Tähän aikaan vuodesta Sepot ja Keijot (Sori Sepot ja Keijot ei mitään henkilökohtaista) ei oo lapissa vaan nostamassa sitä Silja Europan kokoista venettään talviteloille, katsokaas kun senkään takia ei voi sähköautoa ostaa kun sillä ei saa hoidettua veneen laskua / nostoa.
” Et kuitenkaan halua, että lämmitys kuluttaa sähköautosi akkuja, koska se lyhentäisi ajomatkaa. Niinpä tarjolla olevaksi vaihtoehdoksi nousee auton lämmittäminen polttoainelämmittimellä.”Auton lämmitin onkin valtava saastuttaja
Autojen lämmittimet ovat yllättäviä päästölähteitä. Näin kertoo tuore suomalaistutkimus.www.iltalehti.fi
Miten kukaan voi olla näin tyhmä?
Tässä nyt muutama kuukausi ajeltu Teslalla ja vikoja on käytännössä ollut kokoajan. Nytkin noin 3000€ vika päällä, jonka ajattelin kyllä itse koittaa korjata, kun ei kiinnosta että autoliikkeen kanssa se noin puoliksi maksettaisiin.
Säästöä tulee polttoaineessa toki, mutta eipä tuo mikään edullinen taida tulla olemaan pidemmän päälle. Täytyisi varmaan pistää firma noiden Teslan korjailuiden ympärille, niin saisi sähköautoilusta kannattavaa. Voisi sanoa, ettei alkutahdit sähköautoiluun ole mitään erikoisen hienoa ollut…
Kamuxilla autojen tuonnin parista huudeltiin, että Teslat ovat tällä hetkellä mustalla listalla. Puhui kolmen kuukauden jonosta korjaukseen, joka kieltämättä ihmetytti. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ei-akuutin (ajoa estämättömän) vian kanssa pääsee korjaamolle?
En siis ole sähköautoiluvastainen, vaan päin vastoin. EQV:n jälkeen myös seuraava henkilöauto tulee todennäköisesti olemaan täyssähkö. Tesloja kohtaan olen ollut vähän skeptinen, ei pelkästään brändin vaan puheissa leijuvien mustien pilvien ja fanipoikamaisen yhteisön takia.
Tuon kulutukset ovat käytännössä samaa tasoa kuin pakukoppaisella EQV:llä, n. 26kwh/100km.
Aika kova kulutus omasta mielestäni, kun Hyundai Ionicini näyttää tällä hetkellä, että keskimääräinen kulutus on ollut 11,9 kWh / 100 km, toki on kyllä selvästi kevyempi ja pienempi auto kuin kumpikaan noista ja akustokin vain 28 kWh.
Model kolmosista on maksettu jo pitkään käytettyinä enemmän kuin uusista, omansa on saanut takaisin vielä vähän enemmän ajetuistakin. Y:ssä tullee olemaan sama tilanne, ellei sitten Berliinin tehdas muuta radikaalisti tilannetta.Nyt hauskaa ajatella, että ID 3:n tapauksessa käytetyistä autoista maksetaan jopa enemmän, kuin alkukesästä. Kysyntä on kovaa. Onneksi ei haksahdettu Teslaan, voisi olla monta murhetta enemmän arjessa.
Torstaina haen Toyotan hybridin. Katotaan sitten parin, kolmen vuoden päästä uudeleen. Löytyykö pistoke vai ollaanko siirrytty vaihtoehtoiseen polttoaineeseen. Sähkö tulee kallistumaan jumalattomasti.
Lämpöpumppulämmityksistä pohdin. Ovatko nuo yleisesti tosiaan ilmalämpöpumppuja? Vai ilma-ilma poistoilmalämpöpumppuja?
Tuosta EQV:sta bongasin sellaisen ominaisuuden, että lämpöpumppu ottaa energiansa akun jäähdytysnestekierrosta eikä suinkaan ilmasta. Tuonhan pitäisi olla talvisessa matka-ajossa erittäinkin energiatehokas tapa lämmittää isoa koppia?
Vai olisiko sitten vielä erillinen ilmakenno jäähdytystä ajatellen.
Ainakin lämpöpumpun optimaalinen toteutustapa poikkeaa rajusti siitä riippuen onko se suunniteltu ensisijaisesti lämmittämään kylmissä olosuhteissa vai jäähdyttämään kuumissa olosuhteissa.
Yleensä ovat enemmän nestekiertoisia, mutta "omakotitalotyyppisiä" ILPpejäkin on. Alkupään täyssähköissä olivat enemmän ilppipuolen laitteita.
Renkaiden kulumisesta on päivänvastaistakin juttua. Esimerkiksi Caravan lehti jutussa Nokian renkaiden edustaja sanoo, että sähköauton renkaat kestävät pidempään, koska luistonestojärjetelmä pystyy hallitsemaan sutimista paremmin kuin polttomoottoriautossa. Näin renkaiden sutiminen jää minimiin.Sitten ID4:n kulut, jotka lasketaan vakiokokoisella 235/55 ja 255/50-19 -kokoisilla renkailla. Toki usein noissa näkee 20-tuumaista. Noilla 19-tuumaisilla kierros maksaa n. 1200 €. Arvioin renkaiden käyttöajaksi 25 tkm, joka perustuu alan lehdistä lukemiini juttuihin. Sähköauton korkeampi paino ja suurempi vääntö kuluttavat rengasta noipeammin kuin polttomoottoriautoissa. Olen myös lukenut tuon allekin jääneistä ajosuoritteista, mutta lasketaan tuon mukaan maantiepainoitteisella ajolla. Rengaskulut ovat siis 30/25 *1200€= 1440€
Tämän laskelman mukaan sähköautoilun rengaskulut ovat siis 1440€-600€ = 840 € suuremmat kuin kokoluokaltaan vastaavassa polttomoottoriautossa. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta ei mielestäni mitenkään polttomoottoriautoa suosiva. Totuus kuitenkin on, että rengaskulut näyttäisivät olevan sähköautoilussa selkeästi korkeammat.