SaiPalla on varmaan ensimmäisen kerran historiansa aikana sellainen tilanne sitten 60-luvun, että nuorista pelaajista on kasvamassa vastuunkantajia ja täällä jaksetaan ihmetellä kun ei panosteta joukkueeseen. Minä olen kateellisena seurannut jo pidemmän aikaa KalPan touhua, kun sieltä tuntuu vuodesta toiseen nousevan nuoria huippupelaajia liigatasolle. Välillä tulee menestystä ja välillä ei tule. Siellä on kuitenkin opittu juuri se, mistä Pekka Virta puhui kauden viimeisessä lehdistötilaisuudessa - ei se voittamisen kulttuuri tule ulkoa kannettuna organisaatioon sisälle, kyllä se pitää lähteä sisältä. Nyt minusta SaiPassa on viimeinkin sellaista nähtävissä, ehkä ollaan vielä sen verran ajoissa, että se näyttäytyy joillekin tuuliajolla seilailulta. Itse olen kuitenkin SaiPan suhteen levollisempi kuin pitkään aikaan.
Sitä muutamaan tähtipelaajaan panostamista on täälläkin kokeiltu reilu 10 vuotta sitten ja tuloksena oli bottom 5 -sijoitukset ja vajaa milli turskaa.
Ainut asia mistä olen huolissani, on se, että SaiPan olosuhteet verrattuna muihin liigaseuroihin ovat todella paljon huonommat. Ja tulee aika pitkälle 2020-lukua näin olevan, valitettavasti. Liikevaihtoa on vaikea kasvattaa nykyisissä tiloissa ja samaan aikaan esim. Kouvolassa, Vaasassa ja jopa Mikkelissä on paremmat mahdollisuudet tähän ja sitä kautta saada kilpailukykyisemmät joukkueet. Sitä suuremmalla syyllä urheilullinen vaatimustaso ja organisaatiokulttuuri tulee olla kovalla tasolla Lappeenrannassa, jos halutaan pysyä kehityksen kelkassa mukana.