Salibandy vai sähly? Huippu-urheilua vai mikkihiireilyä?

  • 48 719
  • 327

Salibandy vai sähly? Huippu-urheilua vai mikkihiireilyä?


  • Äänestäjiä
    389
  • Poll closed .

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nillittäjien kitinään kypsyneenä rastitin myös kohdan "Puuhelmipudokkaiden neitipuppelointia koko laji". Vielä pari päivää sitten en olisi ollut tuota mieltä - erityiskiitos mm. nimimerkille Jaws.

Eipä mitään, ole hyvä vaan. Outoa, että minusta on saatu pahin syntipukki vaikken keskustelua tietääkseni aloittanutkaan. Mielipiteeni on edelleenkin siis se, että sähly on tuomittava termi silloin kun sitä käytetään vähättelynä tai tahallisena provosointina, joka on sinällään täyttä idiotismia.

Tiedostan kyllä sen, että jos uskaltaa kertoa tällä palstalla estoitta mielipiteensä, saa monesta suunnasta paskaa niskaansa jos on valtavirtaa vastaan eri mieltä. Jokseenkin on kuitenkin helpottavaa nähdä, että se paska tulee niiltä tahoilta, joita en ole aiemmin kummemmin arvostanutkaan kirjoitustensa takia.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sählytreeneihin ja peleihin minä sanon meneväni vaikka ihan Salibandyliiton sarjaa pelataan. Ihan ok käyttää sähly nimeä niinkauan kuin sillä ei ole halventavaa sävyä ja ainakin täälläpäin puhutaan yleisesti sählystä lajiniilojenkin keskuudessa.

Ärsyttää joidenkin ihmisten kitinä neiti ja puuhelmi lajista jossa vain vähän neppaillaan ja sitten taas laitetaan tukkaa hyvin. Todennäköisesti näin sanova on joku perus suomileijona sämpylänjakaja joka ei ole ikinä elämässään harrastanut minkäännäköistä urheilua ja kaikki muu urheilu on homoa paitsi lätkä.

Sopii tulla kokeilemaan pystymetsästä ihan vaikka nelos tai vitosdivariinkin että onko se nyt sittenkään niin helppoa. On muuten melkoisen fyysistä ihan kamppailupelaamisen puolestakin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sählyä olen pelannut intohimoisesti työpaikka- ja harrasteurheilun tasolla ja tykkään siitä liikuntamuotona kuin hullu puurosta.

Mutta huippu-urheilulajina tai täysammattilaisliigan pyörittäjäna?

- Ei helvetissä! Jos 1,5 miljardia ihmistä pitää maahockeytä tai rubgya huippu-urheiluna niin mitä vittua Ruotsin yliopistojen hupilajai siellä tekee?

Edit: Maailma muuttuu. Ei helvetissä sentään näin paljon!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sählyä olen pelannut intohimoisesti työpaikka- ja harrasteurheilun tasolla ja tykkään siitä liikuntamuotona kuin hullu puurosta.

Mutta huippu-urheilulajina tai täysammattilaisliigan pyörittäjäna?

- Ei helvetissä! Jos 1,5 miljardia ihmistä pitää maahockeytä tai rubgya huippu-urheiluna niin mitä vittua Ruotsin yliopistojen hupilajai siellä tekee?

Edit: Maailma muuttuu. Ei helvetissä sentään näin paljon!

Ei sitä koskaan tiedä, maailma tosiaan muuttuu - talviurheilussa putkahti ilmoille todellinen uusien lajien rykelmä, joka hyvin nopeasti pääsi olympialaisiin. Kesälajit toki ovat eri asia, mutta nykyisten joukossa on myös useita sellaisia, mitkä eivät taida olla ihan 1,5 miljardin intohimon kohteena. Toki on epätodennäköistä, että salibandysta koskaan ihan mikään massiivinen laji tulee, mutta toimiva ja harrastajalleen taloudellinen se on, mitkä ovat merkittäviä asioita - ja onhan kasvu ollut tähänkin asti ihan kunnioitettavaa.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin näkee palstalaisten ikäjakauman pelkästään tämän keskustelun perusteella. Useimmat eivät olleet edes syntyneet kun sählyä alettiin kouluissa pelaamaan. Mistään salibandyistä ei silloin vielä puhuttu yhtään mitään.

Näkisin asian samalla tavalla. Oikeastaan aika huvittavaa koko tämä väittely.
Moni antoi lajille mahdollisuuden, mutta sitten osalla meni kuppi nurin lopullisesti kun Peik Salminen mm-finaalissa tukisti ratkaisevalla hetkellä ruotsalaispelaajaa :)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Sählystä ainakin meidän kaveriporukassa puhutaan. Tulee pelattua kaveriporukalla ja mukavaa hommaahan se on. Sarjassa tullut pelattua monta vuotta, ei korkealla tasolla, mutta kuitenkin. Siitä sitten kaljottelemaan ja tulee hyvin ainakin kuntoa pidettyä tällä tavoin yllä.

Aivan sama millä nimellä lajia kutsuu. Tuskin kaikki kuntoilijat tässä lajissa on puuhelmifägäreitä. En usko itse olevani ainakaan.
 

Siili

Jäsen
Itselläni on takana toista sataa liiga-ottelua ja en ole ikinä ymmärtänyt sitä miten joku voi loukkaantua sanasta sähly. Mielestäni lempinimi siinä missä lätkäkin. Sanon vieläkin, kun joku kysyy, että pelaan sählyä. Silloin, kun lähdetään pelaamaan jotain 3vs3-pelejä niin lähdetään pelaamaan vaikka pikkupelejä tms.

Huippu-urheiluun en niin ota kantaa, kun se raja on niin vaikea määritellä, mutta kyllä se ainakin urheilulta tuntuu. Parhaimmillaan viikossa oli aamu- ja iltareeneineen pelit päälle kahdeksan yhteistä liikuntatapahtumaa ja normiviikkoinakin 4-6 tapahtumaa, joissa fysiikkareenit lajireenien päälle. Siihen päälle vielä työt/opiskelut niin päivät olikin aika täynnä ja kaikki ilman suurempaa korvausta.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Äänestin kolmea kohtaa, eli voi kutsua sählyksi, että ymmärtää mistä kyse, sit se on oikeaa urheilua ja voi tulla vielä olympialajiksikin joskus.

Poikani on sellainen rento tyyppi ja sanoo aina, että ei pidä olla niin tiukkapipo, että vetää herneitä nenään sähly-sanasta salibandyn sijaan. Häntä se ei stressaa.

Olen myös sitä mieltä, että yhä enenevissä määrin liikuntaa harrastavat ja pitemmälle tähtäävätkin valitsevat sählyn, käytetään nyt sitä lyhyempänä sanana. Siinä salibandyn "infrastruktuuri" on urheilijaystävällinen, sillä kenenkään lahjakkaan nuoren ura ei tyssää alkuunsa siihen, ettei ole rahaa eikä paikkaa. Voitte olla varmoja, että lätkässä on voitu menettää montakin "Crosbya" siksi, ettei perheellä ole ollut varaa kustantaa tarvittavia menoja. Kaikilla ei ole edes sukua takana tms. ei meilläkään.

Jalkapallon suuri kannatus johtuu ihan siitä mun mielestä, että slummeja myöten sitä on ollut helppo massojen harrastaa, siihen ei ole tarvittu lisenssejä eikä helvetin kalliita raasukuluja yms. Sen perusteella uskon Salibandynkin nousevan korkealle, sillä yhä suuremmat harrastajamäärät kasvattavat myös lajin kehitystä eri sarjoihin ympäri maailman.

Lätkästä vielä: leikillisesti sanottuna kuka tietää mikä kiekkoilija munkin pojastani olisi voinut kehkeytyä, jos olisi saanut mahdollisuuden. Luistelemaan oli kyllä todella hyvä;)Aina hän on harrastanut kuitenkin näitä halpoja urheilumuotoja ja on erittäin sporttinen kaveri. Olemme vain sattuneet asumaan hänen "kriittisenä ikänään", jolloin sattumalöytöjäkin voitaisiin tehdä, varsinaisessa korvessa. Eli ei mitään mahiksia lätkään.

Ns. pilipaliurheilussa, joiksi moniakin lajeja kutsutaan hän on yhdessä lajissa ollut jopa Vuoden tulokas.Mut ei tästä enempää. Tuli vain mieleen, että poikani kaltaisia "menetettyjä mahdollisuuksia" on varmasti roppakaupalla kaikkialla Suomessa.Ihan siis rahakysymyksenä jo. Tälle pitäisi ehdottomasti tehdä jotain.

Tänä päivänä, kun tuntuu, että yhä useampi nuori ajautuu vain tietokone- tai konsolipelien lumoavaan maailmaan, on hienoa, että harrastetaan yleensä jotain, olipa se sitten ihan vain leikkimielistä harrastelua tai sitten kunnianhimoisempaa tähtäystä pitemmälle.

Jos en itse jostain lajista pidä, ei se tarkoita, että laji on paska. Käsittämätöntä tämä joidenkin kirjoittajien puusilmäisyys. Avartakaa vähän sisäistä maailmaanne.
 

bluesblues

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Espoon Oilers
Jos en itse jostain lajista pidä, ei se tarkoita, että laji on paska. Käsittämätöntä tämä joidenkin kirjoittajien puusilmäisyys. Avartakaa vähän sisäistä maailmaanne.

Näinhän se on monilla täällä. Toisaalta tämä kertoo myös siitä, että salibandy kiinnostaa ihmisiä ja herättää tunteita heissä. Eihän kukaan osallistuisi keskusteluun jos aihe ei kiinnostaisi.

Itse näen salibandyn tulevaisuuden erittäin positiivisena monestakin syystä. Viimeisten vuosien aikana on tapahtunut paljon positiivisia asioita: Salibandystä on tullut KOK:n täysjäsen, Salibandymaajoukkue on valittu vuoden joukkueeksi Suomessa, MM-kulta 2008 valittiin vuoden sykähdyttävimmäksi urheiluteoksi, pelaajia ja johtoryhmää on kutsuttu linnan juhliin, laji on säännöllisesti esillä urheilun ajankohtaisohjelmissa ja -lehdissä, harrastajamäärät ja lisenssipelaajat jatkavat kasvuaan, maajoukkuepelaajista on tullut tunnettuja urheilutähtiä Suomessa (Tero Tiitu Ylen jälkihien vakiovieras ym.), monissa kaupungeissa salibandyn pelaaja on valittu vuoden urheilijaksi, salibandy on tällä hetkellä maailman nopeiten kasvava palloilulaji globaalisti ym.

Tälläiset asiat merkkaavat minulle tuhatkertaa enemmän kuin ruikuttajien itkuvuorot. Salibandy on kansallisesti valtalaji, kansainvälisesti katseltuna edelleen toki marginaalilaji. Tosin Sveitsissäkin pelaa tällä hetkellä yli 100 suomalaista salibandynpelaajaa.

Olisi mielenkiintoista tietää onko kenelläkään näistä salibandyn vähättelijöistä itsellään minkäänlaista urheilutaustaa. Itse olen ainakin huomannut, että vähättelijät koostuvat pitkälti liikkumattomista tai kerran viikossa salilla tyylisistä jampoista. Faktahan on se, että huippu-urheilijat seuraavat toistensa tekemisiään yli lajirajojen. Hyvänä esimerkkinä tästä kävi Kimi Räikkönen, joka oli katsomassa finaalia aitiossa ja juhlimassa salibandymaajoukkueen kanssa päätösbileissä. Pikaluistelija Pekka Koskela sanoi jossain haastattelussa, että Hennalan urheilukomppanjassa hän tajusi kuinka kovia urheilijoita salibandyn pelaajat ovat kun seurasi Tero Tiitun ja kumppaneiden treenejä.

Onhan se selvä, että monet muut lajit ja varsinkin palloilulajit näkevät salibandyn uhkana omalle toiminnalleen ja siksi pyrkivät "vähättelemään" sitä. Laji on kaiken kampituksen keskellä vain kasvanut kasvamistaan, joten lajiyhteisö on vahva.
 

Lättymestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, GrIFK, John Scott
Sähly on liikuntasaleissa harrastettavaa puukäsi höntsää, jossa saa hakata pohkeille ja nilkoille meilkeinpä niin paljon kun vain huvittaa(Sählyä voi harrastaa käytännössä kuka vaan). Salibandy, siis lyhenteenä ''säbä'' on taas nopeaa huippu-urheilua, johon tarvitaan erittäin paljon harjoittelua sekä toistoja. Sitä en myöskään ymmärrä, että lajia haukutaan neitien lajiksi. Säbässä tosiaan saa ottaa kovaa kontaktia ja isoimpia miehiäkin saattaa levitä laitojen yli useampaankin otteeseen.


Olisi mielenkiintoista tietää onko kenelläkään näistä salibandyn vähättelijöistä itsellään minkäänlaista urheilutaustaa. Itse olen ainakin huomannut, että vähättelijät koostuvat pitkälti liikkumattomista tai kerran viikossa salilla tyylisistä jampoista.

Osuvasti sanottu. Tätä olen itsekin miettinyt että halveksijat eivät taida tietää oikean urheilun päälle.
 
(Sählyä voi harrastaa käytännössä kuka vaan). Salibandy, siis lyhenteenä ''säbä'' on taas nopeaa huippu-urheilua, johon tarvitaan erittäin paljon harjoittelua sekä toistoja.
Missä pääsee suorittamaan salibandytutkintoa ja kuka luvan myöntää? Kuinka nopea täytyy olla että voi pelata salibandyä eli "säbää"? Kuinka monta toistoa vaaditaan ja mitä pitää toistaa? Montako salibandyn pelaajaa suomessa on? 50, 100, 150?

Miksi jalkapallon pelaamiseen riittää, kun vain on jalan sekä pallon omistaja tahi haltija? Montako kilometriä pitää hiihtää wassbergia että voi kutsua harrastustaan hiihdoksi?
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
mutta nykyisten joukossa on myös useita sellaisia, mitkä eivät taida olla ihan 1,5 miljardin intohimon kohteena.

Ei taida jääkiekkoa noin moni ihminen pitää intohimonaan joten ei taida kuulua lätkäkään huippu-urheilulajeihin, jos tota Lihaanin määritelmää pidetään määritelmänä huippu-urheilulle.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Sähly on liikuntasaleissa harrastettavaa puukäsi höntsää, jossa saa hakata pohkeille ja nilkoille meilkeinpä niin paljon kun vain huvittaa(Sählyä voi harrastaa käytännössä kuka vaan). Salibandy, siis lyhenteenä ''säbä'' on taas nopeaa huippu-urheilua, johon tarvitaan erittäin paljon harjoittelua sekä toistoja. Sitä en myöskään ymmärrä, että lajia haukutaan neitien lajiksi. Säbässä tosiaan saa ottaa kovaa kontaktia ja isoimpia miehiäkin saattaa levitä laitojen yli useampaankin otteeseen.

Onko salibandyn 4- ja 5-divarit siis huippu-urheilua, koska eihän niissä kuitenkaan sählya pelata? Sitten on kyllä kova laji kyseessä, koska ainakaan jalkapallossa ja jääkiekossa kyseiset sarjat eivät ole.

Kummallisinta tässä keskustelussa on tämä jatkuva "kovaa kontaktia/fyysistä taistoa/äijät leviää/kipua/murr/ärr/uhh/puhh"-korostaminen. Miksi tuota pitää korostaa? Kohokohta oli erään kirjoittajan huomio siitä, että koska salibandyssa ei ole suojia, on se hurrrrrjempi laji kuin jääkiekko. Oikeasti - seriously? Samat kirjoittajat vertaavat huippusalibandyn fyysisyyttä SM-liigan fyysisyyteen tai sen puutteeseen - miksi? Eikö reilumpaa olisi verrata huippusalibandya huippujääkiekkoon, eli NHL:ään.

Ei uppoa tajuntaan miten herkkiä nämä tätä kovempaakin kovempaa lajia pelaavat ovat. Mitä väliä jos joku ei ymmärrä lajinne hienouksia - jos te ymmärrätte, hyvä teille. En minäkään 15 vuotta kilpajääkiekkoa pelanneena ala huutelemaan jääkiekon hienouksia sen vähättelijöille, pelaan lajia, koska minulle se on se mieluisin.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Onko salibandyn 4- ja 5-divarit siis huippu-urheilua, koska eihän niissä kuitenkaan sählya pelata? Sitten on kyllä kova laji kyseessä, koska ainakaan jalkapallossa ja jääkiekossa kyseiset sarjat eivät ole.

Ei salibandy ole kaikilla tasoilla huippu-urheilua, mutta pointti oli varmaan se, että huipputasolla se on todellakin on sitä. Täällä huudellaan kaljamahojen takaa että laji ei ole urheilua millään tasolla.

Kummallisinta tässä keskustelussa on tämä jatkuva "kovaa kontaktia/fyysistä taistoa/äijät leviää/kipua/murr/ärr/uhh/puhh"-korostaminen. Miksi tuota pitää korostaa? Kohokohta oli erään kirjoittajan huomio siitä, että koska salibandyssa ei ole suojia, on se hurrrrrjempi laji kuin jääkiekko. Oikeasti - seriously? Samat kirjoittajat vertaavat huippusalibandyn fyysisyyttä SM-liigan fyysisyyteen tai sen puutteeseen - miksi?

Kukaan ei ole korostamassa mitään tällaista ellei ne samat kaljamahat tai karskit rumat miehet väitä salibandyä neitien lajiksi. Vaikka salibandyn pelaajat ovat keskimäärin helvetin seksikkäitä kiiltokuvapoikia, on lajissa myös se fyysinen puoli. Jos joku yksittäinen kirjoittaja on sanonut jonkun ontuvan SM-liigavertauksen, edustaako se meidän kaikkien mielipidettä? Salibandy on eri laji kuin kiekko ja tästä syystä vertaukset on kaikin puolin paskaa.

Ei uppoa tajuntaan miten herkkiä nämä tätä kovempaakin kovempaa lajia pelaavat ovat. Mitä väliä jos joku ei ymmärrä lajinne hienouksia - jos te ymmärrätte, hyvä teille. En minäkään 15 vuotta kilpajääkiekkoa pelanneena ala huutelemaan jääkiekon hienouksia sen vähättelijöille, pelaan lajia, koska minulle se on se mieluisin.

Jääkiekkohan tunnetusti saakin Suomessa samoissa määrin halveksuntaa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Jääkiekkohan tunnetusti saakin Suomessa samoissa määrin halveksuntaa.

Ei, mutta halveksuntaa silti on. Miksi siihen pitäisi kiinnittää mitään huomiota? Ei halveksujien pikkusieluinen kuva muutu miksikään heille vastaan väittämällä. Mikään ei ärsytä enemmän kuin se, että aletaan jotenkin pyytelemään anteeksi lajin ominaispiirteitä ja olemassaoloa. Oli kyseessä sitten jääkiekko tai salipallo.

No jos tähän mennään, niin suomalainen jalkapallo saa huomattavasti enemmän halveksuntaa kuin suomalainen salibandy. Ei jalkapalloa pelaavien karvat silti nouse noin herkästi pystyyn kuin tässä ketjussa on noussut. Lajin imago rakentuu sen edustajien, lähinnä pelaajien kautta.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Ei, mutta halveksuntaa silti on. Miksi siihen pitäisi kiinnittää mitään huomiota? Ei halveksujien pikkusieluinen kuva muutu miksikään heille vastaan väittämällä. Mikään ei ärsytä enemmän kuin se, että aletaan jotenkin pyytelemään anteeksi lajin ominaispiirteitä ja olemassaoloa. Oli kyseessä sitten jääkiekko tai salipallo.

Siis jos jotakin lajia halveksutaan sivukaupalla, ei lajin ystävät saa käydä kommentoimassa vastaväitteitä lajin paskuudelle? Hetkinen, mitä helvettiä me täällä keskustelufoorumilla sitten tehdään?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Siis jos jotakin lajia halveksutaan sivukaupalla, ei lajin ystävät saa käydä kommentoimassa vastaväitteitä lajin paskuudelle? Hetkinen, mitä helvettiä me täällä keskustelufoorumilla sitten tehdään?

I rest my case - ei tartte olla niin äkänen.

Ps. Ei tässä nyt ole sivukaupalla halveksuttu muuta kuin Pasi Sormusta, säbästä on keskusteltu.
 

Lättymestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, GrIFK, John Scott

Et tainnut oikeen ymmärtää pointtiani. Sähly on höntsää porukassa ja Salibandy on kunnon urheilua. Salibandyyn tarvitaan kunnon paneutumista, kuten kaikkiin muihin ''kunnon'' urheilulajeihin, mutta sählyyn ei, jota voi pelailla kuka vaan. Sama pätee jääkiekkoon. Lätkä on huippu-urheilua mutta ulkojäillä höntsääminen ei ole.
 
Et tainnut oikeen ymmärtää pointtiani. Sähly on höntsää porukassa ja Salibandy on kunnon urheilua. Salibandyyn tarvitaan kunnon paneutumista, kuten kaikkiin muihin ''kunnon'' urheilulajeihin, mutta sählyyn ei, jota voi pelailla kuka vaan. Sama pätee jääkiekkoon. Lätkä on huippu-urheilua mutta ulkojäillä höntsääminen ei ole.
Aivan, kyse oli siis sinun henkilökohtaisesta mielipiteestäsi. Edelleenkin jäi epäselväksi se, missä vaiheessa sähly muuttuu mielestäsi salibandyksi.

En kyllä ymmärrä miksi huipputason peliä pitäisi kutsua eri nimellä kuin löysempitempoista höntsäilyä. Minulle Tero Tiitu on sählynpelaaja siinä missä itsekin. Tai itsekin olen salibandynpelaaja siinä missä Tero Tiitu.

Loppujen lopuksi jokainen voikin ihan itse määritellä sanooko näitä sukulaislajeja sählyksi vai salibandyksi, vaikka sääntökirjoja tulkiten asia on joko-tai.
 
Aivan, kyse oli siis sinun henkilökohtaisesta mielipiteestäsi. Edelleenkin jäi epäselväksi se, missä vaiheessa sähly muuttuu mielestäsi salibandyksi.

Tähän haluaisin itsekin vastauksen. Ei joku kolmos-nelosdivarisalibandy mitään kunnon urheilua ole, mutta ei se ole myöskään sitä päätöntä nilkoille huitomista, josta sai nauttia ala-asteella, kun oltiin tyttöjen kanssa samalla liikunnantunnilla. Kun kolmosdivarisäbä ei ole salibandyä eikä sählyä, niin mitä se oikein on?
 

Gusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan, kyse oli siis sinun henkilökohtaisesta mielipiteestäsi. Edelleenkin jäi epäselväksi se, missä vaiheessa sähly muuttuu mielestäsi salibandyksi.

En kyllä ymmärrä miksi huipputason peliä pitäisi kutsua eri nimellä kuin löysempitempoista höntsäilyä. Minulle Tero Tiitu on sählynpelaaja siinä missä itsekin. Tai itsekin olen salibandynpelaaja siinä missä Tero Tiitu.

Loppujen lopuksi jokainen voikin ihan itse määritellä sanooko näitä sukulaislajeja sählyksi vai salibandyksi, vaikka sääntökirjoja tulkiten asia on joko-tai.

Itse näen asian niin, että sählyksi kutsutaan kaikennäköistä koulusählyä, työpaikkasählyä jne. Olen itsekkin harrastanut salibandyä/sählyä jo lähemmäs 10 vuotta ja ihan kilpatasolla. Itselle on aivan sama kutsutaanko lajia salibandyksi vaiko sählyksi. Käytän molempia nimiä. Naurettavaa että salibandyn suuttuvat siitä, että lajia sanotaan sählyksi. Alunperinhän lajin nimi oli sähly ja siitä nimi on varmaan jäänyt päälle. Ehkä 10-20 vuoden päästä kukaan ei enää käytä nimeä sähly vaan kaikki puhuvat silloin salibandystä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salibandy eli sähly on varmaan maailman ainoa urheilulaji, jossa vakavalla kilpamuodolla ja epämääräisellä höntsäilyllä pitäisi asiaan vihkiytyneiden mielestä olla eri nimi.

Jääkiekkoa voi kutsua lätkäksi riippumatta siitä, onko kyseessä Stanley Cup -finaali vai pikkukundien ulkojäähöntsäily. Jalkapalloa kai saa sanoa futikseksi samoin kriteerein. Myös harrastesarjojen ja junnujen pelimuodot, joissa on eri määrä pelaajia, lienevät jalkapalloa eli futista.

Hiihtokin taitaa olla hiihtoa ihan kaikilla tasoilla ja tyyleillä.

Onhan tuo lajin lempinimestä nillittäminen nyt vittu aivan naurettavaa perseilyä. Eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa, pitääkö joku huipputason salibandya eli sählyä kovana lajina vai ei.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salibandy eli sähly on varmaan maailman ainoa urheilulaji, jossa vakavalla kilpamuodolla ja epämääräisellä höntsäilyllä pitäisi asiaan vihkiytyneiden mielestä olla eri nimi.
Asiaan vihkiytyneiden mielestä? Onko tässä ketjussa peräti yksi vai jopa kaksi ollut tuota mieltä. Eli turha lähteä yleistämään.

Fakta nyt sattuu olemaan se, että nykyään on olemassa sähly ja salibandy eri lajeina. Asia, mikä on tässäkin ketjussa moneen otteeseen mainittu. Sen takia on ymmärrettävää, jos jotkut ovat sitä mieltä, että 5 vs. 5 -peliä ei tule kutsua sählyksi.

Nimityksissä on myös ikä- ja paikkakuntakohtaisia eroja. Laji oli tosiaan alkuaikoina pelkkää sählyä ja lisäksi tuntuu, että maaseudulla/pienemmillä paikkakunnilla puhutaan enemmän sählystä. Ehkä sen takia, että salibandy on turhan kankea sana ja säbä taas ei ehkä taivu jonkun turvejuntin suuhun kovin hyvin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fakta nyt sattuu olemaan se, että nykyään on olemassa sähly ja salibandy eri lajeina. Asia, mikä on tässäkin ketjussa moneen otteeseen mainittu. Sen takia on ymmärrettävää, jos jotkut ovat sitä mieltä, että 5 vs. 5 -peliä ei tule kutsua sählyksi.

Minusta on ainoastaan typerää että nuo ovat olemassa eri lajeina ja eri nimillä. Kun kuitenkin juuri esimerkiksi jalkapallossa on eri tasoilla ja eri ikäluokissa näitä eri pelimuotoja ja säännöt ovat muutenkin joiltain osilta erilaiset kuin aikuisten huippupeleissä, niin pitäisikö nyt sitten niitäkin alkaa kutsua eri nimillä, ettei joku liigapalloilija pahoittaisi mieltään, kun joku voi luulla, että hän pelaa 5 vs 5 futista ilman paitsiosääntöä lentävin vaihdoin?

Kyllä kai luulisi jokaisen ymmärtävän, että kaveriporukan höntsäily on erilaista kuin ylimmällä sarjatasolla tapahtuva pelaaminen, vaikka nimitys olisikin sama.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta on ainoastaan typerää että nuo ovat olemassa eri lajeina ja eri nimillä. Kun kuitenkin juuri esimerkiksi jalkapallossa on eri tasoilla ja eri ikäluokissa näitä eri pelimuotoja ja säännöt ovat muutenkin joiltain osilta erilaiset kuin aikuisten huippupeleissä, niin pitäisikö nyt sitten niitäkin alkaa kutsua eri nimillä, ettei joku liigapalloilija pahoittaisi mieltään, kun joku voi luulla, että hän pelaa 5 vs 5 futista ilman paitsiosääntöä lentävin vaihdoin?
Tajuat itsekin, että se olisi täysin keinotekoista, kun jalkapalloa on pelattu iät ja ajat joko pienpeleinä tai isolla kentällä. Tartut muutenkin kiivaasti johonkin mielensä pahoittamiseen, vaikka siitä tässä ei ole kyse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös