Mainos

Sähköpotkulaudat

  • 31 773
  • 363

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
vaan ajosuorite suunnitellaan ennalta, kuten kaikilla muillakin vehkeillä tehdään tai ainakin pitäisi tehdä.
Mitä vittua nyt oikeasti? :D
En itse ainakaan suunnittele ajosuoritteitani millään kulkuneuvolla, paitsi kun lähden lappiin, niin en lähde sinne omalla patteriautollani.
Eli jos nyt vaikka olen toimistollani Kupittaalla ja joku kumppani pyytää lounaalle Blankoon, niin minun pitäisi joko kieltäytyä kunniasta tai lähteä omalla paljon enemmän kuluttavalla sähkölehmällä viemään kaupunkitilaa, koska olin unohtanut kypärän kotiin? Tai jos joku frendi nyt sattuu olemaan jokilaivalla ja soittaa tavatakseen, niin minä kuljen sitten kypärä pääsä siellä laivassa, ettei vaan mitään sattuisi? Suojaa kyllä myös mahdollisesti taivaalta yhtäkkiä putoavilta kappaleilta.

Nämä kaikki ennaltaarvaamattomat ajo-suoritteet voin suorittaa myös autolla, polkupyörällä tai bussilla, ilman kypärää.
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Täällä on päästy jälleen hyvään vauhtiin! Onneksi kohta tulee talvi ja sähköpotkulaudat katoaa katukuvasta, muuten meillä olisi puolet kansalaisista ilman hampaita ja toinen puolisko ilman pulssia. On ne niin vaarallisia laitoksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä vittua nyt oikeasti? :D
En itse ainakaan suunnittele ajosuoritteitani millään kulkuneuvolla, paitsi kun lähden lappiin, niin en lähde sinne omalla patteriautollani.
Eli jos nyt vaikka olen toimistollani Kupittaalla ja joku kumppani pyytää lounaalle Blankoon, niin minun pitäisi joko kieltäytyä kunniasta tai lähteä omalla paljon enemmän kuluttavalla sähkölehmällä viemään kaupunkitilaa, koska olin unohtanut kypärän kotiin? Tai jos joku frendi nyt sattuu olemaan jokilaivalla ja soittaa tavatakseen, niin minä kuljen sitten kypärä pääsä siellä laivassa, ettei vaan mitään sattuisi? Suojaa kyllä myös mahdollisesti taivaalta yhtäkkiä putoavilta kappaleilta.

Nämä kaikki ennaltaarvaamattomat ajo-suoritteet voin suorittaa myös autolla, polkupyörällä tai bussilla, ilman kypärää.
Hyvä esimerkki, koska tuossa lounastapauksessasi ajosuorite on jopa suunniteltu puolestasi, sinun ei tarvitse kuin nousta kyytiin. Käden heilautus vapaaehtoista.

Kypärän mukana pitäminen (se on käsittääkseni irrotettavissa päästä) taas on jotain mitä esim pyöräilijät tai moottoripyöräilijät tekevät jatkuvasti. Varmaan hekin lähtisivät mielummin illan päätteeksi jokilaivoilta viipottamaan pelkkä pipa päässä, mutta se nyt vaan ei mene niin.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Serkkuni on hammaskirurgi yliopistosairaalassa ja jos viikonloppuisin päivystää, niin keissit ovat kuulemma 1:1 näiden sähköskoottiurpojen legojen parsimista.

Jostain muualta tuo työaika on sitten pois.

Mutta kun on niin saatanan kätevä! Ja miksi tällainen leimaava fakta otettiin edes esille, olisihan hyvinkin voinut olla niinkin, että kyseiset potilaat olisivat voineet hakata leukaansa esim. teräskaidetta vasten ihan muuten vaan.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä on päästy jälleen hyvään vauhtiin! Onneksi kohta tulee talvi ja sähköpotkulaudat katoaa katukuvasta, muuten meillä olisi puolet kansalaisista ilman hampaita ja toinen puolisko ilman pulssia. On ne niin vaarallisia laitoksia.

Otatko vielä kantaa yllä olevaan hammaskirurgiaesimerkkiin, vai oliko sun mielestä pelkästään hyvä läppä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuremmissa kaupungeissa sähköskuutit vielä jotenkin ymmärrän, mutta muutoin nuo on täysiä turhakkeita. Tänään taas katselin kun muksut painaa noilla menemään (ilman kypärää toki) ne matkat jotka ennen olisi poljettu pyörällä. Ei ole hyvä. Lihaksia ei käytetä nykyään suunnilleen mihinkään.
Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on se perustelu, minkä perusteella vanhemmat hankkivat tai antavat vuokrata laudan lapselle. Onko se niin, että lapsi sanoo, että kainalot jotenkin oudosti kastuvat kun polkee tai juoksee, niin vanhempi sitten ajattelee ratkaista ongelman hankkimalla laudan?

Kuulostaa helvetinmoiselta ongelmalta tulevaisuudessa, jos lapsi ei ole varttuessaan kokenut pientä epämukavuutta liikkuessaan, niin mitä se on sitten aikuisena, kun eteen tulee niitä tilanteita esim. työelämässä, kun pitäisi tehdä jotain raskasta? Työpsykologin juttusille, kun työ on raskasta?

Vuodelta 2017, mutta tuskin parempaan suuntaan ollaan menty?

Viiden yleisimmän esteen joukkoon mahtui yllättäen hikoileminen. Yli kolmasosa tytöistä ja neljäsosa pojista ilmoitti, että hikoilu tuntuu inhottavalta liikunnan yhteydessä.
Helsingin Uutiset kertoi, että varsinkin liikunnanopettajat ovat ihmeissään. Kuperkeikkakin on yllättävän monille lapsille liian vaikea.

– Ne, jotka ovat hyviä, ovat todella hyviä. Sitten on toinen puoli, joka ei liiku, liikunnan- ja terveystiedon lehtori Jonna Temonen kertoo lehdessä.

Temonen on nähnyt tunneillaan, kuinka osa oppilaista hyytyy pian ja menee kentän laidalle istumaan. Joskus joku on jopa oksentanut.

– Ja kyse kuitenkin aivan normaalista koululiikunnasta kuten pallopeleistä. Olen erittäin huolestunut suunnasta, hän sanoo.
 
Viimeksi muokattu:

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä on se perustelu, minkä perusteella vanhemmat hankkivat tai antavat vuokrata laudan lapselle. Onko se niin, että lapsi sanoo, että kainalot jotenkin oudosti kastuvat kun polkee tai juoksee, niin vanhempi sitten ajattelee ratkaista ongelman hankkimalla laudan?

Kuulostaa helvetinmoiselta ongelmalta tulevaisuudessa, jos lapsi ei ole varttuessaan kokenut pientä epämukavuutta liikkuessaan, niin mitä se on sitten aikuisena, kun eteen tulee niitä tilanteita esim. työelämässä, kun pitäisi tehdä jotain raskasta? Työpsykologin juttusille, kun työ on raskasta?
"Onks pakko käydä suihkus jossei tullu hiki?"
Kyllä sen nyt jo huomaa ettei osa nuorista aikuisista jaksa ja kykene tekemään muuta kuin viuhtoa peukalolla näyttöä. Jopa ajaessa näitä helvetinkoneita. Lisäksi on nämä istuttavat versiot mitä ajavat jo 10-12 vuotiaat ilmeisen tietämättöminä alkeellisistakin liikennesäännöistä. Täysillä vaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Onks pakko käydä suihkus jossei tullu hiki?"
Kyllä sen nyt jo huomaa ettei osa nuorista aikuisista jaksa ja kykene tekemään muuta kuin viuhtoa peukalolla näyttöä. Jopa ajaessa näitä helvetinkoneita. Lisäksi on nämä istuttavat versiot mitä ajavat jo 10-12 vuotiaat ilmeisen tietämättöminä alkeellisistakin liikennesäännöistä. Täysillä vaan.
Sekään ei niin haittaisi, jos tuo osa aikuisista käyttäisi sen liikuntaan tarkoitetun ajan johonkin hyödylliseen, mutta todennäköisesti se menee vain pelailuun ja tv:n katsomiseen. Eli karkeasti sanottuna meillä puolet nuorisosta voi hyvin, urheilee ja pärjää koulussa. Sitten toinen puolisko voi huonosti, ei liiku ja saa liikaa ruutuaikaa.

Meidän asuinalueella Lahden ”ulkosyrjällä” lapset sentään oikeasti pyöräilevät, mutta täällä on yksi lapsi, jolla on tuollainen istuttava sähköversio. Ikävästi sanottu, mutta varmaan siksi hänellä on tuollainen, että ei polkemalla tai muuten fyysisesti liikkumalla pysyisi kavereidensa perässä. Surullista.

Vanhempia ei vaan taida kiinnostaa tai ymmärrys ei riitä mikä on hyväksi lapselle ja mikä ei.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Aika moni kaupunki on nämä helvetinkoneet kieltänyt ja odotan milloin Helsinki ja Espoo seuravat perässä. Täällä noita ei tarvi yhtään mihinkään, eikä niistä ole kuin haittaa. Kävellen, pyörällä (Alepa-fillarit kaikkien saatavilla) tai julkisilla pääsee kaikkialle.
En ny tiedä Alepa-fillarien saatavuudesta kun kaksi lähintä Alepa fillarien parkkia ovat miltei poikkeuksetta tyhjiä. Ei siinä en minä niitä tarvitse kuin kuntoiluun enkä ole tuollaista skuuttia käyttänyt vielä kertaakaan.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sekään ei niin haittaisi, jos tuo osa aikuisista käyttäisi sen liikuntaan tarkoitetun ajan johonkin hyödylliseen, mutta todennäköisesti se menee vain pelailuun ja tv:n katsomiseen. Eli karkeasti sanottuna meillä puolet nuorisosta voi hyvin, urheilee ja pärjää koulussa. Sitten toinen puolisko voi huonosti, ei liiku ja saa liikaa ruutuaikaa.

Meidän asuinalueella Lahden ”ulkosyrjällä” lapset sentään oikeasti pyöräilevät, mutta täällä on yksi lapsi, jolla on tuollainen istuttava sähköversio. Ikävästi sanottu, mutta varmaan siksi hänellä on tuollainen, että ei polkemalla tai muuten fyysisesti liikkumalla pysyisi kavereidensa perässä. Surullista.

Vanhempia ei vaan taida kiinnostaa tai ymmärrys ei riitä mikä on hyväksi lapselle ja mikä ei.
Vähän samaa meininkiä näillä nurkilla. Nämä kaiken näköiset sähkövempeleet tulee olemaan suuri kansanterveydellinen ongelma jossain vaiheessa, näkyy jo joillain työpaikoilla, nuori aikuinen ei koskaan ole liikuttanut itseään omalla lihasvoimalla kodin ja lähimmän vempeleen ulkopuolella.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Niin ja onko poliisi tarkastanut että tämä vakuutusmaksua on maksettu?
Toimintatapa tullee muuttumaan jossain vaiheessa mutta tällä hetkellä poliisi on aika kädetön näitä tarkistamaan. Onnettomuustilanteissa sitten toki asia tarkistetaan ja jos ei ole vakuutusta, LVK paiskaa vähintäänkin moninkertaisella hyvikemaksulla. Vakuutusyhtiölle voi muodostua myös regressivelkaa, jonka se perii syylliseltä. Että siinä vaiheessa voipi tulla melko kalliiksi.
 
Nolla euroa. Oman paino on alle sen määrän sekä nopeus 25 km/h. Painoraja taitaa olla 25kg ja nopeus jos ylittää 25 km/h niin pitäisi olla vakuutus. Eli näihin skuutteihin tuo ei koske yhtään ellei ole modattu kulkemaan nopeammin.
Täällä haukuttaan noi ja heitetään samaan kastiin kaikki oman skuutin omistajat sekä vuokraskuuttien.
Itse en edes tuohon lähtisi vaan arvelisin, että ne on junnuja mitkä suhaa miten sattuu.
No sehän riippuu tietenkin mihin junnun rajan vetää. Kyllä oman kokemuksen mukaan alle nelikymppisistä näitä löytyy aika hyvin. Ja myös oman laudan omistajista löytyy miten sattuu ajelijoita, kuten taisi olla tämän kuolemankin aiheuttanut.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Okei. Just tulin kotiin Rydellä täällä Oulussa ja 25km/h tuo kulki. Vissiin sitten eri kaupungeissa eri speksejä laitettu noille maksiminopeuksille. Toki noita kilpikonna-alueita on joissa mennään 15 kmh.
Onpa jännä. Rydeä itsekkin käytän mutta vaan Helsingissä. 90h näyttää ajoajaksi ja ei ole kyllä kulkenut kuin alamäkeen tuon 25km/h ja silloinkin piipitys alkoi jo ennen sitä. Ehkä ne uskoo, että pyöräilykaupunki Oulussa ihmiset osaa ajaa nopeammin ja turvallisemmin.
Oulussa tosiaan 25 km/h on tavannut jo aiemmilla kausilla olla maksiminopeus päivisin. Tällä kaudella Ryden ja Birdin skuuteilla pääsee Oulussa aamuyölläkin vielä tuota nopeutta, mikä on hivenen erikoista. Aiemmilla kausilla yönopeusrajoitus on ollut päivänopeusrajoitusta matalampi ja kaupungin verkkosivuilla ainakin edelleen puhutaan 15 km/h nopeusrajoituksesta öisin. Liekö sitten vaan sivujen päivitys jäänyt puolitiehen, vai onko kaupungin ja operaattorien välinen onneton kommunikointi ja huonot välit sitten johtaneet tällaisiin epäselvyyksiin.

Potkulautojen nopeudet tulee rajoittaa max 15km/h nopeuteen maanantaista sunnuntaihin klo 00-05.

Se toki Oulun kunniaksi on sanottava, että kaupungissa on melko hyvä pyöräbaanaverkosto, jossa on skuutillakin omien kokemusten mukaan aika helppoa ja turvallista ajaa tuota 25 km/h nopeuttakin. Ja esim. keskustan alueella on kyllä sitten Oulussakin edelleen noita alemman nopeusrajoituksen ns. kilpikonna-alueita. Lisäksi yönopeusrajoitusten vaikutusta sähköpotkulautaonnettomuuksiin on tutkittu ainakin Pirkanmaalla, eivätkä vaikutukset olleet toivotunlaisia (linkki STT:n sivuilla olevaan tiedotteeseen).

Lisäksi kaupungin on tarkoitus pitää yhteinen palaveri elokuun lopussa tai syyskuun alussa, jonne on kutsuttu kaikki Oulussa nykyään toimivat tai jossain vaiheessa toimineet sähköpotkulautafirmat (Kalevan juttu). Tapaaminen sai käsittääkseni sysäyksen siitä, miten hankalaksi em. firmat ovat kokeneet yhteistyön kaupungin kanssa. Bird ei saanut Oulun kaupunkiin lainkaan edes yhteyttä lukuisista yrityksistä huolimatta, kun se suunnitteli paluuta paikkakunnalle parin vuoden tauon jälkeen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Posin kautta: Ennen sähköskuutteja otti niin vietävästi päähän mopoautot maantiellä. Joku hallitus lupasi hankkiutua ongelmasta eroon. Vuodet kuluivat, mitään ei tapahtunut.

Eipä nykyään paljon mopoautot ärsytä. Kiitos, sähköpotkulaudat.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nauratti taas tuossa viikolla useamman kerran, kun katselin Helsingin pitäjän kirkonkylän ja Koivuhaan välille Kuriiritien viereiseen ojaan heitettyä kasaa sähköskuuteista. Monen tällä alueella operoivan yrityksen laitteita sieltä löytyi, mutta ainoastaan yhtä niistä oli kiinnostanut omansa viikon mittaan noutaa.

Siinä voisi jossain yrityksessä joku fiksumpi miettiä, pitäiskö tehdä jotain.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Posin kautta: Ennen sähköskuutteja otti niin vietävästi päähän mopoautot maantiellä. Joku hallitus lupasi hankkiutua ongelmasta eroon. Vuodet kuluivat, mitään ei tapahtunut.

Eipä nykyään paljon mopoautot ärsytä. Kiitos, sähköpotkulaudat.
Mopoautojen ensirekisteröinnit on pudonneet murto-osaan, ts alle 10% huippuvuosista ja vähenee edelleen. Ja onhan ne vähentyneet teilläkin. Syitä on useita, mukana myös valtiovallan toimia, eli jotain kyllä tapahtui (ajokortti 17-vuotiaille, lupaukset kevythenkilöautoista, traktorimönkijöiden tulo).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ny tiedä Alepa-fillarien saatavuudesta kun kaksi lähintä Alepa fillarien parkkia ovat miltei poikkeuksetta tyhjiä. Ei siinä en minä niitä tarvitse kuin kuntoiluun enkä ole tuollaista skuuttia käyttänyt vielä kertaakaan.

Eikä Alepa-fillari tai oikein mikään muukaan fillari ole vaihtoehto valkokaulusduunissa työpäivän siirtymiin, skuutti sen sijaan on. Tierin sähköpyörät olivat, mutta ne kerättiin pois. Köpiksessä, jossa on monia eri kaupunkipyöräsysteemejä on toimivia sähköpyöriä. Sillä korvaisi monta kokous- ja tapaamissiirtymää meilläkin.
 
Eikä Alepa-fillari tai oikein mikään muukaan fillari ole vaihtoehto valkokaulusduunissa työpäivän siirtymiin, skuutti sen sijaan on. Tierin sähköpyörät olivat, mutta ne kerättiin pois. Köpiksessä, jossa on monia eri kaupunkipyöräsysteemejä on toimivia sähköpyöriä. Sillä korvaisi monta kokous- ja tapaamissiirtymää meilläkin.
Jos täytyy työtehtävissä siirtyä keskusta-alueella johonkin niin kai sä menet taksilla jos ei ole niin lähellä ettei voi kävellä?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Negatiiviset kokemukset tietysti jäävät aina paremmin mieleen, joten kenties kyse on ”1% käyttäjistä pilaa kaikkien maineen” -ilmiöstä, mutta turhan usein näillä näkee (korostuvasti varsin nuorilta ulkoisesti vaikuttavien) tyyppien pyyhältävän vastuuttomalla ja muiden liikkujien turvallisuuden vaarantavalla tavalla. Toivottavasti jotain toimia saadaan tehtyä, että ne käyttäjät, joilla ei ole valmiuksia laitteilla muiden seassa liikkua, saataisiin pois lautojen päältä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jos noille laudoille saataisiin muutama sellainen julkinen säilytyspaikka esimerkiksi yhtä kaupunginosaa kohden, jotta käytön jälkeen hylätyt laudat eivät tukkisi jalkakäytäviä ja pyöräteitä, niin sekin olisi askel oikeaan suuntaan. En osaa ollenkaan sanoa, kuinka paljon esimerkiksi Käpylän ja Ogelin alueella on noiden vekottimien käyttäjiä, mutta päivittäin alueella liikkuvana en muista viimeisen kolmeen vuoteen nähneeni yhtäkään kadunpätkää tällä alueella, jossa noita lautoja ei olisi joko keskelle tietä jätettynä tai kaadettuna tienposkeen. Citypyöristä pidetään kyllä varsin hyvää huolta ja ne palautetaan ilmeisen hyvällä prosentilla niille määrättyihin paikkoihin, kun taas nämä laudat tuntuvat olevan täysin päinvastaista.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kävin alkuviikosta Helsingissä ja ajattelin että onpa tämä sähköpotkulautailu aika villiä ja tuntui että jopa vaarallista. Kaksi päällä mentiin ja puikkelehdettiin kävelijöiden seassa ja ajeltiin punaisia päin.

Tulin sitten Lahteen ja olin menossa matkakeskuksen lähellä dösäpysäkille kun olin jäädä kahden sähköpotkulaudan alle joissa oli molemmissa kaksi nuorta naista. Ajoivat rinnakkain. Jotain he kai ärsyttivät koska kohta kajahti miehen ääni "Perkeleen pillut". Tai ehkä se liittyi johonkin muuhun kun näihin nuoriin naisiin. En tiedä mutta jotenkin huvitti se huuto kun itse oli juuri väistänyt nämä nuoret naiset.

Totesin kuitenkin että kyllä maar täällä kehä kolmosen ulkopuolella myös mennään lujaa ja kaksi päällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos täytyy työtehtävissä siirtyä keskusta-alueella johonkin niin kai sä menet taksilla jos ei ole niin lähellä ettei voi kävellä?

Taksilla kestää kantakaupungissa paljon kauemmin, samoin julkisilla, jos puhutaan alle 3 km ringistä (jossa se kävelykin alkaa kestää). Skuutit erittäin näppärä ja nopea tapa. Alepafillari sähköisenä olisi loistava, jotain Linnunlaulun mäkiä ei vaan toimistoihmisenä ajella kun on het selkä hiessä. Toki toivoisin, että se baana tehtäisiin joskus kunnolliseksi siihen raiteiden viereen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös