Minulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, jossa lämmitys on tähän asti hoidettu vesikiertoisella lattialämmityksellä ja varaajalla, jossa vesi lämmitetään halvemmalla yösähköllä. Vanha sähkösopimus on vielä voimassa noin vuoden, maksan päiväsähköstä 5,49 snt/kWh ja yösähköstä 4,29 snt/kWh.
Huhtikuussa tilasin kaksi ilmalämpöpumppua sekä lattialämmitystä varten 12 kW ilma-vesilämpöpumpun, Ilpot on asennettu ja maksoivat töineen noin 2.000 €/kpl. Ilma-vesipumpusta asennusliike ilmoitti, että olivat varautuneet (eli myyneet) 4-5 asennusta viikossa, mutta saavat vain 2-3 laitetta viikossa. Hinta sille on noin 12.000 eli kaikki yhteensä investointi maksaa noin 16.000 € miinus kotitalousvähennys.
Laskin, että nämä maksavat itsensä takaisin noin 7 vuodessa, mutta se tietysti riippuu sähkön hinnasta ja astepäiväluvuista. Joka tapauksessa mahtuu odotettavissa olevan eliniän sisään, ja ellei mahdu niin saapa perikunta paremman hinnan talosta.
Minulla ei siis ole mitään hätää, mutta kuten
@Tadu totesi, kaikilla ei ole varaa ilmalämpöpumppuun, saati ilma-vesi- tai maalämpöpumppuun. Eikä kai niitäkään ihmisiä ole järkevä ajaa ahdinkoon.
Yhteiskunta tukee siirtymistä öljylämmityksestä ilma-vesi/maalämpöön, mutta ei tue siirtymää pois suorasta sähkölämmityksestä. Tukien suhteen olen varsin skeptinen, niillä on tapana valua jos ei kokonaan niin ainakin suurelta osin suoraan hintoihin. Mutta jotenkin ja jollain aikataululla pitää sähkölämmittäjät saada siirtymään lämpöpumppuhin.
Sotia ja energiakriisejä tulee ja menee, mutta ilmastonmuutos on ikuista!