Itse kehuin Kiurun eilistä esiintymistä, koska vertasin sitä lähinnä Mariniin vastaavassa tilanteessa, joka on muuten taas kadonnut kuin maan nielemänä. Pääministeriltä on mielestäni uskottavuus koronajohtajana mennyt jo aikaisemmin, mutta Kiuru uskaltaa kuitenkin seisoa valitsemansa linjan takana, toisin kuin vain irtopisteitä tilaisuuden tullen keräilevä Marin.
En minäkään pidä Kiurun harjoittamasta asiantuntijoiden ja viranomaisten painostamisesta, mutta hänellä näyttää toiminnassaan kaikesta huolimatta olevan selkeä päämäärä, keinoista voi tietysti olla montaa mieltä. Tulihan sieltä eilen aivan höttöäkin, mm. lähihoitajien pikakouluttamisesta rokottamiseen, joten ei se kuitenkaan aivan putkeen mennyt.
I see the point. Mutta.
Marinin toiminnassa koronaan liittyen on tapahtunut kevään jälkeen selkeä muutos. Pidän itse kuitenkin täysin oikeana politiikkaa, jota koronan suhteen on tehty keväästä syksyyn. Tartuntoja oli koko ajan jonkin verran ja selvästi enemmän, kuin edeltävänä kesänä, ja deltavariantti kurkkaili kulman takana. Siitä huolimatta ihmisiä kannustettiin elämään normaalisti. Kaikki saivat hengähdystaukoa koko koronahässäkästä, jatkuvasta uhkailusta ja pelottelevista lehtijutuista. Hyvän tovin nauttia ainakin melko normaalista elämästä. Tämä oli selvästi myös se linja, mitä suurin osa asiantuntijoista kannatti (esim. THL:n Salminen ja Nohynek).
Nyt media on viisastellut, että "Rajoitukset purettiin liian aikaisin", "viesti oli liian positiivinen", "Kiuru on ollut koko ajan oikeassa" ja niin edelleen. Minä kysyn, että mikä olisi ollut se toinen vaihtoehto, jota nyt on näytetty kovasti kaipaavan? Sekö, että me olisimme kaikki olleet koko kevään, kesän ja syksyn jossakin puolittaisessa arestissa ilman virikkeitä, kun kaikki on suljettu, tapahtumat peruttu ja liikenneyhteydet poikki? Samalla oltaisiin saatu kuunnella, kuinka virusta tulee kohta perkele vasemmalta ja oikealta, ollaan veitsenterien veitsenterällä ja mieli on musta.
Ei, se olisi johtanut paljon synkempiin seurauksiin eikä deltalta oltaisi kuitenkaan vältytty. Kaikki olisivat jo valmiiksi aivan loppu nyt, kun pitäisi alkaa mahdollisesti ottamaan vastaan seuraavaa aaltoa.
Samaa mieltä toki siitä, että Marin toimii populistisesti välttelemällä roolia negatiivisen viestin tuojana.