkyä vuodessa tai kahdessa, ei välttämättä edes kyseisen 4 vuotisen hallituskauden aikana.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Creed Bratton jep. Niihin juurisyiden hoitamiseen täytyisi tosiaan sitoutua reilusti yli yhden hallituskauden. Itse aktiivisesti LinkedIniä lukeneena sekä ihmisten kanssa ylipäätään keskustelleena niin mielenterveys & burnout ovat sellaisia työelämän tuhoajia, että niistä ihmiset ovat mieluusti ihan hissukseen, jos töitä saavat tai töissä ovat. Burnout on monelle työnantajalle luuserin merkki ja ura on sitten se alin taso, josta et pääse enää eteenpäin.

Toki elämä on sitten aika paljon muutakin kuin työtä - sitä tasapainoa haluaa jokainen. Yhteiskunta on kuitenkin erityisesti täällä Suomessa aika pitkälle työn ympärille rakentuva ja ihmiset arvottavat toisiaan tuon statuksen mukaan. Jos henkilö x elää esim. toimeentulotuella niin se on hyvin leimaavaa - ei nähdä sitä, että tuollaiset ihmiset usein joutuvat kaiken inhimillisen voimavaran laittamaan siihen, miten he pärjäävät sillä rahalla koko kuukauden. Kun kaikki tuottavuus kuluu tähän miettimiseen niin siinä on sitten helppo aina ulkopuolelta kertoa, että töissähän tuo helpottaa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä tulee mataliin palkkoihin, vaikkapa vuodessa kaikkine lisineen ja lomakorvauksineen yms 30 000 ansiotuloa saava maksaa veroa ja maksuja yhteensä noin 6 700 euroa. En osta lainkaan väitettä, jonka mukaan palkasta ei uppoa merkittävää osaa veroihin. Kyllä uppoaa, aivan liikaa. Suuremmissa toki suhteessa enemmän progressiosta johtuen, mutta Suomen verotus karsii osaltaan työvoiman halukkuutta tulla Suomeen tekemään työtä muissakin kuin korkeissa tuloluokissa.
30 000 euroa vuodessa tienaava maksaa valtion tuloveroa noin 800 euroa. Jos halutaan aidosti vaikuttaa tuossa tuloluokassa työnteon kannattavuuteen, niin valtion tuloveron alentaminen on nähdäkseni aika heikko väline. Tulonsiirrot tai kunnallisvero tuntuisivat paljon paremmilta välineiltä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
30 000 euroa vuodessa tienaava maksaa valtion tuloveroa noin 800 euroa. Jos halutaan aidosti vaikuttaa tuossa tuloluokassa työnteon kannattavuuteen, niin valtion tuloveron alentaminen on nähdäkseni aika heikko väline. Tulonsiirrot tai kunnallisvero tuntuisivat paljon paremmilta välineiltä.
Totta. Itse käsittelin palkkatuloa saavan kokonaisveroa, johon kuuluu kaikki verot ja veroluonteiset maksut sisältäen valtion ja kunnan verot sekä eläkevakuutusmaksun ja työttömyysvakuutusmaksun. Näistä kertyi tuo mainitsemani noin 6 700 euroa.

Valtion verotus on tuossa tuloluokassa matalaa. Kokoomus on puhunut sekä "kokonaisverotuksesta" että "kokonaisveroasteesta" ja palkkojen osalta "ansiotuloverotuksen keventämisestä". Jälkimmäinen tarkoittaa käsittääkseni valtion tuloveron alentamista.
 

Analyzer

Jäsen
Kyllähän Suomen valtiotalouden näkymä on todella heikko. Ei siitä parane vain tätä hallitusta syyttää, mutta se on ainakin selvää, että pienintäkään halua ei tällä hallituspohjalla ole kestävyysvajetta umpeen kuroa. Tässä on ollut kolme kriisiä, minkä taakse hallitus pystyy nyt menemään. Kuitenkin se hallitusohjelma, joka tehtiin noususuhdanteessa 2019, oli aikana ennen kriisejä. Se kertoo kaiken kunnianhimon tasosta mitä tulee talouden tasapainotukseen. Se ohjelma oli yksinkertaisesti vastuuton.

Vihervasemmiston koko toiminta-ajatus keskittyy siihen, että palkkaerot ovat mahdollisimman pienet sekä hyvin tienaavilta pyritään siirtämään rahaa yhteisesti jaettavaksi mahdollisimman paljon. Kohdistuksessa on sitten puoluekohtaisia eroja. Mitään yllättävää tässä vihervasemmiston toiminnassa ei sinänsä ole. Sen sijaan se, että Kepu on tämän politiikan takuumies, oli jos ei nyt yllätys niin ainakin pettymys.

Varmaan tätä vastuunvälttelyä pystytään kymmenkunta vuotta vielä jatkamaan. Tuntuu, että kaikki tietää että näin ei voida jatkaa. Silti paatti seilaa hitaasti mutta varmasti päin jäävuorta, ilman että kukaan haluaa ruoriin tarttua ja estää tuhon. Odotetaan vain jotain ihmettä taivaalta esim uuden Nokian muodossa, joka korjaa tilanteen.

Se perusasia ei muutu mihinkään. Valtion kirstuun kantaa rahaa koko ajan pienempi joukko ja sieltä
kirstusta pitäksi löytyä koko ajan enemmän rahaa hyvinvointivaltion pyörittämiseen. Esim terveydenhuollon menot kasvavat 500 miljoonaa euroa vuodessa.


Ei ole mitään taikakonsteja, mutta eikö kannattaisi edes yrittää aloittaa jostain?
 

rpeez

Jäsen
Silti paatti seilaa hitaasti mutta varmasti päin jäävuorta, ilman että kukaan haluaa ruoriin tarttua ja estää tuhon.

-snip-

Ei ole mitään taikakonsteja, mutta eikö kannattaisi edes yrittää aloittaa jostain?

Mielestäni Sipilä yritti juuri tuota, mutta hänet lytättiin big time. Mistä löytyy seuraava uskalias?

Vesa Puttoselta osuva huomautus uusimmassa Talouselämässä:
"Aina kun tulee ongelma, ratkaisu on uusi valtiontuki".
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kyllähän Suomen valtiotalouden näkymä on todella heikko. Ei siitä parane vain tätä hallitusta syyttää, mutta se on ainakin selvää, että pienintäkään halua ei tällä hallituspohjalla ole kestävyysvajetta umpeen kuroa. Tässä on ollut kolme kriisiä, minkä taakse hallitus pystyy nyt menemään. Kuitenkin se hallitusohjelma, joka tehtiin noususuhdanteessa 2019, oli aikana ennen kriisejä. Se kertoo kaiken kunnianhimon tasosta mitä tulee talouden tasapainotukseen. Se ohjelma oli yksinkertaisesti vastuuton.

Vihervasemmiston koko toiminta-ajatus keskittyy siihen, että palkkaerot ovat mahdollisimman pienet sekä hyvin tienaavilta pyritään siirtämään rahaa yhteisesti jaettavaksi mahdollisimman paljon. Kohdistuksessa on sitten puoluekohtaisia eroja. Mitään yllättävää tässä vihervasemmiston toiminnassa ei sinänsä ole. Sen sijaan se, että Kepu on tämän politiikan takuumies, oli jos ei nyt yllätys niin ainakin pettymys.

Varmaan tätä vastuunvälttelyä pystytään kymmenkunta vuotta vielä jatkamaan. Tuntuu, että kaikki tietää että näin ei voida jatkaa. Silti paatti seilaa hitaasti mutta varmasti päin jäävuorta, ilman että kukaan haluaa ruoriin tarttua ja estää tuhon. Odotetaan vain jotain ihmettä taivaalta esim uuden Nokian muodossa, joka korjaa tilanteen.

Se perusasia ei muutu mihinkään. Valtion kirstuun kantaa rahaa koko ajan pienempi joukko ja sieltä
kirstusta pitäksi löytyä koko ajan enemmän rahaa hyvinvointivaltion pyörittämiseen. Esim terveydenhuollon menot kasvavat 500 miljoonaa euroa vuodessa.


Ei ole mitään taikakonsteja, mutta eikö kannattaisi edes yrittää aloittaa jostain?
Ei kai tällä hallituksella ja varsinkaan vasemmistolla ole minkäänlaista halua kääntää nyt valittua suuntaa, kun näyttää tuo suosio pysyvän siitä huolimatta vakaana.

Jännä nähdä, mitä demarit tekee, jos ovat toiseksi suurin puolue ensi kevään vaaleissa, jäävätkö oppositioon vai jatkavat hallituksessa Kokoomuksen apupuolueena ja todennäköisesti torppaamassa kaikki mahdolliset talouden tervehdyttämistoimet.

Pahin painajainen tässä Suomen talouden kannalta on se, että demarit säilyy, jostain kumman syystä, suurimpana puolueena. Olen lähes satavarma siitä, että tämän uhkakuvan toteutuessa (demarit suurin puolue), niin sama, rajun velkaantumisen meininki, tulee jatkumaan.

Jos tälle velkaantumiselle ei ryhdytä kohta tekemään mitään, niin tämä koko paska räjähtää käsiin jossain vaiheessa. Ennemmin tai myöhemmin.

Tosin tuolla Suomen taloutta käsittelevässä ketjussa yksi "valopää" , en tiedä trollasiko vai ei, ehdotti, että otetaan nyt velkaa ja niin perkeleesti, niin pitkään kuin sitä vain saadaan. Ja sitten, kun ei enää saada lainaa, niin heittäydytään odottamaan, että muut EU-valtiot "pelastavat" meidät. Viesti oli tosin kirjoitettu yön pikkutunteina, joten ehkä sitä ei pitäisi huomioida ollenkaan.

Valitttavasti tuo allekirjoitukseeni nappaama pätkä on toteutumassa kovalla prosentilla, vaikka siinä mainituista ei osa enää ministerinä olekaan.

Mutta kyllä tässä alkaa julkaisukelpoiset sanat loppumaan näiden, palstan "talousviisaiden", kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se perusasia ei muutu mihinkään. Valtion kirstuun kantaa rahaa koko ajan pienempi joukko ja sieltä
kirstusta pitäksi löytyä koko ajan enemmän rahaa hyvinvointivaltion pyörittämiseen. Esim terveydenhuollon menot kasvavat 500 miljoonaa euroa vuodessa.
Hyvä kirjoitus. Pieni kommentti yllä olevaan. Suomen työikäisen väestön työllisyys on tällä hetkellä vahvaa niin pohjoismaisessa kuin laajemminkin kansainvälisessä vertailussa. Ollaan nyt Pohjoismaiden ykkönen 15-64 vuotiaissa kun tehdyt tunnit muutetaan kokoaikaisiksi.

Tässä mielessä on käsittämätöntä, että Marinin vasemmistohallituksen jäljiltä alijäämä on kasvanut merkittävästi pl. korona ja puolustus.

 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Realismia on kuitenkin edelleen se, että Suomen julkisyhteisöjen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on suunnilleen keskitasoa EU-maiden vertailussa. Esimerkiksi Saksan tilanne oli viime vuoden tilastossa huonompi, mutta aika harva on hirveän huolissaan Saksan velasta.

Jos otetaan vielä huomioon julkisyhteisöjen nettovarallisuus, niin Suomen tilanne on suorastaan erinomainen. Suomen julkisyhteisöjen omaisuus on velkaa suurempi, mikä on erittäin harvinaista EU-maan kohdalla.

Toki holtittomuuteen ei ole varaa, mutta ei myöskään ole mitään pakottavaa tarvetta velkapelon lietsontaan ja sitä kautta lyhytnäköisiin leikkauksiin. Nyt pitäisi ennen kaikkea olla malttia ja viisautta julkistaloutta vahvistaviin rakenteellisiin uudistuksiin. Ja tältä osin Marinin hallitus on ansioituneimpia Suomen hallituksia tällä vuosituhannella. Esimerkiksi eläkeputken poisto, pohjoismainen työnhaun malli, oppivelvollisuuden pidentäminen ja yrittäjien eläkeuudistus ovat juuri oikeansuuntaisia pitkässä juoksussa julkistaloutta vahvistavia toimenpiteitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Realismia on kuitenkin edelleen se, että Suomen julkisyhteisöjen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on suunnilleen keskitasoa EU-maiden vertailussa. Esimerkiksi Saksan tilanne oli viime vuoden tilastossa huonompi, mutta aika harva on hirveän huolissaan Saksan velasta.

Eikä ole syytä Saksan tilanteesta samalla tavalla huolestuakaan, koska Saksan ja Suomen tilanne on erilainen. Saksassa kotimaiset velkojat ovat suurempi osa ja Saksan julkisten menojen suhde BKT on todellisuudessa selvästi parempi.

Jos otetaan vielä huomioon julkisyhteisöjen nettovarallisuus, niin Suomen tilanne on suorastaan erinomainen. Suomen julkisyhteisöjen omaisuus on velkaa suurempi, mikä on erittäin harvinaista EU-maan kohdalla.

Nettovarallisuus on kasvanut työeläkejärjestelmän ns. hallussapitotuotoilla. Mutta todellisuudessa kyse on pikemminkin sumutuksesta, koska velkavastuut ovat eläkeponzissa ovat suhteellisen karmeat...



 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki holtittomuuteen ei ole varaa, mutta ei myöskään ole mitään pakottavaa tarvetta velkapelon lietsontaan ja sitä kautta lyhytnäköisiin leikkauksiin. Nyt pitäisi ennen kaikkea olla malttia ja viisautta julkistaloutta vahvistaviin rakenteellisiin uudistuksiin. Ja tältä osin Marinin hallitus on ansioituneimpia Suomen hallituksia tällä vuosituhannella. Esimerkiksi eläkeputken poisto, pohjoismainen työnhaun malli, oppivelvollisuuden pidentäminen ja yrittäjien eläkeuudistus ovat juuri oikeansuuntaisia pitkässä juoksussa julkistaloutta vahvistavia toimenpiteitä.
Ovat ainakin pääosin oikeansuuntaisia, joiden vaikutus on promilleluokkaa. Sillä pääsi sinun tilastoissa Suomen ansioituneimpien hallitusten joukkoon?

Näin ne asiat nähdään.

Esimerkiksi eläkeputken poistamisen vvm arvioi vahvistavan julkista taloutta noin 165 miljoonalla eurolla vuoden 2029 loppuun mennessä. Sellaiset luokkaa 20 miljoonaa vuodessa...
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkiksi eläkeputken poistamisen vvm arvioi vahvistavan julkista taloutta noin 165 miljoonalla eurolla vuoden 2029 loppuun mennessä. Sellaiset luokkaa 20 miljoonaa vuodessa...
Paljonko muuten Orvon ehdottama avustajakuluista leikkaaminen säästäisi? Miljardin, kaksi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paljonko muuten Orvon ehdottama avustajakuluista leikkaaminen säästäisi? Miljardin, kaksi?
Orpohan ehdotti kaikkien 81 budjettikohdan käymistä läpi ja säästämistä jokaisesta, jos mahdollista. Yksityiskohdat löydät budjetista menoluokittain itsekin. En usko, että apua tarvitset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös