Eikö jumalan tai muhammedin piirtäminen ole juuri tuota epäasiallista ilmaisua, koska se, piirretty kuva itsessään ei anna (ainakaan minulle) mitään täällä lännessä, mutta jo eleenä samantien loukkaava toiselle. Jos minua esim. häiritsisi hunnutettu nainen (jonka olettaisin olevan pakotettu, vaikken välttämättä sitä tiedä, naisten ulkonäköpaineet kun nykyään ovat mitä ovat), niin en menisi tällaiselle pariskunnalle näyttämään kuvaa piirtämästäni Muhammedista ja sen jälkeen ilmaisisi, ettei hunnut muuten oo oikein kuuminta hottia täälläpäin, vaikka meillä talvella saattaa kovinkin kylmä olla.
Mutta kuten kirjoitin, sen epäasiallisenkin pitämänsä ilmaisun voi ottaa vastaan monella tapaa ja minusta fiksuin tapa on korkeintaa hymähtää sille ja katsoa, että se on osoitus kyseisen ihmisen arvomaailmasta. Se ei ole oikea tai väärä mutta se on osoitus hänen arvomaailmasta, joka on eri kuin minulla ja se hänelle suotakoot ja suon hänelle myös ilmaista asian omalla tavallaan. Lisäksi on huomioitava se, että kyseinen kuva tms. on epäasiallinen vain minun mielestä, se ei sitä välttämättä muiden mielestä ole, joten minun mielipiteen ja tuntemusten mukaan kuvan esittämistä ei tule rajoittaa, sama pätee minusta niin moneen muuhunkin asiaan, kuten Muhammed-kuviin, "vapaan juutalaisen saippuoihin" etc. Jos ryhdymme myöntymään yhden ryhmän vaatimusten edessä, tilanne voi pian olla se, että joudumme myöntymään muidenkin ryhmien painostuksen edessä ja se on askel kohti sanan- ja ilmaisunvapauden menettämistä.
Lisätään nyt vielä loppukaneettina se, että kovin moni muslimi ei näytä saaneen erästä lahjaa syntyessään, se lahja on kyky nauraa itselleen.
vlad.
P.S. Se Jeesuksen, Muhammedin, koukkunenäisen juutalaisen piirtäminen voi jonkun muun mielestä taas olla hyvinkin merkityksellinen ja kantaaottava asia. Tämä on syytä myös pitää mielessä asioista keskusteltaessa.