Mainos

Sanna Marin

• 1 055 433
  • 8 944

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Marinin ei pitäisi sanoa sanoakaan hävittäjistä, eikä vittu varsinkaan Ukrainan presidentille, jonka maa käy sotaa olemassaolostaan.

Ensinnäkin Marin ei asiasta päätä ja toiseksi se ei kuulu Marinin vastuualueelle vähääkään.

Täysin edesvastuutonta toimintaa, kun mahdollisuus Hornettien luovuttamiseen on nolla prosenttia. Viimeinen asia mitä Ukraina tässä tilanteessa kaipaa on nollatason puheita.
Ensinnäkin, kerkesin vähän muuttamaan tuota turhan provosoivaa viestin lopetusta jota lainasit. Mutta ei se mittään, pitäisi miettiä vähän ennen kuin painaa lähetä-nappia. Tosin vaikka sen sieltä siivosin, niin samaa mieltä olen edelleen että melko lapsellisia ja toisaalta huvittavia tuollaiset purkaukset ovat siltikin. Todella, todella vahvoja tunteita tuntuu Sanna Marin osassa herättävän.

Ja mitä nollatason puheisiin tulee, niin eiköhän Ukrainan valtionjohdolla ole hyvinkin realistinen kuva siitä mitä apua keneltäkin on saatavissa. Olen taipuvainen näkemään asian niin kuten tässäkin ketjussa on väläytelty, että tässä viestittiin ennen kaikkea Kremlin suuntaan. Toki, vaikka pidän tätä hyvänä, niin siinä Marin mielestäni teki virheen ettei koordinoinut puheitaan (ainakin) Niinistön ja Kaikkosen kanssa.

Mutta ihan yhtä dramaattisena tai "edesvastuuttomana" en tätä asiaa näe kuin ilmeisesti valtaosa tämän ketjun kirjoittajista.

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni todella halpamainen temppu Marinilta, itse olisin varmaan ottanut asian silkkana vittuiluna ukrainalaisten asemassa, jos sinne tulee joku pitämään vaalipuheitaan ja lupailemaan jotain minkä kaikki tietävät olevan mahdotonta.
Ensi viikolla Antti Rinne on varmaan Kiovassa lupailemassa kansalaisille vappusatasia.

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella, todella vahvoja tunteita tuntuu Sanna Marin osassa herättävän.
Otan pitkästä viestistä vain lyhyen lainauksen, joten pahoittelut siitä.

Minulle on aivan sama olisiko pääministerinä sitten Sanna Marin, Petteri Orpo taikka vaikka Riikka Purra mennyt puhelemaan hävittäjistä, niin minun mielipiteeni ja vastaukseni olisi ollut aivan samankaltainen.

Olkoonkin vaikka niin, että Marin olisi Zelenskyille sanonut mikrofonien takaa, että ei me oikeasti voida antaa Hornetteja, niin et sä vittu mene edes puhumaan mitään siihen suuntaavaa PÄÄMINISTERINÄ ja sitä kautta antamaan turhaa toivoa kansalle ja sen sotilaille. Tämä on edesvastuutonta, koska Marin tietää sen satavarmasti itsekin, että ensimmäistäkään hävittäjää ei Suomesta tule Ukrainaan lähtemään tämän sodan aikana. Sitten kun menee vielä höpisemään moista paskaa puhumatta kenenkään virallisen tahon kanssa, jonka samalla lukee miljoonat ukrainalaiset, niin ei vaan voi puhtaita papereita antaa. Ja korostan, tässä ei ole kyse minun kohdalta sitä, että kyseessä on Sanna Marin, niin heti tulee painetta.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Otan pitkästä viestistä vain lyhyen lainauksen, joten pahoittelut siitä.

Minulle on aivan sama olisiko pääministerinä sitten Sanna Marin, Petteri Orpo taikka vaikka Riikka Purra mennyt puhelemaan hävittäjistä, niin minun mielipiteeni ja vastaukseni olisi ollut aivan samankaltainen.

Olkoonkin vaikka niin, että Marin olisi Zelenskyille sanonut mikrofonien takaa, että ei me oikeasti voida antaa Hornetteja, niin et sä vittu mene edes puhumaan mitään siihen suuntaavaa PÄÄMINISTERINÄ ja sitä kautta antamaan turhaa toivoa kansalle ja sen sotilaille. Tämä on edesvastuutonta, koska Marin tietää sen satavarmasti itsekin, että ensimmäistäkään hävittäjää ei Suomesta tule Ukrainaan lähtemään tämän sodan aikana. Sitten kun menee vielä höpisemään moista paskaa puhumatta kenenkään virallisen tahon kanssa, jonka samalla lukee miljoonat ukrainalaiset, niin ei vaan voi puhtaita papereita antaa. Ja korostan, tässä ei ole kyse minun kohdalta sitä, että kyseessä on Sanna Marin, niin heti tulee painetta.
Ostan nämä perustelut, vaikken ehkä ihan täysin samaa mieltä olekaan. Uskon sinua myös siinä, kun sanot ettei kyse ole Marinista henkilönä, vaan sama paine tulisi kenelle tahansa. Ihan kaikista ketjun kirjoittajista en tätä kuitenkaan usko. Ketään nyt nimeämättä.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Avaushan oli harkitsematon, mutta ei Marin nyt sentään LUVANNUT Horneteja Ukrainaan, kuten muutama kirjoittaja tuntuu uskovan.

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tässäkö se LUPAUS nyt on, vai sanoiko se Marin vielä jotain raflaavampaa mitä en iltapäivälehtien sivuilta löytänyt? Jos se on tässä, niin pakko sanoa että odotin tämän ketjun reaktion perusteella jotain ihan muuta.
Jatkoajan Aleksi Valavuoret vauhdissa. Varmaan parasta palata näihin politiikkaketjuihin joskus vaalien jälkeen.

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hornetien luovuttaminen ei ole tietysti siksikään mahdollista, että mitä luultavimmin Suomelle lankeaa suurehko vastuu myös Baltian ilmavalvonnassa ja -puolustuksessa Nato-jäsenyyden myötä. Tietysti sen lisäksi, että Nato-laskee myös Suomen oman vahvan ilmapuolustuksen varaan.
Tässä mennään kyllä nyt vähän asioiden edelle. Pitäisi ensin päästä sinne Natoon. Voi olla että jäädään vielä pitkäksi aikaa eteiseen odottelemaan. Paljon on vielä kivistä tietä edessä. Omissa silmissäni Nato alkaa näyttämään aika naurettavalta liittoutumalta kun ei kahta häirikkömaata saa aisoihin.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanna Marin on tänään ollut Kiovassa ja sujuvasti ottanut osaa Dmytro "Da Vinci" Kotsiubailon hautajaisiin ortodoksikirkossa Zelenskyin mukana.

Dmytro "Da Vinci" Kotsiubailo on Ukrainan sankariksi nimetty erittäin meritoitunut sotilas, joka hiljattain kaatui Ukrainan itärintamalla. Se mikä kirkkoon kuulumattoman ja tradtionaalisia kristinuskon opetuksia vastustavan Marinin poseeraamisessa Kotsiubailon avoimen arkun ja omaisten vierellä surevan näköisenä tekee vieläkin mielenkiintoisempaa, on fakta, ettö Kotsiubailo edusti Ukrainassakin kovan linjan nationalistista äärioikeistojärjestö "Oikeaa sektoria", johon verrattuna esim. "rasistinen puolue" Perussuomalaiset on lähinnä Coca Cola light sulaneilla jääpaloilla.
Kristilliseen hautajaisseremoniaan voi osallistua koska se on omaisille ja isäntämaan edustajille tärkeä, vaikka ei itse uskoisi pätkän vertaa kristinuskon dogmeihin ja rituaaleihin. Lienee ihan arkipäivää korkean tason poliitikkojen edustushommissa, joten Sanna Marin ei liene ensimmäinen joka on sujuvasti tällaisen tempun tehnyt.

Myöskin poliittiset perustavaa laatua olevat ristiriidat on syytä jättää sankarivainajaa multiin siunatessa sivuun. Varsinkin kun Venäjä on hyökkäyksensä motiiviksi ilmoittanut "denatsifikaation", niin ei olisi kovin mukavaa jos Marin olisi tilanteessa tuonut esiin sen, että sankarivainaja olikin itse asiassa hieman natsahtava.

En usko, että tästä nyt oikeasti löytyy mitään kritisoitavaa edes omasta mielestäsi.

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskon sinua myös siinä, kun sanot ettei kyse ole Marinista henkilönä, vaan sama paine tulisi kenelle tahansa.
Olen kaikkea muuta kuin Marinin kannattaja, mutta antaisin vaikka heti huomenna toisen kiveksen ja vasemmistohallituksen seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, jos se ratkaisi sodan täydellisen voiton Ukrainalle ja Venäjän romahtamisen seuraavaksi sadaksi vuodeksi.

Minun osalta ei vilpittömästi ole mistään muusta kyse kuin siitä, ettei mistään sellaisesta voi sanallakaan sanoa ja antaa toivoa, mikä teorissakin on mahdotonta.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tässä mennään kyllä nyt vähän asioiden edelle. Pitäisi ensin päästä sinne Natoon. Voi olla että jäädään vielä pitkäksi aikaa eteiseen odottelemaan. Paljon on vielä kivistä tietä edessä. Omissa silmissäni Nato alkaa näyttämään aika naurettavalta liittoutumalta kun ei kahta häirikkömaata saa aisoihin.

Olen myös kaipaillut mm. Stoltenbergiltä selkeämpää ja jämäkämpää johtajuutta, vaikka tietysti hankalassa paikassa onkin. Uskon kyllä, että se tuosta kesään mennessä ratkeaa.

Mutta tämä toisen ketjun asioita.

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Samaa mieltä edellä olevien kanssa, paitsi en ole varma onko tuolla vaalien kanssa edes mitään tekemistä. On vaan niin tunteella all-in Ukrainan tukemisen kanssa, että lipsauttelee tuollaisia harkitsemattomia.
Sanna Marin on maailmankaikkeuden laskelmoivin ihmisolento, joten on 0% mahdollisuus, että tämä olisi jossain tunneryöpyssä annettu harkitsematon kommentti. Kaikki, mitä Sanna Marin tekee ja sanoo, on tarkkaan laskelmoitua, ja tähtää vain ja ainoastaan kyseisen henkilön oman kuvan kiillottamiseen.

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Valitettavasti nyt täytyy sanoa että tämä Hornet-lupaus oli Sanna-jämäkältä harkitsematon populistinen veto. Sanna nimittäin ei anna yhtäkään Hornetia eteenpäin kenellekään ilman alkuperäisen myyjämaan(USA) valtionpäämiehen(Joe Biden) lupaa.

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Ihmeellinen lausunto. Vaalit tulossa. Hämmennystä ainakin :D.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk) kertoi, ettei tiennyt Marinin näkemyksestä etukäteen ja yllättyi pääministerin lausunnosta.

– Hieman kyllä jarruttelisin tätä keskustelua. Lähivuosina tarvitsemme Hornetit ihan oman maamme turvaksi: ne ovat keskeinen osa puolustustamme, Kaikkonen sanoi IS:lle.

– Niitä ei voisi nyt luovuttaa ja toisaalta vuosikymmenen lopulla ne alkavat olla aika finaalissa, käyttöikänsä loppupäässä.

Kaikkosta puolustusministerinä alkuvuodesta sijaistanut Mikko Savola (kesk) otti myös kantaa Marinin kommenttiin.

– Ukrainaa on jatkossakin tuettava. Tukea ei voi kuitenkaan luvata mututuntumalla.

Kokoomusta edustava europarlamentaarikko Petri Sarvamaa ihmetteli myös Marinin kommenttia.

– Odotan innolla tietoa siitä, miltä pohjalta hän heitti ilmaan ajatuksen Suomen Hornet-hävittäjien antamisesta Ukrainalle? Tiesikö tasavallan presidentti? Entä puolustusministeri? Sen tiedän itsekin, että ajatus ei toimi.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Todella typerä, äärimmäisestä substanssiosaamisen puutteesta kertova avaus. Hyi helvetti.
Lieneekö Hornet-tuella vihjailu Marinin ikioma oivallus, vai jonkun hänen tyhjäpäisen avustajansa idea, tyyliin "Pena veti juuri ässän hihastaan".

Joka tapauksessa irvokasta ja populistista brassailua Ukrainan tragedian kustannuksella. Voin kuvitella miten Kaikkosen Anttia vituttaa oikoa tuon mannekiinin edesvastuuttomia möläytyksiä.

Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Moni poliitikko on tyrmännyt Marinin puheet ja Savola niputtaa asian erinomaisesti. Noin muutenkin tuo oli aivan väärä aika ja paikka tehdä omaa vaalikampanjaa sekä nostaa itseään esille merkittävämpänä päättäjänä kuin onkaan.

edit. Ja sitten saadaankin jo tällaisia otsikoita, että Suomi harkitsee hävittäjien lähettämistä Ukrainaan mikäli hävittäjäliittouma syntyy. Totuus kuitenkin on ettei Suomi tule lähettämään ensimmäistäkään, joten täysin käsittämätöntä puhetta pääministeriltä.

Presidenttikin oli antanut kommenttinsa.

IS:

– Asiasta ei ole ollut kenenkään kanssa mitään puhetta, Niinistö viestitti sähköpostitse IS:lle yöllä.

Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

edit. Ja sitten saadaankin jo tällaisia otsikoita, että Suomi harkitsee hävittäjien lähettämistä Ukrainaan mikäli hävittäjäliittouma syntyy. Totuus kuitenkin on ettei Suomi tule lähettämään ensimmäistäkään, joten täysin käsittämätöntä puhetta pääministeriltä.

Taitaa olla niin, että myös muista maista on tullut kansainväliseen median aika paljon vastaavanlaisia vuotoja. Niin paljon tässä on sodan aikana tullut sellaisia viestejä luettua miten se ja tuo maa harkitsee tämän ja sen asejärjestelmän lähettämistä Ukrainaan.

Keskustelu Leopardeista oli hyvä esimerkki. Niitä nyt sentään oikeasti lähetetään eri maista Ukrainaan, mutta siinäkin vaikutti jossain vaiheessa siltä, että niitä olisi tulossa paljon enemmänkin, kuin mitä todellisuudessa jäsenvaltiot niitä sinne aikovat lähettää.

rpeez

Jäsen
... sekä nostaa itseään esille merkittävämpänä päättäjänä kuin onkaan.

Hyvin sanottu, juuri tästä on mielestäni kyse mopon keulimisessa, johon hänen valtava julkisuutensa ulkomailla on johtanut.

Savolalta aikamoinen isku palleaan ja varmaan kokemuksen sävyttämä tuo "...mikäli halua ottaa vastaan tietoa olisi."

Hiukan huvitti lukea Marin-tukijoiden kommentteja Hesarin uutiseen ennenkuin näitä puolustusministerien avauksia tuli. Kommenteissa todettiin että hieno homma ja tietenkin hän on selvittänyt asian etukäteen tällaisessa asiassa. No, ei ollut.
Mahdollisesti alkaa paatuneimmillekin faneille selvitä nyt ettei se substanssiosaaminen ihan aukotonta ole.

Oppirahat on maksettava nuoren Marinin.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Populisti mikä populisti. Hyvinkin puolueensa näköistä toimintaa, ei siis ihme, että on juuri SDP:n listoilla. Olikohan tämän lausunnon avulla tarkoitus pönkittää niitä tulevaisuuden korkeampia EU-virkoja? NATO ja Ukraina ovat tähän mennessä olleet ne asiat, joista olen Marinille täydet pisteet antanut. Nyt on jäljellä enää toinen.

Edit. Alapuolella olevat viestit kuvaavat kyllä paremmin tuntojani, aamupöhnässä ei saanut oikein ilmaistua sitä hämmennystä, mitä lausunto oikeasti aiheutti. Siis menit sitten ehdottamaan Hornetien luovuttamista ilman mitään keskustelua asiasta päättävien tahojen kanssa? Ja sanojana tosiaan Suomen valtion korkein johto, ei tässä voi kuin päätä pyöritellä.

Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kaikista Marinin touhuista tämä Hornet avaus oli ehkä alhaisin ja järjettömin. Ei edes Trump möläyttänyt ikinä mitään näin typerää. Tuon uutisen luettuani olin kuin lekalla päähän lyötynä, ja piti nukkua yön yli ja varmistaa ettei tässä ole nyt jotain mitä itse en ymmärrä. Vaan kyllä se totta on: meidän pääministeri meni omin päin ehdottamaan hävittäjiemme antamista Ukrainaan, keskustelematta asiasta etukäteen kenenkään kanssa. Kysyn, että mitä vittua? Vähiten ei harmita kärsivien ukrainaisten puolesta, joille annetaan turhia toiveita opportunististen poliitikkojen toimesta.

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kaikista Marinin touhuista tämä Hornet avaus oli ehkä alhaisin ja järjettömin. Ei edes Trump möläyttänyt ikinä mitään näin typerää. Tuon uutisen luettuani olin kuin lekalla päähän lyötynä, ja piti nukkua yön yli ja varmistaa ettei tässä ole nyt jotain mitä itse en ymmärrä. Vaan kyllä se totta on: meidän pääministeri meni omin päin ehdottamaan hävittäjiemme antamista Ukrainaan, keskustelematta asiasta etukäteen kenenkään kanssa. Kysyn, että mitä vittua?
Eihän tässä ole päätä eikä häntää Marinin toiminnassa.

Eihän edes jenkit uskalla antaa Ukrainalle omia " Hornetteja ".

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy