Miksi ottaa ylimääräistä riesaa itselle? Automaattivaihteisella polttomoottoriautolla on elämä paljon helpompaa. Polttoainetta saa pumpusta joka nurkan takaa. Ei ole ongelmia liikkellelähdöissä yms. Hankintahinta on myös paljon edullisempi verattuna vastaaviin sähköautoihin. Väittäisin myös jälleenmyynnin olevan helpompaa. Akkujen uusiminen on kallista puuhaa. Onhan se tosin kahvipöydässä hieno verata, että mun autolla pääsee jopa 80 km kun sun vaan 70 km yhdellä latauksella.
Riesan määrä toki riippuu monesta asiasta, kuten toimintasäteestä sekä siitä jos on kotilatausmahdollisuus.
Hankintahinnoissa on nykyään uusissa noin 5k€ hintaero bensa-auton ja sähköauton välillä, jonka säästää kohtuullisilla ajomäärillä polttoaineissa jo vuodessa-parissa.
Toki jos kaipaa suorituskykyä, Teslan kiihtyvyys/hinta-suhde taitaa olla vieläkin selvästi parempi kuin yhdelläkään polttomoottoriautolla ja 3,3 sekunnin 0-100 kiihtyvyyteen pääsee kiinni 66k€ hintaan.
Tähän vielä päälle se, että sähköautoissa on huomattavasti vähemmän osia jotka kaipaavat huoltoa ja/tai korjausta, niin aika nopeasti auton elinkaaren aikana se ero hankintahinnassa on säästetty.
Ihan en myöskään allekirjoita sitä, että jälleenmyynti olisi jotenkin vaikeampaa varsinkaan näillä nykyaikaisilla sähköillä, joiden akusto nykytiedon perusteella on vielä ihan käypää kamaa käytännössä koko auton käyttöiän.
Akkujen uusiminen kokonaan on toki kallista puuhaa, mutta nykyisissä akustoissa range säilyy näillä näkymin pidempään kuin oletettua ja akustot ovat moduuleista kasattuja, jolloin vikaantuessa selvitään yleensä yhden moduulin, ei koko akuston, vaihdolla.
Mitä noita sähköautoilijoita seuraa lähipiirissä, niin se autoilun edullisuus, toimintavarmuus, hauskuus ja helppous kotilatauksen kanssa on yleensä se tulokulma keskusteluissa.