Lasten perintöihinhän ne valuu. Itse niitä ei maksettu ja tuolta ne pyöräytetään sitten seuraavien sukupolvien varallisuuteen. Mitään järkeä tai tasapuolisuutta järjestelmässä ei ole, eikä se ketään päättäjää tunnu kiinnostavan vähää alusta.
Erikoinen näkemys.
Tyntekijä kuitenkin itse maksaa oman eläkkeensä, työnantaja osan ja eläkerahaston tehtävä tehdä näillä maksuilla lopun kattava investointi. Jos teet 40 vuotisen työuran keskimääräisellä 100k vuosiansiolla, maksat ja ansaitset eläkerahastolle suoraan 976k euroa. Jos teet samanlaisen työuran 20k keskimääräisellä ansiolla, ansaitset/maksat 195k eläkerahastolle
Eläkerahaston tehtävä taas on saada sijoitetulle rahalle korkoa. Mitä enemmä sitä rahaa on, sitä enemmän sitä on mahdollista saada. Koron korkojen kautta ero voi olla huomattava.
Kyllä lähtökohta on se, että paljon tienannut maksaa oman eläkkeensä lisäksi huomattavasti useamman henkilön eläkkeen kuin vähän tienannut. Tämä vaikka itse saisikin huomattavasti enemmän eläkettä eläkevuodet.
Suurempi ongelma on se, että maksettuja eläkkeitä ei ole kyetty rahastoimaan, ja nyt huoltosuhteen heiketessä tämä mahdollisuus kuolee entisestään.
Viimeksi muokattu: