Vastataan oikeampaan topiciin huhuketjun puolelta:
Muutenkin haastaisin sitä, että kausareita myydään yksittäisillä pelaajilla. Kyllä niitä myydään uskottavilla aiemmilla peliesityksillä, toimivalla palvelukokonaisuudella ja oikealla hinnoittelulla.
Ei millään tavalla sidoksissa nykypäivään ja kun ajatellaan että koko ajan enemmän puhutaan joukkueesta, tiimityön tärkeydestä ja roolituksista niin yksittäinen supernimi ei tee kuin haalean piikin johonkin kausikorttimyyntiin joka on lopulta vain muutama pisara meressä. Ne ajat ovat ohi kun oli esimerkiksi mahdollisuus ratsastaa myyttisten McTavishien ja Banhamien nimillä.
Erilaiset kanavat ovat tuoneet kaiken arjen jääkiekosta niin lähelle, että samanlaisia kiinnostusta on nykypäivänä vaikeampi herättää. Pelit näkee puhelimesta, televisiosta ja tietokoneelta. Voit seurata seuran arkea Facebookista, Twitteristä, Tiktokista, Youtubesta ja Instagramista. Voit katsoa uuden vahvistuksen kohokohtavideon Youtubesta tai mitä hän on viime vuosien aikana muissa joukkueissa tehnyt. Tietoa on saatavilla niin paljon, että ei yksittäinen ihminen esimerkiksi lähde otteluun sen perusteella että on kuullut kaverilta minkälaisen maalin tuore ulkomaalaisvahvistus on tehnyt kun hän on nähnyt sen maalin omalta puhelimelta parhaimmillaan muutamien minuuttien sisään maalin syntymisestä.
Tietoa on saatavilla niin paljon ja jääkiekkoa on mahdollista kuluttaa niin monella erilaisella tavalla että kiinnostusta on vaikeampia herättää ihmisissä yksittäisillä pelaajien nimillä tai suorituksilla eikä tuohon polkuun kannata enää liikaa panostaa.
Millä niitä ihmisiä sitten liikutetaan? Itse lähestyisin asiaa sillä kulmalla, että kyllä ihmisillä pohjimmiltaan on tarvetta kokea jonkinlaista yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta. Ei ihmisiä kannata totuttaa siihen, että tulkaa katsomaan menestystä, vaan rakentaa siitä yhteisön brändistä niin vahva, että menestys jää lopulta sivutuotteeksi kun ihmiset saadaan pitkäjänteisellä työllä sitoutettua ja otettua osaksi yhteisöä johon he kokevat vetovoimaa, mutta myös itsensä tervetulleeksi.
On ehkä epäreilua tehdä edes auttavaa vertailua HIFKiin ja Ilvekseen, mutta niistä kannattaa siitä huolimatta oppia jotain. Molempien kohdalla puhutaan paljon HIFK/Ilves-perheestä johon halutaan kuulua ja joka vetää paikallisia puoleensa. Se on vahvan brändin ja yhteisöllisyyden tulos johon SaiPankin pitää jatkossa keskittyä entistä enemmän. Silloin se yhteisö kestää myös vähän isommatkin myrskyt ja laineet kuten Ilveksen kohdalla on nähty.
Ei ole yhdessä kesässä tehtävä juttu, mutta siihen on aika panostaa nyt eikä vuoden päästä.