Okei. Et siis koskaan syö ravintolassa, jonka kokkia et tunne. Et edes mcdonaldsissa koska kokin pitää olla maineikas. Sen sijaan olet valmis maksamaan musiikkiesityksestä, jossa musisoijana on naapurin juuri kitaraa soittamaan aloittanut Jaska. Koska ravintolakokki ja muusikko on sama asia.
Miksi minun pitäisi tuntea ja voida henkilöidä se kokki, jotta voin sanoa, että kokilla on merkitystä? Minä noin yleisesti miellän, että ravintoloilla on eroa ja se johtuu nimen omaan kokkien tasosta. Sama pätee asiakaspalveluun, se johtuu täysin työntekijöiden tasosta, ei mistään ulkoisista tekijöistä. Täyttä paskaa voi myydä todella hyvällä asiakaspalvelulla ja vastaavasti todella kallista voi myydä aivan paskalla (autokaupat on kyllä loistava esimerkki asiasta). Jotenkin sinä et näe asioiden välillä yhteyttä, mutta se sinulle sallittakoot.
Mitä tulee musiikkiin niin olen itseasiassa nauttinut monesti enemmän, toki tämä johtuu tilanteesta, siitä kun joku kaverini on musisoinut tai olen soittanut ryhmässä musiikkia, kuin keikalla mistä olen maksanut. Eli olisin mielelläni maksanut siitä "keikasta" tai no tavallaan olenkin maksanut koska määrätynlaiseen vaihtoonhan kaverisuhteetkin perustuu.
Jos nyt kuitenkin puhutaan bändeistä ja ihan rahasta, niin aivan kuten ravintoloiden kohdalla, minä uskon, että hyvä artisti saa sen paikan loistamaan ja siksi joillain artisteilla on hyvä maine ja siksi heidän palveluksistaan halutaan maksaa. On se sitten hyvää musiikkia tai hyvää ruokaa. Mikään ravintolan nimi tai lavan koko tai äänentoiston määrä ei tee kenestäkään hyvää kokkia tai hyvää artistia. Tässä nyt on se missä, edelleen, me olemme eri mieltä. Sinusta ravintola on hyvä kun se on X mutta bändi on hyvä kun nimi Y. Minusta kummatkin on vain niin hyviä kun on ne tekijät.
PS. Minä en tiedä käytännössä kenenkään artistien nimiä. Voin tietää bändin, mutta en ketä siellä soittaa, kun minulle se henkilöiminen ei ole tärkeää (en osaa idolisoida ihmisiä, kun ne syö samaa ruokaa ja käy paskalla). Samaten en tunne kokkeja nimeltä, mutta tiedän mistä saa hyvää ruokaa. Molemmissa osaan ymmärtää sen loistavien artistien yhteyden hyvään lopputulokseen eikä vain paikan/bändin nimeen.