Mainos

Sähköautoilu

  • 557 085
  • 4 925

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan tuohon viimeiseen vaan, että mielestäni esim. Porvoo sijaitsee aika lähellä merta. Ja sen pohjaa.
Rotterdamin edustalla on jotain maakaasukenttien onkaloita, joihin hiilidioksidia voidaan haudata. Se ei mitenkään itsestään tapahdu tai ole tapahtunut, vaan siellä on tuollaiseen aktiivisesti panostettu ja nyt tällaisilla laitosten saamisilla investoinnit maksavat itseään takaisin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tavoite oli että kolmosella alkaa. Ei minulla nyt ihan rehellisesti ollut omaa tavoitetta yölatauksille, eli budjetointiosastolla eletään tässä asiassa kuin pellossa. Voi olla että yöllä päästään kahteenkin.
Hetkinen nyt:
vaikka 3,99 tarjouksen otin isoäidilleni, niin kun minä omalta kohdaltani puhuin kolmesta sentistä, niin silloin tavoiteena on 3,00 eikä 3,99.
Pahoittelen että tämä meni nyt tällaiseksi, mutta kun muistin tuon keskustelun kirkkasti. Ja siis arvostan ehdottomasti tuota paneutumista asiaan, sin sin osastoa, eli jos saisin aikaiseksi niin itsekin panostaisin. Nyt tilanne on kuitenkin se, että olen esim koko talven pitänyt ilmatäytteisessä halpis-ulkoporealtaassa veden 39c. Ja se ei ole kovin hyvin eristetty, voin kertoa. Energiansäästötoimenpiteeni on ollut lisätä tuohon sähkönkulutusmittari. Helmikuussa meni 700kWh. Tuleehan siinä kylvylle hintaa, mutta sehän se vasta kallista olisi ostaa tuollainen poreamme ja sitten olla käyttämättä sitä. Tuohan on varmaan jonkun kerrostalokämpän koko vuoden kulutus.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mitä enemmän sähköautoilu yleistyy sitä enemmän se luo hallitukselle / hallituksille painetta keksiä, mistä ne menetetyt polttoaineveroeurot kaivetaan. En siis jaksa uskoa, että tulevaisuudessa sähköllä ajaminen on yhtä edullista polttomoottoritekniikkaan verrattuna kuin tänä päivänä.

Tämä on valiettavasti enemmän kuin todennäköinen skenaario. Autoilijoiden kuritus ei tule loppumaan, se on aivan varma. Eiköhän siellä ole jo nyt Harakalla ja muilla demareilla hätä kädessä, kun tajuavat, että hyvätuloiset, jotka voivat ostaa sähköauton, pystyvät nyt autoilemaan huomattavan edullisesti. Ja onhan tuota gps-seurantaa ja km-perusteista maksua ja selvitelty pidemmän aikaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hetkinen nyt:

Pahoittelen että tämä meni nyt tällaiseksi, mutta kun muistin tuon keskustelun kirkkasti. Ja siis arvostan ehdottomasti tuota paneutumista asiaan, sin sin osastoa, eli jos saisin aikaiseksi niin itsekin panostaisin.
Minä muistin että muotoilu olisi ollut, että "lähempänä kolmosta" eli mikään 3,99 ei vielä kelpaa, mutta näköjään näin.
Käsi ylös siis reippaasti virheen merkiksi. Kolme siis se on. Tarvittaessa ensi syksyllä perhe ulkoruokintaan, jos ei muuten päästä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eiköhän siellä ole jo nyt Harakalla ja muilla demareilla hätä kädessä, kun tajuavat, että hyvätuloiset, jotka voivat ostaa sähköauton, pystyvät nyt autoilemaan huomattavan edullisesti.
On ihan hölmöä kuvitella, etteikö Harakka tai muut demarit tuota tietäisi tai ymmärtäisi tasan tarkkaan tälläkin hetkellä tai olisi koko ajan tajunneet.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on valiettavasti enemmän kuin todennäköinen skenaario. Autoilijoiden kuritus ei tule loppumaan, se on aivan varma. Eiköhän siellä ole jo nyt Harakalla ja muilla demareilla hätä kädessä, kun tajuavat, että hyvätuloiset, jotka voivat ostaa sähköauton, pystyvät nyt autoilemaan huomattavan edullisesti. Ja onhan tuota gps-seurantaa ja km-perusteista maksua ja selvitelty pidemmän aikaa.

Liikenteen nykyinen verojärjestelmä pohjautuu pääosin hiilidioksidipäästöihin. Päästöohjaus kohdistuu ajoneuvojen hankintaan (autovero), liikennekäytössä pitämiseen (ajoneuvovero) sekä todelliseen käyttöön (polttoainevero). Jos pidetään nykyistä verokertymästä kiinni sähköautojen yleistyessä, sähköautojen autovero ja ajoneuvovero nousevat. Ehkä myös tavalla tai toisella sähkövero.

Sipilän hallitus toi erilaisia vaihtoehtoisia veromaksuja esille. Samaan ei Harakka ja Marin enää sorru. Kun Sipilän hallitus pohti verotusta tulevaisuuden kannalta, Marinit pohtivat lähinnä vain oman hallituskauden osalta. Ja uusia korotuksia tai merkittäviä muutoksia ei silloin ole tarvetta tehdä. Vaalitaktisesti asia pyritään hautaamaan... Sähköautoilu jatkaa silti kasvuaan, ja näin tapahtuu myös 2022 meillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ajoneuvovero voi nousta, en oikein ymmärrä miten olisi varaa nostaa autoveroa eli hankintahintaa jos ajatuksena olisi saada sähköautot yleistymään.
Hankintahinta pitää saada poljettua perus perhekotteroissa 20-30t€ tietämille 10-20v sisään sähköautoissa että suosio lyö läpi. Ajaminen tietenkin tulee kallistumaan koska liikenteestä pitää kerätä veroa, valtio ei voi menettää nykyistä pottia, se että miten se ajaminen kallistuu onkin visaisempi kysymys. Ehkä runnovat läpi jonkun kilometriperäisen maksun tai "ruuhkamaksun" kaupunkeihin mikä hillitsee jäljellä olevien polttomoottoriautojen ajeluitakin.

Kaukaiselta edelleen tuntuu sähköautoilu ja tuskin itse sitä pääsen kokemaan kun liikenteessä on pääosin sähköautoja. Bensa saa maksaa vaikka 3€ litralta ja silti monelle on järkevämpää hankkia se muutaman tonnin kulkine arkiajoihin, paljon valikoimaa massoille tuohon hintaluokkaan Focusta, Octaviaa, Golffia jne. Hakintahinta on suurin määräävä tekijä varsinkin nyt kun isossa kuvassa ajetut kilometrit ovat vähentyneet, moni jää kotikonttorillekin koronan jälkeen ja auto on mukavuustekijä millä ajetaan maltillisia kilsoja.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja mitä enemmän sähköautoilu yleistyy sitä enemmän se luo hallitukselle / hallituksille painetta keksiä, mistä ne menetetyt polttoaineveroeurot kaivetaan. En siis jaksa uskoa, että tulevaisuudessa sähköllä ajaminen on yhtä edullista polttomoottoritekniikkaan verrattuna kuin tänä päivänä.

Jos hintaerosta puhut, ei ole oikeastaan mitään syytä miksi ei jatkuisi juuri noin - tai jopa suurempana erona. Se on sen sijaan toki selvää, että sähköautoilu_kin_ tulee kallistumaan, mutta dinopuoli varmasti vähintään saman tai enemmän, kun ne halutaan pois liikenteestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Keppiä vai porkkanaa ja milloin, sitähän tämä on. Pelkkä auton hankinnan verotus ei varmasti tule riittämään ja miten sen tosiaan saa yhdistettya autokannan uudistustarpeeseen. Ja sähkön verotuksessa on se ongelma että se ei kohdistu liikenteeseen ja viime kädessä ihmiset jättäytyvät sitten sähköverkosta pois. Ei sähköautoilijalle vielä oikein mahdollista*, mutta kehitys kehittyy.

Tietullit, kilometriverot on tulossa, esim tästä oli autoiluketjussa vähän aikaa sitten juttua:
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.


*Paitsi tietysti Trollhättanilaiselle Sono Sionille joka lattailee ite itteään. Miten meinasin unohtaa tämän mainita. No toki ne paneelit voi olla talon katolla yhtä hyvin, kunhan auto on pihassa ja piuhan päässä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta on äärimmäisen liikuttavaa, ihan kyynellyn tässä, että suomalaiset ovat sähköautojen akkutilanteen äärellä heränneet epäeettisen ja tuomittavan lapsityövoiman käytön suhteen ja pidättäytyvät täysin epäitsekkäästi edullisista autonkäyttökustannuksista tukeakseen lapsityövoimaa hyödyntävien tuotteiden vastaista anti-imperalistisia taistelua.

Boikottilistalle laitetaan välittömästi nämä riistoyhtiöt ja niiden tuotteet (wikistä):
Lapsityövoimalla tehtyä kobolttia ostivat 16 kansainvälistä suuryritystä: Apple, Daimler, HP Inc, Huawei, Lenovo (omistaa Motorola Mobilityn), Microsoft, Samsung Electronics, Samsung SDI, Sony, Tianjin Lishen Battery Joint-Stock, Vodafone Group, Volkswagen, ATL, BAK, BYD ja Dell.

Kyllä nyt maailma pelastuu.

edit. Heitin jo äskeisen tekstini tuottaneen Huawein kobolttikännykän roskiin ja yritän nyt Asuksen läppärillä tehdä päivityksen. Anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on äärimmäisen liikuttavaa, ihan kyynellyn tässä, että suomalaiset ovat sähköautojen akkutilanteen äärellä heränneet epäeettisen ja tuomittavan lapsityövoiman käytön suhteen ja pidättäytyvät täysin epäitsekkäästi edullisista autonkäyttökustannuksista tukeakseen lapsityövoimaa hyödyntävien tuotteiden vastaista anti-imperalistisia taistelua.

Boikottilistalle laitetaan välittömästi nämä riistoyhtiöt ja niiden tuotteet (wikistä):
Lapsityövoimalla tehtyä kobolttia ostivat 16 kansainvälistä suuryritystä: Apple, Daimler, HP Inc, Huawei, Lenovo (omistaa Motorola Mobilityn), Microsoft, Samsung Electronics, Samsung SDI, Sony, Tianjin Lishen Battery Joint-Stock, Vodafone Group, Volkswagen, ATL, BAK, BYD ja Dell.

Kyllä nyt maailma pelastuu.

edit. Heitin jo äskeisen tekstini tuottaneen Huawein kobolttikännykän roskiin ja yritän nyt Asuksen läppärillä tehdä päivityksen. Anteeksi.

Suosittelen sinullekin, vaikkei aina lapsityövoimasta kyse olekaan:

Katso Likainen vihreä energia - dokumentti.

Mutta se siitä. Sovitaan niin, jos tässä nyt sitten jokaisen pitää uhriutua, että ollaan vaan kaikki samaa mieltä.
Ja älä ihmeessä heitä roskiin. Kierrätä. Ja osta kirjoituskone.

Pienenä sivuhaarana oli tuossa em. dokkarissa kupari. Sitä on tuotettu aikojen alusta. Well, tämän hetkinen laskettu tarve seuraavaksi 30 vuodeksi = sama määrä, kun on kuparia tuotettu aikojen alusta tähän hetkeen. Kaiken sen tulevan sähkön siirtämiseen ja johtamiseen.

Mukavan näköisiä ja luontoystävällisiä mestoja. Siis nuo kaivokset ja niiden lähiseudut.
Tietenkin on mukavaa, kun se sijaitsee jossain Nuubiassa, eikä naapurissa. Ei silleen häiritse.

Kuitenkin loppupeleissä tuon dokkarin pointti oli se (usean tutkijan, geologin jne, jne toimesta), että kaikkea ei voi maalata vihreäksi. Ihan nykyistä perusbisnestä kuitenkin: luodaan ensin tarve, sitten ratkaisuja.

Ja ei. Vieläkään en ole sähköautovastainen, eikä minusta varmaan sellaista tulekaan.
Asioista on hyvä olla näkökulmia, niiden ymmärtäminen helpottuu kummasti.
Ilman viisastelua ja näsäviisastelua. Tietenkin jos se vie omaa agendaa eteenpäin, mikäs siinä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko Suomen autokannan täysi sähköistyminen muuten teoriassa mahdollista tai tavoite? Tyhmä kun olen, niin olen pohtinut, riittääkö kaikille autoille sähkö? Vai siirrytäänkö pitkällä tähtäimellä jonkinlaiseen hybridiratkaisuun (heh), jossa osa kulkee sähköllä, osa kaasulla, osa vedyllä ja loput pyhällä hengellä?

Jotenkin täysi sähköistyminen kuulostaisi kummalliselta varsinkin mitä syvemmälle böndelle mennään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko Suomen autokannan täysi sähköistyminen muuten teoriassa mahdollista tai tavoite? Tyhmä kun olen, niin olen pohtinut, riittääkö kaikille autoille sähkö? Vai siirrytäänkö pitkällä tähtäimellä jonkinlaiseen hybridiratkaisuun (heh), jossa osa kulkee sähköllä, osa kaasulla, osa vedyllä ja loput pyhällä hengellä?

Jotenkin täysi sähköistyminen kuulostaisi kummalliselta varsinkin mitä syvemmälle böndelle mennään.

Jos koko Suomen kumipyöräliikenne sähköistettäisiin yhden yön yli, kasvaisi sähkön kulutus noin 10 %, hieman alle. Ei mikään ongelma sähkön riittävyyden kannalta. Muun energian kulutus samalla vähenisi.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jos koko Suomen kumipyöräliikenne sähköistettäisiin yhden yön yli, kasvaisi sähkön kulutus noin 10 %, hieman alle. Ei mikään ongelma sähkön riittävyyden kannalta. Muun energian kulutus samalla vähenisi.
Mihin väitteesi perustuu. Suomihan tuo sähköä jatkuvasti ulkomailta ja käyttää esim. turvetta lämpövoimaloissa jatkuvasti. Suomi on riippuvainen ulkomailta tuodusta energiasta.
 

Byvajet

Jäsen
Onko Suomen autokannan täysi sähköistyminen muuten teoriassa mahdollista tai tavoite? Tyhmä kun olen, niin olen pohtinut, riittääkö kaikille autoille sähkö?

Kysymys on kokonaisuudesta, jossa sähköautot ovat vain yksi osa, mutta esimerkiksi Norjassa ohjeistettiin välttämään tänä talvena joinakin päivinä sähköautojen lataamista, koska järjestelmä huojui rajoillaan.

Suurempi uhka lienee se, että kapasiteetti loppuu latauspaikoilta. Nopea lataus vaatii suuret liittymät, jotka ovat hyvin kalliita. Kun Suomessa kaiken lisäksi nopean latauspaikan perustaminen periferiaan on kannattamatonta pienen liikennemäärän vuoksi, todennäköistä on, että latauspaikat keskittyvät. Tästä seuraa, että lomakausina kapasiteetti loppuu, joten jonoja on luvassa, mistä on esimerkkejä mm. Kaliforniasta Teslan latauspaikoilta. Niillä jonottamaan on joutunut pahimmillaan useita tunteja.

Teslankin latauspaikkojen nopeus laskee voimakkaasti, kun lataamaan tulee useampi auto, joten niitäkään ei ole mitoitettu nopeaksi kuin yhdelle autolle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kysymys on kokonaisuudesta, jossa sähköautot ovat vain yksi osa, mutta esimerkiksi Norjassa ohjeistettiin välttämään tänä talvena joinakin päivinä sähköautojen lataamista, koska järjestelmä huojui rajoillaan.
Tässä asiassa poliitikot ovat uskomattoman saamattomia. Meillä on täysin toimiva malli nimeltä markkinatalous, joka on omiaan ratkaisemaan tämän tyyppisiä ongelmia. Kun kustannukset kohdistetaan niiden aiheuttajiin, eikä maksateta muilla, niin ihmiset oppivat kuin taikaiskusta toimimaan fiksusti. Kun sähkön käyttö sellaisina päivinä ja tunteina jolloin sähköä on tarjolla vähän maksaa esim 10 kertaa enemmän kuin sellaisina päivinä ja aikoina jolloin sitä on runsaasti, niin ongelma katoaa ihan itsestään. Jopa valtiolliset lentoyhtiöt ovat oppineet nämä hinnoittelun alkeet.

Nykyisissä sähköautoissa on jo mahdollista ohjelmoida edulliset off-peak tunnit ajotietokoneisiin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei ole ei ja ei koskaan tule olemaankaan omavarainen, mutta tällä hetkellä se on järkevin polttoaine pitkälläkin tähtäimellä.
Onko tämä pitkä tähtäin pidempi kuin lähi-idän öljyvarojen riittävyys tai pidempi kuin maapallon lämpötilan nouseminen parilla asteella?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole ei ja ei koskaan tule olemaankaan omavarainen, mutta tällä hetkellä se on järkevin polttoaine pitkälläkin tähtäimellä.

Luulen että todella pienellä osalla ihmisistä on mitään käsitystä, kuinka merkittävästi sähköautoilu tulee lisääntymään seuraavien vuosien aikana. En ole kuullut yhdestäkään plugarin omistajasta, joka haikailee paluuta ei-plugareihin. Vastaavasti en ole kuullut yhdestäkään sähköautoilijasta, joka haikailee paluuta plugariin saatika tavalliseen polttomoottoriautoon. Hyvin monella tuntuu olevan vielä vahva denial-vaihe päällä. Sähkäautojen akut ja latausverkosto ovat jo kehittyneet sille tasolle, että valtaosa autoilijoista pärjäisi niillä jo nyt paremmin kuin hyvin.

Jos satunnaisella Lapin matkalla joutuu ottaa suuntaansa pari vähän pidempää lataustaukoa tankkaus- / kahvitauon sijaan, ja sama mökkimatkalla jos pituutta enemmän ja mökillä ei sähköä, niin tämä kuitenkaan useimmissa tapauksissa tuskin muodostuu oikeasti ongelmaksi.

Eri asia on, että monella ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa sähköautoa. Mutta ne kenellä on siihen mahdollisuus, tulee yksi kerrallaan heräämään todellisuuteen, mikä on järkevää.
 

Tuamas

Jäsen
Eri asia on, että monella ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa sähköautoa. Mutta ne kenellä on siihen mahdollisuus, tulee yksi kerrallaan heräämään todellisuuteen, mikä on järkevää.

Niin, tämäkin tullee muuttumaan, kun aletaan enemmän rummuttamaan essonbaarissa sitä, mitä sähköautoilussa ajaminen maksaa per kilometri kotona ladattuna sekä kuinka paljon vähemmän huoltoja noihin joutuu teettämään.

Tuolla erotuksella kun usein kuittaa nousseet pääomakustannukset.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Niin, tämäkin tullee muuttumaan, kun aletaan enemmän rummuttamaan sitä, mitä sähköautoilussa ajaminen maksaa per kilometri kotona ladattuna sekä kuinka paljon vähemmän huoltoja noihin joutuu teettämään.

Tuolla erotuksella kun usein kuittaa nousseet pääomakustannukset.
Luuletko oikeasti, että sähköautoilu pysyy noin halpana?
Vastaan jo heti ei tule pysymään, mutta sähköautojen lisääntymisen takia sähkön hinta nousee ja se taas tekee sen, että sähkölämmitteisessä omakotitalossa asujat joutuvat maksamaan enemmän sähköstä.
Mutta tässä se suurin ristiriita tulee, talon lämmityksessä sähkö on muka niin huono juttu mutta autossa se on niin hienoa ja vihreää.

Lisäksi verotus kysymykset tulevat nopeasti eteen, kun mitään seurantaa ei kannata rakentaa kun sen rakentaminen ja ylläpito maksaa älyttömästi.
Helpoin malli olisi suoraan ajoneuvovero auton tehon perusteella sähköautoille ja hybrideille, polttomoottori autot nykyisellä mallilla ja verotasolla.
 

Tuamas

Jäsen
Luuletko oikeasti, että sähköautoilu pysyy noin halpana?
Vastaan jo heti ei tule pysymään, mutta sähköautojen lisääntymisen takia sähkön hinta nousee ja se taas tekee sen, että sähkölämmitteisessä omakotitalossa asujat joutuvat maksamaan enemmän sähköstä.
Mutta tässä se suurin ristiriita tulee, talon lämmityksessä sähkö on muka niin huono juttu mutta autossa se on niin hienoa ja vihreää.

Ei välttämättä noin halpana, mutta en näe nykyisillä päästötavoitteilla mitään muuta mahdollisuutta kuin sen, että hintaero polttomoottoriautoiluun tulee pysymään samana.

Ei siinä ole mitään ristiriitaa, talon lämmitykseen on ekologisempia tapoja lämmittää, jotka eivät sisällä polttamista eikä isoa sähkönkulutusta ja sitä kautta päästöjä, kun taas autoilussa vaihtoehdot ovat polttaminen päästöin vs. paremman hyötysuhteen sähkö, jossa paikallispäästö on nolla ja mahdolliset päästöt riippuvat sähköntuotannon puhtaudesta.

(joskin olen sitä mieltä, että nykyisillä matalaenergiataloilla sähkölämmitys on usein ”riittävän hyvä” ratkaisu kustannusten sekä päästöjen kannalta, öljylämmitys se ongelmallisin vaihtoehto on, joka nähdäkseni vastaa polttomoottorin käyttämistä autossa)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ei välttämättä noin halpana, mutta en näe nykyisillä päästötavoitteilla mitään muuta mahdollisuutta kuin sen, että hintaero polttomoottoriautoiluun tulee pysymään samana.

Ei siinä ole mitään ristiriitaa, talon lämmitykseen on ekologisempia tapoja lämmittää, jotka eivät sisällä polttamista eikä isoa sähkönkulutusta ja sitä kautta päästöjä, kun taas autoilussa vaihtoehdot ovat polttaminen päästöin vs. paremman hyötysuhteen sähkö, jossa paikallispäästö on nolla ja mahdolliset päästöt riippuvat sähköntuotannon puhtaudesta.

(joskin olen sitä mieltä, että nykyisillä matalaenergiataloilla sähkölämmitys on usein ”riittävän hyvä” ratkaisu kustannusten sekä päästöjen kannalta, öljylämmitys se ongelmallisin vaihtoehto on, joka nähdäkseni vastaa polttomoottorin käyttämistä autossa)
Olisi paljonkin jos Suomessa haluttaisiin oikeasti käyttää biopolttoaineita tämä olisi myös huoltovarmuuden ja kriisien kannalta tärkeää. Sähköautot ovat tuossa tilanteessa samantien seis, kuten mm. puolustusvoimat ovat olleet tästä jo nyt huolissaan.

On paljonkin ristiriitaa kun se samasta voimalaitoksesta tuleva sähkö on paha mutta se kaukolämpö ei.
Sitten kun se sähkö ladataan autoon niin on samantien niin puhdasta ja ekologista vaikka se olisi tehty kivihiilellä.

Niin no osassa kaupunkeja on kielletty mm. maalämpökaivojen poraaminen ja kaukolämpöön liittyminen on älyttömän kallista, eli oikeasti suorasähkön ja öljylämmityksen ohella ei vaihtoehtoja ole, ellei sitten lämmitetä puulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös