Sähköpotkulaudat

  • 20 704
  • 281

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Onneksi autolla, moottoripyörällä/mopolla ja pyörällä ei satu onnettomuuksia eikä varsinkaan kuolemaan johtavia sellaisa. Hyvää öyhötystä kyllä, ei siinä!
Skuuttionnettomuuksia vain tulee suhteessa paljon enemmän kuin muita liikenneonnettomuuksia. Käsittääkseni Turussa näitä oli enemmän kuin muita liikenneonnettomuuksia yhteensä, ainakin pari vuotta sitten kun alettiin tekemään erilaisia rajoituksia käyttöön esim Ruisrockin aikana. Onnettomuuksien ja niissä loukkaantuneiden määrää on onneksi saatu vähennettyä viime vuosina. Näiden määrä on kuitenkin HUS:n alueella edelleen vuonna 2023 lähes 300 (Näin sähköpotkulautailijoiden onnettomuudet saatiin Helsingissä vähenemään). Valitettavasti en löytänyt tuoreempia tilastoja vertailuun, mutta esimerkiksi HUSn vuoden 2019 tilastojen mukaan (https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-10-21.pdf) tuo lukema on noin kolme kertaa yhtä suuri kun pyöräillessä loukkaantuneiden lukumäärä (noin 100 per vuosi) ja suuri lukema suhteessa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden kokonaismäärään (noin 400 vuonna 2019). Eli ihan syystäkin nämä herättävät keskustelua, erityisesti kun lieveilmiöt eivät rajoitu pelkästään siihen kuinka moni sähköpotkulautailija loukkaantuu onnettomuudessa.
 
Skuuttionnettomuuksia vain tulee suhteessa paljon enemmän kuin muita liikenneonnettomuuksia. Käsittääkseni Turussa näitä oli enemmän kuin muita liikenneonnettomuuksia yhteensä, ainakin pari vuotta sitten kun alettiin tekemään erilaisia rajoituksia käyttöön esim Ruisrockin aikana. Onnettomuuksien ja niissä loukkaantuneiden määrää on onneksi saatu vähennettyä viime vuosina. Näiden määrä on kuitenkin HUS:n alueella edelleen vuonna 2023 lähes 300 (Näin sähköpotkulautailijoiden onnettomuudet saatiin Helsingissä vähenemään). Valitettavasti en löytänyt tuoreempia tilastoja vertailuun, mutta esimerkiksi HUSn vuoden 2019 tilastojen mukaan (https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-10-21.pdf) tuo lukema on noin kolme kertaa yhtä suuri kun pyöräillessä loukkaantuneiden lukumäärä (noin 100 per vuosi) ja suuri lukema suhteessa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden kokonaismäärään (noin 400 vuonna 2019). Eli ihan syystäkin nämä herättävät keskustelua, erityisesti kun lieveilmiöt eivät rajoitu pelkästään siihen kuinka moni sähköpotkulautailija loukkaantuu onnettomuudessa.
Siihen kun lisää vaaratilanteet mitä näillä aiheutetaan niin eivät ole kovin turvallisia vehkeitä. Bonuksena sitten lojuvat siellä sun täällä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Skootteja saa olla, mutta olisihan tähän joku järki saatava. Seuraavat asiat ainakin tulee saada tavalla tai toisella toteutettua:

- kypäräpakko
- vain yksi henkilö laudalla
- järkevät nopeudet. Esim. max 20 km/h ja keskusta-alueella 10-15 km/h
- määritetyt parkkialueet ja muut pysäköintialueet ja muualla lautoja ei pysäköidä

Käytännössä vaatisin vuokralautafirmoilta näihin ratkaisuja. Jos ei onnistu, niin tuokoon laudat takaisin sitten kun onnistuu. Yksityishenkilöiden valvonta sitten poliisin toimesta samaan tapaan kuin pyöräilijöidenkin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esimies jäi sähköpotkulaudan alle kävellessään joku aika sitten ja luita murtui.
Onneksi autolla, moottoripyörällä/mopolla ja pyörällä ei satu onnettomuuksia eikä varsinkaan kuolemaan johtavia sellaisa. Hyvää öyhötystä kyllä, ei siinä!
Ero on kuitenkin siinä, että kävelen töihin noin 10-15 minuuttia ja siinä ajassa ehtii näkemään useita hölmöilyjä tai potentiaalisia vaaratilanteita.

Näillä muilla mainitsemillasi kulkuvälineillä ei juuri tule vastaavia vastaan. Vaikka muualla tuleekin, niin onhan tuo töhöilyn määrä ihan eri tasolla.

Varsinkin näin viikonloppuisin ja kesällä myös arkisin.

Tänään näin uudenlaisen tilanteen, kun äiti kantoi sähköpotkulautaa käyttäen noin 4 vuotiasta reppuselässä siten, että lapsi oli tavallisen repun alla äitiä vasten.

Käy se noinkin.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Skootteja saa olla, mutta olisihan tähän joku järki saatava. Seuraavat asiat ainakin tulee saada tavalla tai toisella toteutettua:

- kypäräpakko
- vain yksi henkilö laudalla
- järkevät nopeudet. Esim. max 20 km/h ja keskusta-alueella 10-15 km/h
- määritetyt parkkialueet ja muut pysäköintialueet ja muualla lautoja ei pysäköidä

Käytännössä vaatisin vuokralautafirmoilta näihin ratkaisuja. Jos ei onnistu, niin tuokoon laudat takaisin sitten kun onnistuu. Yksityishenkilöiden valvonta sitten poliisin toimesta samaan tapaan kuin pyöräilijöidenkin.
Hyviä ideoita, mutta nostaisin esille tuon nopeuden. Laudoilla pitäisi pystyä ajamaan liikenteen seassa kuten polkupyörällä, mutta jos sitä huippunopeutta rajoitetaan, niin vaikeaa on. Mukavasti muuten menee autojen seassa, mutta heti kun pitäisi vauhtia nostaa niin tuntee olevansa pahasti edessä vieden pienemmillä teillä tilaa sen verran kaistalta, ettei auto pääse ohi.

Hankalia juttuja eikä oikeita vastauksia tahdo olla.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suuremmissa kaupungeissa sähköskuutit vielä jotenkin ymmärrän, mutta muutoin nuo on täysiä turhakkeita. Tänään taas katselin kun muksut painaa noilla menemään (ilman kypärää toki) ne matkat jotka ennen olisi poljettu pyörällä. Ei ole hyvä. Lihaksia ei käytetä nykyään suunnilleen mihinkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaipa noihin saisi kypäränkin integroitua, tosin melkoinen säätövara pitäisi olla. Toki aikuisten pään kokoon, millä myös voitaisiin osaltaan vaikeuttaa sääntöjen vastaista käyttöä. Ovat monella tapaa vaikkapa arkipäivisin Helsingissä kätevä väline liikkua (ei, sähkötön kaupunkipyörä ei ole sitä), mutta jotainhan lienee tehtävä.

Vaikea ymmärtää, miten ikärajaa ei saataisi ainakin auttavasti toteutettua tavalla tai toisella. Vai onko nykyään ihan yleinen tapa, että vanhemmat antavat luottokorttinumeronsa lapselleen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ite lähtisin siitä että niin kauan kun me hyväksytään kaikki alkoholin aiheuttamat valtavat ongelmat, niin kyllä meidän vittu pitää sietää jotain sähkömopojakin.
Meinaatko että alkoholin haitat hyväksyttäisiin, jos ei niistä tulisi verotuloja useampi miljardi? Siinä samalla kun juo itsensä hengiltä niin jotain on ehtinyt kerryttää valtionkin kirstuun.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Te joilla on tällainen oma härveli niin paljonko näiden vakuutusmaksu muuten on?
Nolla euroa. Oman paino on alle sen määrän sekä nopeus 25 km/h. Painoraja taitaa olla 25kg ja nopeus jos ylittää 25 km/h niin pitäisi olla vakuutus. Eli näihin skuutteihin tuo ei koske yhtään ellei ole modattu kulkemaan nopeammin.
Täällä haukuttaan noi ja heitetään samaan kastiin kaikki oman skuutin omistajat sekä vuokraskuuttien.
Itse en edes tuohon lähtisi vaan arvelisin, että ne on junnuja mitkä suhaa miten sattuu.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Vai onko nykyään ihan yleinen tapa, että vanhemmat antavat luottokorttinumeronsa lapselleen?
Ei noihin luottokorttia tarvita. Ihan debit käy myös ja niitä lienee melko nuorillakin henkilöillä varsinkin nykyään.

- kypäräpakko
- vain yksi henkilö laudalla
- järkevät nopeudet. Esim. max 20 km/h ja keskusta-alueella 10-15 km/h
- määritetyt parkkialueet ja muut pysäköintialueet ja muualla lautoja ei pysäköidä
Nämä omat lihavoidut bulletit kyllä tappavat tuon bisneksen. Tai no onhan pyörillekin "kypäräpakko" lain silmissä, mutta sitä ei kukaan valvo saati sakota.

Muistanko ihan väärin, että nuo vuokravehkeet menivät jopa 30kmh kun noita alkoi tulla Suomeen? Tuo nykyinen 25kmh (ja määrätyillä tiheimmillä keskusta-alueilla 15kmh) on aikalailla linjassaan riskien ja käytettävyyden suhteen - tuosta alaspäin, niin alkaa olla aika nihkeä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tai no onhan pyörillekin "kypäräpakko" lain silmissä, mutta sitä ei kukaan valvo saati sakota.

Ei ole. Ei lainausmerkeissä eikä ilman, vaan se lainkohta on suositus.

Vuokralaitteethan muuten ainakin Helsingissä kulkevat kahtakymppiä maksimissaan ja niissä on juuri mainittuja keskustarajoituksia päälle, joten sen en uskoisi olevan lainkaan ongelma.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Muistanko ihan väärin, että nuo vuokravehkeet menivät jopa 30kmh kun noita alkoi tulla Suomeen? Tuo nykyinen 25kmh (ja määrätyillä tiheimmillä keskusta-alueilla 15kmh) on aikalailla linjassaan riskien ja käytettävyyden suhteen - tuosta alaspäin, niin alkaa olla aika nihkeä.
25 km/h oli alkuun ja tiputettiin sitten 20 km/h lukemiin. Keskustassa ainakin Helsingissä on paikoitellen näitä "kilpikonna" kohtia joissa nopeus tipahtaa kymmeneen mikä on oikein fiksu juttu kävely/pyöräteillä jossa liikkuu paljon ihmisiä. Onneksi autotiellä ei tuota hidastusta yleensä tapahdu.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Keskustassa ainakin Helsingissä on paikoitellen näitä "kilpikonna" kohtia joissa nopeus tipahtaa kymmeneen mikä on oikein fiksu juttu kävely/pyöräteillä jossa liikkuu paljon ihmisiä.
Turussa on myös ja yöaikaan sama juttu. Joskus se pudotus taisi olla jopa kymppiin ja sanoisin että silloin tuo lauta oli vaarallisimmillaan, koska sitä alkoi olemaan välillä jo vaikea ohjata siinä nopeudessa.
Meinaatko että alkoholin haitat hyväksyttäisiin, jos ei niistä tulisi verotuloja useampi miljardi? Siinä samalla kun juo itsensä hengiltä niin jotain on ehtinyt kerryttää valtionkin kirstuun.
Vuokralaudat on tänäkin kesänä kuljettanut minut useasti kerryttämään tätä kassaa Turun jokilaivoille. Olkaa hyvät siis kanssakansalaiset ja kiittäkää sähköpotkulautoja älkääkä nalkuttako!
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Skootteja saa olla, mutta olisihan tähän joku järki saatava. Seuraavat asiat ainakin tulee saada tavalla tai toisella toteutettua:

- kypäräpakko
- vain yksi henkilö laudalla
- järkevät nopeudet. Esim. max 20 km/h ja keskusta-alueella 10-15 km/h
- määritetyt parkkialueet ja muut pysäköintialueet ja muualla lautoja ei pysäköidä

Käytännössä vaatisin vuokralautafirmoilta näihin ratkaisuja. Jos ei onnistu, niin tuokoon laudat takaisin sitten kun onnistuu. Yksityishenkilöiden valvonta sitten poliisin toimesta samaan tapaan kuin pyöräilijöidenkin.
Tarjoaako vuokralautafirma ne kypärät? Itselläni ei ainakaan ole koskaan käynyt mielessä raahata kypärää mukana siltä varalta, että saatan käyttää sähköpotkulautaa.

Mitä tulee nopeuksiin niin Jyväskylässä alkukesästä noiden Tierin sähköpotkulautojen nopeus oli ainakin viikonloppuna rajoitettu muistaakseni nimenomaan 15 km/h ja sen voisi ihan hyvin ottaa myös muina aikoina käyttöön.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nauratti taas tuossa viikolla useamman kerran, kun katselin Helsingin pitäjän kirkonkylän ja Koivuhaan välille Kuriiritien viereiseen ojaan heitettyä kasaa sähköskuuteista. Monen tällä alueella operoivan yrityksen laitteita sieltä löytyi, mutta ainoastaan yhtä niistä oli kiinnostanut omansa viikon mittaan noutaa.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
25 km/h oli alkuun ja tiputettiin sitten 20 km/h lukemiin. Keskustassa ainakin Helsingissä on paikoitellen näitä "kilpikonna" kohtia joissa nopeus tipahtaa kymmeneen mikä on oikein fiksu juttu kävely/pyöräteillä jossa liikkuu paljon ihmisiä. Onneksi autotiellä ei tuota hidastusta yleensä tapahdu.
Okei. Just tulin kotiin Rydellä täällä Oulussa ja 25km/h tuo kulki. Vissiin sitten eri kaupungeissa eri speksejä laitettu noille maksiminopeuksille. Toki noita kilpikonna-alueita on joissa mennään 15 kmh.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Okei. Just tulin kotiin Rydellä täällä Oulussa ja 25km/h tuo kulki. Vissiin sitten eri kaupungeissa eri speksejä laitettu noille maksiminopeuksille.
Onpa jännä. Rydeä itsekkin käytän mutta vaan Helsingissä. 90h näyttää ajoajaksi ja ei ole kyllä kulkenut kuin alamäkeen tuon 25km/h ja silloinkin piipitys alkoi jo ennen sitä. Ehkä ne uskoo, että pyöräilykaupunki Oulussa ihmiset osaa ajaa nopeammin ja turvallisemmin.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Äänitehosteet pitäisi ainakin saada näihin vehkeisiin. Ettei liian kalliiksi mene niin sellainen ”Old school” -räpätin vaikka jogurttipurkista tehtynä saattaisi auttaa paljonkin, jos sillä on hyvä vastakappale.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siellä on joku todellinen potkulautakostaja. Ei oo muuten ihan helppoa tehä kasaa (ne painaa kuulemma vitusti), pitää olla vahva tausta salilla ja elämänkoulussa.
Kyllä tässä oli selkeä ja älytön tarkoituksellisuus havaittavissa ja tuli itsellenne heti tässä ketjussa (itse) kehuskeltu toiminta mieleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselläni ei ainakaan ole koskaan käynyt mielessä raahata kypärää mukana siltä varalta, että saatan käyttää sähköpotkulautaa.
Liikenneturvallisuus paranee jo pelkästään sillä että kenellekään ei "tule mieleen" käyttää sähköpotkulautaa, vaan ajosuorite suunnitellaan ennalta, kuten kaikilla muillakin vehkeillä tehdään tai ainakin pitäisi tehdä. Silloin kypäräkin osataan ottaa mukaan.
Sinänsä, miksei vuokrafirmatkin voisi kypärän tarjota. Ainakin käytön valvontaa tulisi heiltä edellyttää (lauta ei liiku ilman kypärää päässä).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Serkkuni on hammaskirurgi yliopistosairaalassa ja jos viikonloppuisin päivystää, niin keissit ovat kuulemma 1:1 näiden sähköskoottiurpojen legojen parsimista.

Jostain muualta tuo työaika on sitten pois.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liikenneturvallisuus paranee jo pelkästään sillä että kenellekään ei "tule mieleen" käyttää sähköpotkulautaa, vaan ajosuorite suunnitellaan ennalta, kuten kaikilla muillakin vehkeillä tehdään tai ainakin pitäisi tehdä. Silloin kypäräkin osataan ottaa mukaan.
Sinänsä, miksei vuokrafirmatkin voisi kypärän tarjota. Ainakin käytön valvontaa tulisi heiltä edellyttää (lauta ei liiku ilman kypärää päässä).
Paranee toki, mutta riippuu varmasti yksilöstä ja tilanteesta, että suunnitteleeko tuollaista ennakkoon. Keväällä kävin paikallisessa kisakatsomossa katsomassa MM-kisoja ja ottelun loputtua saattoi joutua odottamaan linja-autoa vajaan tunnin ajan illalla ja vartissa kerkesin sähköpotkulaudalla mennä kotiin, ilman kypärää.

Eri asia toki jos otat sen sähköpotkulaudan siitä kodin vierestä jolla matkaat läheiseen kirjastoon ja sieltä takaisin kotiin, jolloin ei pitäisi olla mitään syytä olla ottamatta kypärää päähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös