Oletko oikeasti tosissasi vai heitätkö jotain mukahauska läpändeerusta? Mailaanlyönnit nykyään "sallittuja" ja sinun mielestäsi ne pitäisikin sallia, kuten myös mailanostot. Tarkoitatko mailaanlyönneillä kenties tilanteita missä pallo pelataan pois "liuttamalla" lavan alitse (nostoliikettä ei saa tapahtua) vai tilanteita, jossa lyödään palloa lavassa ja usein siinä myös loppujen lopuksi mailat kolahtavat toisiinsa. Itse olen lajin äärellä ollut kohta 10 vuotta ja en todellakaan ymmärrä minkä takia mailaanlyömiset ja nostamiset ja varmaankin sitten myös painamiset pitäisi sallia. Se tappaisi pelin kokonaan. Samalla tapaa, kuin jääkiekossa sallittaisiin huitominen ja koukkaaminen. Eli vietäisiin se "viimeinenkin" orjenkorsi taitopelaajilta pois. En myöskään ymmärrä tuota, että oikein suojaamalla ja esittämällä voisi vedota rikkeeseen. Siellä on se tuomari kentällä, joka viheltää toivottavasti kaiken, jonka näkee ei sitä mihin pelaaja vetoo tai huutaa.
Taklauksiahan salibandyssa näkee nykypäivänä, joka pelissä eli juurikin noissa pallontavoittelu tilanteissa, jossa kontakti tapahtuu olka-olka-akselilla. Itse tykkään salibandyssa fyysisestä pelistä, kunhan se tapahtuu puhtaasti, ei siis selän puolelta eikä myöskään tilanteissa, jossa toinen pelaaja ei ole mitenkään varautunut taklaukseen. Nämä on syytäkin pitää kiellettyinä, sillä kyseisissä tilanteissa voi tapahtua todella pahasti.
Annan varovaisen kannatuksen tuohon maalien kiinnittämiseen lattiaan, mutta kuitenkin sillä ehdolla, että maalit edelleen siirtyisivät paikaltaan, isomman kontaktien sattuessa. "Sementoidut" maalit aiheuttaisivat vain vaaratilanteita. Toki maali voi olla vaikka 180 astetta väärään suuntaan, mutta pallon mentäessä oletetun maalikehikon sisään on maali hyvin helposti hyväksyttävissä. Maalivahdit saattavat maalejaan siirrellä, mutta sille kyllä voi tehdä ja paljon. Maalivahdille voidaan antaa 2min tai 2+10 ja tietenkin kummassakin tapauksessa voidaan myös antaa rangaistuslaukaus.
Tuohon viimeiseen vielä sen verran, että kyllä se lapa saa nousta yli polvitason lämärin jälkeen, KUNHAN maila ei nouse vaarallisen lähelle muita pelaajia eli jälleen pelkkä turvallisuuskysymys.