Sähköpotkulaudat

  • 31 698
  • 363

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Itsekin on tullut kertaalleen vaihdettua täyskumirenkaat ja siinä kyllä koetellaan hermoja. Alkuun yritin rengasrautojen avulla saada uusia paikoilleen, mutta eihän siitä tullut mitään ja päädyin katsomaan ohjeita youtubesta. Lopulta lämmitin renkaat kuumassa vedessä ja rengasrasvan kera sainkin yllättävän helposti renkaat vanteille ihan käsin painamalla. Eli suosittelen katsomaan ohjeita vaikka youtubesta jos ei ole aikaisemmin tullut vaihdeltua renkaita potkulautoihin, kun tuolta tuntuu löytyvän hyviäkin ohjeita.
Eile kyselin yhdeltä kuka räplännyt näiden kanssa niin kauan kuin niitä ollut olemassa ja tosiaan kertoi tuon kuuman veden.
Eilen paikkaus sentään piti, kontaktiliimaa ja jesaria päälle "puristimeksi".
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
- Minä: Anteeksi, mutta voisitko ajaa tuossa kadun puolella tai ainakin vähän hiljempaa?

- Tyttö noin 17v: Haista sinä vittu ja pidä pääs kiinni.
Tampereen Hämeenkadulla on yksisuuntainen pyöräväylä jalkakäytävillä molemmin puolin katua. Sitä ei aina niin kunnolla noudateta ja yhdelle vähän rehevämmälle noin parikymppiselle skoottineitoselle vastaantullut keski-ikäinen miespyöräilijä antoi välittömän palautteen viime kesänä. "Hei vitun läski, mee helvettiin siitä toiselle puolelle katua saatana!"
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Millä perusteilla ostatte omaksi sähköpotkulaudan vaikkapa polkupyörään verrattuna? Paremmin ymmärrän jopa nuo vuokralaudat, sillä silloin ei tarvitse omistaa ja voi mennä yhteen suuntaan vaikkapa julkisilla ja toiseen suuntaan laudalla. Oman sähköpotkulaudan hankinnalle olisi hyvin vaikea löytää järkeviä perusteita. Menee toki pienempään tilaan kuin fillari, mutta yhtälailla metroissa ja lähijunissa saa maksutta kuljettaa pyörää. Polkupyörä on mielestäni myös paljon mielekkäämpi ja turvallisempi ajaa. Ja tärkeimpänä seikkana tulee liikunta.

Erityisesti ihmettelen sitä, jos lapset ajavat sähköpotkulaudoilla, on se sitten oma tai muiden perheenjäsenten oma. Siinä tehdään kyllä hallaa liikunnallisen elämäntavan kehittymiselle.
 
...joten eipä taida tuo esittämäsi sanktiomalli oikein toimia.


Varmaan aika yksinkertaista vaatia käyttäjää ottamaan kuva miten on laudan jättänyt ja lähettämään se kun lopettaa ajelun. Siitä voi sitten tarkastaa voiko maksua laittaa edelliselle käyttäjälle.

Joka tapauksessa eihän se kenenkään muun kuin näiden yritysten vastuulla voi olla huolehtia, että vekottimet on kuten kuuluu. Kyseessä on liiketoiminta eikä se voi olla kansalaisten tehtävä talutella yksityisen yrityksen tavaroita pois tieltä tai nostella pystyyn kun retkottavat pinossa jalkakäytävällä.

Sama koskee sitä, että ne on ajokunnossa. Jos se skuutti on jonkun toimesta ojaan nakattu niin kai se firma tarkastaa sen olevan käyttökelpoinen ennen kuin menee uudelleen käyttöön.
Kyllä minuakin saaristossa välillä korpeaa vuokravesijettien ulvonta ja vesiliikennesääntöjen noudattamattomuus. Mutta en mä silti mene sinne vuokraamon laituriin katkomaan jettien köydet ja lähettämään ne ulapalle.

Herää vaan kysymys, mitä muuta nämä ojaanheittosankarit oikein puuhaavat. Vai onko tämä ainoa sabotaasin muoto heidän surullisessa pienessä elämässään?
Vaikka en nyt mihinkään ojaan heittoon kannusta niin ehkä sopivampi vertaus vuokravesijetteihin olisi, että joku parkkeeraa sen esimerkiksi laiturisi/veneesi eteen.
 
Miksi sähkölaudalle tulisi olla eri säännöt/sanktiot/valvonta kypärän käytön suhteen kuin pyörälle? Koska ette itse käytä lautaa?
Koska minua harmittaa ja minun harmitukseni ajaa ylivoimaisen enemmistön edun ja tarpeen edelle. Näiden veijareiden vertaukset asiaan liittyen ovat niin lennokkaita, että ei niitä kovin seesteisessä mielentilassa kirjoiteta.
Toki pyörällekin olisi syytä tulla mutta skuutti on kokonsa, ajoasentonsa, renkaiden suuruuden ja ajotyylin puolesta vielä hyvin erilaisia pyörien kanssa.
 
Varmaan aika yksinkertaista vaatia käyttäjää ottamaan kuva miten on laudan jättänyt ja lähettämään se kun lopettaa ajelun. Siitä voi sitten tarkastaa voiko maksua laittaa edelliselle käyttäjälle.

Niinhän käytäntö on nykyäänkin ymmärtääkseni. Eli otat kuvan kun lopetat vuokrauksen.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Millä perusteilla ostatte omaksi sähköpotkulaudan vaikkapa polkupyörään verrattuna? Paremmin ymmärrän jopa nuo vuokralaudat, sillä silloin ei tarvitse omistaa ja voi mennä yhteen suuntaan vaikkapa julkisilla ja toiseen suuntaan laudalla.
Osamaksu. Elisassa on periaatteessa ilman korkoja ja ylimääräistä tulee sen 10€ tjsp. Fillariin ei oikein löydä korotonta osamaksua.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Ensitietojen mukaan onnettomuudessa loukkaantunut vanhempi mies oli ollut ylittämässä suojatietä sähköpotkulaudallaan, kun nuorempi sähköpotkulautailija oli törmännyt häneen kovalla vauhdilla.

Onnettomuus tapahtui noin kello 21 Huvilinnanmäen ja Huvilinnantien yhteydessä.

– Silminnäkijöiden mukaan nuorempi sähköpotkulautailija oli poistunut paikalta lähes välittömästi. Sivulliset hälyttivät loukkaantuneelle miehelle apua, ja hänet kuljetettiin sairaalaan vakavasti loukkaantuneena

Näitä voisi tutkia samalla vakavuudella jos autolla ajaisi toisen yli ja pakenee paikalta?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Täähän on varsin viihdyttävä ketju, maalitolppia siirrellään ja olkiukkoja hakataan, minkä ehditään.

Vempele itsessään on hyvä korvike lyhyiden matkojen taittamiseen auton tai taksin sijaan, joskin arkiliikunnan hyödyt jäävät saamatta. Eihän se minulle kuulu, jos joku haluaa itselleen lonkka- ja polvivaivat vanhoille päivilleen. Ei minulle sekään kuulu, että nuoremman kaartimme edustajat menevät monta päällä, ilman kypäriä ja ylittelevät ajoteitä liikennesäännöistä tai omasta hengestään piittaamatta.

Sen sijaan se kuuluu minulle kyllä hyvinkin paljon, että noilla vedetään kevyen liikenteen väylillä rajoittimella eikä vähimmässäkään määrin kunnioiteta muita väylän käyttäjiä tai edes yritetä ennakoida tilanteita. Se kuuluu minulle myös hyvin paljon, että joudun nostelemaan keskellä väylää parkissa tai pitkin pituuttaan olevia lautoja sivuun, kun sen kuuluisi olla edellisen käyttäjän homma. Minkään nuorison edustajan en ole koskaan nähnyt näitä kaatelevan, täytyy olla jotain vapaan kasvatuksen hedelmien yksittäistempauksia.

Ihmisethän ne tässäkin tapauksessa persiasta ovat, niin asiakas- kuin liiketoimintapuolella. Jos olisi tahtoa tehdä näistä paremmin sekaan sopivia palveluita, niin johan näin olisi tehty.
 

Animal

Jäsen
Minulle ei ole esitetty yhtäkään järkevää perustetta miksi tai mihin näitä tarvitaan. Ei yhtäkään. Toivottavasti katoavat katukuvasta yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Ne matkat mitä näillä kuljetaan pääsee jalan, pyörällä, taksilla tai kaverin kyydillä. Nämä sähköskuutit eivät tuo mitään oikeaa lisäarvoa mihinkään yhteiskuntaan.

Ongelma ei sinällään ole itsessään tuo sähköskuutti. Ei se sen vaarallisempi laite ole kuin mopo tai sähköfillari. Ongelma on säätelemättömyys, että noilla saa kuka tahansa kännikala, vajakki tai kakara ajella ilman kypärää missä tahansa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja niitä saa säilyttää nuo palveluntarjoajat liki missä tahansa.

Siinä vaiheessa, kun näiden käyttöä aletaan oikeasti säädellä sillä vakavuudella kuin moottorikulkuneuvoa kuuluu, niin vähenee myös merkittävästi onnettomuudet ja koheltaminen. Ja samalla vähenee myös skuuttien helppo saatavuus. Pienikin sähkömoottori on myös voimanlähde ja moottori.

En pysty esittämään mitään dataa, mutta jos ensihoitajien ja päivystysten muiden työntekijöiden mielipiteitä on kuullut, niin näiden aiheuttamat lieveilmiöt myös maksavat yhteiskunnalle ihan tolkuttomasti. Jokainen voi miettiä mitä pyrkimykset tuon Espoossa kuolleen hengissäpitämiseksi ovat kustantaneet ja nuo hoitopaikat ovat myös joiltain muilta pois.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Ylläolevaan vielä lisäys: ilman kypärää noilla kohellettaessa päävamma on ihan automaatio. Siitä ei selviä laastarilla ja kotiin kävelemällä, vaan sairaanhoitojärjestelmää kuormitetaan ihan reippaasti ja seurauksetkin ovat usein vähintäänkin kohtalaisen vakavia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Minulle ei ole esitetty yhtäkään järkevää perustetta miksi tai mihin näitä tarvitaan. Ei yhtäkään. Toivottavasti katoavat katukuvasta yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Ne matkat mitä näillä kuljetaan pääsee jalan, pyörällä, taksilla tai kaverin kyydillä. Nämä sähköskuutit eivät tuo mitään oikeaa lisäarvoa mihinkään yhteiskuntaan.
Suosittelen kokeilemaan. Kätevää liikkua sellaiseen paikkaan johon ei jaksa, tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia. Varsinkaan jos ei omista pyörää. Myös matkakohteissa ehdottoman kätevä vempele ja pääsee nopeaan ja näppärästi paikasta toiseen mihin sitten haluaakaan mennä.
Miksi maksaisin 20€ taksista jos sama matka on 3€ skuutilla?

En ole tuosta uusimmasta onnettomuudesta lukenut, joten siihen en ota kantaa, mutta tottakai onnettomuuksia sattuu jokaisella kulkuvälineellä liikuttaessa ja valitettavaa on ettei sähköskuuttienkaan käyttäjillä ole suojakehää ympärillä. Varmaa on sekin, että media alkaa nyt nostella kaikkea negatiivista uutisointia näihin skuutteihin liittyen kun ne myyvät varsinkin vanhusten ja tietyn porukan keskuudessa, jotka nämä haluavat kieltää.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen kokeilemaan. Kätevää liikkua sellaiseen paikkaan johon ei jaksa, tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia. Varsinkaan jos ei omista pyörää. Myös matkakohteissa ehdottoman kätevä vempele ja pääsee nopeaan ja näppärästi paikasta toiseen mihin sitten haluaakaan mennä.
Miksi maksaisin 20€ taksista jos sama matka on 3€ skuutilla?
Aika moni kaupunki on nämä helvetinkoneet kieltänyt ja odotan milloin Helsinki ja Espoo seuravat perässä. Täällä noita ei tarvi yhtään mihinkään, eikä niistä ole kuin haittaa. Kävellen, pyörällä (Alepa-fillarit kaikkien saatavilla) tai julkisilla pääsee kaikkialle.

Valitettavasti tässäkin tapauksessa tarvittiin sivullinen uhri ennen kuin ongelmaan aletaan kunnolla herätä ja tarttua. Veikkaus: ensi kesänä Helsingin ydinkeskustaan ei noilla laitteilla ole mitään asiaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelen kokeilemaan. Kätevää liikkua sellaiseen paikkaan johon ei jaksa, tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia. Varsinkaan jos ei omista pyörää. Myös matkakohteissa ehdottoman kätevä vempele ja pääsee nopeaan ja näppärästi paikasta toiseen mihin sitten haluaakaan mennä.
Miksi maksaisin 20€ taksista jos sama matka on 3€ skuutilla?


Kaikki tänään vastaan tulleet skuuttailijat olisivat ulkonäkönsä perusteella (anteeksipyyntö jo ennakkoon kaikille) hyötyneet hyvinkin paljon omaehtoisesta liikunnasta. Mutta kun on niin saatanan kätevä, varsinkin liikennesääntöjen rikkomiseen. Ja kansanterveys kiittää.
 

Grafix

Jäsen
Melbournessa sähkölautafirmoilla on 30 päivää aikaa kerätä romut kasaan ja lähteä menemään.

Kovasti tuntuu olevan globaali trendi toiminnan rajoittamiseen viranomaisten puolelta. Surullista sinänsä, että vuokrafirmat eivät itse halua toimia vastuullisesti ja toisaalta loppukäyttäjät omalla perseilyllään ajavat tilannetta tähän suuntaan.

 

Animal

Jäsen
Suosittelen kokeilemaan. Kätevää liikkua sellaiseen paikkaan johon ei jaksa, tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia. Varsinkaan jos ei omista pyörää. Myös matkakohteissa ehdottoman kätevä vempele ja pääsee nopeaan ja näppärästi paikasta toiseen mihin sitten haluaakaan mennä.
Miksi maksaisin 20€ taksista jos sama matka on 3€ skuutilla?

Taisin jo listata syyt miksi minun ei ole mitään tarvetta kokeilla. Tämän lisäksi joku mainitsi vielä julkiset. Minun elämässä ei ole sellaisia paikkoja johon en jaksa tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Toivottavasti sähköpotkulaudat on ja pysyy myös jatkossakin, MUTTA ehdottomasti poliisille ja scoottifirmalle enemmän oikeuksia puuttua väärinkäyttöihin sekä lain rikkomisiin. Saman tien viranomaisen nähdessä kaksi päällä tai kävelytiellä ajajille mahdolliseksi antaa rikesakko. Sekä olisi hyvä jos voisi ilmoittaa tästä lain rikkomisesta scoottifirmalle. Scoottifirma voisi sitten pistää käyttäjän banniin esim. 1kk ajaksi.

Erinomainen liikkumisväline, kunhan nämä hölmöilyt poistetaan kunnolla.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Onneksi autolla, moottoripyörällä/mopolla ja pyörällä ei satu onnettomuuksia eikä varsinkaan kuolemaan johtavia sellaisa. Hyvää öyhötystä kyllä, ei siinä!

Minun elämässä ei ole sellaisia paikkoja johon en jaksa tai ehdi kävellä, tai viitsi ottaa taksia.
Eli kenenkään muunkaan elämässä ei voi olla?
 

Animal

Jäsen
Onneksi autolla, moottoripyörällä/mopolla ja pyörällä ei satu onnettomuuksia eikä varsinkaan kuolemaan johtavia sellaisa. Hyvää öyhötystä kyllä, ei siinä!

Lukutaito on nyky-Suomessa valitettavan aliarvostettu taito.

Tuota voi jopa arvostaa, että nykymuotoisen sähköskuutteilun vastustamista luonnehditaan öyhötykseksi.
 
Toivottavasti sähköpotkulaudat on ja pysyy myös jatkossakin, MUTTA ehdottomasti poliisille ja scoottifirmalle enemmän oikeuksia puuttua väärinkäyttöihin sekä lain rikkomisiin. Saman tien viranomaisen nähdessä kaksi päällä tai kävelytiellä ajajille mahdolliseksi antaa rikesakko. Sekä olisi hyvä jos voisi ilmoittaa tästä lain rikkomisesta scoottifirmalle. Scoottifirma voisi sitten pistää käyttäjän banniin esim. 1kk ajaksi.

Erinomainen liikkumisväline, kunhan nämä hölmöilyt poistetaan kunnolla.
Luuletko tosiaan, että yritykset vapaaehtoisesti alkaa banneja jakamaan. Ei heitä se kiinnosta.

Ja poliisin resurssit varmasti riittää näiden potkulautailijoiden valvontaan…
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ehdottomasti kypäräpakko. Olkoot vaikka kuinka vaikea sitten toteuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös