Salibandy vai sähly? Huippu-urheilua vai mikkihiireilyä?

  • 48 699
  • 327

Salibandy vai sähly? Huippu-urheilua vai mikkihiireilyä?


  • Äänestäjiä
    389
  • Poll closed .
Olen aina miettinyt että pelataanko sitä virallista sählyä muualla kuin jossain Nuori Suomi Fair Play -tapahtumissa, siinä poniratsastuksen vieressä? Mailat lainaa ja hikirannekkeet tarjoaa Fat Pipe, voimistelujaoston tytöt myyvät mehua ja keksejä retkirahaston hyväksi.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähly-sanan käyttö on silloin typerää, kun alemmuudentuntoiset tai muuten kompleksisiset vajakit käyttävät sitä provoamismielessä korostaen samalla, kuinka kyseinen laji ei ole mitään oikeaa urheilua vaan geelitukka-/ puuhelmiurpojen kikkailua. Taas nähtiin MM-skabojen aikaan, kuinka täälläkin riittää niitä tyhjänpäiväisiä huuteilijoita. Samaa luokatonta tasoa kuin ne FF:n kendojanarihuutelijat. Ihme homma, että tällaisissa asioissa pitää väkisin kehittää jotain vastakkainasettelua.

Itse kutsun lajia säbäksi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Sähly-sanan käyttö on silloin typerää, kun alemmuudentuntoiset tai muuten kompleksisiset vajakit käyttävät sitä provoamismielessä korostaen samalla, kuinka kyseinen laji ei ole mitään oikeaa urheilua vaan geelitukka-/ puuhelmiurpojen kikkailua. Taas nähtiin MM-skabojen aikaan, kuinka täälläkin riittää niitä tyhjänpäiväisiä huuteilijoita. Samaa luokatonta tasoa kuin ne FF:n kendojanarihuutelijat. Ihme homma, että tällaisissa asioissa pitää väkisin kehittää jotain vastakkainasettelua.

Tästä harvinaisen samaa mieltä. Salibandyn halveksiminen kiekkofanien toimesta on samaa paskaa kuin jääkiekon halveksumisen futisfanien puolelta. Itse en ole tällaista "lajimustasukkaisuutta" koskaan ymmärtänyt, heikolla it:llä varustettujen ihmisten touhua.
 
Uskon, että salibandy nousee tulevaisuudessa olympialajiksi.

Jos te oikeasti olette tosissanne tämän haaveenne kanssa, niin suosittelen tarkistamaan lääkityksen. Kesäkisoihin on tunkua vähän eri tavalla kuin talvipuolelle, mikä selittää esim. sen, että naisten jääkiekon kaltainen pelleily on mukana.

Maailmassa on kymmeniä lajeja, jotka kuuluvat kesäkisoihin ennen säbää. Vaikkapa rugby ja kriketti ovat sata kertaa isompia lajeja.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Niinkuin on jo todettu, salibandy on vielä todella nuori laji, jossa taso on vasta nousussa. Lahjakas ja ikänsä pallopelejä harrastanut kovan tason kiekkoilija/jalkapalloilija/pesäpalloilija pärjää tällä hetkellä varmasti pienellä harjoittelulla salibandyssä korkeallakin tasolla. Vertailu salibandyn/jääkiekon tasoon on sinällään hölmöä, koska jokainen perusterve ja liikuntaa harrastanut ihminen osaa juosta, mutta ei välttämättä luistella.

Täällä on heitelty kommentteja siihen suuntaan että lahjattomat kiekkoilijat voivat milloin tahansa vaihtaa salibandyn puolelle ja pärjätä siellä vallan mainiosti. Tämä pätee varmasti vielä jonkin aikaa, mutta fakta on että esim. Suomen harrastajamäärissä salibandy/sähly pesee jääkiekon jo mennen tullen ja häviää vain jalkapallolle. Tämä tulee ennemmin tai myöhemmin heijastumaan myös tasoon. Lisenssipelaajien määrässä kiekko on vielä edellä, mutta käsittääkseni lisenssioitujen salibandypelaajien määrä kasvaa sitä vauhtia että mailapelien vallanvaihto tulee tapahtumaan jossain vaiheessa. Salibandyssä on muutama juttu, joka tekee siitä verrattoman hienon lajin jo ihan pienille nappuloille: siinä on helppo päästä alkuun (vrt. jääkiekon luistelu) ja se on jääkiekkoon verrattuna jumalattoman halpaa. Itse koutsaan alle kymmenvuotiaita: treenit 2-3 x viikossa ja rapiat 30 peliä kaudessa peliasuineen kustantaa reilut parisataa euroa. Lätkässä menee jo kuukaudessa sama. Tiedän montakin poikaa jotka eivät tämän takia ole edes aloittaneet kiekkoa tai ovat vaihtaneet jääkiekosta salibandyyn.

Sähly/salibandy (nimitys on minulle sama) imee myös nykyään myös lahjakkaita kavereita, jotka pärjäisivät lajissa kuin lajissa, mutta jotka pitävät salibandyä ykköslajinaan. Olen itse nähnyt kun nämä dominoivat futiskentällä kolme kertaa enemmän treenaavia edustuksen futisjunnuja vastaan. Kiekossa keskitason junnu ei pysty enää dominoimaan salibandyssä millään tavoin, teknisesti taitava kiekkojuniori on toki yleensä hyvä myös salibandyssä. Lisäksi salibandy on nykyään armottoman fyysinen laji, Schollin maratonvartalolla tulee välittömästi ajettua pystyyn jos lähtee neppailumeiningillä kulmaan hakemaan palloa.

Sinällään tällainen jääkiekon/salibandyn vastakkainasettelu on typerää. Molemmat ovat hienoja lajeja. Kiekko on omasta mielestänikin katsojaystävällisempi ja näyttävämpi laji. Salibandyn aliarviointi on silti kummallista ja osoittaa ettei kaikilla ole vielä hajuakaan kuin potentiaalisesta lajista on kyse. Lisäksi lajit tukevat hyvin toisiaan. Salibandyssä on esim. paljon pienen tilan kaksinkamppailuita ja pienpelejä, joissa oppii hyvin hallitsemaan pelivälinettä pienessä tilassa ja tekemään nopeita ratkaisuja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Säännöissähän on pykälä taklaaminen, josta voidaan tuomita 2 min. Eli en minä niitä kontakteita ihan taklauksiksi kutsuisi, mutta hyvin lähellä sitä ne kyllä on...

Jep, kyllä mä ton tiesinkin, kunhan kyselin, kun Ralph näytti rinnastavan kahden lajin taklaukset samanlaisiksi tai edes samankaltaisiksi. Kun ne eivät todellakaan ole lähellekään sama asia.

Aivan kuten jääkiekossa, selkään ei saa ajaa, vaan kylkeen. Toisin kuin jääkiekossa, ei salibandyssa ole jumalatonta määrää suojuksia ympäri kehoa, vaan salibandyssä kovat iskut otetaan vastaan ilman turhia suojavarusteita kuin miehet.

Omalla laillaan salibandy on toki fyysinen laji, kyllä se fysiikan päälle käy, mikäli yhdenkin vaihdon ajan taistelee pelitilasta ja/tai pallosta koko ajan. Tuo "iskut otetaan vastaan kuin miehet" on ihan turhaa ja melko kankeaakin provosointia lätkäpalstalla. Meinaan vaan, että jos salibandyn ja jääkiekon taklauspelissä olisi yhteneväisyyksiä edes vähän alusta, eivät ne suojavarusteet salibandyssa olisi mitenkään turhia. Tällä hetkellä ehkä näin, koska "liian kovaa" taklaaminen on salibandyn säännöissä kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Vastasin että sähly on oikeaa urheilua ja tulevaisuudessa olympilaji. Toki aikataulu saattaa venähtää mutta silti. Salibandya voi huoletta kutsua sählyksi, koska kaikki tietää mistä puhutaan. Sählystä. Eikös säbä ole sählyn johdannainen, sabasta ei puhu kukaan. Onkohan Kohosella sun muilla yhtä jyrkkä kanta asiaan kuin eräillä.

Tänään on muuten allekirjoittaneella sählyreenit :)
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästä harvinaisen samaa mieltä. Salibandyn halveksiminen kiekkofanien toimesta on samaa paskaa kuin jääkiekon halveksumisen futisfanien puolelta. Itse en ole tällaista "lajimustasukkaisuutta" koskaan ymmärtänyt, heikolla it:llä varustettujen ihmisten touhua.

Kyllä mä ennemmin sanoisin että heikko itsetunto on näillä "se on SALIBANDYA saatana" -janareilla, jotka heti on varpaillaan älisemässä kun joku lajia sattuu sählyksi kutsumaan.

Itse olen sitä aina sählyksi kutsunut, ja aina tulen kutsumaan. Ja niin tekee kaikki muutkin täällä päin. Ihan kuten vaikka jalkapalloa futikseksi

Maalivahtina pelaillessa laji vielä jotenkin menettelee, mutta sen reikälapasen hammastikun kanssa pelaaminen on kyllä ihan saatanan vittumaista.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vakavammin puhuen, sähly on ihan kiva harrastus tylsiä sunnuntaita varten, ja ihan kivana harrastuksena tulen sen aina mieltämäänkin. Seurattavana lajina (tv:stä tai paikanpäällä) se ei kiinnostavuudessaan juuri poikkea pöytätenniksestä tai kössistä tai hiihtosuunnistuksesta tai autosuunnistuksesta tai uppopallosta tai ruohon kasvamisesta. Mutta hyvät höntsyt silloin tällöin on ihan jees.
Tässä oikeastaan oma näkemykseni sanasta sanaan. Tosin olen itse pelannut vain "sählyä", eli sitä koulumeininkiä. Joka tapauksessa jos nyt ei ihan ylivoimainen vastus ole vastassa, niin ihan viihdyttävää liikuntaa ja luultavasti ainoa joukkuelaji jossa kouluaikaan sain jotain aikaankin.

Mutta jos pitäisi lähteä katsomaan tätä lajia jonnekin hallille, niin ei kiitos. Ei myöskään televisiosta kiinnosta seurata yhtään. Sillä tapaa kiinnostava laji ei kyllä ole mielestäni. Kuntoilumuotona kyllä oiva ja suht aloittelijaystävällinen ja viihdyttävä joukkuepeli.

En pahemmin jaksa ottaa kantaa nimiasiaan, helposti tulee sanottua kyllä sähly ja ei mitenkään negatiivisessa mielessä. Jäänyt vaan se sana suuhun peruskouluajoilta. Miellän sen ihan yhtä lailla lempinimeksi kuin lätkä jääkiekossa.
 
Huvittavia itkupotkuraivareita on sähly-sana täälläkin aiheuttanut. Tutut liigapelaajat käyttävät sitä itsekin, saati sitten muutama pelimies joka oli pari päivää sitten MM-finaalissa ottamassa Ruotsilta turpaan. Luulen että eniten loukkaantuvat ne joiden taso menee juuri näiden kahden lajin välimaastossa.

Olympialajia salibandystä ei pitkään aikaan tule, harmi kun kesäolympialaisiin on niin paljon tunkua.

Miksi jotkut argumentoivat omia vastauksia jollain yksittäisillä näytösotteluilla? Yhtä fiksua olisi väittää että Jokerit on NHL-tason jengi kun on pelannut pari tasaista matsia jotain Panthersia tai Penguinsia vastaan. Kukin tyylillään, paljon jää lukijan vastuulle...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse koutsaan alle kymmenvuotiaita: treenit 2-3 x viikossa ja rapiat 30 peliä kaudessa peliasuineen kustantaa reilut parisataa euroa. Lätkässä menee jo kuukaudessa sama. Tiedän montakin poikaa jotka eivät tämän takia ole edes aloittaneet kiekkoa tai ovat vaihtaneet jääkiekosta salibandyyn.

Tämä tulee kyllä jossain vaiheessa muotoutumaan merkittäväksi ongelmaksi jääkiekolle - ei pitäisi hinnoitella itseään ulos huomattavasta osasta kutakin ikäluokkaa. (Voi myös hyvin olettaa, että niiden määrä joille jääkiekon juniori-kustannukset nousevat kynnykseksi, tulee vielä jatkossa kasvamaan.)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä tulee kyllä jossain vaiheessa muotoutumaan merkittäväksi ongelmaksi jääkiekolle - ei pitäisi hinnoitella itseään ulos huomattavasta osasta kutakin ikäluokkaa. (Voi myös hyvin olettaa, että niiden määrä joille jääkiekon juniori-kustannukset nousevat kynnykseksi, tulee vielä jatkossa kasvamaan.)
Toisaalta on se hyvä, että napero halutessaan voi urheilla ja olla osa joukkueurheilua ja raha ei tule esteeksi. On siis joku muu vaihtoehto kuin vaikkapa jääkiekko olemassa. Osalla perheistä nyt se raha vaan on niin tiukilla, että mahdollisuudet on rajatut. Ihan ymmärrettävää, että valitaan salibandy.

Eiköhän ne ketkä jääkiekkoilla todella haluaa, sitä myös tule harrastamaan ja vanhemmat repii rahat jostain siihen harrastukseen. En usko uhkakuviin siis tässä asiassa, ellei salibandysta jostain syystä tule todella suuri ja suosittu laji.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eiköhän ne ketkä jääkiekkoilla todella haluaa, sitä myös tule harrastamaan ja vanhemmat repii rahat jostain siihen harrastukseen. En usko uhkakuviin siis tässä asiassa, ellei salibandysta jostain syystä tule todella suuri ja suosittu laji.

En mitenkään väitä, että se olisi erityisesti salibandy, luulen että kautta linjan muut ja halvemmat lajit tulevat saamaan enemmän harrastajia kiekon kustannuksella. Yhteiskunta muuttuu hitaasti ja sen muutokset näkyvät pitkällä aikavälillä, eikä vielä mitään kovin suurta muutosta lukumääriin ole kai tullutkaan, mutta jotenkin vain otaksuisin että jääkiekko tulee vielä kärsimään kalleudestaan junioritasolla.
 

Alejandro

Jäsen
Sähly-sanan käyttö on silloin typerää, kun alemmuudentuntoiset tai muuten kompleksisiset vajakit käyttävät sitä provoamismielessä korostaen samalla, kuinka kyseinen laji ei ole mitään oikeaa urheilua vaan geelitukka-/ puuhelmiurpojen kikkailua. Taas nähtiin MM-skabojen aikaan, kuinka täälläkin riittää niitä tyhjänpäiväisiä huuteilijoita. Samaa luokatonta tasoa kuin ne FF:n kendojanarihuutelijat. Ihme homma, että tällaisissa asioissa pitää väkisin kehittää jotain vastakkainasettelua.

Itse kutsun lajia säbäksi.
Tämä. Niin tämä. Hyvä huudella lätkäfanaatikkona salibandya pienen piirin homoilulajiksi, kun ottaa huomioon kuinka vähän aikaa jääkiekossa on ollut muita mestariehdokkaita Kanadan ja Neuvostoliiton lisäksi. Kun miettii 90-lukuakin, niin ammattilaissarjassa pelasi possu-Jutikin. Näyttikö urheilijalta? Helvetti oikeesti nyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minulle salibandy ja sähly ovat kaksi eri lajia, ensimmäistä olen pelannut jälkimmäistä joskus harrastellut. Minun aikanani salibandyssä ei niin kauheasti vielä treenattu divaritasolla, taisi olla kolme yhteistä treeniä viikossa ja siihen päälle harjoitusottelut (tuomaireilla) sekä sarjapelit ja sitten itsenäinen harjoittelu, jos sattui kiinnostamaan.

Pidän salibandyä huipputasolla jo huippu-urheiluna tai ainakin se on voimakkaasti profiloitumassa huippu-urheiluksi. Jo nyt parhaimpien jengien pelaajat treenaavat käytännössä jokaisena päivänä ja tähän päälle sitten kaikki pelit, niin kyllä tätä voi jo puoliammattimaiseksi toiminnaksi kutsua. Palkkaa heille ei vaan taideta maksaa, ainakaan Suomessa. Toki liigastakin löytyy edelleen pelaajia, jotka pärjäävät vain ja ainoastaan todella loistavien taitojensa takia - fysiikka ei välttämättä ole huippu-urheilijan mutta tämä tyyppi pelaajia on pieni vähemmistö.

En kuitenkaan usko, että salibandy nousee olympialajiksi aivan lähitulevaisuudessa. Lajin kun tulisi loogisesti tarkastellen saavuttaa olympiapaikka kesäkisoissa ja se nyt taitaa olla sula mahdottomuus ainakin muutaman seuraavan olympiadin aikana. Vaikka salibandy leviää kaikenaikaa ja sitä pelataan jo jokaisella mantereella Etelämannerta lukuunottamatta, on vielä turha puhua olympialajista. Etenkin kun suurin osa pelaajista on harrastelijoita ja tällä hetkellä lajissa on kaksi huippumaata ja pari maata jotka ovat tunkeutumassa todelliseen kärkeen ja sitten on suuri joukko maita joissa laji ottaa vasta ensimmäisiä todellisia askeleitaan kohden puoliammattimaisuutta.

vlad.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
En mitenkään väitä, että se olisi erityisesti salibandy, luulen että kautta linjan muut ja halvemmat lajit tulevat saamaan enemmän harrastajia kiekon kustannuksella. Yhteiskunta muuttuu hitaasti ja sen muutokset näkyvät pitkällä aikavälillä, eikä vielä mitään kovin suurta muutosta lukumääriin ole kai tullutkaan, mutta jotenkin vain otaksuisin että jääkiekko tulee vielä kärsimään kalleudestaan junioritasolla.

Minä taas väitän, että se on nimenomaan salibandy/sähly, joka kerää ne lapset joilla ei lätkään varaa ole. Syyksi esitän sellaista yksinkertaista asiaa, että molemmat ovat talvilajeja ja mailapelejä. Onhan lisäksi tietysti vielä jääpallo ja kaukalopallo, mutta molemmat ovat riippuvaisia jäästä, enkä muuten edes tiedä onko kaukalopallossa junioritoimintaa ja kuinka paljon.

Uskoisin, että entinen futis & lätkä -kombo tulee jossain vaiheessa olemaan futis & sähly - kombo.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Sählyä mitä sählyä, itse jotenkin aina puhun salibandyn sijasta sählystä vaikka ne säännöt olisikin olemassa. Käyn 1-2x viikkoon pelaa sählyä/salibandya firman vuoroissa ja taitotaso vaihtelee laidasta laitaan. Välillä siellä pelataan kuin lätkää, laidat paukkuu ja mailat särkyy. Välillä pelataan kuin neidit ja lasketaan vain maaleja. Itse tykkään sählyn ja salibandyn välimuodosta, eli kontaktia saa ottaa muttei sillein pahasti. ;)

Kyllä Suomi on salibandymaa, mitalleilla ollaan vuodesta toiseen!
 

Dängleri

Jäsen
Jalkapallo = potkupallo
Jääkiekko = kendo
Salibandy = sähly

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

No se, että sähly ja salibandy ovat kaksi eri peliä - aivan kuten on jääkiekko, rullalätkä tai katulätkä. Tai kuten pesäpallo ja baseball. Tai kuten amerikkalainen jalkapallo ja rugby.

Keskeisimpiä eroja salibandyn ja sählyn välillä:
- salibandyssa kentällä on 5 kenttäpelaaja + maalivahti, sählyssä 4 kenttäpelaajaa, ei maalivahtia
- salibandymaalin koko on 160cm x 115cm, sählyssä 90cm x 60cm
- jne.

Sählyn säännöt täällä. Salibandyn säännöt täällä.

Selkiskö?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä meillä ainaskin yläasteella oli aina maalivahti kun pelattiin sählyä. Maalin koosta en nyt mene sanomaan mitään. Ei tullut mieleen mittailla.

Kyllä se minun mielestäni sama laji on, kouluolosuhteisiin karsittu vain.

Ei siellä jääpalloakaan pelatessa käytetty minkäänlaisia varusteita, esim. kypärää. Silti se oli kyseinen laji...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sorry salibandyn ystävät. En syty tippaakaan kyseiselle lajille. En ole koskaan jaksanut katsoa yhtäkään ottelua loppuun asti. Mukaanlukien Suomen voittama MM-finaali. Salibandy on (mulle) malliesimerkki asiasta, jota on kyllä kiva tehdä itse mutta en jaksa katsoa, kun muut tekevät sitä. Siis salibandyn pelaaminen on omalla tavallaan ihan hauskaa, joten kaipa lajissa jotain ideaakin on. Mutta katsojamielenkiintoani se ei sytytä. Tulee pikkupoika-aikojen pihalätkämatsit mieleen. Sielläkin juostiin pallon/kiekon perässä. Meidän pihalätkäpelit pelattiin muuten aina tennispallolla, mitenkäs muualla? Jäällä tottakai kiekon kanssa, mutta mulle aitoon pihalätkään liittyy pallo ja siinä linkki salibandyyn. En mä pihalätkääkään jaksanut katsoa muiden pelaamana, ellen itse ollut mukana. Tuomio; Kivaa pelata, tylsää katsoa kun toiset pelaavat. Lätkää pelatessani jaksoin katsella loputtomasti myös muiden pelaamia matseja. Jopa oman jengin silloin, kun sinne ei mahtunut.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa nyt ihmeessä sählyn harrastajat, mistä tulee nimitys säbä.
Jos salibandy on säbä, niin onko jalkapallo fydis? Oikeastaan futiksen pelaajat eivät ole onneksi noin homoja.

Mutta ei hätää, pesäpalloilijat (bepät) kärkkyvät aina kakkospesällä.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysyttäessä, onko salibandy huippu-urheilua vai jotain ihan muuta, on helpointa lähteä määrittelemällä, mitä on huippu-urheilu. Esimerkiksi Wikipediassa on lausepari: "Kilpaurheilun näkyvin osa on huippu-urheilu. Kilpaurheilulle tyypillistä on yksilön tai joukkueen taidoissa tai ylivertaisuudessa kilpaileminen." (Urheilu – Wikipedia). Tällä varsin löyhällä kriteerillä salibandy on huippu-urheilua; siinä kilpaillaan paremmuudesta ja luonnollisesti tälläkin lajilla on oma huippunsa.

Itse kognitiivisesti määrittelen huippu-urheiluksi pitkälti sen, mitä voi tehdä yksinomaan ammatikseen. Tällöin salibandy ei ole huippu-urheilua (paitsi aivan olemattoman kärjen osalta). Toisaalta tällä määritelmällä esimerkiksi keskitason Mestis-pelaajakaan ei ole huippu-urheilija, mutta USA:ssa ammatikseen pelaava naiskiekkoilija on. Fair enough?

Vaikka ketjun äänestyksellä oli kaiketi tarkoitus herättää vain keskustelua, on sääli, että se on vedetty noin lassiksi, koska nyt siitä ei juuri mitään irti - ainakaan helpposelkoisesti.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
On samat säännöt joo, jos jääkiekossakaan ei saa taklata, lämäri lähteä polven yläpuolelta etc.

Molemmissa pelin kesto on 3 x 15 min, tuomareita on vain kaksi, peli voi päättyä tasan (ei jatkoaikaa tai rankkareita) jne.

Puhekielessä lätkä ja sähly, ihan täysin tasosta ja vakavuudesta riippumatta. Nillittäjien kitinään kypsyneenä rastitin myös kohdan "Puuhelmipudokkaiden neitipuppelointia koko laji". Vielä pari päivää sitten en olisi ollut tuota mieltä - erityiskiitos mm. nimimerkille Jaws.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös