Mainos

Sähköautoilu

  • 572 391
  • 5 054

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuossa juuri isolla poikaporukalla juteltiin missä olosuhteissa sähköauton hankinta voisi tulla kyseeseen.

1. Toimintamatka 1000 km
2. Hinnat tippuvat polttomoottoriautojen tasolle tai alle

Arviomme oli että ehkä vuosikymmenen lopulla tilanne voi olla tällainen.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Tuossa juuri isolla poikaporukalla juteltiin missä olosuhteissa sähköauton hankinta voisi tulla kyseeseen.

1. Toimintamatka 1000 km
2. Hinnat tippuvat polttomoottoriautojen tasolle tai alle

Arviomme oli että ehkä vuosikymmenen lopulla tilanne voi olla tällainen.

Ihan mielenkiinnosta, miksi toimintamatkan tulisi olla 1000 kilometriä? Eihän tuohon päästä käytännössä edes polttomoottoreilla. Melko kuriositeetteja lienevät tapaukset, jotka ajavat yli 400 km pysähtymättä keryaalaan - tuo toimintamatka-argumentointi kuulostaa siten hieman teennäiselgä. Itse toivon latausnopeuden ja etenkin pikalaturiverkoston kasvua, vaikka nämäkin alkavat melko hyvällä tolalla olla.

Kaikkia skeptikkoja kyllä suosittelen kokeilemaan sähköautoa. Vaivattomuus, hiljaisuus, suorituskyky sekä mukavuus saivat ainakin meikäläisen yhdessä illassa Tesla 3:sta ajaessa vakuutteeksi siitä, että sähkölla ajan tulevaisuudessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuossa juuri isolla poikaporukalla juteltiin missä olosuhteissa sähköauton hankinta voisi tulla kyseeseen.

1. Toimintamatka 1000 km
2. Hinnat tippuvat polttomoottoriautojen tasolle tai alle

Arviomme oli että ehkä vuosikymmenen lopulla tilanne voi olla tällainen.
Kuinka moni tuosta isosta poikaporukasta on ajanut sähköautolla ja kuinka moni ajaa yli 1000 km kotinsa tai sivistyksen ulkopuolella yhtä soittoa?

Hankintahinnan ymmärrän jossain määrin, mutta sekin kuoleentuu bensa- ja dieselkulujen jäädessä pois.

Sama juttu kuin yllä @Brother Whisper mainitsi, ettei itseäni arveluta enää oikeastaan kuin pikalatureiden vähyys, mutta sekin paranee koko ajan. Ja aika harvoin lopulta tulee painettua niin kiireellä, ettei reittiä ehtisi yhtään funtsia etukäteen. Tuossa ajamassani MB:ssäkin navi haki latauspisteitä yhdellä painalluksella, ja erinäisiä sovelluksia reittien tsekkaamiseen latureineen on olemassa niitäkin.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Kiitos!
Vuosien hionnalla olen pyrkinyt maksimoimaan tyylin ärsyttävyyden.

Toki tuuletuksesta ei mitään varsinaista iloa ole, jonka vuoksi en sitä noteerannut, kun ei se ilma kierrättämällä viilene.
Edellisen ja nykyisen autoni ( Volvo ja Ford) pystyy etäkäynnistämään mikä jäähdyttää kivasti autoa ennen lähtöä. Ei se kyllä erityisen ekologista ole, eikä poista sitä tosiasiaa, että sähkö voittaa bensan. Tai siis ainakin omasta näkökulmasta, koska noin 400km range riittäisi mulle kevyesti ja sitä sähköä saa omalta pihalta. Seuraava auto onkin varmasti sähköinen. Harmillisesti nykyinen auto on niin tuore, että pari vuotta joutuu odottamaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jep, itsekin näin mutuna sanoisin että toki 40-50km/h tasaista ajoa on taloudelisempaa kuin 80km/h, mutta entä jos matkaan sisältyy perus kaupunkiajoa pysähtelyineen ja kiihdytyksineen? Oma bensa-auto MHEV-tekniikalla varusteltuna syö kaupunkiajossa n. 10-20% enemmän polttoainetta kuin maantiellä. Vanhemmalla polttomoottorikalustolla ero taitaa olla paljon isompikin.

Luulisi siis, että nämä samat lainalaisuudet koskisivat myös sähköjä. Tiedä sitten.

Kaupunkiajossa sähköautojen kohdalla peliin astuu juuri tuo @macnevis mainitsema jarrutusenergian talteenotto. Kaupungissa kun jarrutuksia tulee paljon, niin regen "palauttaa" myös virtaa aika kivasti auton käyttöön takaisin. Oleellinen ero juuri bensa-autoihin verrattuna, jossa sitä bensaa ei enää saa takaisin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@sampio @Brother Whisper

No ainakin meidän perheen on vuosittain ajettava tuo 1000km:n pätkä muutaman kerran vuodessa putkeen. Ei siinä päiväreissulla ole aikaa tuntikausia latauksia odottelemaan. Enkä siis millään muotoa vastusta sähköautoja. Naapurin rouvalla on kauppakassi jota olen testannut. Ei moitittavaa. Nuo speksit kun täyttyy niin ilman muuta menee harkintaan.

Mutta älkää nyt niin lapsellisia olko etteikö tuota jotenkin aleta verottamaan tulevaisuudessa. Liikkumisesta otetaan varmasti sellainen ”kipurajahinta” niinkuin nytkin.
 

Tuamas

Jäsen
@sampio @Brother Whisper

Mutta älkää nyt niin lapsellisia olko etteikö tuota jotenkin aleta verottamaan tulevaisuudessa. Liikkumisesta otetaan varmasti sellainen ”kipurajahinta” niinkuin nytkin.


Tämäkin on vähän erikoinen kulma, kun nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä ja ilmastonmuutoksen edetessä, on päivänselvää, että jos autoiluun keksitään lisää veroja, polttomoottoriautoon kohdistetaan vähintään sama lisäverokuorma kuin sähköautoiluun.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämäkin on vähän erikoinen kulma, kun nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä ja ilmastonmuutoksen edetessä, on päivänselvää, että jos autoiluun keksitään lisää veroja, polttomoottoriautoon kohdistetaan vähintään sama lisäverokuorma kuin sähköautoiluun.

Ei kai kukaan muuta kuvittelekaan etteikö kohdisteta. Kymmenen vuoden kuluttua sähköautoilu lienee yhtä kallista kuin autoilu nyt ja polttomoottoriautoilu tätäkin kalliimpaa. Mutta se ei poista noita mainitsemiani ehtoja sähköauton hankinnalle. Jos polttomoottoriautoilu kallistuu niin sittenpä kallistuu. Maksetaan mitä täytyy. Hinta ei ole aina tärkein konsultti vaan käytännöllisyys.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö kuitenkin parhaaseen kilometrimääräiseen rangeen päästä sähköautollakin maantiellä?

Ei päästä. Hyötysuhde on moottorissa niin eri tasoa kuin dinoilla, että ilmanvastus nousee merkittävämmäksi tekijäksi. Tai toki jos maantiellä tarkoitat jotain tasaista 70 km/h vauhtia, sitten päästään aika lähelle parhaaseen rangeen.
 

Tuamas

Jäsen
Ei kai kukaan muuta kuvittelekaan etteikö kohdisteta. Kymmenen vuoden kuluttua sähköautoilu lienee yhtä kallista kuin autoilu nyt ja polttomoottoriautoilu tätäkin kalliimpaa. Mutta se ei poista noita mainitsemiani ehtoja sähköauton hankinnalle. Jos polttomoottoriautoilu kallistuu niin sittenpä kallistuu. Maksetaan mitä täytyy. Hinta ei ole aina tärkein konsultti vaan käytännöllisyys.

Onhan se relevanttia, kun vaihtoehto pääsääntönä on polttomoottori eikä muu liikkumismuoto.

Sinänsä nuo ehdotkin ovat vähän sellaisia, että aika helposti niitä vastaan voisi argumentoida.

Hintaeroa on uusissa esim. VAG:illa ~5k€, joka säästyy vuodessa-parissa (jonka jälkeen ero vielä kasvaa huoltojen ja korjausten vähenemisen kautta) ja pikalaturien (yli 100kW, eli latausnopeus yli 350 km/h) yleistymisen myötä normaalit käyttäjät eivät tee mitään 1000km rangella.

Autoilu on ennen kaikkea keski-ikäisille ja sitä vanhemmille miehille tunnekysymys, jonka voi todentaa tsekkaamalla jokaisen somen sähköautokeskustelun.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ainakin meidän perheen on vuosittain ajettava tuo 1000km:n pätkä muutaman kerran vuodessa putkeen. Ei siinä päiväreissulla ole aikaa tuntikausia latauksia odottelemaan.
Ei latausta tarvitse tuntikausia odotella, koska pysähtynette matkalla pari kertaa. Lounaalla lataus ehtii nousta 80% pikalaturilla helposti, toinen tauko sitten vessan ja kahvin kautta, ja lähellä ollaan jälleen. Akun kapasiteetista riippuvaista toki, mutta tuolla setillä ollaan jo perillä, jossa todnäk on yön yli mahdollisuus pitää pistokkeen päässä autoa.

En tässä yritä mitään käännytystä, ja ymmärrän täysin sähköautojen rajoitteet joissain rajatapauksissa. Itse en kuitenkaan juuri yli 300 kilsan siivuja jaksa muutenkaan istua, ja vähintään joku perheestä vinkuu vessaan about kolmen tunnin välein, jolloin otettaisiin samalla poweria lisää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei latausta tarvitse tuntikausia odotella, koska pysähtynette matkalla pari kertaa. Lounaalla lataus ehtii nousta 80% pikalaturilla helposti, toinen tauko sitten vessan ja kahvin kautta, ja lähellä ollaan jälleen. Akun kapasiteetista riippuvaista toki, mutta tuolla setillä ollaan jo perillä, jossa todnäk on yön yli mahdollisuus pitää pistokkeen päässä autoa.

En tässä yritä mitään käännytystä, ja ymmärrän täysin sähköautojen rajoitteet joissain rajatapauksissa. Itse en kuitenkaan juuri yli 300 kilsan siivuja jaksa muutenkaan istua, ja vähintään joku perheestä vinkuu vessaan about kolmen tunnin välein, jolloin otettaisiin samalla poweria lisää.

Näin varmaan on kuten kirjoitat. Mutta tätä latausinfran kehittymistä on helppo tarkkailla ihan vuosittain. Jokainen voi toki laskea kuinka valtava määrä noita latauspisteitä on oltava jos/kun sähköautojen määrä alkaa kasvaa. Tuossa on kova fundeeraaminen kun esimerkiksi Lapin matkailu on luonteeltaan sesongeista elävää. Latauspuistojen tarve kiirastorstaina lienee aika massiivinen verrattuna normaaliin arkeen. Kaikenlaisia kompromisseja on odotettavissa ja ne eivät oikein tähän sovi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin varmaan on kuten kirjoitat. Mutta tätä latausinfran kehittymistä on helppo tarkkailla ihan vuosittain. Jokainen voi toki laskea kuinka valtava määrä noita latauspisteitä on oltava jos/kun sähköautojen määrä alkaa kasvaa. Tuossa on kova fundeeraaminen kun esimerkiksi Lapin matkailu on luonteeltaan sesongeista elävää. Latauspuistojen tarve kiirastorstaina lienee aika massiivinen verrattuna normaaliin arkeen. Kaikenlaisia kompromisseja on odotettavissa ja ne eivät oikein tähän sovi.
Mä en näe tuossa latauspisteiden määrässä ongelmaa. Sähköautoilija on keskimäärin maksukykyinen asiakas. Ei vapaata latauspistettä firman pihassa = maksukykyinen asiakas jossain muualla rahojensa kanssa. Tuo on melko selkeä kannuste latauspisteiden lisääntymiselle. Ja se kannuste sen kuin vahvistuu koko ajan.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Jep, itsekin näin mutuna sanoisin että toki 40-50km/h tasaista ajoa on taloudelisempaa kuin 80km/h, mutta entä jos matkaan sisältyy perus kaupunkiajoa pysähtelyineen ja kiihdytyksineen? Oma bensa-auto MHEV-tekniikalla varusteltuna syö kaupunkiajossa n. 10-20% enemmän polttoainetta kuin maantiellä. Vanhemmalla polttomoottorikalustolla ero taitaa olla paljon isompikin.

Luulisi siis, että nämä samat lainalaisuudet koskisivat myös sähköjä. Tiedä sitten.

Sähköautossa on suurempi hyöty bensa-autoon nähden kaupunkiajossa.

Varmaan jokainen älyää miksi, mutta bensaa kuluu kaupungissa reilusti enemmän kuin maantiellä. Sähköauto taas lataa akkuaan reilusti enemmän kaupungissa kuin maantiellä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Autoilu on ennen kaikkea keski-ikäisille ja sitä vanhemmille miehille tunnekysymys, jonka voi todentaa tsekkaamalla jokaisen somen sähköautokeskustelun.

Suhtauduttiinkohan langattoman puhelinverkon tuloon aikoinaan niin, että sen rakentaminen on liian kallista. Tai miten puhelinasioita sitten hoidetaan, kun kerran vuodessa tehdyllä pitkällä maakuntamatkalla joutuu pakosti katvealueille, jossa modernia verkkoa ei vielä ole – eikä ole ole tulossakaan, koska koko maata ei millään saada katettua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suhtauduttiinkohan langattoman puhelinverkon tuloon aikoinaan niin, että sen rakentaminen on liian kallista. Tai miten puhelinasioita sitten hoidetaan, kun kerran vuodessa tehdyllä pitkällä maakuntamatkalla joutuu pakosti katvealueille, jossa modernia verkkoa ei vielä ole – eikä ole ole tulossakaan, koska koko maata ei millään saada katettua.
Oli aika paljon edullisempaa omistaa molemmat matkapuhelin ja kiinteä puhelinliittymä kuin kaksi autoa nyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suhtauduttiinkohan langattoman puhelinverkon tuloon aikoinaan niin, että sen rakentaminen on liian kallista. Tai miten puhelinasioita sitten hoidetaan, kun kerran vuodessa tehdyllä pitkällä maakuntamatkalla joutuu pakosti katvealueille, jossa modernia verkkoa ei vielä ole – eikä ole ole tulossakaan, koska koko maata ei millään saada katettua.
Mulle on ähäkuttia meiningillä todettu, että "Sanopas, viherpiiperö, mihin ne välttämättömän öljynjalostuksen sivutuotteena tulevat bensat varastoidaan? Poltetaan vai lasketaan mereen?" Totesin, etten tiedä, mutta en koe historian ammattilaisena olevani velvoitettukaan tietämään, vaan sitä varten on insinöörit ja moderni tiede. Historiasta tiedän kuitenkin sen, että vastaavissa tilanteissa on ennenkin ratkaisu keksitty, ja luotan tieteeseen tässäkin tapauksessa. No, vastapuoleni taisi olla tyytyväinen, kun sai taas yhdelle viherpiipertäjälle jauhot suuhut. Hauskaa tässä oli lisäksi se, etten erityisemmin argumentoinut aluksikaan ympäristön puolesta, enkä koe itseäni erityisen hc-viherpiipertäjäksi, vaan suon sen kunnian niille, jotka oikeasti ymmärtävät ympäristön päälle ja välittävät siitä vielä itseäni enemmän. Kun tiedän, ettei sähköautoilijoista moni edes ajattele ympäristöä vaan ajokokemusta ja taloutta, oli tuo avaus aika mielenkiintoinen. Mutta mustavalkoisuus auttaa sietämään epävarmuutta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oli aika paljon edullisempaa omistaa molemmat matkapuhelin ja kiinteä puhelinliittymä kuin kaksi autoa nyt.

Verrattuna mihin? Uudet autot ovat olleet diesel- ja bensiiniaikanakin kalliimpia kuin puhelimet, mutta silti taloudessa on ollut ennen kaksi autoa kuin kaksi matkapuhelinta. Jos kaksi sähköautoa on taloudelle liian suuri investointi, niin sitten ostetaan vain yksi.

Vastaukseni koski tunteita, joista @Tuamas mainitsi. Tämä maa on kokenut ennenkin kehitystä, mihin moni on sopeutunut niin hyvin, ettei enää kaipaa vanhaa, niin miksi juuri sähköautoilu olisi se askel, johon suhtaudutaan kielteisesti ja yleensä pelkällä tunteella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Verrattuna mihin? Uudet autot ovat olleet diesel- ja bensiiniaikanakin kalliimpia kuin puhelimet, mutta silti taloudessa on ollut ennen kaksi autoa kuin kaksi matkapuhelinta. Jos kaksi sähköautoa on taloudelle liian suuri investointi, niin sitten ostetaan vain yksi.

Vastaukseni koski tunteita, joista @Tuamas mainitsi. Tämä maa on kokenut ennenkin kehitystä, mihin moni on sopeutunut niin hyvin, ettei enää kaipaa vanhaa, niin miksi juuri sähköautoilu olisi se askel, johon suhtaudutaan kielteisesti ja yleensä pelkällä tunteella.
Kyllä mä ymmärsin, että kirjoitit tunteista ja kaiken uuden vastustamisesta, mistä olen tottakai samaa mieltä. Mielestäni vertaus vain ontui muuten. Vielä ei täyssähkö kaikille sovi (ainoaksi autoksi). Osa vastustajista toki on idiootteja ja vastustavat vastustamisen ilosta.

Niin ja kaksi autoa maksaa enemmän kuin matkapuhelin ja kiinteä puhelinliittymä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Verrattuna mihin? Uudet autot ovat olleet diesel- ja bensiiniaikanakin kalliimpia kuin puhelimet, mutta silti taloudessa on ollut ennen kaksi autoa kuin kaksi matkapuhelinta. Jos kaksi sähköautoa on taloudelle liian suuri investointi, niin sitten ostetaan vain yksi.

Vastaukseni koski tunteita, joista @Tuamas mainitsi. Tämä maa on kokenut ennenkin kehitystä, mihin moni on sopeutunut niin hyvin, ettei enää kaipaa vanhaa, niin miksi juuri sähköautoilu olisi se askel, johon suhtaudutaan kielteisesti ja yleensä pelkällä tunteella.

Minusta tuntuu ettei tuossa vastustuksesta edes ajattele autoilua vaan sitä on vastustettava siksi että vihreät puhuu eniten tämän kehityksen puolesta. Jos vaikka olet persujen äänestäjä, sinun on vastustettava asiaa ihan vain siksi koska vihreät kannattaa tätä. Ei edes käy mielessä että sähköautoilu voisi olla ihan mukavaa ja ehkä edullisempaakin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en näe tuossa latauspisteiden määrässä ongelmaa. Sähköautoilija on keskimäärin maksukykyinen asiakas. Ei vapaata latauspistettä firman pihassa = maksukykyinen asiakas jossain muualla rahojensa kanssa. Tuo on melko selkeä kannuste latauspisteiden lisääntymiselle. Ja se kannuste sen kuin vahvistuu koko ajan.
Maksukykyisellä asiakkaalla on toki oma latauspiste kotona tai töissä, ja autossaan 400+km range, joten päivittäisessä asioinnissa se on aika sama, onko latauspisteitä kaupan pihassa vai ei. Hybridiharrastajalle ja Lapin ressuilla asia toki eri, mutta pitkät matkat tietysti tehdään muutenkin joukkoliikenteellä, eikös.
Kaupat kyllä markkinaehtoisesti (ts ilman valtiovallan ohjausta/pakkoa) asennuttaa jos asiakkaat niitä kaipaavat. Ja maksajakin lienee selvä.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Mielenkiintoista keskustelua. Lähitulevaisuus näyttää vähän epävarmalta. Millä vauhdilla sähköautot kehittyvät? Miten liikenteen verotus muuttuu ja kohdentuu? Miten 4,5 vuotias, 90k ajettu Scout pitää hintansa? Tiistaina joka atapuksessa E-nakki koeajoon ja katsotaan miten käy. Vahva veikkaus on, että vaihtoon menee. Kolmen vuoden leasing varmaankin fiksuin vaihtoehto, jos ei halua ottaa sitä riskiä, että autojen range tuplaantuu parissa vuodessa… isoimmalla akulla varmaan pitää tilata ja neliveto kiinnostaa myös.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sähköauton range ei tule koskaan olemaan 1000km. Uskoisin, että range vakiintuu 500-600km väliin tulevaisuudessa ja enempää ei tarvita ainakaan 20-luvulla. Latausinfra ja latauksen nopeus hoitaa loput.

Ensi vuodelle pidän lähes varmana hankintatuen nousua tasolle 5000-6000€. En näe muuta vaihtoehtoa, jos ja kun hallitus aikoo pysyä tavoitteessaan.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hintaeroa on uusissa esim. VAG:illa ~5k€, joka säästyy vuodessa-parissa (jonka jälkeen ero vielä kasvaa huoltojen ja korjausten vähenemisen kautta) ja pikalaturien (yli 100kW, eli latausnopeus yli 350 km/h) yleistymisen myötä normaalit käyttäjät eivät tee mitään 1000km rangella.

Onko heittää jotain esimerkkiä noista VAG:in autoista, missä hintaero "samassa" autossa sähkö/polttomoottori on vain tuo 5k€?
Kysyn ihan hyvällä, koska itse en ole saman segmentin autoissa noin pientä hintaeroa vielä löytänyt.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sähköauton range ei tule koskaan olemaan 1000km. Uskoisin, että range vakiintuu 500-600km väliin tulevaisuudessa ja enempää ei tarvita ainakaan 20-luvulla. Latausinfra ja latauksen nopeus hoitaa loput.

Ensi vuodelle pidän lähes varmana hankintatuen nousua tasolle 5000-6000€. En näe muuta vaihtoehtoa, jos ja kun hallitus aikoo pysyä tavoitteessaan.
Tuo 500-600km range vaan tarkoittaa Suomen olosuhteissa sitä Max 400 km.
Eli sähköauto ei silloin sovi suurelle osalle kansaa ykkösautoksi kun sitä HKI-KUO tai TRE-KUO reissua ei voi ajaa putkeen kun sitä autoa ei saa kaikkialla lataukseen.
Tuollaisella reissulla kun lataus pysähdys on täysin turhaa ja kusitauon aikana ei akkua ehdi ladata.
Sen takia sen rangen tulee kasvaa sinne 800-1000km luokkaan ennenkuin tuota akkuautoa kannattaa edes harkita ykkösautoksi.
Kaupunki käytössä toimiva mutta ei matka-ajossa.

Hankintatuki ei nouse tulonsiirto varakkaille ja lisäksi täysin järjetön muutenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös