Sanna Marinin hallitus

  • 2 598 560
  • 21 526

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hankintasopimuksia tehostetaan ja toimintaa digitalisoidaan.... Odotan todellista nollavaikutusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Maastamuuttovero tulossa hallituskauden aikana:


Huomenna julkaistavan selvityksen mukaan Suomessa valtio saisi verosta varsin vähän tuloa, enimmillään 50 miljoonaa euroa vuodessa. Veron todellinen tarkoitus olisikin todennäköisesti toimia ennaltaehkäisevästi siten, ettei verokohtelu houkuttaisi vauraita yksityishenkilöitä muuttamaan Suomesta.

Itse yllätyin, että jonkinlainen lähtövero tms kohtuullisen yleinen muissa maissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maastamuuttovero tulossa hallituskauden aikana:


Huomenna julkaistavan selvityksen mukaan Suomessa valtio saisi verosta varsin vähän tuloa, enimmillään 50 miljoonaa euroa vuodessa. Veron todellinen tarkoitus olisikin todennäköisesti toimia ennaltaehkäisevästi siten, ettei verokohtelu houkuttaisi vauraita yksityishenkilöitä muuttamaan Suomesta.

Itse yllätyin, että jonkinlainen lähtövero tms kohtuullisen yleinen muissa maissa.
Hallitus tekee kaikkensa ettei Suomeen kannata muuttaa rikastumisen takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitus tekee kaikkensa ettei Suomeen kannata muuttaa rikastumisen takia.

Pitkälti riippuu esityksestä ja hyväksyttävästä laista suhteessa muuhun Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Nykytilanteestan mentäneen kuitenkin esimerkiksi rikkaiden maahanmuuttajien osalta huonompaan suuntaan, jos vero otetaan käyttöön. Samoin kotimainen vaikutus on jotain, mikä kenties huomenna avautuu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viimeksi muokattu:

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Koskahan keksivät maahantuloveron? Tulot tarkastetaan heti koneesta poistuttua ja lätkästään arvontakoneella joku summa tauluun. Vero ei tietenkään koskisi pakolaismaita, kuten Irak ja Syyria... paitsi jos tienaat yli 1000e/kk.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitkälti riippuu esityksestä ja hyväksyttävästä laista suhteessa muuhun Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Nykytilanteestan mentäneen kuitenkin esimerkiksi rikkaiden maahanmuuttajien osalta huonompaan suuntaan, jos vero otetaan käyttöön. Samoin kotimainen vaikutus on jotain, mikä kenties huomenna avautuu.

VM:n selvitys ei tue maastapoistumisveroa.
 

BaronFIN

Jäsen
Mitenköhän tuollainen maastapoistumisvero kestää EU periaatteen pääomien ja ihmisten vapaasta liikkuvuudesta? Olemme globalisaation johdosta vietävissä kun mystinen pääoma hakeutuu sinne missä se tuottaa parhaiten, mutta kun yksityinen ihminen haluaa itselleen saman vapauden, niin jo alkaa rajoittamistoimet. Säälittävää.

Ja tässä on ihan turha huutaa hallitusvärien perään. Samaa laulua ja suunnitelmaa on tehty vuosikymmenen ajan riippumatta ministeriön väristä (kok, kesk, sos.dem.) eikä kukaan ole pistänyt kapuloita virkamiesten rattaisiin.

Valmistelevaa työtä tehdään paljon lukuisten virkamiesten toimesta. Olisi mielenkiintoista tietää ovatko virkamiehet sokeita itselleen (joukossa tyhmyys tiivistyy, yksittäinen virkamies ei kykene vastustamaan muuta psykoosissa olevaa virkamieskuntaa...) vai mistä juontaa juuret siihen, että systemaattisesti hallituksesta riippumatta liikenneministeriöstä tulee jatkuvasti yksityisautoilua rajoittavia suunnitelmia, valtiovarainministeriöstä veroja kiristäviä suunnitelmia ja niin edelleen... Tuntuu, että virkamiehiksi hakeutuu ihmisiä jotka ovat kotoisin kuplasta nimeltä ”valtiotieteiden opinnot” ja tavallisesta elämästä ei tietoakaan
 
Mitenköhän tuollainen maastapoistumisvero kestää EU periaatteen pääomien ja ihmisten vapaasta liikkuvuudesta? Olemme globalisaation johdosta vietävissä kun mystinen pääoma hakeutuu sinne missä se tuottaa parhaiten, mutta kun yksityinen ihminen haluaa itselleen saman vapauden, niin jo alkaa rajoittamistoimet. Säälittävää.

Ja tässä on ihan turha huutaa hallitusvärien perään. Samaa laulua ja suunnitelmaa on tehty vuosikymmenen ajan riippumatta ministeriön väristä (kok, kesk, sos.dem.) eikä kukaan ole pistänyt kapuloita virkamiesten rattaisiin.

Valmistelevaa työtä tehdään paljon lukuisten virkamiesten toimesta. Olisi mielenkiintoista tietää ovatko virkamiehet sokeita itselleen (joukossa tyhmyys tiivistyy, yksittäinen virkamies ei kykene vastustamaan muuta psykoosissa olevaa virkamieskuntaa...) vai mistä juontaa juuret siihen, että systemaattisesti hallituksesta riippumatta liikenneministeriöstä tulee jatkuvasti yksityisautoilua rajoittavia suunnitelmia, valtiovarainministeriöstä veroja kiristäviä suunnitelmia ja niin edelleen... Tuntuu, että virkamiehiksi hakeutuu ihmisiä jotka ovat kotoisin kuplasta nimeltä ”valtiotieteiden opinnot” ja tavallisesta elämästä ei tietoakaan
Korjaa jos olen väärässä mutta eikö tarkoitus ole verottaa Suomessa asumisen aikaista arvonnousua joka sinänsä kyllä on ihan ymmärrettävää. Vastaavaa on uutisen perusteella käytössä todella useassa maassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Korjaa jos olen väärässä mutta eikö tarkoitus ole verottaa Suomessa asumisen aikaista arvonnousua joka sinänsä kyllä on ihan ymmärrettävää. Vastaavaa on uutisen perusteella käytössä todella useassa maassa.
Siitä arvonnoususta kun ei varmaan ole maksettu veroja jo moneen kertaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuosta tuli sellaiset 5 000 - 7 000 uutta pysyvää työpaikkaa. Koko ajan valitetaan, että konkreettista jälkeä ei synny ja nyt tuli kerralla tuhansia. Päätösedut Marinin salkkuun ja lasku seuraavalle hallitukselle. Niin demaria.

5000-7000 uutta työpaikkaa, joihin ei löydy tekijöitä koska he joko ovat jo töissä tai eivät ole työkuntoisia tai asuvat väärällä paikkakunnalla.
Tietävätköhän nuo hoiva-alojen työvoimapulasta mitään?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
5000-7000 uutta työpaikkaa, joihin ei löydy tekijöitä koska he joko ovat jo töissä tai eivät ole työkuntoisia tai asuvat väärällä paikkakunnalla.
Tietävätköhän nuo hoiva-alojen työvoimapulasta mitään?
Samaan aikaan kuntien pitäisi säästää sosiaali- ja terveysmenoista. Ainiin, mutta ostetaan halvemmalla enemmän. Helppo homma.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Samaan aikaan kuntien pitäisi säästää sosiaali- ja terveysmenoista. Ainiin, mutta ostetaan halvemmalla enemmän. Helppo homma.

Itselleni tulee mieleen lähinnä se, että aletaan siirtää vapaaehtoiset hoivattavat loppuiäkseen halvempien kustannusten maihin. Tulevaisuuden senioreista monellekin saattaisi Thaimaan lämpö maistua.
 

ipaz

Jäsen
Se minua kovasti ihmetyttää, että onko suomalainen - vuosikymmenten saatossa valtavasti kasvanut ja yhä enemmän rahaa imevä hyvinvointijärjestelmä niin ´kaunis koskematon' että sitä ei voi muuttaa, saatika edes hivenen keventää sillä perusteella, että se pysyisi edes pystyssä. Varsinkin nyt kun kerta tukijalka ohenee ja ohenee jatkuvasti.

Nyt vihervasemmistohallitus paikkailee vaalilupauksiaan välittämättä hinnasta. Eli valtionvelka vaan kasvaa. Joskus "vanhaan aikaan" kakku syötiin vasta sitten kun se oli leivottu. Nyt on syöty monta kakkua jo ennen kun ehditty heittämään jauhoa pöydälle.

Hyvinvointivaltio on helvetin hieno asia - mutta se ei voi, eikä saa olla itsestäänselvyys! Jokaikisen kansalaisen tulisi tietää, että mikä on se hinta, jotta katuvalot palaa ja terveydenhuolto on ilmaista (Onko se täysin? En ole käynyt kunnallisella 20-vuoteen, kun ei ole ollut tarvetta).

Ja tällä kaikella ajan takaa sitä, että liian vahva hyvinvointivaltio tuottaa laiskoja ja välinpitämättömiä kansalaisia, ellei tehdä selväksi mikä tämän hyvinvoinnin hinta on. Oma elämänfilosofiani kun on se, että jokainen hoitaa oman tonttinsa. Suomessa on oman kokemukseni mukaan aivan liikaa täysin toimintakykyisiä ihmisiä, jotka nojaavat ihan liikaa siihen että kunta tai valtio hoitaa - kun kerta se on mahdollista. Ja taas joku muu maksaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli hoitajamitoitusta rahoitetaan sillä, että hankintasopimusten tekemistä valtiojohtoisesti tehostetaan. Ja samaan aikaan lisätään pakollisia kustannuksia(henkilöstölisäykset) näille palveluntuottajille joiden kanssa sopimukset tehdään!! Takuulla paljon tulossa säästöjä!

Öööö...eh?! Vetää jo sanattomaksi tämä logiikka.

Intermediate Capital Group teki jo omat laskelmansa tästä yhtälöstä ja nostaa kytkintä Esperi Caresta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
5000-7000 uutta työpaikkaa, joihin ei löydy tekijöitä koska he joko ovat jo töissä tai eivät ole työkuntoisia tai asuvat väärällä paikkakunnalla.
Tietävätköhän nuo hoiva-alojen työvoimapulasta mitään?

Kyllä hallituksessa tiedetään työvoimapulasta. Asiantuntijat ovat tuottaneet hyvin erilaisia faktaa senkin osalta. Jos ymmärsin oikein, tarkoitus on kouluttaa lisää hoitajia ja koulutusta suunnitellaan hallituksessa ratkaisuksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä hallituksessa tiedetään työvoimapulasta. Asiantuntijat ovat tuottaneet hyvin erilaisia faktaa senkin osalta. Jos ymmärsin oikein, tarkoitus on kouluttaa lisää hoitajia ja koulutusta suunnitellaan hallituksessa ratkaisuksi.

Seuraava pullonkaula on edessä: mistä löytyvät koulutuksiin halukkaat lisäihmiset, kun nytkin alan vetovoima on heikentynyt olennaisesti? Ehdotan, että katse käännetään poikiin ja miehiin. Toinen käytännön ehdotukseni on, että varhaiskasvatuksen lähihoitajia aletaan houkutella kertapalkkiolla ja vakituisilla työsuhteilla muille sektoreille.

Syntyvää tyhjää tilaa paikkaa syntyvyysvaje (suhteessa nykyisiin palveluihin), opettajien osuuden lisääminen mutta myös näkisin että varhaiskasvatuksen henkilökunnasta osa voitaisiin ottaa "muista soveltuvista tutkinnoista" jotka tuottaisivat yksiköille lisäarvoa esim. liikunnanohjaajat, taidekasvattajat (onko sellainen koulutus?) jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Seuraava pullonkaula on edessä: mistä löytyvät koulutuksiin halukkaat lisäihmiset, kun nytkin alan vetovoima on heikentynyt olennaisesti? Ehdotan, että katse käännetään poikiin ja miehiin. Toinen käytännön ehdotukseni on, että varhaiskasvatuksen lähihoitajia aletaan houkutella kertapalkkiolla ja vakituisilla työsuhteilla muille sektoreille.

Mielenkiintoista kuulla, menevätkö tuohon suuntaan. Lisäksi saattavat räätälöidä nykyistä enemmän hoitajakoulutusta maahanmuuttajille. Silloin kohteena olisivat ehkä painotetusti naiset.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Seuraava pullonkaula on edessä: mistä löytyvät koulutuksiin halukkaat lisäihmiset, kun nytkin alan vetovoima on heikentynyt olennaisesti? Ehdotan, että katse käännetään poikiin ja miehiin. Toinen käytännön ehdotukseni on, että varhaiskasvatuksen lähihoitajia aletaan houkutella kertapalkkiolla ja vakituisilla työsuhteilla muille sektoreille.

Syntyvää tyhjää tilaa paikkaa syntyvyysvaje (suhteessa nykyisiin palveluihin), opettajien osuuden lisääminen mutta myös näkisin että varhaiskasvatuksen henkilökunnasta osa voitaisiin ottaa "muista soveltuvista tutkinnoista" jotka tuottaisivat yksiköille lisäarvoa esim. liikunnanohjaajat, taidekasvattajat (onko sellainen koulutus?) jne.

Hyvää pohdintaa.

Itse olen sitä mieltä, että korkeakoulun pääsyvaatimuksia pitää tiukentaa paitsi Sosiaali- ja terveysaloilla. En usko, että on tarpeenomaista kouluttaa "juuri ja juuri" läpi pääseviä ihmisiä korkeakoulussa jos heidät voidaan ohjata loistaviksi työntekijöiksi hoitopuolelle.

Tarve on siellä ja varsinkin jos työllistyminen alalle on hankalaa tai alalle voi työllistyä lyhyemmillä opinnoilla, niin en näe järkeä kouluttaa kovin suurta määrää ihmisiä pitkälle (esim. Humanismi). Täydennyskoulutukset riittää vuosien varrella.

Heikosti työllistävillä aloilla lisäksi korkeakoulupaikat ihan minimiin. Tämä on varmin tie. Jos on vähemmän vaihtoehtoja mistä valita, niin se lisää työntekijöitä aloille joissa on enemmän opiskelupaikkoja.

Myyntityöhön ei tarvitse koulutusta ja vaikka käytkin koulun, se ei tee sinua hyvää myyjää. Silti 20% onnistuminen kaupoissa on hyvä asia. Kirurgiksi on pakko opiskella pitkään, muita vaihtoehtoja ei ole ja sydänkirurgin onnistumisprosentti olisi tärkeä olla mahdollisimman lähellä 100%.
 

BaronFIN

Jäsen
Hyvinvointivaltio on helvetin hieno asia - mutta se ei voi, eikä saa olla itsestäänselvyys! Jokaikisen kansalaisen tulisi tietää, että mikä on se hinta, jotta katuvalot palaa ja terveydenhuolto on ilmaista (Onko se täysin? En ole käynyt kunnallisella 20-vuoteen, kun ei ole ollut tarvetta).
Itse olen tietojärjestelmä puolella töissä ja olen tekemisissä päivttäin erilaisten laskutettavien tuotteiden kanssa. Terveydenhuollon laskutus on pureskeltu palasiin ja todelliset kustannukset on tiedossa. Jokaista asiakaslaskutettavaa tuotetta kohden on olemassa ns. ”Kuntalaskutettava” tuote joka rekisteröityy käynniltä ja joka laskutetaan potilaan kotikunnalta.

NÄMÄ OVAT SUUNTAA-ANTAVIA:
Jos sydäntahdistin asennetaan päiväkirurgialla asiakkaalta laskutettavalla maksulla 109,00€, niin kuntaan lähtee 18 000€ tuote. Jos murtunut lonkka korjataan proteesileikkauksella, niin asiakkaalta laskutetaan toimenpide 109,00€ + 3 osastopäivää (19€/kpl), niin kuntaan lähtee 12000€ + 3 x 109€. Nömä ovat esimerkkejä erikoissairaanhoidosta, mutta perusterveydenhuollosta voisi ottaa esimerkkinä kuntatuotteet reseptinuusinta 19€, käynti hammaslääkärillä 120€, kotihoidon kotikäynti 89€.

Käytännössä terveydenhuolto on 95% ilmaista vaikka mikään ei ole ilmaista (verot). Nuo kuntatuotteet ovat se syy miksi pörriäiset haluaa mukaan. Kummallisesti kokonaisulkoistuksissa ilmenee parin vuoden viiveellä 30% korotuspaineita ja jos kunta ei siihen suostu, niin sopimus poikki ja palvelut seis.

Joskus aikanaan jossain yritettiin kokeilumielessä laittaa asiakaslaskulle näkyviin nuo kunnilta laskutettavat tuotteet ja siitä tuli armoton murskakritiikki, että kansalaisia syyllistetään asioista mihin hän ei voi vaikuttaa.

Karu fakta on, että kunnissa väki vanhenee, rahat loppuu ja valtiokaan ei rahoineen pysty tätä pelastamaan nykymuotoisena vaikka sote-uudistuksessa niin kuvitellaan.. Alamäki alkoi 1972 kun utopistisessa tilanteessa perustettiin terveyskeskukset kansanterveyslain myötä ja väestön ikärakenne sotien ja suurien ikäluokkien myötä oli täydellinen. Ei vanhuksia, helvetisti työikäisiä... Tämä toimi lamaan asti, jolloin leikattiin ja sitten tarpeet ovat lisääntyneet ja hoitoonpääsyä vaatimuksia kiristetty (esim. 2005 kun hammashoito laajennettiin koskemaan koko väestöä, ei vain alle 18v) ja lisävastuita tuotu hallituksista riippumatta.

Nykyhallitus tulee entisestään kiristämään hoitoon pääsyn tavoitteita (alle 3pv yhteydenotosta aikaan) ja tässä kohtaa ei edes yksityinen tulisi toimimaan niillä rahoilla mitä täällä taustalla liikkuu, joten seinään mennään.

Minulla ei ole antaa ratkaisua nykymallin säästämiseksi. Meidän pitäisi tiedostaa, että ihmisen elämän kolme kalleinta kuukautta ovat yleensä ne kolme viimeistä, jolloin omakin hoitotahto pitäisi saada tehtyä niin ettei enää lopussa pidetä elämästä kiinni hinnalla millä hyvänsä vaikka lääketiede siihen venyisi. Mutta ihmisillä on vapaus valita toisin, yhteiskunnan piikkiin. Ja priorisoinnista kukaan ei halua ottaa vastuuta.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Kaupungistuminen ja että kunnista väki vähenee ei suinkaan ole se suurin ongelma. Suurin ongelma on, että väki vähenee kunnan palvelujen maksajista. Vääristynyt ikäjakauma on se mikä ongelmat tuottaa ei suinkaan kaupungistuminen itsessään. Tätä tuntuu monen olevan vaikea käsittää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähitellen tulee lisää säröjä hallituksen sisällä. Keskusta, Vihreät ja RKP kannattavat ansiosidonnaisen porrastamista. Ay-liike, SDP ja Vas eivät. Myös sosiaaliturvan uudistamisen osalt hallitus on jakaantunut. Keskusta ja Vihreät halusivat ay-liikkeen tilalle tutkijoita. Vasemmisto ja ay-liike haluavat pitää huolen siitä, että esimerkiksi työttömyysturvaa ei kehitetä kansalaisten, vaan ay-liikkeen ehdoilla. Käytännössä se on taannut, että työttömyydestä maksetaan Suomessa suhteessa eniten työttömyyskorvauksia Pohjoismaissa, ja että työn vastaanottaminen ei ole aina taloudellisesti kannustavaa.

Kauanko kestää Kepun, RKP:n ja Vihreiden pokka estää hyvin toivottua ja yleiseurooppalaista kehitystä työmarkkinoilla? En usko, että SDP ja ay-liike antavat periksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Seuraava pullonkaula on edessä: mistä löytyvät koulutuksiin halukkaat lisäihmiset, kun nytkin alan vetovoima on heikentynyt olennaisesti?

Nythän ongelma on se, että vaikka nämä koulutettavat ihmiset jostain löytyisi. Ei heitä enää keritä edes kouluttamaan ennen asetuksen voimaantuloa. Sairaanhoitajakoulutuksen ohjeellinen kesto on 3,5 vuotta.

Toisaalta tässähän olisi hallituksella mahdollisuus iskeä kaksi kärpästä yhdellä kertaa, hoitajamitoitus ja valtakunnan suurin tasa-arvo ongelma. Eli siis kaikille pakollinen kansalaispalvelus, jossa vaihtoehtoina on esimerkiksi armeija ja sote-alalla työskentely. Sote-alalle 12 kk palvelus, jossa 6 ensimmäistä kuukautta perehdyttäisiin suoritettavaan tehtävään ja viimeinen puolisko oltaisiin varsinaisessa sijoituskohteessa työskentelemässä. Ensi tammikuussa alkaisi vuonna 2002 syntyneiden palvelus. Asepalveluksen aloittaa vuosittain n. 12 t nuorta, joten jos vastaava määrä saadaan sote-alalle niin on vanhustenhuolto pelastettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös