Sähköautoilu

  • 497 860
  • 4 586

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuluttaa enemmän koska sähköautossa ei ole (kesärengastettua) peräkärryä joka jarruttaisi menoa. Sitäpaitsi sähköautolla ei Seppo pääse Lappiin eli ovat aina kuluttamassa etelän risteyksiä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän aikaan vuodesta Sepot ja Keijot (Sori Sepot ja Keijot ei mitään henkilökohtaista) ei oo lapissa vaan nostamassa sitä Silja Europan kokoista venettään talviteloille, katsokaas kun senkään takia ei voi sähköautoa ostaa kun sillä ei saa hoidettua veneen laskua / nostoa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän aikaan vuodesta Sepot ja Keijot (Sori Sepot ja Keijot ei mitään henkilökohtaista) ei oo lapissa vaan nostamassa sitä Silja Europan kokoista venettään talviteloille, katsokaas kun senkään takia ei voi sähköautoa ostaa kun sillä ei saa hoidettua veneen laskua / nostoa.

Ja kun se on saatu sieltä lätäköstä Hangossa ylös, niin se tulee vetää Utsjoelle trailerilla. EI ONNISTU SÄHKÖAUTOLLA!!1
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Miten kukaan voi olla näin tyhmä?
” Et kuitenkaan halua, että lämmitys kuluttaa sähköautosi akkuja, koska se lyhentäisi ajomatkaa. Niinpä tarjolla olevaksi vaihtoehdoksi nousee auton lämmittäminen polttoainelämmittimellä.”

…what…?
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä nyt muutama kuukausi ajeltu Teslalla ja vikoja on käytännössä ollut kokoajan. Nytkin noin 3000€ vika päällä, jonka ajattelin kyllä itse koittaa korjata, kun ei kiinnosta että autoliikkeen kanssa se noin puoliksi maksettaisiin.

Säästöä tulee polttoaineessa toki, mutta eipä tuo mikään edullinen taida tulla olemaan pidemmän päälle. Täytyisi varmaan pistää firma noiden Teslan korjailuiden ympärille, niin saisi sähköautoilusta kannattavaa. Voisi sanoa, ettei alkutahdit sähköautoiluun ole mitään erikoisen hienoa ollut…
 

12961

Jäsen
Tässä nyt muutama kuukausi ajeltu Teslalla ja vikoja on käytännössä ollut kokoajan. Nytkin noin 3000€ vika päällä, jonka ajattelin kyllä itse koittaa korjata, kun ei kiinnosta että autoliikkeen kanssa se noin puoliksi maksettaisiin.

Säästöä tulee polttoaineessa toki, mutta eipä tuo mikään edullinen taida tulla olemaan pidemmän päälle. Täytyisi varmaan pistää firma noiden Teslan korjailuiden ympärille, niin saisi sähköautoilusta kannattavaa. Voisi sanoa, ettei alkutahdit sähköautoiluun ole mitään erikoisen hienoa ollut…

Tesloja on ilmestynyt lähipiiriin useampia ja kokemukset ovat sielläkin kirjavat. Niillä joilla ongelmia on, ovat ne varsin kalliita ja huollon jonot pitkät.

Kamuxilla autojen tuonnin parista huudeltiin, että Teslat ovat tällä hetkellä mustalla listalla. Puhui kolmen kuukauden jonosta korjaukseen, joka kieltämättä ihmetytti. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ei-akuutin (ajoa estämättömän) vian kanssa pääsee korjaamolle?

En siis ole sähköautoiluvastainen, vaan päin vastoin. EQV:n jälkeen myös seuraava henkilöauto tulee todennäköisesti olemaan täyssähkö. Tesloja kohtaan olen ollut vähän skeptinen, ei pelkästään brändin vaan puheissa leijuvien mustien pilvien ja fanipoikamaisen yhteisön takia.

Etron S olympiavolkkareita olen käytettyinä katsellut. Hinta vaikuttaisi Saksassa romahtavan kaupasta ulos ajettaessa liki yhtä rajusti kuin EQV:ssä. Kulutus vaikuttaa kyllä kovalta, ilmeisesti siksi, että neliveto on toteutettu kardaanilla ja torseneilla moottoreiden sijaitessa edessä. Tuon kulutukset ovat käytännössä samaa tasoa kuin pakukoppaisella EQV:llä, n. 26kwh/100km.
 
Viimeksi muokattu:

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kamuxilla autojen tuonnin parista huudeltiin, että Teslat ovat tällä hetkellä mustalla listalla. Puhui kolmen kuukauden jonosta korjaukseen, joka kieltämättä ihmetytti. Onko jollain tietoa, miten nopeasti ei-akuutin (ajoa estämättömän) vian kanssa pääsee korjaamolle?

En siis ole sähköautoiluvastainen, vaan päin vastoin. EQV:n jälkeen myös seuraava henkilöauto tulee todennäköisesti olemaan täyssähkö. Tesloja kohtaan olen ollut vähän skeptinen, ei pelkästään brändin vaan puheissa leijuvien mustien pilvien ja fanipoikamaisen yhteisön takia.

Joo, tuo 3kk aika on hyvin liki totuutta ja se sisältää mielestäni varaosan saamisen. Itselle on nyt tulossa kaveri katsomaan kotiin autoa, kun olivat huollossa vielä päänäytön rikkoneet. Sain itse ajan nyt marraskuun alkuun, eli se aika tuli nopeasti. Huoltoon saamisessa paikan päälle meni viimeksi noin 2 kk.

tuon yhteisöfanituksenkin voi allekirjoittaa, siellä on paljon fanipoika-asennetta ja kaikki mitä tesla tekee on parasta ikinä. Itseä kanssa hieman korpeaa tuollainen sinisilmäisyys..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesloissa tosiaan tuo huoltojen vähyys (kaksi koko maassa) tuo älyttömiä jonoja ja toisaalta vanhempien Teslojen laatuongelmat ovat ihan todellisia. Heillähän kuvio menee niin, että jenkeissä on tehty susia, Kiinassa tehdyt järkiään laadultaan parempia. Pk-seudulla ja Pirkanmaalla asuville helpompaa, kun onsite-huoltoa ei tarvita.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä hajoilin elokuussa kun Autoverkkokaupalla oli ruuhkaa, mun Citroen E-C4 päätti ettei sitä huvita liikkua, auto lavetille ja Petikkoon, sitten odotettiin kaks ja puol viikkoa että se saatiin diagnostiikkalaitteen perään. Joku ohjelmistovika siellä oli ja on nyt toiminut pari kuukautta ihan normaalisti. Mutta ei sentään mitään kolmea kuukautta onneks tarvinnut ventata. Päteviä asentajia ei vissiin oo tarpeeksi siitä johtui jono.

Eihän toi sitikka ole "mitään" verrattuna vaikka Model kolmoseen, mutta se hyvä puoli noissa perinteisten merkkien sähkäreissä on että jälkimarkkinointi on ainakin tällä hetkellä valovuoden Teslaa edellä.
 

Tuamas

Jäsen
Teslassa on se perinteinen, että jenkkiautot ovat laadultaan keskimäärin rapajöötiä.

Lisäksi kun autossa ohjelmanmukaisia huoltoja ei juuri ole, niin pullonkauloja syntyy, kun säännölliselle huoltokapasiteetille ei ole juuri tarvetta, ainoastaan vikojen korjaukselle, joita jenkeissä tehdyissä autoissa perinteisesti melkoisesti on.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tuon kulutukset ovat käytännössä samaa tasoa kuin pakukoppaisella EQV:llä, n. 26kwh/100km.

Aika kova kulutus omasta mielestäni, kun Hyundai Ionicini näyttää tällä hetkellä, että keskimääräinen kulutus on ollut 11,9 kWh / 100 km, toki on kyllä selvästi kevyempi ja pienempi auto kuin kumpikaan noista ja akustokin vain 28 kWh.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Torstaina haen Toyotan hybridin. Katotaan sitten parin, kolmen vuoden päästä uudeleen. Löytyykö pistoke vai ollaanko siirrytty vaihtoehtoiseen polttoaineeseen. Sähkö tulee kallistumaan jumalattomasti.
 

Alejandro

Jäsen
Alkukesästä katseltiin naisen kanssa autoja hänelle työmatkailuun ja oli alusta asti selvää, että hän halusi nimenomaan sähköauton. Käytiin koeajamassa Teslan model 3:sta ja meni melkein välittömästi ostohousut jalkaan. Onneksi pää kylmeni meiltä molemmilta ja hän kävi vielä koeajamassa volkkarin ID 3:n, joka ilmestyikin pihaamme ennen juhannusta. On ollut kyllä maukas peli ja ajokilometrit käytännössä ilmaiset. Nyt hauskaa ajatella, että ID 3:n tapauksessa käytetyistä autoista maksetaan jopa enemmän, kuin alkukesästä. Kysyntä on kovaa. Onneksi ei haksahdettu Teslaan, voisi olla monta murhetta enemmän arjessa.

En tiedä onko tämä Mitä maksaa -podcastin jakso linkattu jo tänne, mutta oli kyllä mielenkiintoista keskustelua sähköautoilusta (ja ylipäänsä muutenkin):
 

12961

Jäsen
Aika kova kulutus omasta mielestäni, kun Hyundai Ionicini näyttää tällä hetkellä, että keskimääräinen kulutus on ollut 11,9 kWh / 100 km, toki on kyllä selvästi kevyempi ja pienempi auto kuin kumpikaan noista ja akustokin vain 28 kWh.

Isostihan se Audi kieltämättä kuluttaa. Tuossa on kokonaan mekaaninen neliveto kahdella torsenilla, joten myös voimansiirron häviöt ovat kertaluokkaa kovemmat. Pitäisi saada kokeilla talvella olisiko tuollainen sitten perinteisen nelivetonsa ansiosta myös nätisti kaasulla kylkimyyryä kulkeva sähköauto. S-kirjain voisi olympiavolsussa hyvinkin viestiä tuohon suuntaan ja luistonestot ym apujärjestelmätkin on noissa yleensä olleet suunniteltu vähän erilainen ajaminen mielessä. Polttisvehkeistä on ainakin löytynyt luistonestojärjestelmästä myös sellainen asetus, joka auttaa ajamaan wrc-mallin nelipyöräluistoa kaasulla ohjaten. Ja toki myös joku turha pelleilyasetus, jolla voi pyörittää donitseja.

EQV:ssä on ilmanvastustakin vähän eri tavalla, joten siinä kulutus on ensin ajateltuna loogisempi. Ja onhan pakumersun omamassakin liki 2800kg. Käytännön kulutukset syyskeleillä ovat kaasujalasta riippuen 26-33 kWh/100km, joten isohko akku tulee tarpeeseen.

Audi pitäisi rangen puolesta olla 95 kWh akulla, jotta siinä olisi jotain järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt hauskaa ajatella, että ID 3:n tapauksessa käytetyistä autoista maksetaan jopa enemmän, kuin alkukesästä. Kysyntä on kovaa. Onneksi ei haksahdettu Teslaan, voisi olla monta murhetta enemmän arjessa.
Model kolmosista on maksettu jo pitkään käytettyinä enemmän kuin uusista, omansa on saanut takaisin vielä vähän enemmän ajetuistakin. Y:ssä tullee olemaan sama tilanne, ellei sitten Berliinin tehdas muuta radikaalisti tilannetta.

Ei mitään ID3:a vastaan, mutta ei mun tarvitsisi kovin pitkää miettiä edes Teslan laaturiskillä, kumman ottaisin. Kuitenkin aikalailla enemmän ominaisuuksia tulee M3:n mukana, jos ei kovempi hinta ole sinänsä este.

Noissa vanhemmissa Model ässissä oli paljon viimeistelyyn ja laatuun liittyneitä ongelmia, ja kun siihen lyödään päälle huoltomahdollisuuksien rajallisuus, on kierre tietenkin valmis. Kolmosissakin alussa esiintyi viimeistelyyn liittyneitä ongelmia, mutta käsittääkseni Kiinasta tulee hyvää tavaraa ja Berliini tuskin jenkkien tasolle sekään laskeutuu. Lisäksi -21 vuosimalliin on tehty parannusta muutenkin, ja Model Y tulee automaattisesti näiden petrauksien kanssa. Tuplalasit, kromit mustiksi ja ilmalämpöpumppu muistaakseni.

Mitään vm. 2014 400 tkm Model S:ää ei ehkä kannata jobbarilta ostaa, mutta kolmonen tai vielä mieluummin omaan tarpeeseeni Y lähtisi, jos juuri nyt olisin autoa vaihtamassa. Teslan someryhmiin ei kannata liittyä, jos fanipojat vituttaa. Itselläni ei siis Teslaa ole, mutta olin hetken hakemassa tietoa sieltä. Vaiensin ryhmän, koska osalla lähtee aivan lapasesta yhtään kriittiseen sävyyn Teslasta kirjoitetut viestit.
 

12961

Jäsen
Lämpöpumppulämmityksistä pohdin. Ovatko nuo yleisesti tosiaan ilmalämpöpumppuja? Vai ilma-ilma poistoilmalämpöpumppuja?

Tuosta EQV:sta bongasin sellaisen ominaisuuden, että lämpöpumppu ottaa energiansa akun jäähdytysnestekierrosta eikä suinkaan ilmasta. Tuonhan pitäisi olla talvisessa matka-ajossa erittäinkin energiatehokas tapa lämmittää isoa koppia?

Vai olisiko sitten vielä erillinen ilmakenno jäähdytystä ajatellen.

Ainakin lämpöpumpun optimaalinen toteutustapa poikkeaa rajusti siitä riippuen onko se suunniteltu ensisijaisesti lämmittämään kylmissä olosuhteissa vai jäähdyttämään kuumissa olosuhteissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Torstaina haen Toyotan hybridin. Katotaan sitten parin, kolmen vuoden päästä uudeleen. Löytyykö pistoke vai ollaanko siirrytty vaihtoehtoiseen polttoaineeseen. Sähkö tulee kallistumaan jumalattomasti.

Mihin se tulee kallistumaan ja miksi, erityisesti suhteessa muihin energiamuotoihin? Ei kai mikään näytä tällaista kehityssuuntaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lämpöpumppulämmityksistä pohdin. Ovatko nuo yleisesti tosiaan ilmalämpöpumppuja? Vai ilma-ilma poistoilmalämpöpumppuja?

Tuosta EQV:sta bongasin sellaisen ominaisuuden, että lämpöpumppu ottaa energiansa akun jäähdytysnestekierrosta eikä suinkaan ilmasta. Tuonhan pitäisi olla talvisessa matka-ajossa erittäinkin energiatehokas tapa lämmittää isoa koppia?

Vai olisiko sitten vielä erillinen ilmakenno jäähdytystä ajatellen.

Ainakin lämpöpumpun optimaalinen toteutustapa poikkeaa rajusti siitä riippuen onko se suunniteltu ensisijaisesti lämmittämään kylmissä olosuhteissa vai jäähdyttämään kuumissa olosuhteissa.

Yleensä ovat enemmän nestekiertoisia, mutta "omakotitalotyyppisiä" ILPpejäkin on. Alkupään täyssähköissä olivat enemmän ilppipuolen laitteita.
 

12961

Jäsen
Yleensä ovat enemmän nestekiertoisia, mutta "omakotitalotyyppisiä" ILPpejäkin on. Alkupään täyssähköissä olivat enemmän ilppipuolen laitteita.

Ja tuolloin sitten akun jäähdytyskenno olisi vain mitoitettu niin, että kovallakin helteellä voisi jäähdyttää sekä koppia että akkua sen ylikuumentumatta. Ja talvella kierto lienee jonkinlaisella termostaattiohjauksella jäähdytyskennon ohi, jotta akun hukkalämpö on käytössä sisätilan eikä harakoiden lämmitykseen.

Noin menisi fiksusti? Ihmettelinkin helvetin isoa ”syyläriä” EQV:n nokalla, mutten enää. Pitääkin kokeilla, lämpeääkö se jos antaa jonkin aikaa kunnolla tossua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En osaa Mersuista sanoa, mutta noin kai ne nykyään pääpiirteissään toimivat. Aluksi oli sähkövastuksia, sitten ilppejä ja nyttemmin nestekiertoa. Kaikkia noita on edelleen olemassa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
En tiedä minkä verran täällä on ollut keskustelua sähköautoilun rengaskuluista verrattuna polttomottoriautoon. Heitän tähän nyt kuitenkin oman laskelman.
Otetaan esimerkiksi vertailu VW Passatin ja VW ID4:n välillä.

Laskelma perustuu siihen, että ajetaan 30 tkm/vuodessa, joka täyssähköllä ajavalle alkaa olla ihan kannattava kilometrimäärä polttoainekuluja vertailtaessa. Jätetään nyt kuitenkin ne polttoainekulut huomioimatta. Oletetaan tässä että kesä- ja talvirenkailla ajetaan yhtä paljon ja ne maksavat saman verran.

Ensin polttomoottoriauto VW Passatin rengaskulut arviointiin. Rengaskokona uusissa Passateissa tavanomainen 215/55-17. Arvioin renkaiden käyttöajaksi 40 tkm, jonka jälkeen ne ovat vaihtokunnossa, mutta eivät vielä aivan sakkorajalla. Ajosuorite on pääasiassa maantiepainotteista. Olen itse ajanut pidemmänkin siivun suunnilleen vastaanvan kokoisilla renkailla, mutta joku rengasmerkki on jäänyt tuon allekin. Valitaan ns. premium -merkin renkaat, jotka maksavat n. 800 €/kierros.
Rengaskulut ovat siis 30/40 *800€= 600 €/vuosi.

Sitten ID4:n kulut, jotka lasketaan vakiokokoisella 235/55 ja 255/50-19 -kokoisilla renkailla. Toki usein noissa näkee 20-tuumaista. Noilla 19-tuumaisilla kierros maksaa n. 1200 €. Arvioin renkaiden käyttöajaksi 25 tkm, joka perustuu alan lehdistä lukemiini juttuihin. Sähköauton korkeampi paino ja suurempi vääntö kuluttavat rengasta noipeammin kuin polttomoottoriautoissa. Olen myös lukenut tuon allekin jääneistä ajosuoritteista, mutta lasketaan tuon mukaan maantiepainoitteisella ajolla. Rengaskulut ovat siis 30/25 *1200€= 1440€

Tämän laskelman mukaan sähköautoilun rengaskulut ovat siis 1440€-600€ = 840 € suuremmat kuin kokoluokaltaan vastaavassa polttomoottoriautossa. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta ei mielestäni mitenkään polttomoottoriautoa suosiva. Totuus kuitenkin on, että rengaskulut näyttäisivät olevan sähköautoilussa selkeästi korkeammat.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sitten ID4:n kulut, jotka lasketaan vakiokokoisella 235/55 ja 255/50-19 -kokoisilla renkailla. Toki usein noissa näkee 20-tuumaista. Noilla 19-tuumaisilla kierros maksaa n. 1200 €. Arvioin renkaiden käyttöajaksi 25 tkm, joka perustuu alan lehdistä lukemiini juttuihin. Sähköauton korkeampi paino ja suurempi vääntö kuluttavat rengasta noipeammin kuin polttomoottoriautoissa. Olen myös lukenut tuon allekin jääneistä ajosuoritteista, mutta lasketaan tuon mukaan maantiepainoitteisella ajolla. Rengaskulut ovat siis 30/25 *1200€= 1440€

Tämän laskelman mukaan sähköautoilun rengaskulut ovat siis 1440€-600€ = 840 € suuremmat kuin kokoluokaltaan vastaavassa polttomoottoriautossa. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta ei mielestäni mitenkään polttomoottoriautoa suosiva. Totuus kuitenkin on, että rengaskulut näyttäisivät olevan sähköautoilussa selkeästi korkeammat.
Renkaiden kulumisesta on päivänvastaistakin juttua. Esimerkiksi Caravan lehti jutussa Nokian renkaiden edustaja sanoo, että sähköauton renkaat kestävät pidempään, koska luistonestojärjetelmä pystyy hallitsemaan sutimista paremmin kuin polttomoottoriautossa. Näin renkaiden sutiminen jää minimiin.

En tiedä sitten mikä totuus on ja onko sähköautojen käyttäjillä tästä kuinka paljon kokemusta.

Toki kaikissa sähköautoissa ei käytetä noin isoja tuumakokoja renkaissa, joten vähän väärin verrata erikokoisia renkaita keskenään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös