Mainos

Sähköautoilu

  • 556 754
  • 4 925

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu, sekä kesä- että talviautoina pelittävät merkittävästi paremmin, kun se lähtee talvella aina liikkeelle ja kabiinin saa tehokkaasti etänä viilennettyä kesällä ja lämmitettyä talvella.
En millään haluaisi leimautua miksikään entäsperäkällyllälappiin-Sepoksi, mutta siis kyllähän polttiskin lähtee talvella aina liikkeelle ja sen saa tehokkaasti etänä lämmitettyä ja tuuletettua, ehkä minuutissa jäähdytettyäkin. Rangea näiden toimenpiteiden jälkeen se 800km ±200km autosta riippuen.
 

Tuamas

Jäsen
En millään haluaisi leimautua miksikään entäsperäkällyllälappiin-Sepoksi, mutta siis kyllähän polttiskin lähtee talvella aina liikkeelle ja sen saa tehokkaasti etänä lämmitettyä ja tuuletettua, ehkä minuutissa jäähdytettyäkin. Rangea näiden toimenpiteiden jälkeen se 800km ±200km autosta riippuen.

Kah, aina sitä oppii, että myös polttiksiin saa nykyään ihan aidon viilennyksen etänä (Volvo toki ainoa minkä yhtäkkiä löysin), tuuletuksesta joka on aiemminkin ollut ei juuri apua ole.

Jännästi niitä polttomoottoriautoja joutuu silloin tällöin lisävirralla auttamaan käymään kun pakkanen lisääntyy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Harmillisen vähäinen määrä pikalatureita edelleen nelostiellä Jyväskylästä Ouluun. Toisaalta niin on varmaan sähköautoilijoitakin. Pään sisällä edelleen taistelua hankkiako lataushybridi vai täyssähkö. Enyaq himottelee edelleen. Täytyy köydä koeajamassa
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kah, aina sitä oppii, että myös polttiksiin saa nykyään ihan aidon viilennyksen etänä (Volvo toki ainoa minkä yhtäkkiä löysin), tuuletuksesta joka on aiemminkin ollut ei juuri apua ole.

Jännästi niitä polttomoottoriautoja joutuu silloin tällöin lisävirralla auttamaan käymään kun pakkanen lisääntyy.
Arvostan viisastelevaa tyyliäsi, mutta minulla oli joskus joku 2002 Xsara jossa jo oli kauko-ohjattava webasto, jonka kesällä sai vain tuulettamaan. Olisi siihen saanut gsm-ohjauksenkin jos sille käyttöä olisi keksinyt. Siis ihan perusvakiowebasto. Uudemmissa saabeissa toki myös.
Lisävirran tarve kertoo akku- tai käyttäjäongelmista, ne koskevat sähköautoja yhtälailla.
 

Tuamas

Jäsen
Arvostan viisastelevaa tyyliäsi, mutta minulla oli joskus joku 2002 Xsara jossa jo oli kauko-ohjattava webasto, jonka kesällä sai vain tuulettamaan.

Kiitos!
Vuosien hionnalla olen pyrkinyt maksimoimaan tyylin ärsyttävyyden.

Toki tuuletuksesta ei mitään varsinaista iloa ole, jonka vuoksi en sitä noteerannut, kun ei se ilma kierrättämällä viilene.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos!
Vuosien hionnalla olen pyrkinyt maksimoimaan tyylin ärsyttävyyden.

Toki tuuletuksesta ei mitään varsinaista iloa ole, jonka vuoksi en sitä noteerannut, kun ei se ilma kierrättämällä viilene.
Joo, pakko myöntää etten tuota varmaan itsekään koskaan käyttänyt, kun ilmastointi kuitenkin viilentää auton tehokkaasti. Mutta kyllähän pysäköity auto voi olla paljonkin tuuletuksellakin viilennettävissä.
Tuossa oli muistaakseni joku kökköyskin eli autosta piti muistaakseni olla tuuletus valittuna ja sitähän ei sitten muistanut syksyllä laittaa pois.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harmillisen vähäinen määrä pikalatureita edelleen nelostiellä Jyväskylästä Ouluun. Toisaalta niin on varmaan sähköautoilijoitakin. Pään sisällä edelleen taistelua hankkiako lataushybridi vai täyssähkö. Enyaq himottelee edelleen. Täytyy köydä koeajamassa
Oletko aiemmin ajanut täyssähkäriä? Uskoisin, että mikäli Skoda ei ole täysin paskonut Enyaqia, et harkitse enää sen jälkeen edes hybridiä. En halua hehkuttaa liikoja, mutta mulle vaihtoehto ei ole enää kuin täyssähkö seuraavan vaihdon yhteydessä, ellei elämäntilanteeni oleellisesti muutu.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
2000km takana Skoda Enyaqilla 58kwh akulla varustettuna.

Kyllähän tuo sähköllä ajaminen on myös todellinen mukavuustekijä. Hiljaista, pehmeää ja ennen kaikkea sujuvaa ajoa vailla moottorin huudattamista. Enyaq muutenkin taattua Skoda-laatua. Niin tilojen kuin ajettavuudenkin osalta.

Akun koko mietitytti hieman tilatessa, mutta erittäin hyvin tuolla mökkireissut pärjännyt, varsinkin kun otti 100kw pikalatauspaketin mukaan. Tuo vielä mahdollisesti jälkipäivityksenä nousee 130kw:iin. Kaupunkiajossa tuolla akulla ei luonnollisesti ole pienintäkään hätää rangen riittävyydessä.

Vielä kun saadaan ensi kuussa taloyhtiäön kotilatausmahdollisuus, helpottuu ajaminen entisestään. Onneksi lähi-Prismassa vielä toistaiseksi ilmainen 25kw lataus.


Mikä range tuossa on nyt kesäajossa ollut ja mitä lupailivat talviajoon?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Rantsukoff tuossa väitti kaiken olevan helpompaa polttiksella, mutta hevon paskat - pelkkä ajamisen mielekkyys sähköllä hakkaa polttomoottorit ja siihen päälle talous. Fiilisjutut on fiilistä, niistä en ala tappelemaan, ja ymmärrän täysin harrasteautoilun. Ykkösautoksi sähkö on ehdoton, ellei vedä kärryä jatkuvasti tai aja päivittäin 500 km siivuja syrjäseuduilla. Joka muuta väittää, ei ole kokeillut sähköautoa, työskentelee polttoaineen jalostuksen sidodosryhmissä tai on tyhmä.

Ja sitten on niitä, jotka tarvitsevat sen seitsemänpaikkaisen auton... Siihenkin tarpeeseen on varmaan tulossa vaihtoehtoja vuoden sisällä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Oletko aiemmin ajanut täyssähkäriä? Uskoisin, että mikäli Skoda ei ole täysin paskonut Enyaqia, et harkitse enää sen jälkeen edes hybridiä. En halua hehkuttaa liikoja, mutta mulle vaihtoehto ei ole enää kuin täyssähkö seuraavan vaihdon yhteydessä, ellei elämäntilanteeni oleellisesti muutu.

Voin rehellisesti sanoa, ettei Skoda ole millään tasolla paskonut Enyaqia. En ole tainnut yhtään arvostelua lukea, missä autoa ei olisi kehuttu. Vaatimattomasti paras auto, jolla olen ajanut.

Joten, @Tadu ei muuta kuin kaupoille vain!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eivät koske, jos talvesta puhut.
No jos nyt ajattelee, että webastoautoilijan tarvitsisi välillä ladata akkua (no ei edes tarvitse jos nyrkkisääntönä ajaa kauemmin kuin esilämmitää), niin pomminvarmasti sähköautoilijankin matkaanlähtö viivästyy jos ei koskaan lataa akkua. Oli kesä tai talvi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mikä range tuossa on nyt kesäajossa ollut ja mitä lupailivat talviajoon?

Ev-database.org kertoo rangeksi 330km. Valmistaja taas 410km. Itse sanoisin, että tuo on ollut johonkin tuohon väliin, eli about 360km.

Kaupunkiajossa kesäaikana range voi helposti ylittää valmistajan ilmoituksen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No jos nyt ajattelee, että webastoautoilijan tarvitsisi välillä ladata akkua (no ei edes tarvitse jos nyrkkisääntönä ajaa kauemmin kuin esilämmitää), niin pomminvarmasti sähköautoilijankin matkaanlähtö viivästyy jos ei koskaan lataa akkua. Oli kesä tai talvi.

Jos siis viittaat 12 V akkuun, sillä ei lähdetä sähköautolla liikkeelle, ja sähköautot (ja useimmat PHEVitkin) lataavat sen suurjänniteakusta. Ei siis tarvitse lisävirtaa, kunhan nyt ajoakussa virtaa on. Tämä(kin) on yksi niistä asioista, miksi sähköauto on parempi talviauto kuin polttis.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos siis viittaat 12 V akkuun, sillä ei lähdetä sähköautolla liikkeelle, ja sähköautot (ja useimmat PHEVitkin) lataavat sen suurjänniteakusta. Ei siis tarvitse lisävirtaa, kunhan nyt ajoakussa virtaa on.
En viittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En viittaa.

No, sitten en tiedä mihin. Akunlämmitys takaa sen, että sähköauto toimii kovallakin pakkasella hyvin, eikä 12 V akusta tarvitse käytännössä huolehtia lainkaan kelistä riippumatta. Autoa pitää tietenkin ladata siinä missä polttista tankata. Harva tuntuu hahmottavan, ettei sähkiksissä ole starttia ja siksi 12 V akku on lähinnä konventionaalisten apuvälineiden pyörittämiseen tarvittu. Jos auto (siis yleisesti, ei jokin yksittäinen sähköautomerkki) suunniteltaisiin nollasta uusiksi, ei sellaista välttämättä sähkiksiin tulisi lainkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No, sitten en tiedä mihin. Akunlämmitys takaa sen, että sähköauto toimii kovallakin pakkasella hyvin, eikä 12 V akusta tarvitse käytännössä huolehtia lainkaan kelistä riippumatta. Autoa pitää tietenkin ladata siinä missä polttista tankata. Harva tuntuu hahmottavan, ettei sähkiksissä ole starttia ja siksi 12 V akku on lähinnä konventionaalisten apuvälineiden pyörittämiseen tarvittu. Jos auto (siis yleisesti, ei jokin yksittäinen sähköautomerkki) suunniteltaisiin nollasta uusiksi, ei sellaista välttämättä sähkiksiin tulisi lainkaan.
Kunhan tosiaan mainitsin en itsestäänselvän asian, että jos webastoauto vaatii lataamista talvella, niin sitä vaatii sähköautokin. Sinänsä samasta asiasta kyse, eli esilämmitys vaatii tietysti energiaa.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä vedettiin kivasti tulevaisuus ja menneisyys samaan pakettiin viimeisen vuoden aikana. Kakkosautoksi vaihdettiin sähkötoiminen Peugeot e2008 ja kun näitä nyt vielä kaupasta saa niin viimeisenä uutena kunnon fossiilinautintona menee oikein vanhan liiton bensamanuaali Ford Focus ST. Molemmissa on puolensa, mutta käyttöautona on aika vaikea puolustella mitään muuta kuin sähköautoa.

Fiilispuolella manuaalivaihteista pörisevää ja paukkuvaa bensakonetta ei sähköauto korvaa, mutta tämän jälkeen olen seuraavien vuosien aikana ilolla vaihtamassa lopullisesti sähköiseen voimalinjaan. Kaikella on aikansa, ja polttomoottorien aika alkaa olla nyt lopussa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kunhan tosiaan mainitsin en itsestäänselvän asian, että jos webastoauto vaatii lataamista talvella, niin sitä vaatii sähköautokin. Sinänsä samasta asiasta kyse, eli esilämmitys vaatii tietysti energiaa.

Niin, se sähköauto tarvitsee sitä ajoakun energiaa liikkumiseensa kuten bensa-auto bensaa. Sähköauto ei tarvitse lataamista siksi, että sekundaarinen järjestelmä ja sen myötä esimerkiksi käynnistäminen ei toimisi pakkasen vuoksi. Tämän myötä sähköautolla ei myöskään ole sen tyyppisiä pakkasen akkuongelmia kuin polttiksilla on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, se sähköauto tarvitsee sitä ajoakun energiaa liikkumiseensa kuten bensa-auto bensaa. Sähköauto ei tarvitse lataamista siksi, että sekundaarinen järjestelmä ja sen myötä esimerkiksi käynnistäminen ei toimisi pakkasen vuoksi. Tämän myötä sähköautolla ei myöskään ole sen tyyppisiä pakkasen akkuongelmia kuin polttiksilla on.
Voi helveeni sentään, olet nyt selostanut ruutupaitamaisesti tätä ties kuinka monta viestiä, mutta se nyt ei vaan juurikaan liity siihen, että jos sähköautoa ei muista talvella ladata niin käyttäjäperäisiä akkuongelmia (ei ole esilämmitykseen vaadittavaa energiaa) seuraa vähintään yhtä varmasti kuin webastoautossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi helveeni sentään, olet nyt selostanut ruutupaitamaisesti tätä ties kuinka monta viestiä, mutta se nyt ei vaan juurikaan liity siihen, että jos sähköautoa ei muista talvella ladata niin käyttäjäperäisiä akkuongelmia (ei ole esilämmitykseen vaadittavaa energiaa) seuraa vähintään yhtä varmasti kuin webastoautossa.
Niin, tulokulma on erilainen. Jos aikoo ajaa sähköautolla, on hyvä muistaa ladata se. Tällöin akkuongelmia ei myöskään ilmene.

Vaikka bensa-auton muistaisi tankata, voi akkuongelmia ilmetä silti.

Ja jos oikeasti on ongelmia muistaa ladata tai tankata kulkupelin toistuvasti, lienee syytä huolestua isommista jutuista kuin auton käyttövoimasta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö kuitenkin parhaaseen kilometrimääräiseen rangeen päästä sähköautollakin maantiellä?

Sähköautosta ei ole paljoa kokemusta, mutta omalla hybridillä akku riittää parhaiten kun köröttelee 40-50kmh rajoituksilla olevia teitä. Yli 80kmh nopeuksissa akku kuluu huomattavasti nopeammin, osa syynä ainakin se ettei jarrutusenergiaa tule maantiellä samalla tavoin kuin kaupungissa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Sähköautosta ei ole paljoa kokemusta, mutta omalla hybridillä akku riittää parhaiten kun köröttelee 40-50kmh rajoituksilla olevia teitä. Yli 80kmh nopeuksissa akku kuluu huomattavasti nopeammin, osa syynä ainakin se ettei jarrutusenergiaa tule maantiellä samalla tavoin kuin kaupungissa.
Jep, itsekin näin mutuna sanoisin että toki 40-50km/h tasaista ajoa on taloudelisempaa kuin 80km/h, mutta entä jos matkaan sisältyy perus kaupunkiajoa pysähtelyineen ja kiihdytyksineen? Oma bensa-auto MHEV-tekniikalla varusteltuna syö kaupunkiajossa n. 10-20% enemmän polttoainetta kuin maantiellä. Vanhemmalla polttomoottorikalustolla ero taitaa olla paljon isompikin.

Luulisi siis, että nämä samat lainalaisuudet koskisivat myös sähköjä. Tiedä sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös