Sähköautoilu

  • 498 462
  • 4 586

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkoitin siis että olisivat 30k uutena :)

Tesloissa näyttäisi olevan kyllä peräkonttitilaa ihan hyvin mutta mututuntumalla ei oikein ole luottoa 5-8v vanhoihin S malleihin.

Onhan noita uutenakin jo helposti kolmosella alkavin hinnoin. Kannattaa joskus käydä siinä sähköautossa ihan sisällä, vaikka uudet asiat pelottavatkin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuollainen on tilauksessa. Lokakuussa vasta täällä. Ehkä sitten vaihto 2-3 vuoden kuluttua Lexukseen tai Toyotan uuteen malliin. Ja täys sähköön.
 

Liitteet

  • 2021-toyota-chr-limited-grey-with-black-roof.jpg
    2021-toyota-chr-limited-grey-with-black-roof.jpg
    37,1 KB · kertaa luettu: 241

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Katselin uteliaisuudesta tarjontaa täysäshköissä ja kysytäänpä kommenttia. Kamux Hyvinkää myy 2017 Hyundai Ioniq täysähköä, jolla ajettu 21 tkm hintaan 23k€. Kamux Vantaa myy samanlaista autoa vuodelta 2016, jolla ajettu 52 tkm hintaan 22 k€. Ensimmäinen varsinkin tuntuu todella edulliselta, kun uutena tuo tainnut olla noin 45 k€. Itsellä Hyundai Ioniq hybridi ja tykännyt autosta. Mitä kysymysmerkkejä 4-5 vuotta vanhassa täyssähkössä voisi olla, mikä selittää hintatasoa?

Ei ole ollut uutena 45k, vaan ehkä jotain 36-37k. Ioniq Model year 20 ja eteenpäin taisi olla merkittävästi parempi kuin tuo vanha, joten mieluummin katsoisin sellaista. Saat noin 20t ajetun alle 30k€ ja se erotus kannattanee maksaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Takuuasiat kandee myös huomioida akkujen suhteen. Omalla tulevalla autollla on akkutakuu 10 vuotta tai 350k kilometriä. Tämä vaikuttaa myös jälleenmyyntiarvoon suht kovasti.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Onhan noita uutenakin jo helposti kolmosella alkavin hinnoin. Kannattaa joskus käydä siinä sähköautossa ihan sisällä, vaikka uudet asiat pelottavatkin.
Asiat hyvin tietävänä voit varmaan kertoa mihin automalleihin kannattaisi tutustua?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siis et kai vertaa Skoda Enyaq mallia Kia Stoniciin? Noihan on täysin eri koko luokan autoja ja vain toinen on sähköauto. Minusta nuo Kiat on rumia (vanhanaikaisia) sisältä, mutta on se hyvä, ettei kaikilla ole sama maku autojen suhteen.
Juu, makuasioita.
 

Liitteet

  • 20210810_224112.jpg
    20210810_224112.jpg
    404,3 KB · kertaa luettu: 229

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kannattaako sähköautojen muotoilua liikaa arvostella tai miettiä, kun osa valmistajista tekee niistä edelleen ilmeisesti tarkoituksella rumia. Ostatte vaan saman kuin naapurilla.
 

Undrafted

Jäsen
Akun kunto varmaan se ensimmäinen tarkastettava asia.
Miten autoista mitään ymmärtämätön akusta osaa sanoa juuta tai jaata? Muistaakseni omaa Ioniqia ostaessa tuli myyjän kanssa juteltua toimintasäteestä mikä ei olisi ollut kummoinen. Toki nykyään sekin riittäisi pääosin omiin ajoihin. Ajatusleikkinä mielenkiintoinen tutkittava.

Oletan auton kertovan toimintasäteestä ennusteen, jolloin voisi koeajossa arvioida miten latauksen tila säilynyt verrattuna uuteen autoon?
 

Undrafted

Jäsen
Ei ole ollut uutena 45k, vaan ehkä jotain 36-37k. Ioniq Model year 20 ja eteenpäin taisi olla merkittävästi parempi kuin tuo vanha, joten mieluummin katsoisin sellaista. Saat noin 20t ajetun alle 30k€ ja se erotus kannattanee maksaa.
Muistaakseni oma hybridi oli reilun 30k€ ja plugarista olisi pitänyt maksaa nelisen tonnia lisää. Täyssähkö olisi ollut siihen verrattuna yllättävän edullinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakaan itse en voisi kuvitella ajavani VW id4:llä tai sen johdannaisella yms vastaavalla. Myöskään tesla tai mikään SUV ei tule kysymykseen. Varmaan sähköautoon vaihtaminen voisi itselläni olla ajankohtaista vaihtoehdon löytyessä aikaisemmin mainitsemastani luokasta ja perinteisistä merkeistä.
Audi E-Tron GT, MB EQS?

Miksi Tesla Model S Plaid faceliftinä ei kelpaisi? Tietyt sisustuksen laatuongelmat on käsittääkseni tiedostettu ja esim. äänieristykseen laitettu paukkuja. Muutenhan tuo on aivan helvetinkone - ison perheauton tilat yli tuhannella hevosella ja rapian kahden sekunnin 0-100 km/h ajalla. Tämä kysymys ilman mitään fanipoikamaisuutta ihan puhtaana ihmettelynä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
@nevins , ei muuten kuulosta osakkaiden tasavertaiselta kohtelulta tuo, että 5 ensimmäistä maksaa vain latauslaitteesta kaapelointeineen sekä asennuksineen ja se kuudes maksaa sulakkeen kasvatuksen ja tarvittaessa keskuksen päivittämisen.

Eihän se olekkaan tasavertaista, mutta jos yhtiö ei päätä nita asentaa ja toisaalta antaa osakkaan tehdä asennukset, niin ei se laitontakaan ole. Kaikilla on yhtälainen oikeus tehdä asennuksia omin kustannuksin. Järkeväään tuo ei ole. Lisäksi kannattaa huomioida, että ne autopaikat on edelleen yhtiön omistuksessa, mikäli ei yhtiöjärjestyksessä muuta mainita. Jos paikat on yhtiön hallinnassa, niin omitusoikeutta ei ole sien jälkeen kuin laitteisiin ja yhtiö voi määrätä ne osakkaan kustannuksien purlamaan myöhemmin. Jotain kirjallista sopimusta suosittelen tekemään taloyhtiön kanssa asiasta.

Omassa työssäni isännöitsijänä on tullut nyt paljon tapauksia vastaan, jossa 70-80 luvun taloihin on tehty osakkaiden omasta toimeista lämmityspaikkoja. Nyt pohditaan onko niillä jotain arvoa, kun eivät ole osakkeina. No eipä ole....
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Miten autoista mitään ymmärtämätön akusta osaa sanoa juuta tai jaata? Muistaakseni omaa Ioniqia ostaessa tuli myyjän kanssa juteltua toimintasäteestä mikä ei olisi ollut kummoinen. Toki nykyään sekin riittäisi pääosin omiin ajoihin. Ajatusleikkinä mielenkiintoinen tutkittava.

Oletan auton kertovan toimintasäteestä ennusteen, jolloin voisi koeajossa arvioida miten latauksen tila säilynyt verrattuna uuteen autoon?
Ioniqeissa on ihan tarkka rangearvausmittari (GOM), niin sen perusteella jo saat ihan koeajolla hyvää osviittaa. Pyydä auton myyjää vaikka lataamaan akku mahdollisimman täyteen, ja jos se arvaa rangeksi täydellä akulla yli 200km, se lienee vielä hyvässä kunnossa. Katso myös sitä edeltävän ajon kWh/100km lukemaa jonka mittari näyttää. Se vaikuttaa myös tuohon toimintamatkan arviointiin. 12 on hyvä, alhainen kesäkulutus ja 20 lähentelee talvikulutusta. Jos kulutuslukema on korkea, autolla on luukuteltu surutta jolloin se arvaa seuraavienkin kilometrien ajon tapahtuvan samalla tahdilla, tällöin täydellä akulla oleva rangelukema ei varmaan ole 200 mutta se voi silti olla hyvässä kunnossa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän se olekkaan tasavertaista, mutta jos yhtiö ei päätä nita asentaa ja toisaalta antaa osakkaan tehdä asennukset, niin ei se laitontakaan ole. Kaikilla on yhtälainen oikeus tehdä asennuksia omin kustannuksin. Järkeväään tuo ei ole. Lisäksi kannattaa huomioida, että ne autopaikat on edelleen yhtiön omistuksessa, mikäli ei yhtiöjärjestyksessä muuta mainita. Jos paikat on yhtiön hallinnassa, niin omitusoikeutta ei ole sien jälkeen kuin laitteisiin ja yhtiö voi määrätä ne osakkaan kustannuksien purlamaan myöhemmin. Jotain kirjallista sopimusta suosittelen tekemään taloyhtiön kanssa asiasta.

Omassa työssäni isännöitsijänä on tullut nyt paljon tapauksia vastaan, jossa 70-80 luvun taloihin on tehty osakkaiden omasta toimeista lämmityspaikkoja. Nyt pohditaan onko niillä jotain arvoa, kun eivät ole osakkeina. No eipä ole....
Toki on ok, mikäli se "kuudes henkilö" hyväksyy kustannuksekseen tuon sulakekoon kasvatuksen / keskuksen päivittämisen. Mutta heittäisin vahvalla mutulla, että lain mukaista sen vaatiminen ei tasavertaisen kohtelun nojalla ole. Se, että kaikkia hullutuksia on tullut vastaan ei tarkoita, että ne ovat lain mukaan menneitä.

Pieni disclaimer:
En ole lakimies enkä myös läheskään aina oikeassa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Toki on ok, mikäli se "kuudes henkilö" hyväksyy kustannuksekseen tuon sulakekoon kasvatuksen / keskuksen päivittämisen. Mutta heittäisin vahvalla mutulla, että lain mukaista sen vaatiminen ei tasavertaisen kohtelun nojalla ole. Se, että kaikkia hullutuksia on tullut vastaan ei tarkoita, että ne ovat lain mukaan menneitä.

Pieni disclaimer:
En ole lakimies enkä myös läheskään aina oikeassa.
Itse olen ehdottanut nuukaileville taloyhtiöille, että kun autokanta alkaa sähköistymään väistämättä myös syrjäkylillä, rakentaa yhtiö aluksi muutaman pikalatauspaikan, jotka nykyinen järjesltmä vielä kestää. Silloin talon muutamat autot voisivat ladata ko.paikoilla akkuja ja kulut veloitetaisiin sitten näiltä osakailta esim käyttö ja kk-maksuina.I

tselläni tulee vuodessa n. 40 000km kilometrejä. Normipäivänä sen 200km, eli kapasiteettia tulisi olla sitten vähintään se 400km jotta käyttö olisi sujuvaa. Nykyisin minua kuljettaa pieni 130 000km ajettu dieselkone, jonka kulut/100km tulevat dieselveron kanssa varmaan lähemmäksi 9 euroa. Jostain luin, että sähköllä kulut ovat 2€/100km, joten todennäköisesti seuraava auto tulee olemaan sähkövehje. Mutta päristellään tuo ensin loppuun ja katsotaan mitä sitten on markkinoilla.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kerrostaloissa kun pääsulake ei enää riitä pitää usein myös liittymää korottaa. Ei voi vaan mittauksen sulaketta suurentaa. Se maksaa myös muutaman tonnin. Onnea vaan.

Carunan hinnastosta esim 3x125 -3x160> korotus maksaa noin 3500 € plus mittaroinnin ja kytkennän satkut. (Lisäliittymismaksu on liittymän hintojen erotus)

 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kerrostaloissa kun pääsulake ei enää riitä pitää usein myös liittymää korottaa. Ei voi vaan mittauksen sulaketta suurentaa. Se maksaa myös muutaman tonnin. Onnea vaan
Näinpä, lisäksi perusmaksu taitaa nousta myös, sekin jäänee sille kuudennelle sähköautoilijalle riesaksi...
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Audi E-Tron GT, MB EQS?

Miksi Tesla Model S Plaid faceliftinä ei kelpaisi? Tietyt sisustuksen laatuongelmat on käsittääkseni tiedostettu ja esim. äänieristykseen laitettu paukkuja. Muutenhan tuo on aivan helvetinkone - ison perheauton tilat yli tuhannella hevosella ja rapian kahden sekunnin 0-100 km/h ajalla. Tämä kysymys ilman mitään fanipoikamaisuutta ihan puhtaana ihmettelynä.
Nuo mainitsemasi autotyypit taitavat olla eri hintaluokassa viittaamani 3 litran diesen luokkaan. Ehkä mersyn tuleva EQE, voisi paremmin osua tarkoittamaani luokkaan.

Tuo tesla model S on reilut kymmenen vuotta vanha malli, jota on vain elvytetty typerällä sisustalla ja epäkäytännöllisellä ratilla. Tekniikka siinä tosin on vakuuttavaa ainakin numeroiden valossa. Model S:n muotoilu on omaan silmääni toki edelleen erittäin tyylikäs, mutta takavalojen suhteen mielestäni mallia olisi saanut päivittää faceliftissä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse olen ehdottanut nuukaileville taloyhtiöille, että kun autokanta alkaa sähköistymään väistämättä myös syrjäkylillä, rakentaa yhtiö aluksi muutaman pikalatauspaikan, jotka nykyinen järjesltmä vielä kestää. Silloin talon muutamat autot voisivat ladata ko.paikoilla akkuja ja kulut veloitetaisiin sitten näiltä osakailta esim käyttö ja kk-maksuina.
Mitä tarkoitat pikalatauslaitteella? Kaupallisesti tuo on tarkoittanut 50kW tasavirtalaturia.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En oikein tiedä itsekkään, kun ei ole tarkemmin tarvinnut perehtyä niin mummoille voi vain esittää, että ymmärtää. Kai niitä tolppia on latausteholta 6-16 ampeerin välille mahdollista rajoittaa
Pikalaturit tuuppaa 200+ ampeerilla tasavirtaa. Mummot taloyhtiössä varmaan miettii niitä 16A vaihtovirtalatureita.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Minkälaisia kokemuksia arvon palstaveljillä on noista lataus-apeista ? Tämä on vielä varsin uusi juttu mulle, ja pitäisi alkaa näihin paneutua. Ymmärsin että jokaidella firmalla on omansa ?
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Minkälaisia kokemuksia arvon palstaveljillä on noista lataus-apeista ? Tämä on vielä varsin uusi juttu mulle, ja pitäisi alkaa näihin paneutua. Ymmärsin että jokaidella firmalla on omansa ?
Taas huutelen nollakokemuksella, kun en ole kertaakaan ensimmäisen vuoden aikana vielä käyttänyt maksullista latauspistettä, mutta huutelen silti. Appsin tarvitsee tosiaan about jokaiseen latauspalveluntarjoajaan, koska lataus roaming hinnat ovat merkittävästi kalliimmat kuin sillä että lataat "asiakkaana". En ole nyt viimeisimpiä uutisia tosin seurannut, että joko jotkin firmat ovat sallineet saman hintaisen latauksen keskenään roamingina. Mutta itse appseja harvemmin tarvitsee avata, kun tilaa maksuttoman latauslätkän jota vilauttaa sitten latauspisteellä. Täytyy vaan katsoa nipusta, että vilauttaa oikeata lätkää.

Itse tilasin K-lataus ja Fortumin lataus lätkät samantien, kun sähköautolla liikkeestä omaan pihaan ajoin (vai tilasinkohan peräti etukäteen, en muista tarviittiinko siinä rekisterinumeroa syöttää). Mutta vielä en ole sellaista reissua tehnyt, että olisi matkan varrella lataillut, vaan on aina kotona tai perillä saanut ladattua tuolla matkalaturilla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@FiveHole, näin itsekin olen ymmärtänyt.
Lähinnä tuo itsekin kiinnostaisi, että voiko useamman firman lätkällä latailla samalla pisteellä. Ja jos voi, niin onko erot hinnoissa kovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös