Mainos

SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 479 672
  • 6 245

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
En tiedä mihin ketjuun olisin tämän laittanut, mutta. Ärrä ja Liiga yhteistyöhön. Ärrällä on tarjoussettejä jotka ostamalla ja oman joukkueen QR-koodia näyttämällä kilahtaa ostoksista pieni summa SaiPan kassaan. Voimassa koko kauden ajan.

täältä löytyy paketit ja SaiPan koodi logon takaa:

esimerkkejä paketeista:
kahvi ja pulla/croissantti
kahvi ja leipa
hodari ja limu
pari limua tai pari energiajuomaa
jne

Kyllähän kauden mittaan ehtii useamman kerran käydä pullakahvit ärrältä nappaamassa tai välipalahodarit. Nyt vaan muistettava ottaa esim kuvankaappaus kännykkään tuosta SaiPan koodista, että tulee aina käytettyä.
 

ahal

Jäsen
Pannaan vaikka tänne IS:n uutinen liigan kyselytutkimuksesta: miksi yleisömäärät vähenevät? Voisi toki olla yleisellä puolellakin, mutta paikkakuntakohtaisia erojakin saattaa olla. Jotain osviittaa jutusta saa, mihin jatkossa kannattaa panostaa. Ainakaan lippujen hintoja ei voi enää isosti nostaa, jos hallin haluaa täyttää.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pannaan vaikka tänne IS:n uutinen liigan kyselytutkimuksesta: miksi yleisömäärät vähenevät? Voisi toki olla yleisellä puolellakin, mutta paikkakuntakohtaisia erojakin saattaa olla. Jotain osviittaa jutusta saa, mihin jatkossa kannattaa panostaa. Ainakaan lippujen hintoja ei voi enää isosti nostaa, jos hallin haluaa täyttää.

Tuo tutkimus antaa ihan hyvää osviittaa ja voitanee tulkita, että pelkkä TV ei ole pääsyyllinen, vaikka sitä tälläkin palstalla on paljon parjattu. Kyllä se peli on paikanpäältä aina peli, mutta hautajaistunnelman sattuessa päälle tuote näyttäytyy varmasti ainakin silloin tällöin paikan päälle suuntavalle aika hemmetin kalliina.

Itseä ihmetyttää tuo koronpandemian vaikutus tutkimuksessa. Onko tosiaan niin, että noin kolme neljästä poisjääneestä pitää tuotetta yksinkertaisesti liian kalliina tällä hetkellä, eikä pandemialla ole juuri vaikutusta asiaan? SaiPan touhu on ollut kiinnostavampaa, kuin vuosiin ja mainosta puskee joka tuutista ainakin omassa kuplassa, silti hallista puuttuu noin 1000 henkeä. Tutkimuksen ykkössyy raha näyttäytyy tässäkin valossa hiukan oudolle, kun ihmisten tulotaso on saattanu pysyä täysin samana, mutta kulutus on laskenut merkittävästi, kun missään ei ole voinut karrikoidusti käydä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ahal

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Tuo tutkimus antaa ihan hyvää osviittaa ja voitanee tulkita, että pelkkä TV ei ole pääsyyllinen, vaikka sitä tälläkin palstalla on paljon parjattu. Kyllä se peli on paikanpäältä aina peli, mutta hautajaistunnelman sattuessa päälle tuote näyttäytyy varmasti ainakin silloin tällöin paikan päälle suuntavalle aika hemmetin kalliina.

Itseä ihmetyttää tuo koronpandemian vaikutus tutkimuksessa. Onko tosiaan niin, että noin kolme neljästä poisjääneestä pitää tuotetta yksinkertaisesti liian kalliina tällä hetkellä, eikä pandemialla ole juuri vaikutusta asiaan? SaiPan touhu on ollut kiinnostavampaa, kuin vuosiin ja mainosta puskee joka tuutista ainakin omassa kuplassa, silti hallista puuttuu noin 1000 henkeä. Tutkimuksen ykkössyy raha näyttäytyy tässäkin valossa hiukan oudolle, kun ihmisten tulotaso on saattanu pysyä täysin samana, mutta kulutus on laskenut merkittävästi, kun missään ei ole voinut karrikoidusti käydä.
Niin kannattaisi selvittää ensiksikin katsojien kokonaismäärä ei pelkästään ne jotka on hallissa. Luulen et erilaisista medioista pelejä kuitenkin seuraa aika moni koska se on niin kätevää ja ehtii tehdä samalla muutakin. Noista tutkimuksista näkee et vanhempi polvi erityisesti käy hallissa ja nuoremmilla on sitten jo enempi muita tapoja seurata pelejä ja liiga kyl kiinnostaa mutta moni seuraa sitä nyt vaan eri tavoin kuin kävisi hallissa. Liigan pitäisi päästä paremmin saamaan tuloja katsojien näkyvyyden kautta ja esim. Ruotsissa TV-sopimustuotot on ihan eri luokkaa kuin Suomessa ja joukkueilla siksikin parempi taloustilannekin kuin meillä.

Rahaa on otettava sieltä mistä sitä saa ja ei kannata lyödä päätä seinään jos jostain muualta sitä saa enempi ja helpomminkin. Halleihin ei saada kuin se tietty määrä ja on totta että tunnelmankin takia se noin 3000 olisi kisapuistossakin hyvä aina olla vähintään katsojia ja sitten sitä isompaa kasvua on saatava muualtakin ja mielestäni siihen olisi kyllä olemassa mahdollisuuksia tässä digitaalisessa maailmassa kuten TV, Radio ja muut mediat, mainonta ja niissäkin on oma mahdollisuus tulovirtoihin jos niihin paneutuu ja niihin panostaa.
 
Viimeksi muokattu:

emz1

Jäsen
Pannaan vaikka tänne IS:n uutinen liigan kyselytutkimuksesta: miksi yleisömäärät vähenevät? Voisi toki olla yleisellä puolellakin, mutta paikkakuntakohtaisia erojakin saattaa olla. Jotain osviittaa jutusta saa, mihin jatkossa kannattaa panostaa. Ainakaan lippujen hintoja ei voi enää isosti nostaa, jos hallin haluaa täyttää.
Joskus näitä asioita on todella vaikeaa ja jopa mahdotonta ennustaa, mutta jälkikäteen on helppo itsenkin viisastella että SaiPa ehkä vähän liikaa luotti siihen, että nyt kun mökkiä saa täyttää niin mökkihän täyttyy edes sen 3000 katsojan verran.

SaiPa ehkä jopa onnistui tietyllä tavalla hukkaamaan tämän Pekka Virran kauden aloituksen hypemahdollisuuden sillä että harjoituskauden hyvät otteet ja sieltä kantautunut luottavainen fiilis joukkueeseen olisi suoraan realisoitunut kiinnostuksena ja ihmismääränä hallissa. Nyt jäikin käteen enemmän se, että ne jotka olisivat olleet hallissa muutenkin, ovat siellä hallissa edelleen paikalla.

Nyt ei auta enää maalailla Koskirannan statuksella koska se juna meni jo, McIntyren osake on painunut vahvasti miinukselle joten senkin osalta kannattaa odotella valoisimpia päiviä jos niitä on edes koskaan tulossa. Mitä sinne sitten jää jäljelle? Muun muassa pitkä lista nuoria kavereita joista tavan tallaaja ei välttämättä tiedä yhtään mitään, mutta siitä huolimatta nämä kaverit pyörittävät ylivoimaa ja istuvat 1-2 kentissä.

Nyt se pensseli on vain otettava toimistolla käteen ja alettava maalaaman näistä kavereista niitä kiinnostavia joukkueen tähtiä ja alettava kertomaan niille tavan tallaajille että minkä takia näitä pelureita kannattaa seurata. 1-2 nostoa per ottelukokoonpano ja kiinnitä huomiota tämän pelaajan tähän ominaisuuteen. Viitasalo laukoo älyttömästi, Vainikaisen alivoimapelaaminen, Lantta kaivaa aloituksia mielettömällä prosentilla. Ehkä jopa lyhyt videoklippi siitä missä pelaaja kertoo että miten tästä ominaisuudesta on tullut hänelle näin hyvä tai mihin asioita hän kiinnittää huomita kentällä toimiessaan? Paikallisista kavereista monia kiinnostaa varmasti taustat, mistä lähtösin? Kenen poikia?

Nimet ovat vain nimiä muiden joukossa niin kauan kun pelaaja ei tee 1,5p per peli ja fakta on että kaikki pelaajat eivät tuota tule tekemään eikä ole tarkoituskaan, mutta silloin se kiinnostus pitää herättää ihmisiin muulla tavalla että se jonkinlainen yhteys saadaan peruskannattajan ja joukkueen välille luotua.

SaiPahan on jo julkistusvideoilla osoittanut että huumorintajua löytyy eikä kaikki tarvitse olla niin vakavaa. Monakhovin tilanne on vähän nihkeä kun odotellaan ja odotellaan mutta ainahan tästäkin voi vähän repiä huumoria laittamalla Vapauttakaa Monakhov -kampanja käyntiin laskurin kanssa että kuinka monta yötä Monakhov on Pietarissa nyt viettänyt ja välillä kysellään kuulumisia että miten siellä menee ja mitäs oot puuhaillu? Voi olla että tässä menee pitkään ennen kuin mies pelaa SaiPapaita päällä ja siinä ajassa moni ehtii unohtaa että kyseinen kaveri on tänne edes tulossa niin pidetään sitä liekkiä edes vaikka väkisin yllä.
 
Viimeksi muokattu:

kunnonjykit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo

Tässä on ihan hyvä katsaus liigaseuroihin työyhteisönä.

SaiPa voisi olla näissä asioissa edelläkävijä ja siks linkittelin tänne topicin alle.
 

kunnonjykit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo

Uutisessa kerätty liigaseurojen talousdataa ja perusteltu miksi monikaan seura ei ollut lähellä konkurssia viime kaudella. Talouteen tuli kyllä raskaat tappiot ja sitä puolta pitää nyt elvytellä.
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pannaan vaikka tänne IS:n uutinen liigan kyselytutkimuksesta: miksi yleisömäärät vähenevät? Voisi toki olla yleisellä puolellakin, mutta paikkakuntakohtaisia erojakin saattaa olla. Jotain osviittaa jutusta saa, mihin jatkossa kannattaa panostaa. Ainakaan lippujen hintoja ei voi enää isosti nostaa, jos hallin haluaa täyttää.
Mielestäni IS:n tulokset ovat sekavia ja epävalideja: kolme pääsyytä saavat kaikki yli 70 % painoarvon ja seuraavatkin yli 50 %. Mitä johtopäätöksiä tuloksista loppupeleissä voi päätellä? Esimerkiksi miten keskiverto-kävijä määritellee pelaajien tason suhteessa lippujen hintaan. Älykiekkotilastojen mukaan pelin tason nykyään viihdyttävämpää (nopeampaa) kuin aikaisemmin, kun mennään päädystä päätyyn.

Ainakin oman kokemukseni perusteella monet kaverit katsovat matseja kotona, koska Cmoren tuote on todella hyvä ja kk-hinta sama kuin yhdellä lipulla. Lisäksi SaiPan osalta menestys on ollut sitä sun tätä ja monet ovat siirtyneet passiivisiksi kannattajaksi ja ehkä palaavat kun voittoja alkaa tulemaan. Mutta onhan tuolla hallilla aika vaisu tunnelma kun yleisöä on se 2000-2500.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Mielestäni IS:n tulokset ovat sekavia ja epävalideja: kolme pääsyytä saavat kaikki yli 70 % painoarvon ja seuraavatkin yli 50 %. Mitä johtopäätöksiä tuloksista loppupeleissä voi päätellä? Esimerkiksi miten keskiverto-kävijä määritellee pelaajien tason suhteessa lippujen hintaan. Älykiekkotilastojen mukaan pelin tason nykyään viihdyttävämpää (nopeampaa) kuin aikaisemmin, kun mennään päädystä päätyyn.

Ainakin oman kokemukseni perusteella monet kaverit katsovat matseja kotona, koska Cmoren tuote on todella hyvä ja kk-hinta sama kuin yhdellä lipulla. Lisäksi SaiPan osalta menestys on ollut sitä sun tätä ja monet ovat siirtyneet passiivisiksi kannattajaksi ja ehkä palaavat kun voittoja alkaa tulemaan. Mutta onhan tuolla hallilla aika vaisu tunnelma kun yleisöä on se 2000-2500.
Keskivertoisesti Liigaa seuraava katsoja määrittelee pelaajien tason suhteessa lipun hintaan kuten kuuluukin eli oman subjektiivisen kokemuksensa/tietämyksensä varassa. Jos nähty ei vastaa odotusta, niin katsoja ei ole tyytyväinen. Eihän muuten voisi ollakaan.

Mitä taas pelinopeuteen tulee, niin se ei ole läheskään aina verrannollinen viihdyttävyyteen tai pelin yleiseen tasoon. Itse esim. seuraisin huomattavasti mieluummin oivaltavaa ja älykästä pelaamista, kuin koohotusta.
 

emz1

Jäsen
Ainakin oman kokemukseni perusteella monet kaverit katsovat matseja kotona, koska Cmoren tuote on todella hyvä ja kk-hinta sama kuin yhdellä lipulla. Lisäksi SaiPan osalta menestys on ollut sitä sun tätä ja monet ovat siirtyneet passiivisiksi kannattajaksi ja ehkä palaavat kun voittoja alkaa tulemaan. Mutta onhan tuolla hallilla aika vaisu tunnelma kun yleisöä on se 2000-2500.
Minun mielestä Cmore on pelkkä sivujuonne ja pakoreitti siihen, että SaiPa ei ole kyennyt luomaan riittävän vahvaa sidettä niihin kannattajiin jotka ovat ajautuneet passiivisuuteen. Väitän, että edes pitkä voittoputki ei tuo näitä kaikkia takaisin katsomoon, vaan kyse on enemmän kokonaisuudesta. Minkälainen tunnelma tai yleinen fiilis ottelussa/hallissa on? Kuinka helppoa hallille on saapua tai lähteä pois? Tarjoaako tai onko ottelutapahtuma tarjonnut mitään uutta viimeiseen 5 vuoteen? Minkälainen yhteisöllisyys otteluissa vallitsee? Kuinka todennäköisesti ottelutapahtuma/pelitapahtumat/tunnelma synnyttää katsojassa ajatuksen että tänne on ehdottomasti tultavana uudelleen ensi viikon keskiviikkonakin?

Se on selvää, että asioita on mennyt viimeisen 5 vuoden aikana enemmän ja vähemmän rikki ja pandemia toi siihen oman muuttujansa mukaan, mutta jos katsotaan ajassa taaksepäin niin uskon että Tirkkosen aikakaudella jäähallille ajettiin vähän pidemmänkin ajomatkan takaa koska siinä oli se tietynlainen uutuuden viehätys läsnä kun yhtäkkiä SaiPalla olikin kilpailukykyinen joukkue. Nyt ei ole sen kaltaista uutuuden viehätystä olemassa, vaan enemmänkin odotusarvo on että SaiPan täytyy olla top8 tai keksitään muuta tekemistä ja annetaan heidän touhuta siellä mitä touhuavat. Osa on viime kausien aikana ottanut niin monenlaista pettymystä vastaan, että ollaan entistä skeptisempiä että tuleeko tästä sittenkään mitään.

Meidän pojat konseptia ei voi tehdä toista kertaa, mutta SaiPan täytyy löytää se väylä jolla saadaan käännettyä ihmisten ajatusmaailmaa siihen suuntaan, että ottelutapahtumasta muodostuu jatkossa enemmän yhteisöllinen tapahtuma joka kiinnostaa ihmisiä ja että ihmisillä syntyy halu olla osana sitä yhteisöä. Onko helppoa? Ei. Syntyykö nopeasti? Ei, mutta pitkäjänteisellä työllä kyllä. Nykypäivänä ei kuitenkaan voi tuudittautua siihen, että jos joukkue voittaa 5 ottelua putkeen niin mökki on lähes täynnä vaan kyllä niitä syitä saapua paikan päälle pitää pystyä tarjoamaan ihmisille huomattavasti isompi määrä kuin ennen.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Mielestäni IS:n tulokset ovat sekavia ja epävalideja: kolme pääsyytä saavat kaikki yli 70 % painoarvon ja seuraavatkin yli 50 %. Mitä johtopäätöksiä tuloksista loppupeleissä voi päätellä? Esimerkiksi miten keskiverto-kävijä määritellee pelaajien tason suhteessa lippujen hintaan. Älykiekkotilastojen mukaan pelin tason nykyään viihdyttävämpää (nopeampaa) kuin aikaisemmin, kun mennään päädystä päätyyn.

Ainakin oman kokemukseni perusteella monet kaverit katsovat matseja kotona, koska Cmoren tuote on todella hyvä ja kk-hinta sama kuin yhdellä lipulla. Lisäksi SaiPan osalta menestys on ollut sitä sun tätä ja monet ovat siirtyneet passiivisiksi kannattajaksi ja ehkä palaavat kun voittoja alkaa tulemaan. Mutta onhan tuolla hallilla aika vaisu tunnelma kun yleisöä on se 2000-2500.

Lipun hinta on mielestäni niin korkea, että se karsii paikanpäälle tulijoita reilusti.

Varsinkin perheellisien kohdalla on melko kallis reissu, kun kuitenkin lapsillekin istumapaikka on saman hintainen kuin aikuiselle. Ja siihen vielä halvat makkarat ja limsat päälle.

Itse näkisin että kun televisio oikeuksista saadaan kotikatsojien "lipun" hinta tuotantoyhtiöltä, niin lipun hintaa paikapäälle tuleville kannattaisi laskea reilulla kädellä että Kisapuistoon olisi varaa tulla. Kuitenkin kun porukkaa enemmän, niin oheismyyntiä myös enemmän, niitä makkaran ja lihapiirakoiden hintoja ei tarvitse laskea.
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun mielestä Cmore on pelkkä sivujuonne ja pakoreitti siihen, että SaiPa ei ole kyennyt luomaan riittävän vahvaa sidettä niihin kannattajiin jotka ovat ajautuneet passiivisuuteen. Väitän, että edes pitkä voittoputki ei tuo näitä kaikkia takaisin katsomoon, vaan kyse on enemmän kokonaisuudesta. Minkälainen tunnelma tai yleinen fiilis ottelussa/hallissa on? Kuinka helppoa hallille on saapua tai lähteä pois? Tarjoaako tai onko ottelutapahtuma tarjonnut mitään uutta viimeiseen 5 vuoteen? Minkälainen yhteisöllisyys otteluissa vallitsee?
Juuri näihin mainitsemiisi asioihin tämä tiivistyy. Yle areenassa on hyvä dokkari, miten valioliiga perustettiin ja miten sitä alettiin markkinoimaan ja mikä sen ja jalkapallon maine oli aikoinaan 90-luvulla. Suosittelen.

Cmore voi olla sivujuonne, mutta paljon olen kuullut omissa kavereissani kommentteja siitä, että katsovat matsit kotona kun se on niin helppoa. Kotona voi ottaa asiallisen hintaista ollutta ja syödä hyviä hampurilaisia. Ehkä se liittyy sitten siihen, että syvä suhde SaiPaan on katkennut ja seuraillaan vähän passiivisemmin. Itse viihdetapahtumana smliiga matsi on todella köyhä vaikka nyt kisscameraa ja kiekon heittoa onkin tuotu.

Itse olen hallilla käynyt jo vuosia ja myös pahimmat tappiokaudet, mutta viime matseissa on alkanut tulemaan tunne, pitäisikö jäädä kotia - osittain tämä johtuu myös alkukauden kompuroinnista, mutta myös siitä, ettei siellä ole muitakaan. Saa nähdä taantuuko sm-liiga samanlaiseksi nuhjuiseksi sarjaksi, kuten Veikkausliiga, jota käy katsomassa 900 - 2500 ihmistä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Yleisökato ei ole pelkkä SaiPan ongelma. Joka puolella näyttää lukujen perusteella puuttuvan iso osa jengistä tällä hetkellä.

Omia kavereita on tullut kusetettua hallille ja palaute on ollut positiivista. Oman kokemuksen mukaan moni ei välitä juurikaan jääkiekosta (tai urheilusta yleisesti) juuri televisiosta seurattuna, mutta jos joku saa raahattua hallille, niin kokemus on positiivinen. Eli ihan kaikkia ei varmasti seurat ole menettäneet televisiolle vaan ongelma on juuri houkutella satunnaiskävijät hallille. Jos seisomo kelpaa, niin en usko, että lipun hintakaan on lopulta ongelma Lappeenrannassa. Ehkä siis se eka kokemus (eka ehkä pitkästä aikaa) on merkittävässä roolissa. Ei siis välttämättä kannata valita tiistain Tappara-peliä edes Virran ailakaudella mainokseksi. Monihan ei välttämättä tiedä edes miten pelit on menneet, mutta lähtevät peliin. Näitä kävijöitä pitäisi saada lisää ja yksi potentiaalinen ryhmä on opiskelijat, joita kannattaisi ajattaa vaikka omaan piikkiin Skinnarilasta bussilla hallille.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Milloinkohan televisiooikeudet on liigan osalta katkolla? Seuravan kerran on kyllä neuvoteltava sellainen sopimus, mikä tosiallisesti kattaa näiden sohvaperunoiden menetykset seuroille. Seurojen on saatava sellainen korvaus joka kattaa täysimääräisesti menetykset. Se on sitten televisiooikeuksien haltijan asia miten hinnoittelee tuotteensa. Mikäli ei sopimusta syntyisi, niin loppukoon kokonaan. Eiköhän sitten ainakin osa sohvaperunoista raahautuisi paikalle.​
 

Sportsguy

Jäsen
Näin kaupunkiin muuttaneena ja pari kertaa SaiPan matsissa käyneenä helppo sanoa, että on melko paska tuo otteluun saapuminen/pois lähtö. Luulin varmasti eksyneeni, kun navi ohjasi jonnekin ihmisten takapihoille.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Milloinkohan televisiooikeudet on liigan osalta katkolla? Seuravan kerran on kyllä neuvoteltava sellainen sopimus, mikä tosiallisesti kattaa näiden sohvaperunoiden menetykset seuroille. Seurojen on saatava sellainen korvaus joka kattaa täysimääräisesti menetykset. Se on sitten televisiooikeuksien haltijan asia miten hinnoittelee tuotteensa. Mikäli ei sopimusta syntyisi, niin loppukoon kokonaan. Eiköhän sitten ainakin osa sohvaperunoista raahautuisi paikalle.​

Mikä logiikka tässä nyt on? Televisiosopimukset todellakin kattaa nämä menetykset vallan mainiosti ja antaa huomattavasti extraa verrattuna siihen, että nämä rahat jäisivät saamatta. Oliko summa jotain 1,5 miljoonaa/seura, niin saa siinä seura aika monta keskihinnaltaan n.13 euron lippua kolmeenkymmeen kotipeliin myydä että saisi tuon televisiorahan kuitattua. Ei taida Lappeenrannan uudessakaan hallissa kapasiteetti riittää siihen.

Jos puhutaan tosiasiallisista kuluista niin pitäisikö tv rahoja sitten karsia vaikka 1500 katsojan mukaan. Jos mennään vaikka 15e lipunhinnalla 15 * 1500 * 30 niin 675 000 riittäisi kattamaan nämä kulut.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Mikäli ei sopimusta syntyisi, niin loppukoon kokonaan. Eiköhän sitten ainakin osa sohvaperunoista raahautuisi paikalle.


Tää oliskin kiva. Motivoisi lähteä arki-iltanakin täältä Espoosta Kisapuistoon.

Joo. Kyllä voisi hinta olla vielä hivenen kovempi. Se mulle passaisi.

Mutta kyllähän laatuliiga - oli mikä hyvänsä - näkyy nykyään maksupalvelun kautta töllöstä.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Milloinkohan televisiooikeudet on liigan osalta katkolla? Seuravan kerran on kyllä neuvoteltava sellainen sopimus, mikä tosiallisesti kattaa näiden sohvaperunoiden menetykset seuroille. Seurojen on saatava sellainen korvaus joka kattaa täysimääräisesti menetykset. Se on sitten televisiooikeuksien haltijan asia miten hinnoittelee tuotteensa. Mikäli ei sopimusta syntyisi, niin loppukoon kokonaan. Eiköhän sitten ainakin osa sohvaperunoista raahautuisi paikalle.​

Miten määritellään se, minkä verran tyhjistä paikoista johtuu televisiosta, minkä verran esim. siitä, että pelaajien ja pelin taso ei kiinnosta tai esim. siitä, että ihmisillä on nykyisin huomattavasti enemmän valittavaa vapaa-ajalleen, kuin menneinä vuosina, saati vuosikymmeninä jne. Jos vaikkapa halliin mahtuu esim. 4500 katsojaa ja paikalla on 2000, niin eivät kaiki nuo 2500 tyhjää paikkaa johdu televisioinnista - ei todellakaan.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Mikä logiikka tässä nyt on? Televisiosopimukset todellakin kattaa nämä menetykset vallan mainiosti ja antaa huomattavasti extraa verrattuna siihen, että nämä rahat jäisivät saamatta. Oliko summa jotain 1,5 miljoonaa/seura, niin saa siinä seura aika monta keskihinnaltaan n.13 euron lippua kolmeenkymmeen kotipeliin myydä että saisi tuon televisiorahan kuitattua. Ei taida Lappeenrannan uudessakaan hallissa kapasiteetti riittää siihen.

Jos puhutaan tosiasiallisista kuluista niin pitäisikö tv rahoja sitten karsia vaikka 1500 katsojan mukaan. Jos mennään vaikka 15e lipunhinnalla 15 * 1500 * 30 niin 675 000 riittäisi kattamaan nämä kulut.
Tuo televisio sopimus jos ymmärän / ymmärrät ei pelkästään kosketa sohvaperunoita, vaan televisiooikeuksia kautta valtakunnan. Silloon kun tuo sopimus on tehty, niin halleissa ottelua kohden kävi x määrä katsojia, mutta nyt sitten -x. Sitä minä tarkoitan että kansa on sopimuksen tekemisen jälkeen poistunut hallista sohvan pohjalle ja hankkinut katseluoikeuden liigaan. Tämä vaje katsomoissa pitää seuraavalla sopimuskerralla kompensoida korkeampina korvauksina, maksoi se sitten sohvaperunoille mitä tahansa. Onko vaikeasti ymmärrettävä asia?
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo televisio sopimus jos ymmärän / ymmärrät ei pelkästään kosketa sohvaperunoita, vaan televisiooikeuksia kautta valtakunnan. Silloon kun tuo sopimus on tehty, niin halleissa ottelua kohden kävi x määrä katsojia, mutta nyt sitten -x. Sitä minä tarkoitan että kansa on sopimuksen tekemisen jälkeen poistunut hallista sohvan pohjalle ja hankkinut katseluoikeuden liigaan. Tämä vaje katsomoissa pitää seuraavalla sopimuskerralla kompensoida korkeampina korvauksina, maksoi se sitten sohvaperunoille mitä tahansa. Onko vaikeasti ymmärrettävä asia?

Oikeastaan on, tarkoitatko että vertaillaan minkä vuoden katsojamääriä? Urho aloitti televisioimalla kaikki pelit oliko 2010? Vai puhutko nyt tästä uudesta sopparista (millä ei luulisi olevan kymmenen vuoden takaiseen mitään merkitystä)?

Mahdollisesti tippuneet yleisömäärät kompensoidaan kyllä televisiotuloissa. En vieläkään tosin ole täysin varma lasketaanko nykyisin oikeasti hallilla olevat vai vain myydyt liput? Ennen koronaa ainakin katsojamäärään laskettiin kaikki myydyt liput, eli jos yleisömääräksi ilmoitettiin 3200 niin sen verran oli tai ei ollut paikalla. Todennäköisemmin ei ollut.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Väitän, että edes pitkä voittoputki ei tuo näitä kaikkia takaisin katsomoon, vaan kyse on enemmän kokonaisuudesta. Minkälainen tunnelma tai yleinen fiilis ottelussa/hallissa on? Kuinka helppoa hallille on saapua tai lähteä pois? Tarjoaako tai onko ottelutapahtuma tarjonnut mitään uutta viimeiseen 5 vuoteen? Minkälainen yhteisöllisyys otteluissa vallitsee? Kuinka todennäköisesti ottelutapahtuma/pelitapahtumat/tunnelma synnyttää katsojassa ajatuksen että tänne on ehdottomasti tultavana uudelleen ensi viikon keskiviikkonakin?

Meidän pojat konseptia ei voi tehdä toista kertaa, mutta SaiPan täytyy löytää se väylä jolla saadaan käännettyä ihmisten ajatusmaailmaa siihen suuntaan, että ottelutapahtumasta muodostuu jatkossa enemmän yhteisöllinen tapahtuma joka kiinnostaa ihmisiä ja että ihmisillä syntyy halu olla osana sitä yhteisöä. Onko helppoa? Ei. Syntyykö nopeasti? Ei, mutta pitkäjänteisellä työllä kyllä. Nykypäivänä ei kuitenkaan voi tuudittautua siihen, että jos joukkue voittaa 5 ottelua putkeen niin mökki on lähes täynnä vaan kyllä niitä syitä saapua paikan päälle pitää pystyä tarjoamaan ihmisille huomattavasti isompi määrä kuin ennen.

Yritin jättää lainaukseen vain olennaisen, mutta jäi paljon tekstiä, koska erittäin osuvaa mietintää. Laittaisin kolme peukkua jos mahdollista.

Ainoa mistä olen ehkä eri mieltä on tuo aikajänne. Ilmiöt syntyvät ja kuolevat nykyään nopeasti. Eli tapahtumankin pitäisi mukautua ja muokkautua välillä nopeastikin.
 

Sportsguy

Jäsen
Mikä hinta pitäisi Liigalla sitten olla? 50e/kk? Olisikin varmasti suosittu tuote. Ysärillä nämä "ei näe mistään pelejä". Maailma on hieman muuttunut. Kyllä halliin saa väkeä, kun tuote on kunnossa ja stabiili.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Tuo televisio sopimus jos ymmärän / ymmärrät ei pelkästään kosketa sohvaperunoita, vaan televisiooikeuksia kautta valtakunnan. Silloon kun tuo sopimus on tehty, niin halleissa ottelua kohden kävi x määrä katsojia, mutta nyt sitten -x. Sitä minä tarkoitan että kansa on sopimuksen tekemisen jälkeen poistunut hallista sohvan pohjalle ja hankkinut katseluoikeuden liigaan. Tämä vaje katsomoissa pitää seuraavalla sopimuskerralla kompensoida korkeampina korvauksina, maksoi se sitten sohvaperunoille mitä tahansa. Onko vaikeasti ymmärrettävä asia?
Todennäköisesti tämä älynväläyksesi johtaisi vain siihen että ihmiset olisivat yhä vähemmän kiinnostuneita jääkiekosta, mainosmyynnin tuotot todennäköisesti romahtaisivat koska pelejä katsoisi vähemmän silmäpareja...
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Yleisesti maailma on tosiaan muuttunut ja nyt koronan jälkeinen shokki on vielä oma asiansa. SaiPan talousalueella on haasteena jo muutkin lajit ja joukkueet, mikäli urheilua haluaa seurata livenä. Isommissa sarjoissa Imatralla Ketterä pelaa Mestiksen kärjessä, Lappeenrannassa miehet ja naiset pelaa Salibandya korkealla tasolla, naiset pelaa koripalloa pääsarjassa ja miesten joukkiekkin alkaa saada toimintaansa johonkin kuntoon. Myöhemmin talvella alkaa vielä jääpallo, jossa taistellaan mestaruudesta jatkuvasti. Tämän lisäksi ihmisillä on nykyisin aika hemmetisti harrastuksia verrattuna vanhoihin hyviin aikoihin jolloin päämassa harrasti lähinnä työvuoron päätteeksi sohvalle lysähtämistä. Hankalaa on huonolla tuotteella Lappeenrannassakaan pärjätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös