Sähköpotkulaudat

• 31 694
  • 363

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Ei mitään tarvetta tällaiselle, kypäräpakko voi hyvin tulla samalla polkupyörillekin. En ole vielä koskaan kuullut yhtään hyvää selitystä siitä miksi pyöräillessä (tai sähköpotkulautaillessa) ei pitäisi olla kypärää ja on aivan älytöntä, että tämä on tieliikennelaissa jätetty suosituksen tasolle.
Toki myös auton sisällä kaikkien kannattaisi olla kypärä päässä. Kuolemat putoaisi aika lähelle nollaa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki myös auton sisällä kaikkien kannattaisi olla kypärä päässä. Kuolemat putoaisi aika lähelle nollaa.
Tai mieti jos autoihin tulisi turvavyöpakko, miten sitä sitten enää jalkatilaan syöksyisi turvaan.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki itsekkään en käytä kypärää autoillessa ja kävellessä.
Entäs moottoripyöräillessä, sähköpotkulautaillessa tai polkupyöräillessä?

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Austin Rueschhoff
Ei mitään tarvetta tällaiselle, kypäräpakko voi hyvin tulla samalla polkupyörillekin. En ole vielä koskaan kuullut yhtään hyvää selitystä siitä miksi pyöräillessä (tai sähköpotkulautaillessa) ei pitäisi olla kypärää ja on aivan älytöntä, että tämä on tieliikennelaissa jätetty suosituksen tasolle.
Niin tai olisiko mahdollista, että ihmiselle on jätetty hiukan omaa päätäntävaltaa siihen, että käyttääkö vai ei. Kyllähän aikuinen ihminen sen
pyöräilykypärän käytöstä saa itse päättää, eikä jumalauta hallitus. Kyllähän täällä Suomessakin holhotaan ihmisiä jo aivan saatana tarpeeksi.

Joo ja en itse käytä kypärää, mutta tiedostan riskin, että jonain päivänä saatan kaatua pyörällä/skuutilla ja saada päävamman. Sitä murehditaan sitten siinä vaiheessa.

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Niin tai olisiko mahdollista, että ihmiselle on jätetty hiukan omaa päätäntävaltaa siihen, että käyttääkö vai ei. Kyllähän aikuinen ihminen sen
pyöräilykypärän käytöstä saa itse päättää, eikä jumalauta hallitus. Kyllähän täällä Suomessakin holhotaan ihmisiä jo aivan saatana tarpeeksi.

Joo ja en itse käytä kypärää, mutta tiedostan riskin, että jonain päivänä saatan kaatua pyörällä/skuutilla ja saada päävamman. Sitä murehditaan sitten siinä vaiheessa.
Onhan näitä muitakin turvavälineitä, jotka ovat pakollisia vaikka samalla tavalla rajoittavat yksilönvapautta. Kuten vaikka se kypärä mopolla tai moottoripyörällä ajaessa tai jo useaan kertaan mainitut turvavyöt autossa.

En nyt sinänsä vielä vakuuttunut, että tällainen periaatepäätökseen verrattava syy olisi varsinaisesti kovin hyvä syy olla käyttämättä kypärää, oli se pakollista tai vapaaehtoista, mutta tässä meillä on varmaankin näkemysero.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitä ei taida laki sallia, että kansalainen ennalta sitoutuisi maksamaan itse päävammansa hoitokulut ja mahd saamatta jäävät verotulot, joten sitten kuvaan tulee lainsäädäntö pakollisista turvavarusteista. Niitähän on paljon, varmasti vaikuttavuudeltaan skuuttailun kypärää pienempiäkin.

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Sitä ei taida laki sallia, että kansalainen ennalta sitoutuisi maksamaan itse päävammansa hoitokulut ja mahd saamatta jäävät verotulot, joten sitten kuvaan tulee lainsäädäntö pakollisista turvavarusteista. Niitähän on paljon, varmasti vaikuttavuudeltaan skuuttailun kypärää pienempiäkin.

Sehän olisi mahtavaa, jos laki sallisi tälläiset. Saataisiin liikalihavuudesta, alkoholista, nikotiinista ja vaikkapa varomattomuudesta koituvat kulut siirrettyä täysimääräisesti käyttäjille.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sehän olisi mahtavaa, jos laki sallisi tälläiset. Saataisiin liikalihavuudesta, alkoholista, nikotiinista ja vaikkapa varomattomuudesta koituvat kulut siirrettyä täysimääräisesti käyttäjille.
Sanopa. Sairaudet toki asia erikseen, sähköpotkulautalobbaus tai kampauksen sekaantumisen pelko eivät niitä ole.

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eikös laki velvoita käyttämään polkupyöräillessä kypärää? Eli kypäräpakko on jo olemassa. "Valitettavasti" siitä ei vain ole määrätty mitään rangaistusta, jos tätä lakia rikkoo.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös laki velvoita käyttämään polkupyöräillessä kypärää? Eli kypäräpakko on jo olemassa. "Valitettavasti" siitä ei vain ole määrätty mitään rangaistusta, jos tätä lakia rikkoo.

Se lainkohta on suositus, ei pakko tai velvoite (esitöissä avattu enemmän), eli ei ole kypäräpakkoa. HE 103/2002, s.6.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki ylensyömisessä, ryyppäämisessä ja sauhuttelussa terveyshaittojen hankkimisessa menee keskimäärin aika paljon aikaa ja siinä sivussa veroja maksuun. Sähköpotkulaudalla ilman kypärää kallonmurtuma voi tulla ekalla ajelulla.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Saanko raippaa vai papukaijamerkin (mitä mä kummallakaan kun ei bdsm nappaa)?
Yksi päivä oli vuokraskuutti keskellä jalkakäytävää ja menin omallani sitä kohti, pysähdyin ja nätisti siirsin sen seinän viereen enkä heittänyt ojaan!!

Eilen ajoin täällä ja tuli vastaan poikaporukka ketkä huomas mut, että voi pitää maksimivauhtia niin yks yritti pelästyttää mua, tietenkin vedin jarrut kiinni ja onneksi en ole vielä kiristänyt jarruja, että ei ottanut kiinni.
Vähä vauhdissa huusin, että VITTU, no tolla pääsee Esson baariin.

axe

Jäsen
Ihan on persiilleen menny kyllä spotkulautailu tälläselle älykkäälle, varovaiselle ja muutenkin superhyvälle satunnaiskuljettajalle, kun on pudotettu nopeusrajoitus 20 km/h. Koko ajan hakkaa rajoitin päälle ja vekotin nykii itekseen jarrutellessaan, ja se 20 on hyvillä rauhallisilla väylillä -- ja kuten sanottu, älykkäälle, varovaiselle ja muutenkin superhyvälle kuljettajalle -- aivan liian pieni nopeus. Tekisi mieli potkia jalalla lisää vauhtia, mutta kun saatana on koipi kipee ja siksi pitää lautaa vuokratakin, varsinkin kun bussit ei näin kesäaikatauluilla oikein ihmistä suosi.

Edit. Ai niin ja en nyt mitään hintavertailuja ole tehnyt, mutta nämä pari matkaa mitä oon tässä nyt lähiaikoina tehnyt, on olleet kyllä mun mielestäni törkeesti kalliimpia kuin vaikka viime kesänä.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aamulehti uutisoi tapauksessa, jossa skuutti ja fillaristi kolaroineet ja fillaristin ranne murtunut.
Skuutilla ajanut poistunut paikalta jalan sillä aikaa kun sivullinen on soittanut lanssia.
Jutussa mainitaan, että poliisilla on tiedossa skuutin väri ja rekkari?

Poliisilta tullut kirje, jossa todetaan mm. että esitutkinta keskeytetty ja tekijää ei ole tavoitettu jne...

Tässä vielä linkki

Ööö tota, eikös tuolta skuuttifirman kautta pitäisi aika nopeasti saada selville, et kuka sillä on ajanut? Tai ainakin, kuka on vuokrannut. Kai näitä vehkeitä koskee samat säännöt kuin muitakin koskee kolaripaikalta pakenemiseen? Vai lyödäänkö vaan mappiin, että kun ei kamerasta kunnolla nähdä ja ei ole silminnäkijöitä? Mitä se ny haittaa, et toisella murtuu ranne tai loukkaantuu muuten. Kuolemakin todetaan, et no ny kävi näin ( joo oli huono heitto toi vika lause ).

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma E-way XXXX tjsp on pikkasen kulunut etukumin puolesta, alle vuoden vanha ja keskipinta jo sileä, sit olen osunut johki kiveen tai lasinsiruun niin pitääpä hakea liimaa, Pitäis olla kontaktiliimaa tai ei :D

Liitteet

• WhatsApp Image 2024-08-07 at 20.35.56.jpeg
    WhatsApp Image 2024-08-07 at 20.35.56.jpeg
    111,3 KB · kertaa luettu: 122

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Oma E-way XXXX tjsp on pikkasen kulunut etukumin puolesta, alle vuoden vanha ja keskipinta jo sileä, sit olen osunut johki kiveen tai lasinsiruun niin pitääpä hakea liimaa, Pitäis olla kontaktiliimaa tai ei :D
Vai että kiveen osunut. Kyllä tuo sen näköinen on, että kartsalla on poltettu kumia varmaan keskellä yötä renkaat ulvoen. Tässä se taas nähdään, sähkölautalijat ovat LAINRIKKOJIA.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vai että kiveen osunut. Kyllä tuo sen näköinen on, että kartsalla on poltettu kumia varmaan keskellä yötä renkaat ulvoen. Tässä se taas nähdään, sähkölautalijat ovat LAINRIKKOJIA.
Tsiisus sun kanssas :D
Mitäs tällä ajettu, alle 200km varmaankin ja aika nopsaan kului pintakin pois. Olihan mulla kontaktiliimaa!!

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Tsiisus sun kanssas :D
Mitäs tällä ajettu, alle 200km varmaankin ja aika nopsaan kului pintakin pois. Olihan mulla kontaktiliimaa!!
Lieköhän kuinka kestävä korjaus? Eikai uusi kumi voi kovin kallis olla, kait? Ihan jo turvallisuuden vuoksi vaihtoon?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieköhän kuinka kestävä korjaus? Eikai uusi kumi voi kovin kallis olla, kait? Ihan jo turvallisuuden vuoksi vaihtoon?
Pitää katella uusien hintaa, mutta aika hyvin yks kamu eilen sanoi.
"Näyttää kyl just jonkin lasten potkumopon renkailta "
Kummiski semmonen 600€ tjsp vehe.

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Pitää katella uusien hintaa, mutta aika hyvin yks kamu eilen sanoi.
"Näyttää kyl just jonkin lasten potkumopon renkailta "
Kummiski semmonen 600€ tjsp vehe.

Minulla kului yhdessä kesässä puhki täyskumirengas. Ostin netistä uudet syksyllä, jolloin olivat tarjouksessa ehkä jotain reilut parikymppiä kappale. Mutta noiden vaihtaminen itse ei olekaan läheskään yhtä helppoa kuin polkupyörässä. Voi toki kokeilla jos kunnon rengasrautoja löytyy useampi, mutta itse olen todennut helpommaksi viedä rengasliikkeeseen vaihtoon. Vaihto sitten maksoikin tyyliin 50 euroa yhteensä kun vaihdettiin eteen ja taakse.

Oikku89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla kului yhdessä kesässä puhki täyskumirengas. Ostin netistä uudet syksyllä, jolloin olivat tarjouksessa ehkä jotain reilut parikymppiä kappale. Mutta noiden vaihtaminen itse ei olekaan läheskään yhtä helppoa kuin polkupyörässä. Voi toki kokeilla jos kunnon rengasrautoja löytyy useampi, mutta itse olen todennut helpommaksi viedä rengasliikkeeseen vaihtoon. Vaihto sitten maksoikin tyyliin 50 euroa yhteensä kun vaihdettiin eteen ja taakse.
Itsekin on tullut kertaalleen vaihdettua täyskumirenkaat ja siinä kyllä koetellaan hermoja. Alkuun yritin rengasrautojen avulla saada uusia paikoilleen, mutta eihän siitä tullut mitään ja päädyin katsomaan ohjeita youtubesta. Lopulta lämmitin renkaat kuumassa vedessä ja rengasrasvan kera sainkin yllättävän helposti renkaat vanteille ihan käsin painamalla. Eli suosittelen katsomaan ohjeita vaikka youtubesta jos ei ole aikaisemmin tullut vaihdeltua renkaita potkulautoihin, kun tuolta tuntuu löytyvän hyviäkin ohjeita.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy