Mainos

Sähköautoilu

  • 572 445
  • 5 054

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odotetaan nyt niitä päätöksiä. Mielelläni olen kyllä väärässä.

Sivusta sen verran, että päätökset on jo tehty, koska ne tulevat myös osaksi 2022 budjettia:

1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025
2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030
3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen
4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030


Summista ei ole tietoa ja ainakaan enakkokäsitysten mukaan esimerkiksi sähköautojen (henkilöautot) tukisumman korotus ei ole sitä luokkaa, että sillä olisi merkitystä. Norjan tapainen tuki muuttaisi sitten tilannetta. Siihen Marinin hallituksella ei ole halua, oletan. Mutta juuri sellainen tarvittaisiin!

Niinpä voidaan olla tilanteessa, jossa Marinien valtakauden päättyessä 2023 Suomessa ajetaan keskimäärin yli 13-vuotiailla autoilla, joiden saastekuormitus on suhteessa ennätystasolla. Puheet vs teot.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sivusta sen verran, että päätökset on jo tehty, koska ne tulevat myös osaksi 2022 budjettia:

1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025
2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030
3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen
4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030


Summista ei ole tietoa ja ainakaan enakkokäsitysten mukaan esimerkiksi sähköautojen (henkilöautot) tukisumman korotus ei ole sitä luokkaa, että sillä olisi merkitystä. Norjan tapainen tuki muuttaisi sitten tilannetta.
Niin eli on tehty päätös, että tehdään myöhemmin päätös. Perus. Mutta jään odottelemaan. Toivottavasti yllätyn positiivisesti. Saatan itse ostaa vielä (halvan käytetyn) lataushybridin väliaikaiseksi ratkaisuksi ennen täyssähköautoa, koska latausinfra ei vielä pohjoisessa vakuuta. Tekniikka varmasti on ihan tarpeeksi toimivaa jo. Valtaosan ajosta kun pystyn lataushybridilläkin ajamaan sähköllä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin eli on tehty päätös, että tehdään myöhemmin päätös. Perus. Mutta jään odottelemaan. Toivottavasti yllätyn positiivisesti. Saatan itse ostaa vielä (halvan käytetyn) lataushybridin väliaikaiseksi ratkaisuksi ennen täyssähköautoa, koska latausinfra ei vielä pohjoisessa vakuuta. Tekniikka varmasti on ihan tarpeeksi toimivaa jo. Valtaosan ajosta kun pystyn lataushybridilläkin ajamaan sähköllä.

Totta. Täällä on tulossa sähköauto seuraavana. Perheessä ei ole enää kahta autoa, vaan yksi, koska toiselle ei enää ole todellista tai oikeastaan minkäänlaista tarvetta. Vaimo on katsellut eri sähköautoja ja eiköhän tuo projekti osu maaliin 2022 aikana. Nykyinen bensavehje on hintaansa ja arvoonsa nähden erinomainen ja kustannuksiltaan edullinen, eikä ole tunnettuja vikoja tms, joten vaihdolla ei tässä mielessä ole kiire. Ei olla vuosiin käyty henkilöautolla ainakaan Lahden yläpuolella, joten latauspisteestä ei jää kiinni. Taloyhtiöllä on jo osa valmiina.

Aika samat kysymykset tulevat sähköautolla eteen kuin bensallakin: olisiko aika farmarille, suville tai sedanille, joista kaikista on kokemusta. Entäs tavaratila ja kuljetuskyky. Ei olla jatkossakaan vetämässä asuntovaunua Inariin, vaan ne matkat lennetään ja auto sieltä perillä.

Jos miettii, että saisi vaikkapa 5 000 euron hankintatuen + alv ja autovero pois esimerkiksi Volvon täyssähköautoon XC40 Recharge, tuskin olisimme ainoita ovella jonottavia. Sama ehkä Jaguarin I-PACE:n kanssa, vaikka se tyyris onkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andy

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nää on näitä makuasioita. Itse nautin ajomatkoilla siitä, kun saa pysähtyä johonkin kahville tai syömään ;)

1,5 tytär ei kylläkään ihan kovin montaa tuntia jaksa turvaistuimessa istua ja ruokakin painaa päälle aina parin-kolmen tunnin välein.

No joo. Kesälomalla kun on aikaa pitäisi matkata matalammalla verenpaineella. Olen tällaistakin palautetta saanut :)
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Siis mitä ihmettä? Nämä on näitä etelän vetelien jorinoita. Mullakin on pari kaveria jotka Helsingistä Jyväskylään pitävät tauon. Tällä aina jaksaa naureskella :)

Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa. Rovaniemelle 560km menee kyllä heittämällä ilman taukoa. Se on pitkissä ajoissa ajonopeuden lisäksi olennaista ettei turhia pysähdyksiä. Muuten ei matka etene.

Nämähän ovat tottumisasioita. Meidän perhe käy säännöllisesti Sallassa, koko lailla 900 km suuntaansa. Hyvällä kelillä ja varsinkin kesänopeustajoituksilla sen heittää lasten kanssa parilla stopilla. Eli isolla E-Nakkila menee hyvin. Talvella talvinopeusrajoitukset kompensoivat mukavasti rangea ja paskalla kelillä jäädään vaikka mieluummin yöksi johonkin, kuin siristelee tiskirättien seassa. Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä Italiaan ja Ranskaan autoilemaan. Latausverkosto näyttäisi olevan Keski-Euroopassa aika hyvässä vaiheessa. 160 km/h rajoitus lienee kulutuksen pitämiseksi aisoissa eli Saksassa pitänee pysytellä poissa nopealta kaistalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meidän perhe kun täräyttää esimerkiksi 1000km Utsjoelle niin yksi ruokatauko ja ehkä jätskille kesäkuumalla tarpeen vaatiessa. Rovaniemelle 560km menee kyllä heittämällä ilman taukoa. Se on pitkissä ajoissa ajonopeuden lisäksi olennaista ettei turhia pysähdyksiä. Muuten ei matka etene.

Toivottavasti teillä vaihtuu myös kuljettaja. Olette muutoin aika lailla tilastollinen onnettomuusriski. ÄIÄT toki ajavat yhteen putkeen kusematta vaikka läpi Euroopan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toivottavasti teillä vaihtuu myös kuljettaja. Olette muutoin aika lailla tilastollinen onnettomuusriski. ÄIÄT toki ajavat yhteen putkeen kusematta vaikka läpi Euroopan.

Ei ole vaihtunut vaikka tuota on runsaat 20 vuotta tuota ajettu. Kesällä/pääsiäisenä on ihan miellyttävää kun valoa on mutta joulunajan reissut käyvät kyllä ihan työstä. Onnettomuuksilta on vältytty. Mä en kyllä tunnusta auton ratissa kuormittuvani ehkä nyt poislukien joskus sydäntalvella kun pyryttää.

Väittäisin että on myös tottumuskysymys.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tämä ei ole kyllä alkuunkaan totta.
No miten sen ottaa. Teslan oma on NOPEA, muutkaan eivät ole hitaita Combo II:lla. Ja näistähän voisi keskustella maailman tappiin. Muuttujina esim. akun vastaanottokyky, akuston jäähdytystapa, -tehokkuus yms. Lähes tyhjä (kukaan sähköautoilija ei aja akkuja liian tyhjiksi) akku pikalaturilla n 30min -> lähes täynnä. Combolla.
Sähkö on yksinkertaisesti ainoa järkevä tapa liikuttaa autoja. Itse ajan uudella dieselillä, kakkosautona Nissan Leaf. Toimiva combo.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Bensa kun loppuu keskelle motaria, niin hoidetaan jostain kanisteriin bensaa ja ajetaan lähimmälle tankkauspisteelle. Miten sähköauton kanssa toimitaan vastaavassa tilanteessa?
 

Byvajet

Jäsen
Teslan oma on NOPEA, muutkaan eivät ole hitaita Combo II:lla.

Niitä on muitakin nopeita. Laitteen ja auton yhteistoiminnasta riippuu todellinen latausnopeus. Piikkinopeuksilla ei ole arvoa, vaan pitkän ajan tasaisella nopeudella. Teslan latureilla on vielä sekin ongelma, että kun on muita lataajia samassa ryhmässä, latausnopeus laskee.

Sillä ei ole arvoa, että muutaman minuutin lataa ankarasti, kunnes latausnopeus laskee nopeasti. Sillä on, että akun varaustasosta riippumatta lataaminen tapahtuu nopeasti. Tätä onneksi myös autojulkaisut testaavat, koska se on käyttäjää eniten kiinnostava asia. Siitä kun riippuu, kuinka kauan latautumista joutuu odottamaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän mielikuva vastaa todellisuutta. Marinin hallituskaudella (sis. Rinteen) autojen keski-ikä on noussut lähes 0.5 vuotta ja on nyt vajaat 13 vuotta.
Jos tätä tuollaiseksi pippelinmittailuksi halutaan viedä niin Hesari kertoi että "AUTOKANNAN keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella",niin voidaan todeta että Marinin/Rinteen hallitus on syypää vain pieneen osaan autokannan vanhenemiseen. Eli vuosikymmenen alkupuolen kokoomus- ja keskustavetoiset hallitukset ovat kasvattaneet tätä kurjuutta valtavasti enemmän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos tätä tuollaiseksi pippelinmittailuksi halutaan viedä niin Hesari kertoi että "AUTOKANNAN keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella",niin voidaan todeta että Marinin/Rinteen hallitus on syypää vain pieneen osaan autokannan vanhenemiseen. Eli vuosikymmenen alkupuolen kokoomus- ja keskustavetoiset hallitukset ovat kasvattaneet tätä kurjuutta valtavasti enemmän.

Kyllä. Vuosikymmenen alkupuolen virheet jatkuvat. Kun nyt on yhä enemmän tietoa mm. ilmaston lämpenemiseen liittyvien ratkaisujen välttämättämyydestä, nyt olisi Marinin hallituksen tehtävä jotain. On saatava tekoja nyt. Ei voi todellisuudessa mennä sen taakse, että Kok ja Kesk tekivät vuosia sitten samoin. Tosin Marinillehan tämä mutkuttelu on tuttu resepti - se irtosi oitis aamupalasakandaalin tultua julkisuuteen.

Vaikka pääministerinä onkin vasemmistopopulisti, kaipaisin terveempää suhtautumista. Tässä ja nyt. Jos asian poliittisesta puolesta on enemmän pohdittavaa, sitä voisi jatkaa hallitusketjussa. Ajattelin, että osaltani en pohdi tuon enempää poliittista puolta, kun tämä on sähköautoilua koskeva ketju.

Järkevää olisi laittaa enemmän resursseja sähköautoilun tekemiseen autoilijoille kiinnostavammaksi. Vaikka Norjan tapaan, jossa onnistuivat hyvin, ellen väärin muista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Vuosikymmenen alkupuolen virheet jatkuvat. Kun nyt on yhä enemmän tietoa mm. ilmaston lämpenemiseen liittyvien ratkaisujen välttämättämyydestä, nyt olisi Marinin hallituksen tehtävä jotain. On saatava tekoja nyt.
Eikös sieltä aamulla linkkaamani artikkelin perusteella ole niitä tekoja tulossa?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jep, mökkimatka 160km vielä menee yhteen putkeen, mutta kaikki tuota pidemmät matkat vaatii kyllä yhden ruokatauon. Meillä tosin mukana aina 1,5v tytär sekä kultainennoutaja, joten parin tunnin välein täytyy kuitenkin pysähtyä.
Kyllä tuossa on sitten enemmän kiinni halusta kuin mistään muusta.
Ei ole ollut mitään ongelmia ajaa muksujen ja koiran kanssa noita 5-6h reissuja yhdellä kusitauolla. Sitten kun mennään tuosta pidemmälle reissulle niin joku pidempi tauko voi tuolla olla mutta ei noin lyhyillä.


Pointtihan on siinä, että kun akut kehittyvät, niin akut latautuvat helvetin nopeasti. Kusitauolla tyyliin yli 100 kilsaa akkuun. Tyhjä akku latautuu nopeammin ja teslan uusin S versio ottaa 250kW tehoja parhaillaan.

Varmaan kuitenkin suuntaus tulee olemaan akun pienentäminen kun kapasiteetti kasvaa. Akuthan kehittyvät kovaa vauhtia. Auto kevenee ja joku aito 500km rangea riittää aivan hyvin. Tollasella matkalla keskivertojantteri pitää kaksi taukoa muutenkin, että ei vaikutusta kokonaismatkaan, mikäli teholatureita vaan löytyy.
Pointtihan on siinä, ettei tuollaista järjetöntä määrää infrastruktuuria kannatta rakentaa Suomessa kun maa on helvetin harvaan asuttu.
Tällöin käy niin, että laturit ovat varattuna silloin kun sille on tarve se pysähdyksen pituus kasvaa reippaasti.
Vasta pari tuttua vaihtanut akkuauton pois kun pitkien matkojen ajaminen on niin hidasta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä tuossa on sitten enemmän kiinni halusta kuin mistään muusta.
Ei ole ollut mitään ongelmia ajaa muksujen ja koiran kanssa noita 5-6h reissuja yhdellä kusitauolla. Sitten kun mennään tuosta pidemmälle reissulle niin joku pidempi tauko voi tuolla olla mutta ei noin lyhyillä.

Kyllä, kuten sanottu, kyse on erityisesti omasta halusta, sillä itse ei vaan pysty istumaan paikallaan autossa yli 2,5h. Ja edelleen kuten sanottu, tyttären ruokarytmi ei tällä hetkellä mahdollistaisi edes yli 3h pätkiä. Katotaan sitten joskus. Tai sitten ei, sillä meikäläinen tulee jatkossakin haluamaan vähintään kahvimunkkitaukoja 2,5h välein :D

Tämän takia meille 400km range on enemmän kuin riittävä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Vasta pari tuttua vaihtanut akkuauton pois kun pitkien matkojen ajaminen on niin hidasta.

Kyllähän sähköautoa ostaessa olisi hyvä ymmärtää ne realiteetit ennen ostopäätöstä... disukka-auton rangea kun et vaan saa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta tuntuu ettei tuossa vastustuksesta edes ajattele autoilua vaan sitä on vastustettava siksi että vihreät puhuu eniten tämän kehityksen puolesta. Jos vaikka olet persujen äänestäjä, sinun on vastustettava asiaa ihan vain siksi koska vihreät kannattaa tätä. Ei edes käy mielessä että sähköautoilu voisi olla ihan mukavaa ja ehkä edullisempaakin.

Minä taas uskon yleisempään epäluuloon kehitystä kohtaan, mitä varmaan lisää se, että siitä puhuvat vihreät ja muiden puolueiden nuoremmat edustajat, joita ei kehitys ja oma vaalitulos pelota niin paljon.

Moni kritiikin esittäjästä taas on niitä, jotka vähättelevät kehitystä pelkästä ymmärryksen puutteesta tai pelkäävät, että kehitys unohtaa heidät. Tai sitten niitä, jotka kyllä ostavat ties mitä tekniikan tuomia uusia laitteita, mutta sähköauton kohdalla keskustellaan pelkästään tavoista, joihin on tottunut, siis ihan kuin ihminen ei ole ennen joutunut sopeutumaan uusiin menetelmiin. Vihoviimeisenä vielä esitetään typeriä kysymyksiä kuten ”mitä sitten, jos virta loppuu ja auto sammuu keskelle moottoritietä.” Mun vastaus on, että sitten kannattaa ottaa peukalokyyti kotiin ja pysyä sisällä siihen asti, että järki on kasvanut takaisin päähän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös sieltä aamulla linkkaamani artikkelin perusteella ole niitä tekoja tulossa?

Ei välttämättä. Siis kun puhutaan toimista, joilla on merkittävä vaiktus. Laitoin itse ministeriön esityksistä kopion myöhemmin. En luota, että teot olisivat riittäviä, suuntaa selvästi muuttavia. Arvioin aiemmin, että 7 500 euron hankintatuella + autoveron poisto + alv:n poisto sähköautoilta saataisiin merkittävä muutos. Tässä oli pohjana Norjan päätökset ja heidän sähköautomyyntinsä osuus. Se oli viime vuonna 54 prosenttia kaikista henkilöautoista kun meillä oli 18 prosenttia hybridien kanssa. Norjassa joukkoon mahtuu myös hybridejä, mutta kärki on kaikki sähköautoja. Ja ilmasto-olosuhteet ja hajanainen väestörakenne ympäri maata muistuttavat Suomea.

Nyt kun Marinit ovat asettaneet (pitää varmaan sanoa eivät ole irtisanoutuneet virkamiesten ja ministeriön laskelmista) 360 000 sähköauton tavoitteen 2030 mennessä, isoja päätöksiä on tehtävä. Asiassa on nysvätty jo Sipilän ja edeltäjiensä aikana liikaa.

Pakolla en usko saatavan juuri mitään kuin riitoja. Siksi porkkanan tulee olla sen verran merkittävä, että sähköautoja saadaan nopeasti paljon liikenteeseen. Jos taas ei ole tarkoituskaan kuin noukkia irtopisteet, sitten voi toteuttaa esimerkiksi 25 prosentin tukikorotuksen sähköauton hankintaan ja rajata sen 50 000 euron autoon.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Meikäläisellä on laturiteknistä ongelmaa.

Päivittäinen ajo poislukien satunnaiset reissut Turku / Jkl / Hki aika pienet. Joten pärjäisikö tällaisella:


Vuokralla ja taloyhtiö sellainen ettei isoja asemia hetkeen tule. Tuon saisi hoidettua
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meikäläisellä on laturiteknistä ongelmaa.

Päivittäinen ajo poislukien satunnaiset reissut Turku / Jkl / Hki aika pienet. Joten pärjäisikö tällaisella:


Vuokralla ja taloyhtiö sellainen ettei isoja asemia hetkeen tule. Tuon saisi hoidettua

Jos on 16 A sulakkeen takana, riittää ihan kohtalaisen hyvin. Saat kuitenkin yön aikana sen 200 km rangea tuollakin helposti, ja pikalaturia voi käyttää muutoin niihin pidempiin reissuihin.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bensa kun loppuu keskelle motaria, niin hoidetaan jostain kanisteriin bensaa ja ajetaan lähimmälle tankkauspisteelle. Miten sähköauton kanssa toimitaan vastaavassa tilanteessa?

Ootteko työ ihan hupsuja? No jokaisella sähköautoilijallahan on luonnollisesti aggregaatti mukana tällaisia tilanteita varten.
Pieni lataustuokio ja jo matka jatkuu taas...
 

Turnipsi

Jäsen
Sähköauto kyllä nykyään kiinnostaa, mutta itseäni mietityttää lataaminen. Kesät ollaan mökeillä, joissa toiseen tulee sähköt yhdellä vaiheella (olikohan 16a pääsulake..) + parkkipaikalle lähimmästä töpselistä matkaa n. 50m ja ainoa teoreettinen mahdollisuus vetää jatkoroikkaa maata pitkin. Toiseen mestaan ei tule muuta, kuin aurinkopaneelilla valaistus + jääkaapin sähkö.

Molemmissa tapauksissa joutuisi mökiltä lähdettäessä pitämään heti tauon lähimmällä huoltiksella (10km-15km matkaa) jotta pääsee edes aloittamaan matkan, tai käydä erikseen lataamassa auto ennakkoon. Ajamme meno ja tulomatkat yhtä putkea pl. nopea 5min pysähdys vessaan, eli emme pidä kahvi / ruokataukoja.

Tuo ehkä itselläni se suurin epäröinnin paikka juuri nyt, koska oikeastaan ainoa toimiva ratkaisu joka tulee mieleen olisi kaivauttaa kallioisessa maastossa piuha maahan, ja toisella mökillä liittää kiinteistö valtakunnan verkkoon (n. 130m kaivuuhommia) , johon muutoin ei ole mitään tarvetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös