Odotetaan nyt niitä päätöksiä. Mielelläni olen kyllä väärässä.
Sivusta sen verran, että päätökset on jo tehty, koska ne tulevat myös osaksi 2022 budjettia:
1) uusi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022-2025
2) uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille ja nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen 2022-2030
3) nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022-2025 ja tukisumman korottaminen
4) nykyisten konversiotukien jatkaminen bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi 2022-2030
Summista ei ole tietoa ja ainakaan enakkokäsitysten mukaan esimerkiksi sähköautojen (henkilöautot) tukisumman korotus ei ole sitä luokkaa, että sillä olisi merkitystä. Norjan tapainen tuki muuttaisi sitten tilannetta. Siihen Marinin hallituksella ei ole halua, oletan. Mutta juuri sellainen tarvittaisiin!
Niinpä voidaan olla tilanteessa, jossa Marinien valtakauden päättyessä 2023 Suomessa ajetaan keskimäärin yli 13-vuotiailla autoilla, joiden saastekuormitus on suhteessa ennätystasolla. Puheet vs teot.