Sanna Marin

  • 957 392
  • 8 479

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marin saa huomiota ilmankin, ei media ole häntä unohtanut. Tuolla twiittauksella hän yrittää säädellä julkisuuden laatua. Hän yrittää olla yksityishenkilö, mutta hän tietää, että hänen asiansa kiinnostavat. Marin haluaa, että jatkossa hänen uransa kiinnostaisi mediaa enemmän kuin yksityisasiat, siitä tämä ärähdys. Julkisuus kelpaa kyllä Sannalle yhä, mutta hän pelkää, että jatkossa julkisuus on entistä enemmän yksityisasioita ja entistä vähemmän uraa. Mikä onkin aiheellinen pelko.

Sanna Marin on ihmisen lisäksi myös henkilöbrändi. Riippuen siitä, mitä hän milloinkin tekee, brändiarvoa mitataan erilaisilla mittareilla. Mitä enemmän hän aiheuttaa kiinnostusta ja hänestä keskustellaan, sitä enemmän hänen brändiarvonsa nousee. Marin on esim. otettu kuuluisaan puhujatalliin ja varmaan hänen tarkoituksenaan on niitä puhujakeikkojakin saada. Mitä enemmän hänestä puhutaan, vaikka vain Suomessa, sitä todennäköisemmin hänestä kirjoitetaan myös ulkomaisessa mediassa. Ja juuri ulkomailla on Sanna Marinin markkinarako puhujana.

Ulkomailla julkkikset (myös poliitikot) harrastavat photo opeja. Usein ne on naamioitu salakuvauksiksi, koska tällöin niiden huomioarvo on suurempi kuin jos olisi tehty perinteisesti haastattelemalla. Jos Marin olisi halunnut oikein erityisesti potentiaalista sulhoaan piilotella, hän olisi mennyt piknikille sellaiselle paikalle, missä ei varmasti ole ulkopuolisia katsojia. Nythän näin ei suinkaan tapahtunut. Meistä kukaan ei tiedä sitäkään, kuka tämä "paikalle sattunut kansalainen" on. Sehän on hyvin voinut olla vaikka joku Marinin lähipiiristä. Tai koko juttu on voinut olla ennalta sovittu salajutuksi naamioitu perus-photo op. Sen ei joka tapauksessa pitäisi tulla Marinille yllätyksenä, että joku häntä kuvaa, jos mahdollisuus kohdalle sattuu. Kyllähän Marinin on pitänyt tietää, että joku media, todennäköisesti juuri Seiska, ne kuvat tulee julkaisemaan. Koska niin toimitaan kenen tahansa A-, B- tai jopa C-luokan julkkiksenkin kanssa.

Marin on IG:n storyissa julkaissut myös vapaa-ajaltaan videoita, myös perheestään ja lapsestaan. Hänellä on yli miljoona seuraajaa, joten hän on ihan itse tuonut lapsensa julkisuuteen. Missään ei ole sanottu, että pääministerin perheen pitäisi olla julkisuudessa. Mä en esim. tiedä Petteri Orpon lapsista yhtään mitään, enn itse asiassa ole edes varma, onko hänellä lapsia. Ja hyvä niin, hehän eivät ole julkisuuden henkilöitä. Monilla julkkiksilla on muuten myös omat privaattitilinsä, minne hyväksytään vain kaikkein läheisimmät ja luotettaviksi todetut ystävät ja siellä julkaistaan sitten enemmän henkilökohtaisia kuvia. Marin on kuitenkin valinnut julkaista yksityiselämästään storyja miljoonan seuraajan tililtään. Ihan Marinin omien, vapaaehtoisten julkaisujen perusteella, Marin ei voi närkästyä siitä, että myös hänen yksityiselämästään tehdään juttuja ja salakuvia julkaistaan. Tai ihmetellä, että hänen yksityiselämänsä kiinnostaa, kun hänellä on helposti saatavilla analytiikka siitä, kuinka paljon ihmisiä joku kuva tai julkaisu on tavoittanut.

Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa: Marin on oikeasti vähän tyhmä tai sitten hän tietää tasan tarkkaan mitä tekee. Itse kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ja kuten aiemmin jo mainitsin, osa ihmisistä ei näitä laskelmoituja juttuja näe/ymmärrä. Minä pysyn kannassani, että tällä Marinin avautumisella oli joku muu tarkoitus kuin olla närkästynyt. Veikkaan, että Marin halusi itse saada tästä Seiskan jutusta myös jotain ja kun hirveästi muuta ei ole ollut tarjolla kuin aiheuttaa keskustelua kahvihuoneissa ja trendata somessa, hän päätti nostattaa kierroksia ja se hyöty taas tippuu hänen laariinsa. Tällä avautumisella hän kasvatti mahdollisuuksiaan nousta framille myös ulkomailla ja se taas nostaa hänen kiinnostustaan puhujana. Ja ne puhujakeikat taas tuovat hänelle mainetta ja fyrkkaa. Tämä on itse asiassa varsin hyvä taktiikka ja nostan hattua Marinille.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marin saa huomiota ilmankin, ei media ole häntä unohtanut. Tuolla twiittauksella hän yrittää säädellä julkisuuden laatua. Hän yrittää olla yksityishenkilö, mutta hän tietää, että hänen asiansa kiinnostavat. Marin haluaa, että jatkossa hänen uransa kiinnostaisi mediaa enemmän kuin yksityisasiat, siitä tämä ärähdys. Julkisuus kelpaa kyllä Sannalle yhä, mutta hän pelkää, että jatkossa julkisuus on entistä enemmän yksityisasioita ja entistä vähemmän uraa. Mikä onkin aiheellinen pelko.
Tässähän tämä tuli heinosti selitettyä. Itse tuli autossa heki mietittyä, miksi ei julkisuus kelpa,a kun onhan se nyt kelvannut ja varmaan jatkossakin sitä tarvitaan. Tosiaan otsikot, joissa "kuherrellaan" eivät nosta statusta vaan ovat "seiska kamaa" enemmän pitäisi olla niitä juttuja hienosta puheista. Tässä on vaan se ongelma, että nousevat tähdet unohtuvat nopeasti ja se mitä nappia ryhmäkurin alla painat ei oikein kiinosta ketään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanna Marin on ihmisen lisäksi myös henkilöbrändi.

Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa: Marin on oikeasti vähän tyhmä tai sitten hän tietää tasan tarkkaan mitä tekee.
Lyhensin vähän tuota...

Mun ajatus on että tätä vähän ylianalysoidaan... En usko että Marinilla on alunperin ollut mitään suunnitelmaa, ja luulen että pääministeriyden myötä hänelle tuli osin yllätyksenä se kiinnostuksen määrä. Ei täysin, mutta se, missä laajuudessa se vyöryi päälle... Ja sen mukanaan tuli tilanne missä hallitsemattoman tilanteen tilalle koitettiin luoda edes jollain lailla hallittu kokonaisuus ja julkisuudenhallinta. Jossain haastattelussa hän muistaakseni totesi jotenkin siihen suuntaan että hänen suurin pelkonsa on se ettei tämä lopukkaan ikinä...
Eli pääministerin roolin mukana tuli julkisuus jota hän pyrki hallitsemaan edes vähän sillä, että antoi itsestään julkisuuteen jotain mitä itse oli valmis antamaan, välttääkseen sen että kirjoitetaan kuitenkin jotain mihin ei pysty vaikuttamaan... Hän oli kuitenkin varsin tuntematon ennen pääministerin roolia joten tuskin osasi etukäteen valmistautua, vaikka käyttikin julkisuutta hyväkseen myöhemmässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Oadie

Jäsen
Selasin viimeiset sivut ja aika selkeä konsensushan täällä on asiasta, odotin kyllä nyt Ryydmanin puolustajilta selkärankaa puolustella myös Marinin yksityisyyttä, mutta hiljaista on kyllä mistään suunnasta.
Itse en puolusta Rydmania vaan kritisoin median toimintaa. Uskon jopa Marinin vilpittömyyteen haluun olla rauhassa. Media ei valitettavasti tätä kunnioita nyt eikä jatkossakaan. Mieleen muistuu Lordin kasvojen kuvaus aikanaan josta syntyi todellinen soppa. Joutuikohan Seiska oikein anteeksi pyytämään tuolloin.. Nyt sellaista on turha odottaa..
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lyhensin vähän tuota...

Mun ajatus on että tätä vähän ylianalysoidaan... En usko että Marinilla on alunperin ollut mitään suunnitelmaa, ja luulen että pääministeriyden myötä hänelle tuli osin yllätyksenä se kiinnostuksen määrä. Ei täysin, mutta se, missä laajuudessa se vyöryi päälle... Ja sen mukanaan tuli tilanne missä hallitsemattoman tilanteen tilalle kotettiin luoda edes jollain lailla hallittu kokonaisuus ja julkisuudenhallinta. Jossain haastattelussa hän muistaakseni totesi jotenkin siihen suuntaan että hänen suurin pelkonsa on se ettei tämä lopukkaan ikinä...
Eli pääministerin roolin mukana tuli julkisuus jota hän pyrki hallitsemaan edes vähän sillä, että antoi itsestään julkisuuteen jotain mitä itse oli valmis antamaan, välttääkseen sen että kirjoitetaan kuitenkin jotain mihin ei pysty vaikuttamaan... Hän oli kuitenkin varsin tuntematon ennen pääministerin roolia joten tuskin osasi etukäteen valmistautua, vaikka käyttikin julkisuutta hyväkseen myöhemmässä vaiheessa.

Minä taas uskon, että Marinilla nimenomaan on ollut suunnitelma. Se suunnitelma vain toteutui paljon. nopeammin kuin alunperin oli suunniteltu. Mutta se, että se oli juuri Marin, joka nousi Rinteen tilalle, tuskin oli puhdasta sattumaa.

Siihen voin uskoa, että Marin ei ollut ihan valmis kaikkeen siihen, mitä pääministeriys mukanaan toi. Ja sen voin hyvin ymmärtää. Marin oli kuitenkin hyvin kokematon ja miten olisi voinut kokeneempi ollakaan, kun ikävuosia oli varsin vähän. Enkä ole koskaan syyttänyt Marinia kokemattomuudesta, vaan ennemminkin siitä uhmakkaasta asenteesta, millä yritti kokemattomuuttaan peitellä.

Kyllä nykyisin jokaisen pitää ymmärtää, että kun julkisuuteen syystä tai toisesta päätyy, sitä ei voi itse täysin kontrolloida.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
…ja samat naamat puolustavat hesaria, mutta tuomitsevat seiskan.

Juu.

Hesari julkaisee yleisen intressin nimissä ministerin vanhoja viestejä, koska ne luovat vahvan epäilyksen kyseisen ministerin valtiojärjestyksen perusperiaatteiden vastaisesta ajattelusta.

Seiska tirkistelee.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
…ja samat naamat puolustavat hesaria, mutta tuomitsevat seiskan.
Hesari saattaa joskus vajota Seiskan tasolle, mutta Seiska ei koskaan nouse Hesarin tasolle.

Paitsi siis enhän minä edes lue Seiskaa, tai no, joskus parturissa saatan vilkaista, mutta vaan kuvia, kun en ilman laseja muuta näe.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kieltämättä olen jopa pettynyt Marinin jättäytymisestä pois päivänpolitiikan spottivalosta. Huomioiden hallituksen kaaottisen tilanteen, hänellä olisi hyvä sauma toimia jopa eräänlaisena varjopääministerinä ison maailman tyyliin. Toki viime vuodet ovat olleet kuluttavia, mutta vähän enemmän rottweileria odotin hänessä olevan. Toki nousu vallankahvaan on Marinille edelleen hyvin mahdollista ja pieni paussi osa strategiaa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Kieltämättä olen jopa pettynyt Marinin jättäytymisestä pois päivänpolitiikan spottivalosta.
Sanna Marin on oppositiojohtaja joka ei halua olla oppositiojohtaja. Spottivalo on liian himmeä, jolloin sädekehä ei pääse loistamaan.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Marin jättäytyy nyt tarkoituksella taka-alalle. Saa nuppi happea ja aika kultaa muistot. Nyt hakee kokemusta kansainvälisistä tehtävistä ja kuuden vuoden kuluttua voi marssia presidentin istuimelle, kun aika on kullannut muistot.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan realistinen skenaario tuo. Muutama vuosi pitkin maailmaa "yes we can"-puheita pitäen rauhan Nobel taskuun. Sitten taktisesti hetki pois julkisuudesta, minkä jälkeen ennennäkemätön Sanna-ilmiö ja Ultra Bran tahdissa Mäntyniemeen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskon myös ylläoleviin skenaarioihin. Tosin, Sanna rökittäisi jo nyt muut presidenttiehdokkaat aivan 100-0. Presidenttinähän Marin olisi varmasti oikein hyvä Suomelle, pääministerinä ei niinkään.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ai boom boom boomer -Sanna ja get over it - Sanna ja meidän kaikkien on valittava puolemme tässä taistelussa -Sanna yhdistämään kansa ja tarjoamaan arvojohtajuutta kaikille?

Presidentin tulee olla vastuuntuntoinen aikuinen eikä vain omasta imagosta kiinnostunut minä minä -tähtönen.

Ei todellakaan presidentiksi. Suosittelen muihin tehtäviin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Marin antaa tilaa SDP:n pj-kisalle. Olen tulkinnut niin kesän hiljaisuuden. SDP on muutenkin nousussa, ettei tarvi antaa lausuntoja mistään päivän politiikan aiheista.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sikäli mielenkiintoista, antaako Marin tukensa Kiurulle. Kiuru tunnetusti toimi Marinin kilpenä läpi koronakriisin ja huomioiden vastassa olevan nemesis Lidntman, kaiketi jonkinmoisen palveluksen Marin on velkaa.
 

Parson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat. NHL - Suomipelaajat
Marin antaa tilaa SDP:n pj-kisalle. Olen tulkinnut niin kesän hiljaisuuden. SDP on muutenkin nousussa, ettei tarvi antaa lausuntoja mistään päivän politiikan aiheista.
Tämähän se juuri on vähän outoa, kun viime vuosien yksi suosituimmista politiikoista jää taka-alalle niin puolueensa suosio eikun nousee.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tämähän se juuri on vähän outoa, kun viime vuosien yksi suosituimmista politiikoista jää taka-alalle niin puolueensa suosio eikun nousee.
Alleviivaa julkisuuden kautta tulevan suosion ja poliittisen kannatuksen eroa => Marinia ei valittu vaaleilla PäMiksi (Rinne väistyi), hävisi kaikki vaalit (SDP’n kannatus toki hiukan nousi EKV’ssa, mutta nousu tuli ”taktisesti äänestäneiltä”, ei SDP’n kannattajita), poistui näyttämöltä ennen aikojaan kun oppositiopoliitikon homman ei nappaa, ja katso, SDP’n kannatus alkaa nousta…
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Tämähän se juuri on vähän outoa, kun viime vuosien yksi suosituimmista politiikoista jää taka-alalle niin puolueensa suosio eikun nousee.
Kannatuksen nousun takana lienee enemmän se, miten nykyinen hallitus on sekoillut. Ainahan hallituksen kannatus on romahtanut gallupeissa kun kautta on menty eteenpäin, kun joutuu tekemään niitä epämieluisia päätöksiä. Kaikkia äänestäjiä on mahdotonta miellyttää. Yleensä vaan ei heti ekassa gallupissa ole otettu turpaan

Alleviivaa julkisuuden kautta tulevan suosion ja poliittisen kannatuksen eroa => Marinia ei valittu vaaleilla PäMiksi (Rinne väistyi), hävisi kaikki vaalit (SDP’n kannatus toki hiukan nousi EKV’ssa, mutta nousu tuli ”taktisesti äänestäneiltä”, ei SDP’n kannattajita), poistui näyttämöltä ennen aikojaan kun oppositiopoliitikon homman ei nappaa, ja katso, SDP’n kannatus alkaa nousta…
Vaaleillahan ei ketään valita pääministeriksi, vaan siihen hommaan voi teoriassa nimittää kenet vaan, ei tarvitse edes olla kansanedustaja. Vaaleissahan SDP:n kannatus nousi ja perinteisesti se on kuitenkin laskenut kauden jälkeen, oppositiossa taas perinteisesti kannatus nousee kun olet poissa vaikeiden päätösten tekemisestä, tämän takia Perussuomalaisetkin tulevat todennäköisesti jollain tapaa jättämään hallituksen kesken kauden, että pääsevät keräämään kannatusta oppositioon.

Moni on tosiaan väistynyt päämisteryiden jälkeen valokeilasta ja ulkomuistista suunnilleen kaikki ovat jättäytyneet myös pois puolueensa keulakuvana olemisesta, osa hakeutunut myös ihan toisiin hommiin. Vanhanen, Katainen, Kiviniemi, Stubb, Sipilä ja nyt Marin. En tiedä kertooko nyt yhtään mistään, jopa Lipponen jättäytyi puhemieheksi puolueensa johdosta kun Keskusta vei pienellä erolla vaalit ja SDP kuitenkin oli muodostamassa hallitusta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ylipäänsä vähän hassua tuo kritiikki. Marinin kaudella sdp:n kannatus nousi ja demarit palasi relevantiksi puolueeksi pääministerin paikkaa ajatellen. Miten ihmeessä tuo saadaan käännetyksi huonoksi suoritukseksi?

Kannatus tulee aina suurimmaksi osaksi muilta puolueilta, oli ne vasemmassa tai oikeassa kulmassa. Demareiden kannalta on melko se ja sama, miten vihreillä tai vasemmistoliitolla menee. Tuskin kokoomuskaan parkuu, että voi ei kun vietiin nyt ne keskustan äänet, niin ne ei sitten olekaan mitään oikeita ääniä vaan "taktisia ääniä".

Marinin päätös vetäytyä puheenjohtajuudesta ei sekään ole mitenkään poikkeuksellinen tai outo. Jäivätkö Katainen, Stubb tai Sipilä sen enempää oppositiojohtajiksi? Pääministerin homma on poliitikon "urahuippu", josta voi nousta enää presidentiksi, ja sekin yleensä vanhemmalla iällä. Totta kai silloin ex-pääministeri menee mieluummin hyväpalkkaisiin ja mukaviin hommiin kuin jää jostain velvollisuudentunnosta pyörittelemään papereita valiokunnissa.

Jos sdp olisi ollut vaaleissa suurin puolue, Marin olisi tod.näk jatkanut 4 vuotta pääministerinä ja tehnyt nyt nähdyn päätöksen vasta keväällä 2027. Jos hänen tavoitteena olisi zyssemäinen vuosikymmenten ura eduskunnassa, olisi varmaan myös jatkanut. Nyt kun tarjolla oli vain selkeästi matalamman profiilin hommia, ei ollut hirveästi järkeä hukata momentumia, jonka pääministeriys on kiistatta tuonut. Harva meistä tavan tallaajistakaan siirtyy työuralla ns. taaksepäin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ai boom boom boomer -Sanna ja get over it - Sanna ja meidän kaikkien on valittava puolemme tässä taistelussa -Sanna yhdistämään kansa ja tarjoamaan arvojohtajuutta kaikille?

Presidentin tulee olla vastuuntuntoinen aikuinen eikä vain omasta imagosta kiinnostunut minä minä -tähtönen.

Ei todellakaan presidentiksi. Suosittelen muihin tehtäviin.
Onhan siinä hommassa ollut Halonenkin ja kait tämä maa kasassa pysyi.

Mun mielestä presidentti arvojohtajana on vähän sama asia kuin jotkut tiimihengen parantamiseksi hommatut koulutuskeikat: saman sisällön saisi sanottua kadunmieskin ja varmasti halvemmalla, mutta kun pitää olla titteli.

Pidän Niinistöä hyvänä presidenttinä, mutta kyllä hänelläkin on ollut kaudellaan lukuisia episodeja, jotka ovat olleet silkkaa imagon rakentamista. Kuten vaikkapa pihalätkän pelaaminen "ihan sattumalta" joidenkin teinipoikien kanssa. Joo ihan kiva, mutta jos oikeasti kyse olisi ollut pelkästä höntsälätkästä, ei kameroita olisi ollut kuvaamassa. Presidentti vain on nykysysteemissä niin kritiikin yläpuolella, ettei ketään oikein kiinnosta pohtia häntä vallankäyttäjänä muiden joukossa.

Marin vetää nyt muutaman vuoden happea Euroopassa ja tulee 29 isolla fanfaarilla takaisin Suomeen. Siitä presidentiksi 2030. Nimi pysyy varmasti naistenlehdissä ja iltapäivälehtien feature-sivuilla tässä välissä sen verran esillä, että kannattajakunta ei unohda ja vastaavasti kaikkein pahin ärsytys lientyy.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Marin vetää nyt muutaman vuoden happea Euroopassa ja tulee 29 isolla fanfaarilla takaisin Suomeen. Siitä presidentiksi 2030. Nimi pysyy varmasti naistenlehdissä ja iltapäivälehtien feature-sivuilla tässä välissä sen verran esillä, että kannattajakunta ei unohda ja vastaavasti kaikkein pahin ärsytys lientyy.
Siinä tapauksessa presidentin valtaoikeuksia voisi, ja ehkä pitäisikin, vähentää ja tehdä hommasta enempi seremoniallinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös