Sanna Marin

  • 951 996
  • 8 472

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Myös monia muita poliittisia päätöksiä on Suomessa vatvottu toistakymmentä vuotta, ja ainakin tämän hallituksen aikana joitain noista saatiin päätettyä. Edistystä se on pienikin edistys - varsinkin, kun on seurannut suomalaisen politiikan apatiaa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.
Tämä on totta. Ja Sipilän puolueelleen saama murskatappio takaa, että poliittisen hillotolpan jatkoa hamuavan kannattaa keskittyä lyhyen tähtäimen ongelmiin ja pelata vaikeiden talousmurheiden mustapekka seuraavien käsiin.

Jos viittaat soteen, Marinin hallituksen ratkaisu rakentui maakuntamallin varaan, joten se on osaltaan poliittisen päätöksentekoprosessin tulos. Menemättä syntyhistoriaan, niin se on kiltisti sanoen tämän maan näköinen ratkaisu. Toki ratkaisu sekin. Päästään seuraavaksi uudistamaan sosiaaliturvaa. Jippii.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joka tapauksessa, oli siellä kuka tahansa puhuva apina valllassa, seuraavan 2-3 hallituskauden aikana on tehtävä todella isoja päätöksiä. On ihan mahdollisia että niitä ei tehdä etupeltoon vaan ainoastaan pakosta ja hallitsemattomasti, itse toivoisin etupeltoon ja hallitusti.

Kovia päätöksiä on ollut tehtäväksi ihan jokaisella vaalikaudella tässä viime aikoina. Itse aion jatkossakin äänestää vasemmistoa, koska mielestäni ne muutokset on aloitettava sieltä kaikista niistä asioista, jotka kohdistuvat hyvätuloisiin. Huomioiden sen, kuinka isolla kaiholla kokoomus kaipailee keskustaa kanssaan tekemään sitä Sipilän politiikkaa niin pelottava ajatus on joka tapauksessa, kun hallituksen päävastuuseen pääsevät. Varsin huonoon hetkeen vielä, kun hyvinvointialueet eivät pelaa ja valmiiksi on pitkät hoitojonot.
 
Sitten jos pohditaan faktoja, Marinin hallitus on hoiperrellut koronahoidossa riitelystä toiseen sekä keskenään, että terveysviranomaisten kanssa.

Sipilän hallitus olisi pelannut oikeistolaisin säännöin. Presidentti Niinistön esittämä nyrkki olisi kasattu ja siihen paras asiantuntemus. Yksikään poliitikko tai ministeri ei olisi rivistä irronnut sönköttämään omaa tulkintaansa. Kun strateginen johto toimisi, tuloskin olisi parempi ja virkamiesten ja pääministeri-instituution arvovaltaa ei olisi koko ajan syöty.

Tämä toki oma näkemykseni ja sinulla näyttää olevan kovin erilainen.

Saattaa olla, että näin olisi käynyt. Kuitenkin, samalla tavalla kuin tuo "Marinin hallitus sai etua AY-liikkeiltä" -argumentti vaatii unohtamaan sen, että myös Marinin hallitus oli useassa asiassa napit vastakkain AY-liikkeiden kanssa, tämä "Sipilän hallitus olisi luottanut asiantuntijuuteen ja terveysviranomaisiin" -argumentti vaatii unohtamaan sen, että Sipilä hallituksineen oli myös useaan otteeseen napit vastakkain asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa. Sinä olet sitä mieltä, että korona oli niin merkittävä asia, että Sipilä olisi hoitanut sen eri tavalla kuin hoiti muuten politiikkansa ja "omien mielipiteidensä vastaisesti", minä en tätä väitettä purematta niele. Mielipideasioita, totta kai, kun emme tuollaista vaihtoehtotodellisuutta pysty elämään.

Hiukan kyllä huvittaa näin jälkikäteen ajatella, kuinka monta kertaa Sipilän lentävä lause "Löytyy kaiken maailman dosenttia, jotka kertovat, että tätä ja tätä ei saa tehdä" olisi kuultu koronatilanteen hoitamisen yhteydessä. Olisi ainakin sopinut sellaisenaan moneen tilanteeseen vastaukseksi.

Joka tapauksessa, oli siellä kuka tahansa puhuva apina valllassa, seuraavan 2-3 hallituskauden aikana on tehtävä todella isoja päätöksiä.

Tämä on totta, ja sama koskee myös edellisiä 2-3 hallitusta, vaikka jotkut niistä eivät onnistuneet tekemään oikein mitään päätöksiä. Osa momentumista ja rauhallisesti etukäteen tekemisestä on siis jo väkisinkin hukattu. Tässä vaiheessa lienee selvää, että kuka tahansa onkin vallassa seuraavalla hallituskaudella, valtiontaloutta tullaan tasapainottamaan leikkauksilla (ja tämänhän ovat tainneet jo melkein kaikki puolueet ääneen myös sanoa). Samoin on selvää, että lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä valtionvelan absoluuttinen määrä tulee kasvamaan riippumatta siitä, kuka on hallituksessa. Tästä ja muista valtionvelkaan liittyvistä syistä johtuen tuollainen ainainen velkapelottelu kannattaisi mielestäni päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos - tärkeintä olisi nyt miettiä, mihin leikkaukset kohdistuvat ja mihin velkarahoja käytetään. Sen enempää en tässä jaksa tuosta velasta vatvoa, muut ovat kirjoittaneet jo tarpeeksi puolesta ja vastaan.

Tämä on totta. Ja Sipilän puolueelleen saama murskatappio takaa, että poliittisen hillotolpan jatkoa hamuavan kannattaa keskittyä lyhyen tähtäimen ongelmiin ja pelata vaikeiden talousmurheiden mustapekka seuraavien käsiin.

Tavallaan joo, vaikka ongelmana tässä on se, että Sipilän hallituskin sai ratkaistua pelkästään lyhyen tähtäimen ongelmia, eli tuosta on vaikeaa vetää mitään johtopäätöstä siitä, miten pitkän tähtäimen ratkaisuihin suhtaudutaan. Suurin osa Sipilän hallituksen pitkän tähtäimen ratkaisuista (esim. kiky, aktiivimalli) olivat ainakin niin huonoja ja käytännössä toimimattomia, että ne aiheuttivat enemmän ongelmia kuin toivat ratkaisuja.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Suurin osa Sipilän hallituksen pitkän tähtäimen ratkaisuista (esim. kiky, aktiivimalli) olivat ainakin niin huonoja ja käytännössä toimimattomia, että ne aiheuttivat enemmän ongelmia kuin toivat ratkaisuja.
Politiikan dilemmaa kuvaa hyvin aktiivimalli. Ensin SDP haukkui sen oppositiosta käsin ja rakentaa hallitukseen päästyään demonisoidun aktiivimalli kakkosen pohjille samankaltaisen virityksen. Vaikka possulle on laitettu punaa, se on silti samanlainen.

Kuvasit hyvin, miten Sipilän hallituksella oli ainakin alkumetreillä suht' selkeä ideologinen pohja toteuttaa uudistuksia. Oli Sipilän typerä virhe luottaa tämän "liiman" pitämiseen ja hallitustyöyhteistyön käynnistyttyä alkoi poliittinen kissanhännänveto mistä lopulta sovittiinkaan hallitusneuvotteluissa.

Näkökannasta ja värilaseista riippuen voi laittaa joko Sipilän hallituksen saamattomuudeksi ettei hallitus saanut remontoitua taloutta parempaan kuntoon - tai sitten olla murheellinen siitä, ettei edes tuolta pohjalta saatu parempaa aikaiseksi. Se ei lupaa hyvää jatkoa ajatellen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Politiikan dilemmaa kuvaa hyvin aktiivimalli. Ensin SDP haukkui sen oppositiosta käsin ja rakentaa hallitukseen päästyään demonisoidun aktiivimalli kakkosen pohjille samankaltaisen virityksen. Vaikka possulle on laitettu punaa, se on silti samanlainen.
Sinunkaltaistesi äänestäjien dilemmaa kuvaa se, että te pitäydytte itsellenne sopivassa kertomuksessa, vaikka totuus on toisenlainen.

Keskustan ja SDP:n aktiivimalleissa oli merkittävä ero: toinen vaati työllistymään, toinen hakemaan töitä. Toisin sanoen Sipilä halusi viedä tukia niiltä, jotka hakivat ja hakivat, mutta eivät työllistyneet. Rinne/Marin taas kannustivat hakemaan, mutta eivät rankaisseet siitä, jos töitä ei saa.

Sanottakoon vielä, että minusta myös SDP:n malli on huono sillä se kuormittaa turhaan TE-keskuksia näennäishakemuksilla. Työnhaku pitää olla sekä hakemuksen lähettäjää että vastaanottajaa hyödyttävää ja motivoivaa.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tällä hetkellä voimassa oleva malli on täysin järjetön. Minullakin on tuttuja, jotka tekevät sen neljä vaadittua hakua suhteiden kautta yrityksiin ja sopivat, etteivät he työllistyisi, mutta saavat virkailijoille todisteet kasaan. He tekevät kausityötä, ikä lähellä eläkeelle siirtymistä ja ovat tyytyväisiä tilanteeseensa.

Ylipäätään mikää tuleva hallitus ei pysty hetkessä nostamaan Suomen taloutta tasapainoon tulojen ja menojen suhteen. Pitääkö sitten nostaa vai antaa vain tasaisesti velkamäärän ja sitä kautta lainanhoitokulujen nousta tasaisesti? Oma näkemykseni on aina ollut, että ensin pitää ansaita jotain, sitten voi sen rahan käyttää. Valtion talous ei tietenkään toimi, kuten yksityisen henkilön. Silti näen valtavan eron SDP:n ja Kokoomuksen ajattelumaailmassa, toiselle jatkuva lisävelanotto ei aiheuta katkoksia aivojen hapensaannissa toinen saa tyydytyksen kasvattamalla valtion tuloja yritysten menestysten kautta, ei lisäämällä yksityisen henkilön työnverotusta. Tänään Orpo saa kyytiä kertomalla, että sosiaaliturvasta pitää leikata. Kuitenkin Suomen todella laaja tukiviidakko passivoi ihmisen ja tämä on rasite talouden parempaan hoitoon. En ole kuullut (ei tarkoita, etteikö Marin ehkä olisi samaa mieltä), että Marin näkisi mitään suurta ongelmaa tässä tukiviidakossa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tällä hetkellä voimassa oleva malli on täysin järjetön.
Sekä SDP:n että keskusten äänestäjiin kuuluu sukupolvea, jolla työllistyminen oli helppoa. He eivät välttämättä ymmärrä, että työllistyminen on vaikeaa jopa korkeakoulutetuille. Siispä puolueen on helpompi tehdä näennäinen aktiivimalli, joka saa työttömän aktivoitumaan vaikka ei työllistymään. SDP:ssä työttömyys nähdään oikeiston tavoin työttömän omana vikana.

Minulla oli tuttu TE-keskuksessa. Hän halusi vaihtaa työpaikkaa, koska turhaa työtä on niin paljon. SDP haluaa TE-keskuksiin enemmän resursseja, mutta se ei hyödytä mitään ennen kuin turha työ karsitaan pois. Mutta tätä ei voida tehdä, koska se tarkoittaa työttömien aktiivisuuden pakottamisen vähentämistä, mitä äänestäjät edellä kuvatut äänestäjät eivät hyväksy.

Tämä keskustelu ei ole järjetön, mutta väärässä ketjussa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuitenkin Suomen todella laaja tukiviidakko passivoi ihmisen ja tämä on rasite talouden parempaan hoitoon.

Usein kyllä muistetaan mainita tästä passivoivasti tukiviidakosta, mutta samalla unohtuu se, että Suomeen on syntynyt kokonaan uusi yhteiskuntaluokka viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämä ryhmä on työssäkäyvät köyhät, jotka tekevät kyllä isoja työtunteja, mutta palkka ei kuitenkaan riitä elämiseen. Suurimmat alat, jotka edustavat tätä ihmisryhmää ovat kauppa & ravintola.

Perusajatus porvaripuolueissa on, että kaikki ihmiset kyllä saadaan töihin, jos vaan pystytään luopumaan niistä rajoitteista, jotka palkkaa koskevat. Tätä porvarihallitus myös Sipilän johdolla teki: siirsi työttömiä työllistettäväksi, jotka sitten saatiin kyllä pois työttömyystilastoista, mutteivat käytännössä olleet kuitenkaan mitään tuottamassa.

Työlliset, jotka eivät tuota verokertymää vaan valtion tuet toimivatkin yritystukina yrityksille, jotka muutenkin voivat paksusti. Kuinka moni kauppa tarvitsee päälle vielä kompensointia palkoissa? Ei monikaan. Yrityksien voitot sen kuin kasvavat ja käytännössä pakottava aktiivimalli johtaa siihen, että ihmiset menevät kyllä töihin, mutteivat voi saada työstään mitään hyödyllistä irti. Ja nämä jutut on oikeasti murusia siinä isossa kuvassa - keskiluokalta se raha tavalla tai toisella valtiolle otetaan.

Pääsääntöisesti politiikassa se menee näin:
Vasemmistopuolueet pyrkivät kohdistamaan merkittäviä sanktioita hyväosaisille ja tätä kautta saatavilla tuloilla pyörittää muuta yhteiskuntaa.
Oikeistopuolueet pyrkivät kohdistamaan merkittäviä sanktioita kaikista vähäosaisimmille. Tässä ei tavoitella verokertymän kasvua niinkään vaan enemmänkin sitä, että tukea ei myönnettäisi niin monelle.

Tosiasiassa ne kaikki merkittävät asiat - suuntaan tai toiseen - kuuluvat keskiluokalle. Heiltä se niistetään kumpaankin suuntaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuitenkin Suomen todella laaja tukiviidakko passivoi ihmisen ja tämä on rasite talouden parempaan hoitoon.
Voisiko asiaa ajatella myös sen kautta, että jo entuudestaan surkeiden työehtojen laiminlyönti työnantajien toimesta, surkeat työolot ja surkea palkkaus passivoi ihmisiä ottamasta työtä vastaan? Ei pelkkä tukien leikkaaminen riitä, että ihmiset saadaan ottamaan huonopalkkaista orjatyötä vastaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sanottakoon vielä, että minusta myös SDP:n malli on huono sillä se kuormittaa turhaan TE-keskuksia näennäishakemuksilla. Työnhaku pitää olla sekä hakemuksen lähettäjää että vastaanottajaa hyödyttävää ja motivoivaa.
Tästä olemme samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä (vaikka olenkin "minunlaiseni äänestäjä"), ettei Sipilän hallituksen malli ollut onnistunut. Ehkä parempi jättää tähän, ettei rönsyillä Sanna Marin -aiheesta sen enempää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Marinin kohdalla on outoa, että monet arvostavat hänessä tai valitsisivat hänet pääministeriksi henkilöbrändin/mielikuvan takia, joka on vielä monen kohdalla muodostunut täysin ei-poliittisista asioista, eli somejulkisuus, ulkonäkö, yksityiselämä tms. Toki siellä monella on poliittinen mielipide taustalla, mutta yllättävän moni kannattaa Marinia muista syistä, huomannut tämän ihan omassa lähipiirissä vaikkeivat olekaan demariäänestäjiä. Mikä on sikäli outoa, koska rooli on pääministeri (tai puoluejohtaja), eli ensisijaisesti pitäisi katsoa sopivuutta ja onnistumisia siinä tehtävässä. Instagram, biletys, lehtijutut ja muut ovat toissijaisia, jotka korkeintaan voi buustata tai heikentää mielipidettä häneen henkilönä. Mutta jos syy miksi olet julkisuudessa on pääministerin tehtävät, ja sen hoito menee vihkoon, niin aivan sama millaista tuo sekundäärijulkisuus on, koska se ei auta tippaakaan pääministerin tehtävien onnistumiseen. Ja varmaan tässä on myös yksi syy miksi Marinin esikunta on halunnut profiloitua julkisuudessa muista, eli ei-poliittisista, syistä. Erittäin onnistunut troijan hevonen monen äänestäjän linnakkeessa.
 

Hexa

Jäsen
Sanottakoon vielä, että minusta myös SDP:n malli on huono sillä se kuormittaa turhaan TE-keskuksia näennäishakemuksilla. Työnhaku pitää olla sekä hakemuksen lähettäjää että vastaanottajaa hyödyttävää ja motivoivaa.
Vaikka nykyinen malli onkin inhimillisempi kuin Sipilän malli, mikä rankaisi työttömiä jos töitä ei hakemisesta huolimatta löytynyt, niin eipä nykyistä mallia voi juuri paremmaksi sanoa. Nyt lähetetään turhia hakemuksia sinne tänne ja haetaan näennäisesti työpaikkoja mihin tiedetään jo etukäteen, että pääsyvaatimukset eivät täyty. Missään ei ole myöskään määritelty mitä työpaikkaa voi hakea. Kunhan vain hakee jotain. Ammattikoulupohjalta voi hakea vaikka pääjohtajan tai kaupunginjohtajan paikkaa. Haetaan siis pelkästä hakemisen ilosta ja että työttömyyskorvausehdot täyttyisivat ja säilyisivät. Ainoa ketä nykyinen järjestelmä palvelee on muutamat varta vasten perustetut ja sitä hyödyntävät rekryfirmat ja TE-toimistot joihin on ehkä saatu muutama henkilö lisää palkattua papereita siirtelemään ja pyörittelemään. Siinä se kokonaistyöllistävä vaikutus melkein onkin. Nykyinen malli ei palvele sen paremmin työnhakijaa kuin työnantajaakaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Voisiko asiaa ajatella myös sen kautta, että jo entuudestaan surkeiden työehtojen laiminlyönti työnantajien toimesta, surkeat työolot ja surkea palkkaus passivoi ihmisiä ottamasta työtä vastaan? Ei pelkkä tukien leikkaaminen riitä, että ihmiset saadaan ottamaan huonopalkkaista orjatyötä vastaan.
Olen samaa mieltä pitkälle ja hyviä kirjoituksia muutenkin. Itse lähtisin kehittämään mallia, jossa mainittujen kaupan ja ravintola-alan palkkoihin ei väistämättä tehtäisi suuria tasonkorotuksia, mutta ansioiden jäädessä jonkun tietyn määrän alle se kompensoitaisiin verotuksen kautta, jotta käteen jäävä raha olisi riittävä elämiseen. Näitä alojahan on tosiasiassa paljon. Otetaan nyt vaikka päiväkodit, siivous, opettajat jne jne. nuo kompensaatiot pitäisi porrastaa tietysti ja jossain on raja, jossa ne poistuvat kokonaan.

Tässä tilanteessa vähentyisivät tukien maksamisen tarve, mutta ihmiset haluaisivat työllistyä. se käteen jäävä rahamäärä olisi kuitenkin selvästi suurempi, kuin luukulta jaettava vastikkeeton korvaus kotona makoilusta. Niin usein kuulee sen nykyään, ettei ole järkevää lähteä töihin, kun siitä syntyy kuluja ja niiden kulujen jälkeen sinulle ei jää juurikaan ylimääräistä.

Miksi ei sitten vain nosteta ko. alojen palkkausta? Se vaikuttaisi suoraan hintoihin ja lisäisi taas inflaatiota ja sama kierre jatkuisi. Täällä mainittiin esim. kaupan suuret voitot, niin niitäkin on, mutta aika usein tuottoprosentit pyörivät 0,5-3% välillä, mikä on surkea tulos yrittämisestä. Palkat ovat siellä se suurin menoerä, joten kun tässä tapauksessa puhuttaisiin varmaan vähintään 20% korotuksista, niin jokainen osaa laskea lopputuleman. Kaupan myyjä tienaa ehkä noin sen 2000 € kuussa tai hiukan yli/alle. Tällä hetkellä tiedän tilanteita, joissa Helsingistä muutetaan pois sen vuoksi, ettei matalapalkka-aloilla pärjätä palkalla, maakunnissa se vielä onnistuu. Sieltä vain kuolevat palvelut, joten yhtälö on haastava.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse lähtisin kehittämään mallia, jossa mainittujen kaupan ja ravintola-alan palkkoihin ei väistämättä tehtäisi suuria tasonkorotuksia, mutta ansioiden jäädessä jonkun tietyn määrän alle se kompensoitaisiin verotuksen kautta, jotta käteen jäävä raha olisi riittävä elämiseen. Näitä alojahan on tosiasiassa paljon. Otetaan nyt vaikka päiväkodit, siivous, opettajat jne jne. nuo kompensaatiot pitäisi porrastaa tietysti ja jossain on raja, jossa ne poistuvat kokonaan.

...

Miksi ei sitten vain nosteta ko. alojen palkkausta? Se vaikuttaisi suoraan hintoihin ja lisäisi taas inflaatiota ja sama kierre jatkuisi. Täällä mainittiin esim. kaupan suuret voitot, niin niitäkin on, mutta aika usein tuottoprosentit pyörivät 0,5-3% välillä, mikä on surkea tulos yrittämisestä. Palkat ovat siellä se suurin menoerä, joten kun tässä tapauksessa puhuttaisiin varmaan vähintään 20% korotuksista, niin jokainen osaa laskea lopputuleman. Kaupan myyjä tienaa ehkä noin sen 2000 € kuussa tai hiukan yli/alle. Tällä hetkellä tiedän tilanteita, joissa Helsingistä muutetaan pois sen vuoksi, ettei matalapalkka-aloilla pärjätä palkalla, maakunnissa se vielä onnistuu. Sieltä vain kuolevat palvelut, joten yhtälö on haastava.
Tämä on asia josta olen kirjoittanut tänne ennenkin. Listaat tuossa hyvin tällaisia ihmistyövoimavoittoisia palvelualoja. Perusongelma on epätasapaino palkkojen välillä, kun niitä vertaa esimerkiksi teollisuuteen tai rakentamiseen. Sekä teollisuus että rakentaminen ovat koneistuneet ja automatisoituneet voimakkaasti viimeisten vuosikymmenten aikana, ja sieltä on kadonnut aivan hirveästi työpaikkoja. Näiden alojen palkat aiheuttavat painetta korottaa myös palvelusektorin palkkoja.

Mutta jos pelkästään korotetaan palkkoja, niin kuten sanot, se vain nostaa elinkustannuksia ja inflaation seurauksena tulos on lopulta plus-miinus-nolla, toki siten, että samalla on syöty teollisuuden ja rakennusalan palkkojen ostovoimaa alemmas. Vaikutus olisi samankaltainen kuin teollisuuden ja rakentamisen palkkojen leikkaaminen.

Ainoa toimiva ratkaisu olisi vähentää työpaikkojen määrää noilla sektoreilla, niin, että vähemmällä työvoimalla tehtäisiin samat työt ja tarjottaisiin sama laatu palvelussa. Jokainen arvaa, että tämä on tällä hetkellä täysin mahdoton yhtälö. Tästä syystä hyvää ratkaisua voi olla tällä hetkellä mahdoton löytää: mainittujen alojen (kauppa, ravintola-ala, päiväkodit, koulut, sairaalat, jne) pitäisi automatisoitua ja koneellistua, jolloin työvoiman tarve ja työpaikkojen määrä vähenisi ja sitä kautta voitaisiin maksaa isompia palkkoja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Usein kyllä muistetaan mainita tästä passivoivasti tukiviidakosta, mutta samalla unohtuu se, että Suomeen on syntynyt kokonaan uusi yhteiskuntaluokka viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämä ryhmä on työssäkäyvät köyhät, jotka tekevät kyllä isoja työtunteja, mutta palkka ei kuitenkaan riitä elämiseen. Suurimmat alat, jotka edustavat tätä ihmisryhmää ovat kauppa & ravintola.
Pienituloisia toki riittää Suomessa, mutta tästä on vielä matkaa köyhyyteen sanan varsinaisessa merkityksessä. Mikäli olet täystyöllistetty juurikin kaupassa tai ravintolassa, palkkaa kyllä pitäisi jäädä käteen siinä määrin, että vähintään yhden ihmisen talous pysyy pystyssä, mikäli rahankäyttö on hallittua.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Täällä mainittiin esim. kaupan suuret voitot, niin niitäkin on, mutta aika usein tuottoprosentit pyörivät 0,5-3% välillä, mikä on surkea tulos yrittämisestä. Palkat ovat siellä se suurin menoerä, joten kun tässä tapauksessa puhuttaisiin varmaan vähintään 20% korotuksista, niin jokainen osaa laskea lopputuleman. Kaupan myyjä tienaa ehkä noin sen 2000 € kuussa tai hiukan yli/alle.
Minua on demariksi turha haukkua, mutta päivittäistavarakauppaan olisi saatava jotain tolkkua. Kesko tekee ennätystulosta ja k-kauppiaat keikkuvat verolistoilla, kun samalla saamme lukea kansalaisten ostovoiman kurjistumisesta. Joku ei tässä yhtälössä täsmää, tai sitten täsmää liiankin hyvin. KKV ei luonnollisesti näe mitään ongelmaa siinä että K- ja S-mafiat kahmaisevat päivittäistavarakaupasta yli 80 prosentin siivun. Sehän on vain maan tapa, ihan siinä missä kaikki muutkin vastaavat korruption muodot.

Sama koskee apteekkeja, on se kumma kun hallituksesta riippumatta sitäkään alaa ei saada vapautettua kilpailulle ja sen myötä ylituottoja karsittua.
 
Ylipäätään mikää tuleva hallitus ei pysty hetkessä nostamaan Suomen taloutta tasapainoon tulojen ja menojen suhteen. Pitääkö sitten nostaa vai antaa vain tasaisesti velkamäärän ja sitä kautta lainanhoitokulujen nousta tasaisesti? Oma näkemykseni on aina ollut, että ensin pitää ansaita jotain, sitten voi sen rahan käyttää. Valtion talous ei tietenkään toimi, kuten yksityisen henkilön. Silti näen valtavan eron SDP:n ja Kokoomuksen ajattelumaailmassa, toiselle jatkuva lisävelanotto ei aiheuta katkoksia aivojen hapensaannissa toinen saa tyydytyksen kasvattamalla valtion tuloja yritysten menestysten kautta, ei lisäämällä yksityisen henkilön työnverotusta.

Tuskinpa kukaan poliitikko tai yksikään puolue on eri mieltä tuon "ensin pitää ansaita jotain, sitten voi sen rahan käyttää" -väittämän kanssa. Puolueiden erot talouspolitiikassa tulevatkin sitten siitä, miten ajattelevat tuon ansainnan tapahtuvan: annetaanko yrityksille tukia ja vapauksia, panostetaanko tutkimukseen ja koulutukseen, yritetäänkö estää nuorien syrjäytyminen, vai jotain muuta? Ei ole olemassa mitään viisasten kiveä tai yksittäistä oikeaa ratkaisua siihen, mikä näistä keinoista on paras tai toimivin valtion tulojen maksimoimiseksi kulloisessakin muuttuvassa tilanteessa. Eikä kaikkia tietenkään pystytä nykyisenlaisessa taloustilanteessa koittamaan kerralla, vaan jostain pitää aina tinkiä, että toiseen voidaan panostaa. Eikä sekään silti riitä, vaan se omaan "viisasten kiveen" panostaminen on jo pitkän aikaa vaatinut lisäpanostuksia eli lisävelanottoa; siksi valtionvelkakin on kasvanut ja tulee myös ainakin lähitulevaisuudessa kasvamaan riippumatta siitä, kuka siellä pääministerin pallilla istuu.

Tuo lainauksen ensimmäinen virke on toki se oleellisin. Itse en oikeastaan osaa edes kuvitella, mitä se vaatisi, että valtiontalouden tulot ja menot saataisiin vielä joskus tasapainoon Suomessa (tai muissa länsimaissa), paitsi ehkä valtioiden lakkautus sellaisena kuin me ne tunnemme. Kuten tässä aiemmin muutamat muutkin ovat todenneet, yhteiskunnan tuottavat työt tehdään aina vain pienemmällä ihmismäärällä, kun taas ne työt, joihin tarvitaan tulevaisuudessakin paljon ihmistyövoimaa, tuottavat hyvin vähän suoraa rahallista arvoa. Voivatko koneistetut työt tuottaa joskus tulevaisuudessa niin paljon ylimääräistä rahallista arvoa, että sen avulla pyöritetään koko yhteiskuntaa ilman velkarahaa? Mitä olisi sitten se asia, jolla sitä arvoa tuotettaisiin, kun konkreettisia fyysisiä asioitakaan ei voida loputtomasti valmistaa ilman hallitsematonta luonnonvarojen käyttöä?

Noh, tämä pohdinta kuuluu taas aivan toisiin keskusteluihin, eikä liity enää otsikon aiheeseen juuri ollenkaan. Kuten sanottua, suuria muutoksia tulee Suomessa varmasti tapahtumaan seuraavien vuosien ja vuosikymmenten aikana, ja itse uskoisin, että myös globaalisti. Toivotaan edelleen, että muutokset tapahtuvat hiljalleen ja rauhallisesti, eivätkä esimerkiksi sotien ja katastrofien kautta niin kuin usein historiassa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Marinin kohdalla on outoa, että monet arvostavat hänessä tai valitsisivat hänet pääministeriksi henkilöbrändin/mielikuvan takia, joka on vielä monen kohdalla muodostunut täysin ei-poliittisista asioista, eli somejulkisuus, ulkonäkö, yksityiselämä tms.
Tämä on totta. Ymmärtäisin tämän jos kyse olisi edustuksellisesta virasta kuten presidenttiydestä, mutta pääministeriyden pitäisi perustua osaamiseen ja johtamiskykyyn, eikä Marin ole tämän suhteen vakuuttanut. Itse asiassa kaikki some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että hän käyttää aikansa ihan muuhun kuin tämän maan johtamiseen, mutta silti ihmiset jostain kumman syystä uskovat hänen olevan kykenevä johtaja.

Voisi argumentoida, ettei meillä Marinin hallituskaudella ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa - vaan riviministerit ovat johtaneet omia tonttejaan puolueittensa ajamina, ja että Marinin tosiasiallinen tehtävä on ollut toimia hallituksen asioiden tiedottajana ja SDP:n vaalikamelina, kalastaen lukuisilla erilaisilla pyydyksillä demarien vanhenevaan äänestäjäkuntaan kannattajia, etenkin nuoria yli puoluerajojen. Tätä puoltaisi myös se seikka, että ongelmien ilmaantuessa Marin on ohjannut median aina vastaavien ministerien suuntaan, tai heitellyt bussin alle tarpeeksi virkamiehiä kuitatakseen sillä oman vastuunsa "johtajana".

Marinista on kuitenkin sanottava se, että hän vaikuttaa fiksulta siinä mitä hän tekee. Häikäilemätön populisti, joka haistaa kaikki tilaisuudet saada julkisuutta. Jokaisen puolueen kannattaisi värvätä eturiviinsä edustavan näköinen narsisti luomaan otsikoita.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minua on demariksi turha haukkua, mutta päivittäistavarakauppaan olisi saatava jotain tolkkua. Kesko tekee ennätystulosta ja k-kauppiaat keikkuvat verolistoilla, kun samalla saamme lukea kansalaisten ostovoiman kurjistumisesta. Joku ei tässä yhtälössä täsmää, tai sitten täsmää liiankin hyvin. KKV ei luonnollisesti näe mitään ongelmaa siinä että K- ja S-mafiat kahmaisevat päivittäistavarakaupasta yli 80 prosentin siivun. Sehän on vain maan tapa, ihan siinä missä kaikki muutkin vastaavat korruption muodot.

Sama koskee apteekkeja, on se kumma kun hallituksesta riippumatta sitäkään alaa ei saada vapautettua kilpailulle ja sen myötä ylituottoja karsittua.
No kaupathan siirtävät inflaation suoraan hintoihin, mutta palkkoihin sitä ei vielä ole siirtynyt lainkaan, ja tuo osa on ihan puhdasta voittoa kauppiaille tällä hetkellä. Seuraavaksi joku kertoo, ettei palkkoja ole varaa nostaa, koska kilpailukyky ja kauppias on jo hengiltä verotettu.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No kaupathan siirtävät inflaation suoraan hintoihin, mutta palkkoihin sitä ei vielä ole siirtynyt lainkaan, ja tuo osa on ihan puhdasta voittoa kauppiaille tällä hetkellä. Seuraavaksi joku kertoo, ettei palkkoja ole varaa nostaa, koska kilpailukyky ja kauppias on jo hengiltä verotettu.
Kauppa on kyllä hinnoitellut inflaatiota varsin runsaalla kädellä hintoihin. Saattanut hieman lipsua yli kun hintatietoisuus on ollut heikompaa. Nythän kauppiaat ei halua neuvotella palkoista tälle vuodelle ollenkaan vaikka aluperin näin oli tarkoitus.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kauppa on kyllä hinnoitellut inflaatiota varsin runsaalla kädellä hintoihin. Saattanut hieman lipsua yli kun hintatietoisuus on ollut heikompaa. Nythän kauppiaat ei halua neuvotella palkoista tälle vuodelle ollenkaan vaikka aluperin näin oli tarkoitus.
Joo. Vaimo on kaupassa töissä myös, ja hinnankorotusruljanssi toistuu jopa viikoittain. Ilmeisesti kaupan työnantajat haluaa katsoa teollisuuden sopimuksen ensin, joka on yksi ihan validi perustelu lykätä palkkakierrosta, mutta ilmeisesti haluavat kyllä avata tekstitkin, näin ymmärsin silloin kun uutisoitiin tuo.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on totta. Ymmärtäisin tämän jos kyse olisi edustuksellisesta virasta kuten presidenttiydestä, mutta pääministeriyden pitäisi perustua osaamiseen ja johtamiskykyyn, eikä Marin ole tämän suhteen vakuuttanut. Itse asiassa kaikki some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että hän käyttää aikansa ihan muuhun kuin tämän maan johtamiseen, mutta silti ihmiset jostain kumman syystä uskovat hänen olevan kykenevä johtaja.

Voisi argumentoida, ettei meillä Marinin hallituskaudella ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa - vaan riviministerit ovat johtaneet omia tonttejaan puolueittensa ajamina, ja että Marinin tosiasiallinen tehtävä on ollut toimia hallituksen asioiden tiedottajana ja SDP:n vaalikamelina, kalastaen lukuisilla erilaisilla pyydyksillä demarien vanhenevaan äänestäjäkuntaan kannattajia, etenkin nuoria yli puoluerajojen. Tätä puoltaisi myös se seikka, että ongelmien ilmaantuessa Marin on ohjannut median aina vastaavien ministerien suuntaan, tai heitellyt bussin alle tarpeeksi virkamiehiä kuitatakseen sillä oman vastuunsa "johtajana".

Marinista on kuitenkin sanottava se, että hän vaikuttaa fiksulta siinä mitä hän tekee. Häikäilemätön populisti, joka haistaa kaikki tilaisuudet saada julkisuutta. Jokaisen puolueen kannattaisi värvätä eturiviinsä edustavan näköinen narsisti luomaan otsikoita.
Hyvä kirjoitus kaikkinensa.

Marinin tapa hallita julkisuutta, olemalla esillä kun se on nimenomaan hänelle edullisinta ei luulisi olevan mitään rakettitiedettä, mutta toistaiseksi muut puolueet eivät toden totta näytä edes yrittäneen vastaavaa. Keulakuvaksi taitava esiintyjä ja taustalle dynaaminen koneisto hoitamaan käytännön asioita.

Oppositiojohtajana Petteri Orpon voisi kyetä ottamaan vähän vastaavanlaisen roolin, mutta jopa someaktiivisuus on hänellä aivan minimaalista. Kokoomukselle toki pitkän aikavälin etu, ettei puolue ole yhtään riippuvainen puheenjohtajansa henkilökohtaisesta suosiosta, toisin kuin Demarit. Elina Valtonen on suosiostaan huolimatta yhtä lailla kuivakka "asiapoliitikko", joten ei hänestäkään ole Kokoomuksen mariniksi. Kenties nykyisessä nuoriso-osastosta löytyy joku, ottamaan tämän roolin Valtosen puheenjohtajakauden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta. Ymmärtäisin tämän jos kyse olisi edustuksellisesta virasta kuten presidenttiydestä, mutta pääministeriyden pitäisi perustua osaamiseen ja johtamiskykyyn, eikä Marin ole tämän suhteen vakuuttanut. Itse asiassa kaikki some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että hän käyttää aikansa ihan muuhun kuin tämän maan johtamiseen, mutta silti ihmiset jostain kumman syystä uskovat hänen olevan kykenevä johtaja.

Voisi argumentoida, ettei meillä Marinin hallituskaudella ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa - vaan riviministerit ovat johtaneet omia tonttejaan puolueittensa ajamina, ja että Marinin tosiasiallinen tehtävä on ollut toimia hallituksen asioiden tiedottajana ja SDP:n vaalikamelina, kalastaen lukuisilla erilaisilla pyydyksillä demarien vanhenevaan äänestäjäkuntaan kannattajia, etenkin nuoria yli puoluerajojen. Tätä puoltaisi myös se seikka, että ongelmien ilmaantuessa Marin on ohjannut median aina vastaavien ministerien suuntaan, tai heitellyt bussin alle tarpeeksi virkamiehiä kuitatakseen sillä oman vastuunsa "johtajana".

Marinista on kuitenkin sanottava se, että hän vaikuttaa fiksulta siinä mitä hän tekee. Häikäilemätön populisti, joka haistaa kaikki tilaisuudet saada julkisuutta. Jokaisen puolueen kannattaisi värvätä eturiviinsä edustavan näköinen narsisti luomaan otsikoita.

Hyvin suuri osa äänestäjistä ei toki tiedä äänestämästään henkilöstä tai pääministeriehdokkaista edes tuon vertaa, eli sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos joku äänestää Marinia somejulkisuuden tjs. perusteella. Ja varsinkin, kun demokratiassa saa valita äänestyskohteensa ihan niin mielivaltaisella perusteella kuin vain haluaa.

Toisille ihmisille some- ja imagotemppuilu luo sellaista mielikuvaa, että Marin käyttää aikansa muuhun kuin olennaiseen, toisille ei. Sen olen kyllä huomannut, että yleensä Marinin kovimmat vastustajat (ja myös kovimmat kannattajat) perustavat mielipiteensä omalle mielikuvalleen ja "musta tuntuu" -tason argumenteille. Tuo "Marinin hallituskaudella ei ole ollut todellista pääministeriä / johtajaa" on vähän samanlainen argumentti, kun sitäkään ei voida oikein todistaa puolesta tai vastaan. Marin on ollut kaikkien kriisien hoidossa itse mukana ja tiedottamisissa itse esiintymässä. En sanoisi, että on tässä suhteessa suoriutunut ainakaan huonommin kuin edeltäjänsä.

Ja myös tuo on mielestäni ihan hyvä, että ongelmien ilmaantuessa niistä vastaavat ministerit ovat päässeet ääneen. Vielä on tuoreessa muistissa se, miten Sipilän kaudella esim. aktiivimallista median edessä joutui vastaamaan jo muutenkin ylityöllistetty ja burnoutin partaalla oleva työministeri Jari Lindström, joka ei edes vastannut kyseisen asian valmistelusta. Asian valmistellutta sosiaali- ja terveysministeriä Pirkko Mattilaa jouduttiin pitkään odottelemaan, ennen kuin saatiin edes ensimmäisiä kommentteja. Enpä sanoisi, että tuo on esimerkki ainakaan toimivammasta hallitustyöstä tai "johtajuudesta".

Ja jos vielä kauemmas täytyy mennä, niin Katainen veti häikäilemättömyydellään kyllä niin pahat pohjat pääministerin pestissä, että toivottavasti tuota ei kukaan pysty alittamaan. Sixpackin hallitusyhteistyö taisi olla myös näistä kolmesta kaikkein huonointa ainakin loppua kohden.

Kun näihin edeltäjiin peilaa, niin onko se ihmekään, että varsinkin monen nuoren aikuisen mielestä Marin on "hyvä" pääministeri? Jos on seurannut politiikkaa vain esimerkiksi viimeisen 10 vuoden ajan, ei ole ollut hirveästi malliesimerkkejä hyvästä pääministeristä, johtajuudesta tai toimivasta hallituksesta. Ja, kuten sanottua, Marin on kuitenkin hallituksineen onnistunut tuollaisella ok+ tasolla, osittain useiden kriisien takia, mutta kuitenkin. Itseäni ei haittaa yhtään, jos joku tämän perusteella päätyy äänestämään SDP:tä tai Marinia, mutta ymmärrän kyllä, että monet haluavat myös koittaa jotain uutta.

Orpo ei ole tosiaankaan yhtä mediaseksikäs, ja myös hänen esiintymisensä on usein jättänyt paljon toivomisen varaa. Ihan ymmärrettävää sekin, että monille vähemmän politiikka seuraaville tuo aiheuttaa paljon kysymysmerkkejä. Itse olen Orpon kanssa asiasisällöistä yleensä täysin eri mieltä, mutta uskon silti, että poliitikkona ja pääministerinä tuo voisi onnistua kuitenkin tässä esiteltyjä paremmin. Rima ei tosin ole viimeisen vuosikymmenen aikana ollut kovinkaan korkealla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jaahas, tämä siis ilmeisesti pääministeri instituution romuttamisesta
SVR on tapana myöntää istuvalle pääministerille ja nykyään myös tasavallan presidentin puolisolle. Jos tällaisia monarkiaa jäljitteleviä prenikoita yleensä jaetaan, se kuuluu aivan hyvin Marinille kuin muillekin.

Anneli Jäätteenmäki ja Mari Kiviniemi eivät ole tätä saaneet, koska eivät ole olleet pääministereitä itsenäisyyspäivän alla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös