En tietenkään noin sanonut, sehän olisi älyttömän tyhmä väite.No en. Mutta kun ymmärsin sanomasi niin, että isovanhempia ei opettajista löydy. Riskiryhmää en todellakaan ole.
En tietenkään noin sanonut, sehän olisi älyttömän tyhmä väite.No en. Mutta kun ymmärsin sanomasi niin, että isovanhempia ei opettajista löydy. Riskiryhmää en todellakaan ole.
Kuten sanoin, ymmärsin niin. Toki väärä tulkinta, sori siitä.En tietenkään noin sanonut, sehän olisi älyttömän tyhmä väite.
Siviilikriisijohtamisen erot:
Ruotsi:
Vastuussa valtionepidemiologi, puolueeton lääkäri Tegnell esikuntineen. Kriisinhallintaa johdetaan näkyvästi, linjakkaasti ja koordinoidusti. Hallitus sivummalla.
Arki rullaa likipitäen normaalisti. Talous ei ole kärsinyt merkittävästi. Ihmisten psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen terveys oletettavasti normaalitasolla.
Suomi:
Valtioneuvosto ja poliittiset avustajat järjestävät itseriittoisia tiedotustilaisuuksia. STM:n kansliapäällikkönä on FM (poliittinen historia) Kirsi Varhila (sd.), joka syrjäytti puoluepoliittisista syistä lääkäri Päivi Sillanaukeen (kok.). STM:n koronatoimista vastaava johtaja on Pasi Pohjola, jota ei ole nähty julkisuudessa. Pohjola antoi eilen kommentteja, jotka pääministerin (sd.) mukaan "eivät edusta hallituksen linjaa". Valtiovarainministeriön valtiosihteeri (kansliapäällikkö) Martti Hetemäki johtaa "Suomen jälleenrakennus"-työryhmää, mutta ei anna lausuntoja julkisuuteen. Julkaistaan "kipupaketti" ja puhutaan "menetetystä vuosikymmenestä".
Talous sakkaa, puoli miljoonaa ihmistä on lomautettuna, ihmisten fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä mielenterveys kärsivät.
Ja joku vielä kehtaa väittää, että Suomessa tilannetta "johdetaan" "selkeästi", kun joku luettelee tiedotustilaisuudessa kirjaimia paperilta. Irvokkaan populistista toimintaa.
Muotoilen asian niin, että Ruotsissa elinkeinoelämälle sekä yrittäjille ei ole aiheutettu valtiovallan toimilla laajamittaista haittaa ja vahinkoa. Vastaavasti Saksassa yrityksille on laadittu laaja, vaikuttava, pikainen tukipaketti.Mielelläni kuulisin perustelut kommenttiisi siitä, ettei talous Ruotsissa olisi kärsinyt merkittävästi. Se on aika iso väite.
Kaikki eivät näemmä ole ihan samaa mieltä
Ekonomisti listaa syyt, joiden takia Suomen talous voi selvitä Ruotsia paremmin koronasta
EVAn Kurronen: ”Suomella on mahdollisuus saada talous käyntiin Ruotsia nopeammin, kun täällä epidemia on kurissa”.www.iltalehti.fi
Muotoilen asian niin, että Ruotsissa elinkeinoelämälle sekä yrittäjille ei ole aiheutettu valtiovallan toimilla laajamittaista haittaa ja vahinkoa. Vastaavasti Saksassa yrityksille on laadittu laaja, vaikuttava, pikainen tukipaketti.
Suomessa sen sijaan ilmeisesti lehmänkauppaillaan siinä(kin) asiassa.
Kyllä, ja nimenomaan näin olisi ollut mielestäni hyvä toimia Suomessakin. Hallituksen toimet ovat olleet totaalisen riittämättömät, epäselvät ja ontuvat niin elinkeinoelämän kuin paikallishallinnon suuntaan.Ruotsissa Elinkeinoelämää, kuntia ja maakuntia tuetaan, jotta vältettäisiin konkurssien ja suurtyöttömyyden aalto.
Tässä suhteessa olen samaa mieltä - hallitus ei ole onnistunut hyvin: tukea pitäisi jakaa nopeasti, suoraan ja paljon. Elinkeinoelämä ja paikallishallinto ovat kärsineet pahasti tästä hitaudesta.Kyllä, ja nimenomaan näin olisi ollut mielestäni hyvä toimia Suomessakin. Hallituksen toimet ovat olleet totaalisen riittämättömät, epäselvät ja ontuvat niin elinkeinoelämän kuin paikallishallinnon suuntaan.
Viimeksi kun asiasta lukuja julkaistiin niin koronan takia työnsä oli menettänyt puolet vähemmän ihmisiä kuin Suomessa. Suomessa luku on nyt yli 200 000 ja kasvamassa ennusteiden mukaan kolmäeensataan. Siis lomautetut ja irtisanotut yhteensä.Ruotsissa Elinkeinoelämää, kuntia ja maakuntia tuetaan, jotta vältettäisiin konkurssien ja suurtyöttömyyden aalto.
Ehkä varsinaisia kieltoja ei ole annettu valtion taholta yhtä voimakkaasti mutta suositukset ovat ajaneet siellä yritykset ihan samaan tilanteeseen kuin Suomessa
Poislukien hoivakotien asukkaat (joka ei tietenkään ole mikään marginaalinen joukko) kyseessä on yksiköiden ihan oma vastuu. Jokainen saa itse päättää, että elääkö eristyksessä ja suojaako itsensä, vai ottaako riskin, tapaa tuttujaan ja jatkaa elämäänsä. Näin se kuuluu ollakin.Toisaalta Ruotsissa kuultu monelta taholta erittäin vihaisia puheenvuoroja joiden mukaan valtiovalta on uhrannut ikäihmiset koronalle ja tämä on aiheuttanut valtavaa henkistä tuskaa ko. ihmisryhmien lähipiireille sekä hoitajille, samoin kuin terveydenhoitohenkilökunnalle. Tegnellin paaluttamaa strategiaa on kritisoitu jatkuvasti kasvavassa määrin ja (melko pitkän odottelun jälkeen) kritiikkiä on alkanut esittää maan muu ylin lääketieteen osaajisto. Saa se toki varmaan edelleen myös fanipostia ja rakkauskirjeitä, kuten joku täällä taisi aiemmin hehkuttaa, osoituksena ruotsalaisten ylivertaisesta toiminnasta Suomeen verrattuna.
Arki rullaa likipitäen normaalisti. Talous ei ole kärsinyt merkittävästi. Ihmisten psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen terveys oletettavasti normaalitasolla.
Puhuin ylempänä että puolet vähemmän mutta suhteessa väkilukuun tuo olisi vain kolmasosa siitä mitä Suomessa. Aika iso konditionaali on siinä arviossa että Suomen talous saattaa toipua nopeammin.Svd: "Omkring 122 000 personer har skrivit in sig som arbetslösa sedan i början av mars, då coronavirusets effekter började synas i svensk ekonomi."
On tuo nyt ihan jonkun verran Ruotsissakin kärsinyt. Kotimainen kulutus tietenkin hieman paremmalla tolalla, kun varsinaisia sulkemisia ei ole, mutta ei Ruotsi mitenkään taloudellisitta iskuitta ole tietenkään selvinnyt.
On se kaikkina niinä vuosina ollut milloin se kulkutaudin on aiheuttanut influenssa-tyyppinen virus. Vaikka tämä korona on ärhäkämpi tauti, niin noista samoista tähän mennessä kuolleesta kolmestatuhannesta olisi pahana influenssavuonna kuollut tuhat siihen ilman että kukaan olisi olkaansa kohauttanut. Suomessa olisi normivuonna kuollut enemmän ihmisiä kun nyt, eikä täällä keväisin kohotella olkapäitä että jopa ihmisiä normaalisti kuolee satoja ja tuhansia.Mistä lähtien tuhansien ihmisten kuoleminen kulkutautiin on ollut olankohautuksella ohitettava asia Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa? Tästä vaan töihin, falleralleraa.
Tässä vaiheessa kyllä. Ja kyse on yli 10 miljoonan asukkaan maasta.Puhe oli Ruotsista, jossa koronakuolleisuus kohottaa kuolleisuustilastot reilusti yli normaalin/keskimääräisen. Suomessa kuolleisuus on normaalitasolla.
Niin eli hallitus etenee lakien mukaan ja lait eivät salli rajoitusten ylläpitoa ilman hyvää syytä. Karmeeta kun nykyinen hallitus noudattaa 20 vuotta sitten voimaanastunutta perustuslakia tarkasti ja ei pidä ravintoloita kiinni, koska tuntuu siltä. Hankala myöskin nähdä mitään parlamentarismin kriisiä tässä. Pitäisi mennä haukkumaan näiden voimassa olevien lakien säätäjät kun eivät tajunneet tehdä niistä paremmin maailmanlaajuiseen pandemiaan sopivia.Tämä on järkyttävä tilanne niin kansanvallan, parlamentarismin kuin perustuslainkin näkökulmasta. Hallituksen koppavaan linjaan se sopii.
Luepa uudelleen ja mieti sitä kirjoittajan pointtia.Niin eli hallitus etenee lakien mukaan ja lait eivät salli rajoitusten ylläpitoa ilman hyvää syytä. Karmeeta kun nykyinen hallitus noudattaa 20 vuotta sitten voimaanastunutta perustuslakia tarkasti ja ei pidä ravintoloita kiinni, koska tuntuu siltä. Hankala myöskin nähdä mitään parlamentarismin kriisiä tässä. Pitäisi mennä haukkumaan näiden voimassa olevien lakien säätäjät kun eivät tajunneet tehdä niistä paremmin maailmanlaajuiseen pandemiaan sopivia.
Lukisin jos koko viestiä ei olisi kirjoitettu uudelleen.Luepa uudelleen ja mieti sitä kirjoittajan pointtia.
Jos lakien säätäjät ovat sitä mieltä, että lait ovat huonoja, niin heidän luulisi nokkelina keksivän mitä pitää tehdä. Jos nyt ihan aikuisten oikeasti on sellainen tilanne, että rajoja ei voi pitää kiinni ilman että tartutetaan tautia tarkoituksella, niin jopa oppositiosta luulisi löytyvän tukea että 5/6 enemmistö löytyy.Pitäisi mennä haukkumaan näiden voimassa olevien lakien säätäjät kun eivät tajunneet tehdä niistä paremmin maailmanlaajuiseen pandemiaan sopivia.
"Perustuslain muuttamiseen suhtaudutaan pidättyvästi. Perustuslain mahdollisten muutostarpeiden arvioinnin lähtökohdaksi on omaksuttu ajatus perustuslain suhteellisesta pysyvyydestä. Muutoshankkeisiin ei pidä ryhtyä päivänpoliittisten tilannenäkymien perusteella eikä muutenkaan niin, että hankkeet olisivat omiaan heikentämään valtiosäännön perusratkaisujen vakautta tai perustuslain asemaa valtio- ja oikeusjärjestyksen perustana. Toisaalta on pidettävä huolta siitä, että perustuslaki antaa oikean kuvan valtiollisen vallankäytön järjestelmästä ja yksilön oikeusaseman perusteista. Perustuslain mahdollisia muutostarpeita tulee arvioida huolellisesti ja välttämättömiksi arvioidut muutokset tehdä perusteellisen valmistelun sekä siihen liittyvän laajapohjaisen keskustelun ja yhteisymmärryksen pohjalta. 1"Jos lakien säätäjät ovat sitä mieltä, että lait ovat huonoja, niin heidän luulisi nokkelina keksivän mitä pitää tehdä. Jos nyt ihan aikuisten oikeasti on sellainen tilanne, että rajoja ei voi pitää kiinni ilman että tartutetaan tautia tarkoituksella, niin jopa oppositiosta luulisi löytyvän tukea että 5/6 enemmistö löytyy.
Jos lakien säätäjät ovat sitä mieltä, että lait ovat huonoja, niin heidän luulisi nokkelina keksivän mitä pitää tehdä.
Sitä varten on nimenomaan erittäin tiukka 5/6 vaatimus olemassa, ettei perustuslakia voida kevyesti muuttaa. Jos sitä ei pitäisi pystyä muuttamaan nopeasti ollenkaan, niin tuollaista mahdollisuuttakaan ei olisi vaan edellytettäisiin aina seuraavan eduskunnan hyväksyntää.Lain muutokselle on ilmeinen tarve, mutta muutosta ei pidä tehdä reaktiivisesti meneillään olevan tilanteen tarpeisiin, vaan prosessin tulee kestää vuosia ja alkaa vasta kriisin mentyä ohi.
Jos lakien muuttamisesta tilannetta vastaaviin tarpeisiin tulee tapa, se uhkaa demokraattisen oikeusvaltion vakautta. Ainakaan minä en halua Suomeen käytäntöä, jossa lakeja säädellään lennosta käytännön tarpeisiin.
Tässä vaiheessa kyllä. Ja kyse on yli 10 miljoonan asukkaan maasta.
STM:n koronatoimista vastaava johtaja Pasi Pohjola (josta noin 99,9 % suomalaisista ei liene aiemmin edes kuullut) päästi eilen haastattelussaan ulos asian, josta STM:n (poliittisesta historiasta valmistunut) kansliapäällikkö Kirsi Varhila (sd.) yritti jälkikäteen nuhdella vapaata mediaa; hallituksen tavoitteena on pitää taudinaiheuttaja leviämässä, jotta poikkeusolot saadaan pidettyä voimassa.
Ja pääministeri väittää, että koronajohtajan kanta "ei edusta hallituksen linjaa".
En tiedä, kuka marionetteja tanssittaa, mutta tämä on järkyttävä tilanne niin kansanvallan, parlamentarismin kuin perustuslainkin näkökulmasta.
STM-pomo HS:ssä: Viruksen levittävä väestössä, jotta rajoitusten perusteet säilyvät – Sanna Marin: Ei edusta hallituksen linjaa
Pääministeri Sanna Marinin mukaan hallituksen tavoitteena on estää koronaviruksen leviämistä yhteiskunnassa.www.iltalehti.fi
Joo kunhan päästään miettimään kerrannaisvaikutukset ja muut vastaavat läpi. Ei sitä viikossa tai kahdessa saada tehtyä.