Sanna Marin

• 1 052 676
  • 8 943

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Pidetään kiinni siitä, että Suomessa pääministeriä voi kritisoida aiheesta ja aiheettakin.

Voi herra jumala! Siis kun ensin on koko päivä öyhötetty ja sitten STT julkaisee, mitä Marin oikeasti sanoi, niin nyt tätä koitetaankin kääntää joksikin sananvapaus jutuksi. Sinä muunmuassa kirjoitit aikaisemmin tällaista tänään.

Marin tempaisi vaalikiimassaan sellaisen esityksen kansainväliseen julkisuuteen Ukrainassa, jolla todellisuudessa heikennettäisiin Suomen puolustuskykyä. Marin laittoi myös Suomen kiusalliseen asemaan.

Suoraselkäinen suomalainen kyllä häpeäisi edes hetken asemassasi, mutta onhan meillä täällä Suomessa sitten kanssa sellaisia oman elämänsä Valavuoria, jotka eivät anna faktojen pilata hyvää pöhinää ja öyhötystä.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitut tahot tarkoittavat tietenkin Marinin kertomusta, jonka mukaan ihan alustavia keskusteluja Suomessa on käyty.
Tämä tarve valehdella Marinin sanomisista ei lakkaa varmaan ikinä hämmästyttämästä minua. Kai se on niin pätevä PM ettei oikeita sanomisia pysty kumoamaan, pitää aloittaa valehtelu...

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marin on osoittautunut taitavaksi - itse aliarvioin häntä aluksi, mutta olen muuttanut käsitystäni. Vaikka siis sisä- ja talouspolitiikkansa ei todellakaan ole mielestäni viisasta. Sanoisin noin yleensä, että vastustajaa on aina kiusaus aliarvioida. Vaikka jotain Trumpia. Maailma ei vaan mitenkään mukaudu meidän mielihaluihimme vaan saattaa toimia hyvinkin karusti.

Marinhan on erittäin taitava esiintyjä. Hänellä on osaava taustaryhmä, joka auttaa julkisuuden hallinnassa ja sen optimoinnissa. Omaan poliittiseen käsitykseeni Marin ei istu, sillä hän on - ja tämä väheksymättä - talousasioissa heikko. Juuri ne ovat erikoisen tärkeitä Suomelle jatkossa.

En usko, että Suomella on varaa Marinin toiseen kauteen.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoittamansa asiat eivät ole tosia, btw. Marin on osoittautunut taitavaksi - itse aliarvioin häntä aluksi, mutta olen muuttanut käsitystäni. Vaikka siis sisä- ja talouspolitiikkansa ei todellakaan ole mielestäni viisasta. Sanoisin noin yleensä, että vastustajaa on aina kiusaus aliarvioida. Vaikka jotain Trumpia. Maailma ei vaan mitenkään mukaudu meidän mielihaluihimme vaan saattaa toimia hyvinkin karusti.
Joo siis Marin osaa politikoinnin kyllä taitavasti, vaikka se tällaiselle oikeistolaiselle helposti saattaakin näyttäytyä osaamattomuutena, koska asiakysymyksistä on eri mieltä. Näin se on.

Nyt kun miettii niin onhan vasemmistossa paljon parempia puheenjohtajia tällä hetkellä kuten Sannan lisäksi Li. Oikeistossa kuitenkin Purra, Orpo ja Saarikko eivät valitettavasti ole ykkösketjun kamaa. Essayah on karismaattinen, mutta hörhöpuolueen pj.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuon tiedotustilaisuuden katsottuani en kyllä ihan hahmota, onko syntyneellä kohulla mitään todellista pohjaa. Marin ei ottanut oikeastaan mitään merkittävää kantaa hävittäjäaiheeseen, mutta olisi tuostakin vähästä vielä voinut karsia.
Siis, mitä? Katson sontalehtiä ja myös Hesaria ja ne ovat täynnä tätä Marinin vastuuttomuutta ja ilmavoimien komentaja ja Niinistö jne. - ja itsekin ajattelin lähteitä tarkistamatta, että tämä on joku juttu. Siis eikö sitä olekaan?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä tarve valehdella Marinin sanomisista ei lakkaa varmaan ikinä hämmästyttämästä minua. Kai se on niin pätevä PM ettei oikeita sanomisia pysty kumoamaan, pitää aloittaa valehtelu...

Yleensä käsitän edes jonkin verran juttujasi, mutta nyt täytyy myöntää, että en lainkaan. Valehteliko HS vai minä ja miten valehtelu ilmenee? Kysehän oli mm. kommentista, että Marinin väitteen mukaisia aivan alustavia keskusteluja Hornetien luovuttamisesta aikanaan ei ole ainakaan presidentin ja puolustusvoimien tai puolustusministerin kanssa käyty. Asianomaisten mukaan.

Ei tässä nyt tarkoiteta Ilmarin kanssa käytyjä keskusteluja.

Tästä saadaan osittain syyttää niitä, jotka ovat vähätelleet Sannaa, koska hän on nuori nainen, kaupan kassa tjs päätöntä. Tottakai hän saa nyt sympatiaääniä.

Samoin kuin persujen kannatuskin raketoi, koska heitä vähäteltiin ennen vuoden 2011 vaaleja: ”persujen potentiaaliset äänestäjät ovat tyhmiä eivätkä tajua, että Soinia voi äänestää vain Uudellamaalla” Tuotahan toisteltiin joka paikassa. Ei ihme, että syvät rivit päättivät näpäyttää.
Näin toki myös. Lisäksi monessa länsimaassa ihmiset taitavat olla turhautuneita näihin "perinteisiin" poliitikoihin ja kokevat etteivät he ole saaneet tehtyä työtään sekä ratkottua yhteiskunnan ongelmia. Tässäkin oikeastaan kaikki johtaa siihen, että poliitikot ovat mieltyneet liikaa omaan valtaansa jotta pystyisivät oikeasti saamaan isoihin ongelmiin järkeviä ratkaisuja. Suomessakin voisi ihan alkuun nostaa reilusti puolueiden äänikynnystä ja laittaa vaalit käytäväksi samaan aikaan (kunta, sote, eduskunta) niin ehkä jotakin joskus saataisiin aikaankin, mutta näin ei tapahtu koska se ei ole puolueiden etu. Samoin uskoisin, että jokaisessa yli yhden edustajan puolueessa on sen verran älykkyyttä joukossa, että tietävät valtion (ja kuntien) menoissa olevan yhtä jos toista turhaa mukana josta voisi leikata ilman, että kenenkään elintaso laskee (paitsi ehkä sen Pirkko Puolueaktiivin). Mutta koska oma valta ja omat edut niin ei sellaista tehdä. Ja sama homma myös kaikissa poliittisissa virkanimityksissä, siinä sitä kansan etua oikein ajetaan. Mutta joo, tämä nyt ei oikein enää tämän ketjun asiaa ole.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä käsitän edes jonkin verran juttujasi, mutta nyt täytyy myöntää, että en lainkaan. Valehteliko HS vai minä ja miten valehtelu ilmenee? Kysehän oli mm. kommentista, että Marinin väitteen mukaisia aivan alustavia keskusteluja Hornetien luovuttamisesta aikanaan ei ole ainakaan presidentin ja puolustusvoimien tai puolustusministerin kanssa käyty. Asianomaisten mukaan.

Ei tässä nyt tarkoiteta Ilmarin kanssa käytyjä keskusteluja.
Ei Marin missään ole väittänyt tällaisia keskusteluja Horneteista käydyn Suomessa

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
kommentista, että Marinin väitteen mukaisia aivan alustavia keskusteluja Hornetien luovuttamisesta aikanaan ei ole ainakaan presidentin ja puolustusvoimien tai puolustusministerin kanssa käyty.
Siis oho, tosiaanko Marin on sanonut noin? Että oltaisiin muka käyty jotain ihmeen alustavia keskusteluja? - mutta sehän ei siis todellakaan pidä paikkaansa. On todella täysin selkeä eron paikka, ja vielä erittäin dramaattisesti vain viikkoja ennen vaaleja. Voitko vielä laittaa lainauksen tuosta kohdasta?

Viimeksi muokattu:

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuon tiedotustilaisuuden katsottuani en kyllä ihan hahmota, onko syntyneellä kohulla mitään todellista pohjaa. Marin ei ottanut oikeastaan mitään merkittävää kantaa hävittäjäaiheeseen, mutta olisi tuostakin vähästä vielä voinut karsia.
No ainakin Ukrainassa asiaa tulkittiin että Sanna vähän lupaili hävittäjiä. Eli menikö nyt yleisö huomioon ottaen putkeen. Ukraina kuitenkin taistelee olemassaolostaan niin tuommoisia heittoja ei pitäisi tehdä:
Kyiv Independent tvitterissä

Tässä on vielä sekin tvisti, että kun se suomenkielinen idea sanotaan itse englanniksi ja sitten käännetään englannista johonkin muuhin kieleen, niin siinä on vähän rikkinäistä puhelinta mukana. Aika vaarallista on näitä ehkä juttuja parin kääntäjän läpi laitaa: esim. "Tapan sinut" kääntyy hyvin mutta "suottaapi olla, mutta suttaapi olla olematta... vaan niin hyvinkin sitten suottaapi" kääntyy huonommin.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei Marin missään ole väittänyt tällaisia keskusteluja Horneteista käydyn Suomessa

Höpsis. Marinhan totesi Horneteista, että "mitään päätöksiä ei ole tehty, keskustelut ovat vasta hyvin alkuvaiheessa.” Reaktiot:

1. Yhdysvalloissa vieraillut presidentti Sauli Niinistö kertoi STT:n mukaan näin: ”Asiasta ei ole ollut kenenkään kanssa mitään puhetta."

2. Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen säesti epäsuorasti presidenttiä kommenteissaan HS:lle. ”Puolustusvoimissa emme ole keskustellet asiasta eikä tiedossani ole tähän liittyvää puolustusministeriön tehtävänantoa.”

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis oho, tosiaanko Marin on sanonut noin? Että oltaisiin muka käyty jotain ihmeen alustavia keskusteluja? - mutta sehän ei siis todellakaan pidä paikkaansa. On todella täysin selkeä eron paikka, ja vielä erittäin dramaattisesti vain viikkoja ennen vaaleja. Voitko vielä laittaa lainauksen tuosta kohdasta?

Työväentalolla on ilmeisesti ilmainen sahdin jako ja iltamat Olavin johdolla? Kertokaa terveisiä, mun suosikkikappale on 2020. Ja varokaa, porvari ei nuku Suomessa huonosti huhtikuun vaalien jälkeen. Lainaus löytyy yltä.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Cobolin kirjoituksille sanon höpsis. Ihan hyvää vaalimainosta toki noi jutut vai olikohan sittenkään?

Puolustan @Cobol ia, olen huomannut että ihan järkeviä kirjoituksia ketjusta riippumatta. Melkein kun omasta kynästä. Ehkä konservatiivisempi olen isossa kuvassa.

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Paljon on saanut Marin ja SDP julkisuutta tänäkin viikonloppuna. Ketään ei tunnu kiinnostavan Orpon ja Purran puheet, ei edes heidän kannattajiaan.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Työväentalolla on ilmeisesti ilmainen sahdin jako ja iltamat Olavin johdolla? Kertokaa terveisiä, mun suosikkikappale on 2020. Ja varokaa, porvari ei nuku Suomessa huonosti huhtikuun vaalien jälkeen. Lainaus löytyy yltä.
No jopas, tämä siis oikeasti oli vastauksesi täysin viattomaan kysymykseeni? Ei hyvää päivää. Suruhymiö.

Anyways, olen muuten Sannan ohella myöskin Uusivirran fani - tässä esim loistava kappale:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No pieni debaatti on parhaillaan asiaa kun ei ole parempaakaan tekemistä. :D En tosiaan siis kaikkea nyt kyseenalaista mutta arvomaailmalta olen enempi kait vasuri koska kokoomuslaiset tuntuu olevan enempi tai vähempi urpoja.

Analyzer

Jäsen

Ja perinteiset kilpparit, kun on ensin hämmennetty.

Vaihtoehtojahan Marinin pelikirjassa on kaksi. Kohuissa ja vaikeissa aiheissa käytetään joko työrukkasta(Kiuru, Mäkynen) tai vetäydytään radiohiljaisuuteen, kunnes kohu on unohtunut.

Pidän demareiden ykköstilaa vaalien jälkeen erittäin todennäköisenä. Se ei onneksi toki tarkoita sitä, että Marinista tulisi vielä pääministeri. Joskin Orpon Kokoomukseen oma luottoni hipoo nollaa prosenttia. Hallituskiima lienee niin kova, että Marinin kuramatoksi vie Kokoomuksen tie.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Anyways, olen muuten Sannan ohella myöskin Uusivirran fani - tässä esim loistava kappale:

Totta. Uusivirta on näkyvästä vasemmistolaisuudestaan huolimatta artisti, jonka keikoilla olen säännöllisesti käynyt. Parhaita muistoja on Porvoosta pienen kesäisen jokiravintolan ulkokonsertista, jossa Uusivirralla oli hieman erilainen kokoonpano. Omia ja muiden biisejä, vain 1-2 hittiä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Totta. Uusivirta on näkyvästä vasemmistolaisuudestaan huolimatta artisti, jonka keikoilla olen säännöllisesti käynyt. Parhaita muistoja on Porvoosta pienen kesäisen jokiravintolan ulkokonsertista, jossa Uusivirralla oli hieman erilainen kokoonpano. Omia ja muiden biisejä, vain 1-2 hittiä.
Meillä kolmella on siis yhteinen, hyvä ja aidon sosiaalidemokraattinen maku, arvostan tätä!

Mutta ton meitin Marinin suhteen niin sää taisit pikkasen ny kyl ylitulkita?

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä kolmella on siis yhteinen, hyvä ja aidon sosiaalidemokraattinen maku, arvostan tätä!
Ihan vaan kysymyksenä: Miten Marin liittyy siihen perinteiseen sosiaalidemokratiaan paitsi olemalla SDP:n keulakuva. On sanottu, että että kaikissa asuu pieni demari, mutta asuuko Sannassa, en ole siitä varma.

(1)
  • Tykkää
Reactions: LuKi

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan vaan kysymyksenä: Miten Marin liittyy siihen perinteiseen sosiaalidemokratiaan paitsi olemalla SDP:n keulakuva. On sanottu, että että kaikissa asuu pieni demari, mutta asuuko Sannassa, en ole siitä varma.
No siis se oli vain sellainen kevytmielinen heitto @Cobol :ia kiusatakseni. Helppo maali. Toki about me kaikki länsimaailmassa, jopa puoliksi USA:ssa ja toki laajalti muuallakin, olemme lähinnä sosiaalidemokraatteja. Elämme revisionistisessa maailmassa, joka hiljalleen murentuu kohti vastuutonta finanssikapitalismia ja valtaisten pääomien keskittymien tuhoisaa valtaa. Mutta on sangen mielenkiintoinen ilmiö nähdä näinä lopun aikoina aito vasemmistososiaalidemokraatti minkään länsimaan johdossa. Huolimatta Marinin huomattavan epärealistisesta sisä- ja talouspolitiikasta hän on vaan jotenkin virkistävä hahmo...

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Ehdottomasti. Bostonin peliä katsoessani tuli mieleen, että Suomessa jokainen puolue on osin ideologisesti lähellä demareita. Eikä PS ole sekään kaukana demarilinjasta.

Mutta ton meitin Marinin suhteen niin sää taisit pikkasen ny kyl ylitulkita?

Mitä! En ole koskaan ylitulkinnut Marinia tai mitään häneen liittyvää. Vakavasti, Marin on parasta mitä SDP:lle on vuosikymmeniin tapahtunut. Hän irrotti puolueen Halonen-Tuomioja linjalta. Oikeistossa Marin koetaan melkeinpä sosialistiksi (käyttäisin määritelmää demokraattinen sosialisti) eikä se ainakaan kaukana todellisuudesta ole.

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Niin, kai sille Sannalle vois sanoa että nyt ei ole oikea aika luvata horneteja Ukrainaan.

En tiedä miksi, mutta mulle tulee Sannasta vähän sellaiset totalitarismiin päin surisevat vibat. Sellaiset, että ehkä ajan kanssa valta pehmentäisi pään. En osaa tätä intuitiota tarkemmin perustella, joka tarkoittanee ettei konkreettisia todisteita toki ole. Keijolla on vaan tunne.

Luotan intuitiooni asioissa yleensä verrattaen paljon. Lottovoitto ei intuitiosta huolimatta ole kohdalle osunut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy