Sähköautoilu

  • 620 065
  • 5 521

Sambody

Jäsen
Käytiin koeistumassa perheen kanssa bz4xn kun mahdollisuus osui niin on kyllä heikko toi takapenkin istumakorkeus. Aivan polvet suussa, alakoululaisetkin valittivat ettei ole kiva. Keskipaikka ei ole käyttökelpoinen pidemmällä matkalla kun meillä on viiden hengen perhe, kova selkänoja ja epämiellyttävä muoto.
Aika mielenkiintoinen huomio. Itse koeajolla vaan testasin miltä tuntuu istua takana oman 190cm kroppani vaatiman ajoasennon takana ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli takapenkillä vielä tilaa. Siinä ei kyllä ehtinyt saada suuntaan tai toiseen perstuntumaa penkkiin, joten ei yllättävää etten huomannut jakkaraa mitenkään epämukavaksi.
Onko tuossa muutenkaan mitään järkeä kun n. 200-250km pääsee latauksella. Kävin kanssa juttelemassa & katsomassa, hyvin myyjä kierteli ja kaarteli kun kuulustelin haukutuista asioista.
Toivotaan ettei ihan noin pienet toimintamatkat ole vaikka meidän viimeisen vuoden ajoprofiililla sekin riittäisi ihan hyvin. FLTP:ssä etuveto versiolle tuli rangea kesällä 445km ja talvella 310km.
En vaan itse tykkää muutenkaan Toyotan ajosta niin ei jatkoon.
20km koeajolenkin perusteella oli kyllä auto taattua Toyotaa hyvässä ja pahassa. Tietenkin hiukan normi Toyotaa dynaamisemmalla suorituskyvylllä. Kaikki toimi ja oli siellä missä pitikin, mutta eihän materiaalien laatu yms mitään saksalaista premiumia olleet. Toki autosta premiumman version saa Lexukselta, mutta itselle en saanut perusteltua tuon mukana tullutta korkeampaa hintalappua.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika mielenkiintoinen huomio. Itse koeajolla vaan testasin miltä tuntuu istua takana oman 190cm kroppani vaatiman ajoasennon takana ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli takapenkillä vielä tilaa. Siinä ei kyllä ehtinyt saada suuntaan tai toiseen perstuntumaa penkkiin, joten ei yllättävää etten huomannut jakkaraa mitenkään epämukavaksi
Tilaahan siellä on pirusti etupenkkiin nähden mutta kovin matalalla takapenkin istuinosa on. Ei ole verrokkia kun oli eka sähköauto sitten Model Sn kymmenen vuotta sitten, voihan se olla että suunnilleen tollasia ne on. Kun samassa salissa oli RAV4 ja Corollaa tila-autona ja farmarina niin eihän niitä voinut verrata ollenkaan. Corolla on tosi ahdas kun on tilaan tottunut. Reunapaikat BZ4Xssä oli takana hyvät mutta se keskipenkki ei saanut kehuja, vähän sellanen kupera se keskipenkki kun siellä on se käsinoja sisällä. Neljälle varmasti hyvät tilat.

Ei ollut omaa mittaa mukana siinä ja nuorimmaisen perään piti koko ajan katsoa, mutta björnin videolta tarkistin että hän mittaa bz4xn takapenkin reunasta etäisyyden lattiaan ja se on noin 30 cm. Se on aika vähän. Huonosti löytyy kyllä kilpailijoista vastaavia mittoja. Muistelen että jossain mallissa takapenkin reunasta lattiaan oli 35 cm, mutta en nyt muista/löydä mikä malli oli kyseessä. Siinä tottakai ne kulmat ja muut vaikuttaa että miltä se tuntuu.
 

Sambody

Jäsen
Huonosti löytyy kyllä kilpailijoista vastaavia mittoja. Muistelen että jossain mallissa takapenkin reunasta lattiaan oli 35 cm, mutta en nyt muista/löydä mikä malli oli kyseessä.
Olisiko ollut Carwow:n Lexuksen sisarmalli videolla missä tuosta mainittiin näköjään myös ja verrattiin johonkin Skodan malliin missä niin etu kuin takapenkeillä oli normaalimpi istuin korkeus, joten perää huomiossasi varmasti on.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli käytyä koeajamassa BYD atto3. Noita nyt saa suht kivalla hinnalla, muutaman vuoden vanhoja tuontiautoja. Tykkäsin kyllä kovasti. Ja design-varustelutasolla melko kattavat varustelut. Onko muilla tästä autosta kokemusta?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skodamiehet huomio!

Meillä lähti magalada koripajalle ja pihinä miehenä kasko ei tietenkään sisällä sijaisautoa.

Joten tässä nyt pohdin vuokraanko kuukaudeksi europcarilta väsyneen Passatin vai kokeilisiko vähän jännempää Skodalta eli Enyaq 80iV:tä.

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?

Ollaan viikon päästä lähdössä Leville, joten vähän kiinnostaisi kokeilla Enyaqia, mutta samalla mietityttää, että voiko ne matkat venähtää turhan paljon sen takia, että on huono range tai hidas latausnopeus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skodamiehet huomio!

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?
Nollakeleillä varmaan 350-400 km täydestä ihan tyhjään. Motarilla vähemmän. Mulla tosin nelivetoinen malli, jossa ilmeisesti hieman huonompi range. Ero tuskinpa kuitenkaan merkittävä näiden mallien välillä.

Akun esilämmitystä en ole selvittänyt yhtään, kun omat ajot käytännössä samaa pyörittelyä Lahdessa ja Helsingissä. Harvemmin lataan muualla kuin kotona ja silloinkaan latausnopeusella ei väliä.

Muistaakseni Teslan laturilta tullut eniten virtaa. Kärsämäen Juustoportilla voi ladata muitakin kuin Teslaa.

Edit: Olettaisin latausnopeudrn ja rangen olevan huonompi kuin Y:ssä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Creed Bratton, en itse kokenut, että esilämmityksen puute olisi kamalasti vaikuttanut matka-ajoon, vaan kun tähtäsi tarpeeksi pienellä varauksella laturille, kyllä sieltä se lähes 100kW ainakin tuli. Joskus jopa yli. Tämä siis noin nollakelissä.

Nyt tosin tultiin mökiltä ja pääsin testaamaan nykyisellä Enyaqilla esilämmitystä. Olihan se hienoa imasta 175kW teholla sähköä sisään talvella :D eli eroa on kyllä. Mutta jos ei kauhea kiire taukopaikoilla ole, pärjäät kyllä ihan hyvin.

Range sen 300km max. motarilla.

Ajomukavuus sen sijaan on parempi varmasti ;)
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Skodamiehet huomio!

Meillä lähti magalada koripajalle ja pihinä miehenä kasko ei tietenkään sisällä sijaisautoa.

Joten tässä nyt pohdin vuokraanko kuukaudeksi europcarilta väsyneen Passatin vai kokeilisiko vähän jännempää Skodalta eli Enyaq 80iV:tä.

Tuo on siis takavetoinen, niin pohdin paljonko tuon range suurinpiirtein riittää? Ja miten esim akun esilämmitys toimii?

Ollaan viikon päästä lähdössä Leville, joten vähän kiinnostaisi kokeilla Enyaqia, mutta samalla mietityttää, että voiko ne matkat venähtää turhan paljon sen takia, että on huono range tai hidas latausnopeus.
En ole Skodamies, mutta huutelen silti. Yritin googlata, ja tämä on vissiin sitä vanhempaa mallia. Eli 150 kW ja 77 kWh. Range on kaikkea 300 ja 500 km välillä. Esilämmitys taisi tulla Enyaqiin (ja kaikkiin muihin MEB-autoihin) vasta 2024 vuosimalliin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kiitos @Tadu , @iibor & @Wingman . Päädyin väsyneeseen vaihtoehtoon ja vuokrasin sen Passatin.

Tuossa Vantaa-Levi-Vantaa välillä on jo tarpeeksi ajamista 6-vuotiaan kanssa niin en viitsinyt ottaa yhtä lisämuuttujaa vielä mukaan yhtälöön :D

Et vain uskaltanut ottaa Skodaa, seuraava askel siitä olisi ollut kävely Helkama-Auton ovista sisään ;)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Et vain uskaltanut ottaa Skodaa, seuraava askel siitä olisi ollut kävely Helkama-Auton ovista sisään ;)

No sinänsä olisi kyllä kiinnostanut kokeilla Enyaqia, kun tekisi mieli päästä eroon tuosta muskin tekeleestä. Mutta sen verran hyvin on arvo sulanut omasta MY:stä autovexin arvion mukaan etten vielä vaihda.
 

Turkoosisalpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
 

Veijari

Jäsen
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
Akkua kannattaa ladata niin että kapasiteetti pysyy 20%-80% välillä.
 

Sambody

Jäsen
Tuoreena sähköautoilijana kyselen: onko haittaa akulle, jos sitä lataa joka yö 60%-80%? Vai kannattaako akkua ajaa tyhjemmäksi ennen latausta? Eikö nimenomaan se, että sitä ei vedä yli 80% jatkuvasti, ole akkua säästävä tekijä?
Itse käsitin Engineering explained-youtube kanavan videolta, että se riippuu ihan akkukemiasta. Muistaakseni LFP akut tykkää, että ne ladataan ja seisoo täydellä kapasiteetilla. NMC akut taas säilyvät parhaiten juuri hieman vajaalla latauksella. Itsekin tuota pohdin ja tulin siihen tulokseen, että Toyotan propellihatut ovat varmasti ajatelleet asiaa minun kuluttajan puolesta. Ihan jo akun nettokapasiteetin ja bruttokapasiteetin ero kertonee, että autonvalmistaja suojelee akkua, jotta minun ei tarvitse arjessa sitä sen kummemmin miettiä. Näin ainakin toivon.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen harkitsemassa sähköauton hankintaa, tai no oikeastaan päätös on jo tehty ja viimeisiä detaljeja tässä vielä pähkäilen. Tarkoituksena ostaa muutaman vuoden ajettu maltillisilla kilometreillä oleva ev6 takuun ja aikaisempien hyvien Kia-kokemusten vuoksi. Koeajo on jo suoritettu ja malli miellyttäväksk koettu. Luonnollisesti itse hankittava auto pitää vielä koeajaa. Mutta jos kyseissä koeajossa ei ilmene ongelmia, on valinta nyt parempien varusteiden ja akkukäyttöisen lämmittimen välillä. Nyt kysymykseni teille kokeneemmille sähköautoilijoille kuuluu, kumpaa painottaa; ilmastoituja sähkösäätöisiä penkkejä vai tuota lämppäriä? Muuten autot ovat väriä lukuunottamatta käytännössä identtiset. Kiitos vastauksista ja avusta jo etukäteen.
 

hege

Jäsen
Jos akkukäyttöisellä lämmityksellä tarkoitat akun esilämmitystä @Sambody niin ilmankin pärjää, ainakin jos isoin osa lataamista on hidaslatausta. Meillä rouva on hyvin laiska käyttämään em. ominaisuutta kun muutenkin ajaa ilman navia ja toistaiseksi on jokaiselta matkalta päässyt takaisin. Talvisin eron kyllä huomaa (pika)latausnopeudessa mutta se on sitten toinen asia kuinka paljon sille antaa painoa, jos käyt vuodessa 10 kertaa pikalatausasemalla kylmänä aikana ja säästät joka kerta 15 min lämmityksen avulla niin tuntuuko säästö isolta vai ei?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Olen harkitsemassa sähköauton hankintaa, tai no oikeastaan päätös on jo tehty ja viimeisiä detaljeja tässä vielä pähkäilen. Tarkoituksena ostaa muutaman vuoden ajettu maltillisilla kilometreillä oleva ev6 takuun ja aikaisempien hyvien Kia-kokemusten vuoksi. Koeajo on jo suoritettu ja malli miellyttäväksk koettu. Luonnollisesti itse hankittava auto pitää vielä koeajaa. Mutta jos kyseissä koeajossa ei ilmene ongelmia, on valinta nyt parempien varusteiden ja akkukäyttöisen lämmittimen välillä. Nyt kysymykseni teille kokeneemmille sähköautoilijoille kuuluu, kumpaa painottaa; ilmastoituja sähkösäätöisiä penkkejä vai tuota lämppäriä? Muuten autot ovat väriä lukuunottamatta käytännössä identtiset. Kiitos vastauksista ja avusta jo etukäteen.
Oon tässä samaa mieltä kuin hege tuossa yllä eli jos lataaminen tapahtuu pääosin kotona, niin akun esilämmityksellä ei ole kovin suurta merkitystä. Itse lataan juuri tuon n 10 kertaa vuodessa tien päällä teholatureilla ja kyllähän se esilämmitetty akku nopeammin lataa, mutta jos vaakakupissa on mukavat penkit, niin valitsisin ehdottomasti penkit. Tuossa tilanteessa pitää sitten vaan varautua siihen, että varsinkin talvella pitää malttaa istua se vartti pidempään kahvilla niillä kerroilla kun tarvitsee teholatausta.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Enyaq-kuskeille olisi kysymys itselläkin. Normiarjessa on max kerran kuussa yksi 270-300km ajo, eli vanhempien luona käynti joko mökillä tai kotipaikalla. Jos on tammikuu ja etelä-lapissakin sattuu olemaan oikea pakkanen eli vaikkapa jotakuinkin -25c niin riittääkö tuossa range 300km reissulle vai pitääkö välissä pysähtyä laturille? 80km/h rajoitusta on talviaikaan tuo väli koko matkalta.

Tämä ei sinänsä ole omasta mielestä kynnyskysymys auton hankintaan mutta vaimosta en sit tiiä, joten yritän asiaa etukäteen selvitellä. Nykyisen plugarin epäonnen myötä saattaapi olla että kauppa menee purkuun tai ei, mutta jos menee niin e-nakki olis kovin kiinnostava seuraavaksi peliksi. Arjessa lataukset tapahtuis kotona voimavirtapistokkeesta eli muuten latausnopeuksien kanssa ei niin väliä. Oikeasti pitkää matkaa ei tule ajettua juuri koskaan, silloin mennään junalla tms.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enyaq-kuskeille olisi kysymys itselläkin. Normiarjessa on max kerran kuussa yksi 270-300km ajo, eli vanhempien luona käynti joko mökillä tai kotipaikalla. Jos on tammikuu ja etelä-lapissakin sattuu olemaan oikea pakkanen eli vaikkapa jotakuinkin -25c niin riittääkö tuossa range 300km reissulle vai pitääkö välissä pysähtyä laturille? 80km/h rajoitusta on talviaikaan tuo väli koko matkalta.
Menee vähän mutuiluksi, mutta 25 pakkasasteessa voi olla, että ei riitä range, mutta eihän siinä tarvita kuin lyhyt stoppi. Pikkupakkasilla pitäisi riittää helposti. Täällä Lahdessa ei ole tämän 2,5 vuoden aikana ollut kuin kerran tuollaiset 25 asteen pakkaset, ja kyllähän se range näytti lyhenevän todella paljon.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Menee vähän mutuiluksi, mutta 25 pakkasasteessa voi olla, että ei riitä range, mutta eihän siinä tarvita kuin lyhyt stoppi. Pikkupakkasilla pitäisi riittää helposti. Täällä Lahdessa ei ole tämän 2,5 vuoden aikana ollut kuin kerran tuollaiset 25 asteen pakkaset, ja kyllähän se range näytti lyhenevän todella paljon.

Näin mä tätä olen arvellutkin. Mökkireissu on se tärkein eli tuo 270km kun sillä välillä ei ainakaan vielä laturia ole. Toki siellä kuljetaankin vasta keväällä eikä oikeilla pakkasilla. Kotipaikalla käydessä taas on laturi matkalla kun taajaman kautta ajaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Flinck mä olisin hieman optimistisempi. Mä itse sanoisin, että tuollainen 26kWh/100km on aika iso kulutus 300km matkalle, jossa nopeusrajoitus koko matkalta 80km/h. Vielä jos itse auton lämmittämiseen ei menee juurikaan sähköä. Mä melkein sanoisin, että jos on mahdollista lähteä niin, että auto on ollut latauksessa ja auto esilämmitetään sen ollessa vielä laturissa, pääsee ilman välilatausta.

Todellisuus on ehkä jossain mun ja @Tadu n näkemyksen välillä :D

Oliko muuten kyseessä siis Enyaq isommalla akulla?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
@Flinck mä olisin hieman optimistisempi. Mä itse sanoisin, että tuollainen 26kWh/100km on aika iso kulutus 300km matkalle, jossa nopeusrajoitus koko matkalta 80km/h. Vielä jos itse auton lämmittämiseen ei menee juurikaan sähköä. Mä melkein sanoisin, että jos on mahdollista lähteä niin, että auto on ollut latauksessa ja auto esilämmitetään sen ollessa vielä laturissa, pääsee ilman välilatausta.

Todellisuus on ehkä jossain mun ja @Tadu n näkemyksen välillä :D

Oliko muuten kyseessä siis Enyaq isommalla akulla?

Ah joo, jos tuollainen Enyaq tulee hankittua niin isommalla akulla että varmasti pärjää noiden edellämainittujen ajojen kanssa. Jos koti-mökki välillä olis latausmahdollisuus niin miksei sitten pienemmälläkin pärjäisi mutta sitä nyt ei valitettavasti ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös