Mitäs pöljää tuossa lakiesityksessä on? Ennemmin minä katselen vielä muutaman kuukauden oikeasti tiukkoja toimia rajalla kuin kolmatta aaltoa Intian/Britannian variantin kanssa. Muutama kuukausi takaperin valitettiin, että miksi rajat vuotaa. Nyt kun ne ei vuoda niin valitetaan, että kun ei päästä vapaasti temmeltämään vaikka kansasta puolet on vasta rokotettu ja nekin vasta kerran.
Esimerkiksi se, että matkustamisesta tehdään liian vaikeaa. Vapaavuori totesi, että tarvitsemme etukäteisen maahantuloilmoituksen, joka poistaa painetta rajoilla tapahtuvista tarkastuksista, joihin ei ole tilaa eikä kapasiteettia matkustajamäärien kasvaessa.
Viljainen nosti esille, että kahden testin ja karanteenin vaatimuksesta tulisi luopua. Lisäksi hän nosti esiin muun muassa 13–16-vuotiaiden tilanteen, jotka eivät vielä saa rokotetta, mutta joita matkustamisen ehdot silti koskevat.
Vantaan kaupunki arvioi, että sen vaatimat toimet vaativat kohtuuttoman määrän henkilöresursseja: ”Normaalitilanteessa tarkistettaisiin 60 000 todistusta lentokentällä vuorokaudessa. Esitys sitoo liiaksi terveydenhuollon henkilöstöä tilanteessa, jossa henkilöstöstä on muutenkin pulaa”
Useampi toi esille sen, että hallituksen malli poikkeaa EU:n linjasta, jonka mukaan matkustamista rajoitettaisiin vain niin sanotuista riskimaista tuleville. Suomen tulisi noudattaa rajoituksissa EU:n yhteistä linjaa. Rajoille on Suomessa odotettavissa ongelmia, kun terveystodistuksia ei tarkasteta lähtömaassa vaan maahan tultaessa. Toimivampi vaihtoehto niiden mielestä olisi, että lentoyhtiöt velvoitettaisiin tarkastamaan koronatodistukset lähtömaassa.
Kyllä tämän kuusikon näkemykset mun silmin ovat sellaisia, että niiden mukaan tulisi toimia vähintäänkin osassa asioita. Esimerkiksi edellinen kappale on toteutukseltaan esimerkki virheellisistä toimista, jonka vaihtoehtona on se, että lentoyhtiöt velvoitettaisiin tarkastamaan koronatodistukset lähtömaassa.