Itse en ole Marinia täällä moittinut, enemmänkin antanut propseja vaikka poliittisesti olemme eri spektreillä. Ei minua kuitenkaan vaivannut Marinin ideologinen ero, tai kyllähän se vaivasi. Mutta se ei koskaan noussut kynnyskysymykseksi jonka perusteella olisin arvioinut hallituksen toimia. Kuten jo aiemmin sanoin, kyllä minun veroja saa nostaa.
Oma ongelmani tässä on helposti selitettävissä. Marin on julkisesti (jo ennen pääministerin pestiä) väläytellyt aika rajuja toimia veronkiertäjien suhteen. Hän on myös rakentanut poliittisen identiteetin sen perustalle, että jokainen osallistuu kykyjensä mukaan. Jos on hyvä palkka/palkkio, silloin on myös varaa maksaa isompi prosentti. En edes ole tätä vastaan, kuten olen jo aiemmin tällä pastalla tuonut esiin, voin hyvin maksaa sen muutaman prosentin lisää.
Ongelmani on seuraava, Marin on vieläkin julkisuudessa lausuntojen perusteella joissa lukee, vapaasti lainaten, "entä jos veronkierrosta saisi rangaistuksena kansalaisuuden menetyksen". Pääministerinä hän on peräänkuuluttanut hyvätuloisten lisäosallistumista. Nämä ovat ihan ymmärrettäviä positioita. En ehkä ole niiden kanssa samaa mieltä, varsinkaan kansalaisuuden menetyksen osalta. Mutta ymmärrän hänen poliittisen ideologian.
Pääministeri on varmasti ollut kiireellisempi kuin TP viime aikoina. Ero ei siltikään liene ihan massiivinen. Tai ihan sama, olkoot massiivinen. Sanna Marinin poliittinen spektri on hyvin auliisti tuominnut Sauli Niinistön spektrin. Kritiikki on nimenomaan tullut yhteisestä taakankannosta. Porvarit (tai kuten itse sen usein kuulen, ökyporvari, pitäisiköhän alkaa käyttämään vasemmalla olevista nimitystä "ryysyläiskommarit") ovat se ongelma ja Marin haluaisi ratkaista ongelman nostamalla veroja. Okei, minä voin sen veronkorotuksen hyväksyä. Se mitä en voi hyväksyä, on tuollainen vittuilu ja moralisointi minun elämäntyylistä, varsinkin kun vittuilija itse viettää paljon loisempaa elämää kuin minä. Marin pyytää minua maksamaan enemmän, eikä hän tee sitä rakentavalla keskustelulla.
Itse en ole yhtään yllättynyt siitä, että verorahoja ja etuuksia tulkitaan kansalle edullisemmin TPK:n toimesta kuin nykyisen VNK:n toimesta.
Samaa vittuilua sitä saa töissäkin kuulla. Itse teet sen 70 tuntia töitä viikkoon, et tee siitä numeroa. Punaiseen kallistuvat työntekijät painelee sen tasan TES määräyksen mukaan. Kun tulee hyvä tulos, annetaan bonukset eikä firman johto edes nosta niitä, vaan pelkästään toimihenkilöt ja työntekijät. Silti olet se kusipää.