Niinkuin on jo todettu, salibandy on vielä todella nuori laji, jossa taso on vasta nousussa. Lahjakas ja ikänsä pallopelejä harrastanut kovan tason kiekkoilija/jalkapalloilija/pesäpalloilija pärjää tällä hetkellä varmasti pienellä harjoittelulla salibandyssä korkeallakin tasolla. Vertailu salibandyn/jääkiekon tasoon on sinällään hölmöä, koska jokainen perusterve ja liikuntaa harrastanut ihminen osaa juosta, mutta ei välttämättä luistella.
Täällä on heitelty kommentteja siihen suuntaan että lahjattomat kiekkoilijat voivat milloin tahansa vaihtaa salibandyn puolelle ja pärjätä siellä vallan mainiosti. Tämä pätee varmasti vielä jonkin aikaa, mutta fakta on että esim. Suomen harrastajamäärissä salibandy/sähly pesee jääkiekon jo mennen tullen ja häviää vain jalkapallolle. Tämä tulee ennemmin tai myöhemmin heijastumaan myös tasoon. Lisenssipelaajien määrässä kiekko on vielä edellä, mutta käsittääkseni lisenssioitujen salibandypelaajien määrä kasvaa sitä vauhtia että mailapelien vallanvaihto tulee tapahtumaan jossain vaiheessa. Salibandyssä on muutama juttu, joka tekee siitä verrattoman hienon lajin jo ihan pienille nappuloille: siinä on helppo päästä alkuun (vrt. jääkiekon luistelu) ja se on jääkiekkoon verrattuna jumalattoman halpaa. Itse koutsaan alle kymmenvuotiaita: treenit 2-3 x viikossa ja rapiat 30 peliä kaudessa peliasuineen kustantaa reilut parisataa euroa. Lätkässä menee jo kuukaudessa sama. Tiedän montakin poikaa jotka eivät tämän takia ole edes aloittaneet kiekkoa tai ovat vaihtaneet jääkiekosta salibandyyn.
Sähly/salibandy (nimitys on minulle sama) imee myös nykyään myös lahjakkaita kavereita, jotka pärjäisivät lajissa kuin lajissa, mutta jotka pitävät salibandyä ykköslajinaan. Olen itse nähnyt kun nämä dominoivat futiskentällä kolme kertaa enemmän treenaavia edustuksen futisjunnuja vastaan. Kiekossa keskitason junnu ei pysty enää dominoimaan salibandyssä millään tavoin, teknisesti taitava kiekkojuniori on toki yleensä hyvä myös salibandyssä. Lisäksi salibandy on nykyään armottoman fyysinen laji, Schollin maratonvartalolla tulee välittömästi ajettua pystyyn jos lähtee neppailumeiningillä kulmaan hakemaan palloa.
Sinällään tällainen jääkiekon/salibandyn vastakkainasettelu on typerää. Molemmat ovat hienoja lajeja. Kiekko on omasta mielestänikin katsojaystävällisempi ja näyttävämpi laji. Salibandyn aliarviointi on silti kummallista ja osoittaa ettei kaikilla ole vielä hajuakaan kuin potentiaalisesta lajista on kyse. Lisäksi lajit tukevat hyvin toisiaan. Salibandyssä on esim. paljon pienen tilan kaksinkamppailuita ja pienpelejä, joissa oppii hyvin hallitsemaan pelivälinettä pienessä tilassa ja tekemään nopeita ratkaisuja.