Valitettava tapaus
Tämäkin tarina tapahtui armeijassa pari vuotta sitten. Tapahtuneesta on todistusaineistoa esitutkintapöytäkirjan verran ja rangaistus on kärsitty.
Tapauksen taustoja: Komppanjassa toimi ylikersanttina eräs naistaistelija (jonka ei olisi koskaan pitänyt armeijaan lähteä), hän oli varsin kova käskemään toisia, mutta itse omilta taidoiltaan/tiedoillaan oli varsin, sanotaanko vaatimaton. Yritti olla muille upseereille ns. reilu kaveri, mutta alaisilleen varsinainen ämmä, jäkätti joka asiasta jne. Muiden koksujen kanssa naurettiin tämän tärkeilylle usein ja makeasti.
Olimme viimeisellä ampumaleirillä Rovajärvellä vähän ennen kotiuttamista ja päivän ohjelmassa oli johtamani joukkueen puolustusammunnat. Paikalla oli lähes kaikki pataljoonan upseerit, komentajasta lähtien. Joukkueeni ammunnat olivat komppanjan viimeiset ja iltahämärä painoi päälle. Olimme kuivaharjoitelleet jo pariinkin kertaan suoja-asemasta taistelupaikoille siirtymistä, kun oli varsinaisen ammuntojen vuoro. Joukkueelle jaettiin panokset, valoraketit ym. ja olimme lataamassa panoksia lippaisiin suoja-asemissa. Olimme jo melkein valmiit, kun tämä ylikersantti huusi vähän matkan päästä, että "Mikä siellä maksaa, vauhtia pian tulee pimeä!". Itse olin juuri tunkenut earit korviin ja laitoin kuulosuojaimia päähän,kun huusin vähän liian kovalla äänellä "PIDÄ PÄÄSI KIINNI VITUN ÄMMÄ!". Tarkoitus ei ollut huutaa noin kovaa, mutta se lipsahti. Koko komppanjan johto kuuli huutoni ja sain ammuntojen jälkeen kuulla kunniani.
Ammuntojen jälkeen ammuntojen johtaja yliluutnantti otti minut puhutteluun ja selvitin hälle asianlaidan ja hänen "rangaistuksensa" oli anteeksipyyntö ylikersantilta, eikä muuta. Kävin pyytämässä anteeksi ja luulin selvinneeni säikähdyksellä, mutta ei. Toisen komppanjan luutnantti otti minut vuorostaan puhutteluun ja haukkui minut kokelaan rentuksi ja uhkasi uittaa minut juurakossa. Se olisikin ollut näky pataljoona komentajan edessä!
Tämä luti vaati että asiasta tehdään esitutkinta leirin jälkeen ja sehän tehtiin. Kasarmeille palattuaan joukkueeni kouluttaja, sotilasmestari joka ei ollut leirillä, kuulusteli minua ja kysyi mitä siellä oli tapahtunut. Kun kerroin hälle mitä olin huutanut sot.mestari purskahti nauruun ja tokaisi, että sellainen vitun ämmähän se onkin! :D
Rangaitukseksi tuli kolme vuorokautta pekkaa, mutta viimeinen viikonloppu (joulu) oli jo muutenkin kiinni, joten suurta vahinkoa ei tullut.