Vielä Kanervasta - yllämainittujen lisäksi yleinen luottamus rapisi "setä/nuori nainen"-asetelmasta ja eikös Ike seurustellut jo viimeisen elämänkumppaninsa kanssa? Eli ei ollut tosiaan pelkät tekstarit.
Totta tuokin, mutta nuokaan eivät ole sellaisia virheitä, joiden takia yksistään kukaan joutuisi eroamaan poliittisesta toimesta. Parisuhteesta eroon ne voivat johtaa – tokikaan kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, mikä suhteen laatu keilläkin on, eli mikä on suhteessa ok ja mikä ei – ja media tuollaisilla varmasti revittelee.
Missäs Marin on esittänyt tässä kohun aikana, että vika olisi jossain muualla?
Rakastan tätä keskustelua, jossa ikään kuin toisen suuhun laitetaan sanat ja kehäpäätelmänä tullaan niistä ulos. Asioilla on nimittäin yleensä kääntöpuoli: siinä, missä Marin ei ole suoraan sanonut, että vika on hänen omansa niin hän ei myöskään ole ainakaan minun tietoni mukaan syyttänyt kohusta ketään muuta. Siinä missä puheita ja sanomisia sekä persoonia analysoitaessa mielellään tehdään yleistyksiä siitä, miten joku on toiminut niin kannattaa myös muistaa, miten hän ei ole toiminut. En ole löytänyt yhtään haastattelua, jossa Marin sanoo, että kohu on median vika tai hänen ystäviensä - julkisuuteen vuotajan jne. jne.
Tämä on käsitys, joka minulle on tullut pidemmältä ajalta Marinin toimintaa seuraamalla, että hän ei ikinä myönnä itse tehneensä jotain jotenkin väärin tai edes siten, että olisi ollut parempi toimia jotenkin toisin. Toki kaikissa Marinin kohuissa näin voidaankin argumentoida, ettei hän olisi tehnyt mitään väärää. Kuitenkin pidän tätä uusinta kohua sellaisena, joka on täysin itse aiheutettu ja olisi siten ollut helposti vältettävissä, mutta Marin ei kommentointinsa perusteella näe asiaa samoin. Tänään Marin on sanonut, että kohuja on ollut ennen ja niitä tulee jatkossa, se kuuluu pääministeriyteen. Näin varmasti on, että kohuja tulee ja menee, mutta tuolla Marin antaa viestin kuin ei mielestään olisi voinut välttää tätä toimimalla itse toisin. Tänään Marin on myös sanonut, että ei itse haluaisi nähdä sellaista kuvamateriaalia, josta tämä kohu on syntynyt. Tähänkin Marin olisi voinut omalla toiminnallaan vaikuttaa, syntyykö millaista kuvamateriaalia ja keiden kanssa. Tänään Marin on myös sanonut arvelevansa suomalaisten olevan kyllästyneitä kohun läpikäymiseen. Tämä sisältää rivien väliin verhotun syytöksen mediaa kohtaan kohun ylläpitämisestä. Aiemmin Marin sanoi olevansa pahoillaan Särkän tissikuvan päätymisestä julkisuuteen, mutta tässäkään hän ei antanut viestiä, että olisi voinut mielestään itse toimia jotenkin toisin, jotta tällaista kuvaa ei olisi alunperinkään otettu. "En ollut tietoinen kuvan otosta", Marin jatkoi tänäänkin. Marin on myös puolustellut itseään sanomalla, että hän "haluaa luottaa ihmisiin", joka sisältää jälleen verhotun syytöksen muita kohtaan – muut ovat pettäneet hänen luottamuksensa, ja hän on uhri tilanteessa. Marin ei kuitenkaan sano, että hän olisi luottanut ihmisiin liian sinisilmäisesti. No, sanoihan Marin tänään sentään myös, että "opiksi on otettu", jonka täsmensi tarkoittavan sitä, että jatkossa keskitytään töihin, ei esimerkiksi sitä, että hän miettisi jatkossa tarkemmin, voiko kaikkiin uusiin tuttavuuksiin luottaa.
Enkä nyt muuten olisi noita Marinin uusimpia kommentteja tuolla tavalla varmaan lukenut, ellei tämä olisi ollut jatkumoa hänen aiemmille esiintymisilleen, joista on jo jäänyt mielikuva, että aina on vika ollut jossain muualla.
Minua ihmetyttää tässä Marinin arvostelukyvyn puute omaa toimintaa kohtaan. Esimerkiksi tämä joku Marinille ennalta tuntematon valokuvaaja otti hyvän kuvan Marinista ruisrockissa. Sitten tämä valokuvaaja onkin ilmeisesti kulkenut mukana vähän joka bileissä kuvaamassa, kuin olisi joku pääministerin oma hovivalokuvaaja. Eikös tämä kohumateriaalikin ole suurelta osin saman valokuvaajan kuvaamaa? Sen, että joku on ottanut yhden hyvän kuvan, ei pitäisi velvoittaa Marinia roikottamaan tyyppiä jatkossa mukana joka paikassa. Ei yksi kuva tee heistä bestiksiä, eikä Marin jäänyt kuvasta mitään velkaa. Marinin bileremmi eli ns. jauhojengi tuntuisi suurelta osin kasaantuneen samaan tapaan satunnaisista hetken tuttavuuksista, joita sitten viedäänkin heti joka paikkaan ja kaikki kuvataan videolle. Pääministerin soisi ymmärtävän, että hänen asemansa takia kaikenlaista julkisuudenkipeää liehittelijää saattaa pyrkiä lähelle, eikä hänen tarvitse olla näiden kaikkien ystävä. Näin toimien kohu olisi ollut vältettävissä.
Itse asiassa tuntuu kuin Marin olisi sortunut tässä klassiseen ennakkoluuloisuuteen, joka toki kuuluu ihmisyyden perimmäiseen olemukseen. Eli hän olisi tehnyt itselleen tuntemattomista ihmisistä vahvoja oletuksia näiden ulkoisten piirteiden perusteella. Feministin näköinen ja oloinen nuori nainen, parhaassa tapauksessa lesbo, kelpaa heti bestikseksi ja on Marinin mielestä kaiken mahdollisen luottamuksen arvoinen.