tosiasia kirjoitti:
Pakko sitä on pankin vaihtoa alkaa harkita tosissaan, kun kukaan ei edes pankissa tiedä mitä "minun" rahoillani siellä tehdään.
Aivan. Omia ongelmia setviessäni on kyllä tullut selväksi, että siellä ei kukaan tunnu tietävän mistään mitään. Monessa ongelmatapauksessa ainoa henkilö joka tietää miten asioiden pitäisi mennä, on asiakas.
Esimerkiksi meidän asuntolainamme: Lainan koron nousivat selittämättömästä syystä yli 50€/kk. Viitekorko ei ollut muuttunut, eivät myöskään muut lainaehdot. Meidän tapauksessamme 50€ ylimääräinen lyhennys ei niinkään olisi haitannut, mutta tässä tapauksessa kyse tosiaankin oli pelkistä ylimääräisistä koroista!
Soitin asiakaspalveluun, jonotin tunnin, selviteltiin asiaa vartti, minkä jälkeen ajattelivat että pistetään asiasta selvityspyyntö lainaosastolle. Hetken päästä soittivat ja väittivät että korkeampi veloitus johtuu siitä että tässä kuussa on enemmän korkopäiviä kuin edellisessä. Vakuuttivat että ensi kuussa menee taas pienempi summa, kun korkopäiviä on vähemmän.
Kiireessä, omaa huolimattomuuttani ja asiaa sen kummemmin ajattelematta, hyväksyin tämän selityksen. Kunnes illemmalla välähti mieleen että ei vittu, ei se nyt NOIN paljoa vaikuta! Ei 410€ kuukausikorot nouse lähes 470 euroon parin korkopäivän takia!
Uusi soitto ja sama ruljanssi. Ensin jonotus, sitten vanhat selitykset: "kyllä tässä joku oikea syy on takana, ei me nyt tietenkään virheellisesti veloiteta näin paljoa liikaa", ja "jos tässä on virhe niin kyllä me se korjataan automaattisesti seuraavissa erissä". Yrittivät tarjota jos jonkinmoista selitystä, mutta uskottavaa selitystä asialle ei saatu. Olin laskenut kaikki valmiiksi, enkä hyväksynyt yhtäkään selitystä mikä ei edes suurpiirteisesti täsmännyt omia laskutoimituksiani. Kukaan Sammossa ei myöntänyt että kyseessä voisi olla virheellinen veloitus, vaan aina lähdettiin siitä että järjestelmä veloittaa oikein, ja yritettiin etsiä kys. veloitussummalle jotain selitystä. Kun asiaan ei löytynyt ratkaisua, pistivät asian taas "selvitykseen" ja lupasivat soitella takaisin.
Asia edelleenkin "on selvityksessä", eli ilmeisesti sille ei tapahdu mitään? Uusimman ennakkoilmoituksen mukaan myös seuraavassa lainaerässä Sampo veloittaa saman virheellisen korkosumman, vaikka vakuuttivat asiakaspalvelussa aikaisemmin muuta.
Mutta ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin: Ensi viikolla pankki vaihtuu. Nyt on vihdoin saatu kaikki varteenotettavat vaihtoehdot kilpailutettua, ja "se oikea" on löytynyt. Ei puutu enää kuin ilmoitus asiasta kys. pankkiin ja papereiden allekirjoitus (minkä jälkeen luultavasti viikkojen odottelu että Sampo saa asuntolainojen siirron hoidettua). Samassa hötäkässä siirtyy myös perheen kaikki vakuutukset Ifistä toiseen firmaan.
Pitkästä aikaa kevyt olo ja mukava aloitus viikonlopulle. Tässä sivussa saatiin lainat ja vakuutuksetkin taas hiukan edullisemmiksi, joten enää ei ole niin paska fiilis tästäkään episodista.
Tosin taistelu noista virheellisistä korkoveloituksista jatkuu luultavasti vielä viikkoja. Mutta se ei enää paljoa paina, kun tietää että pankki- ja laina-asiat on kohta taas luotettavissa käsissä.