Sähköautoilu

  • 625 878
  • 5 542

Sambody

Jäsen
No nyt tuli Burzumista vaihtotarjous. Hyvitys Corollasta on kyllä hyvä. Noin 1000€ enemmän kuin ovat vastaanlaisten käytettyjen pyyntihinnat. Excel jumpan jälkeen meidän ajoprofiililla näyttäisi vaativan 27tkm ajoa jotta alkaisi yösähköllä lataamalla jäämään käyttökustannukset voitonpuolelle. Olettaen, että 10% häviää sähköstä lataushäviöinä normi kulutuksen päälle. Tällä hetkellä taloudessa tulee toiselle autolle noin 25tkm ja toiselle 18tkm joista Corolla nielee nuo pienemmät kilometrit, joten hieman optimoimalla kilometrejä Burzumiin yhtälön saisi käyttökustannuksilla kääntymään voitonpuolelle. Toinen asia jaksaako alkaa optimoimaan autojen käyttöä ja saako vaimon aivopestyä, että on ihan ok pysähtyä laturille tarvittaessa vs bensapumpulla käynti.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No nyt tuli Burzumista vaihtotarjous. Hyvitys Corollasta on kyllä hyvä. Noin 1000€ enemmän kuin ovat vastaanlaisten käytettyjen pyyntihinnat. Excel jumpan jälkeen meidän ajoprofiililla näyttäisi vaativan 27tkm ajoa jotta alkaisi yösähköllä lataamalla jäämään käyttökustannukset voitonpuolelle. Olettaen, että 10% häviää sähköstä lataushäviöinä normi kulutuksen päälle. Tällä hetkellä taloudessa tulee toiselle autolle noin 25tkm ja toiselle 18tkm joista Corolla nielee nuo pienemmät kilometrit, joten hieman optimoimalla kilometrejä Burzumiin yhtälön saisi käyttökustannuksilla kääntymään voitonpuolelle. Toinen asia jaksaako alkaa optimoimaan autojen käyttöä ja saako vaimon aivopestyä, että on ihan ok pysähtyä laturille tarvittaessa vs bensapumpulla käynti.
Minkä ihmeen takia siitä pitää vääntää tuollainen nimitys, kun kyse ei ole lyhentämisestäkään? Eikös bZ4x:n voi aivan hyvin kirjoittaa, niin muutkin tietävät mistä puhutaan. En vain siis tuota väkisin keksittyä nimitystä käsitä, vai onko siinä jokin idea?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Minkä ihmeen takia siitä pitää vääntää tuollainen nimitys, kun kyse ei ole lyhentämisestäkään? Eikös bZ4x:n voi aivan hyvin kirjoittaa, niin muutkin tietävät mistä puhutaan. En vain siis tuota väkisin keksittyä nimitystä käsitä, vai onko siinä jokin idea?

Norjassa kuulemma syttyi kirkko tuleen, kun bZ4x ajoi ohi.
 

Sambody

Jäsen
Minkä ihmeen takia siitä pitää vääntää tuollainen nimitys, kun kyse ei ole lyhentämisestäkään? Eikös bZ4x:n voi aivan hyvin kirjoittaa, niin muutkin tietävät mistä puhutaan. En vain siis tuota väkisin keksittyä nimitystä käsitä, vai onko siinä jokin idea?
Koska tuon nimen täytyy olla yksi huonoimmista autoilun historiassa. Lempinimi toimii paremmin.
 

Sambody

Jäsen
Voihan ja saahan näitä nimiä väännellä, jos tykkää sellaisesta, vaikka esim. sambody tai somebody.
Oma historiani sanojen vääntelystä näyttää olevan pitkä...
Aina on vaan vaara että muut ei tiedä mistä lempinimen käyttäjä puhuu. Itsekään en alkuun tajunnut vaan luulin että burzumi on joku firma mikä oli tehnyt tarjouksen.
Pahoittelut kaikille, jotka eivät ymmärtäneet mitä autoa kyseinen nimi tarkoittaa. Oletin suoraan sanottuna, että kyseinen lempinimi olisi yleisemmin tiedossa. Täytynee jatkaa lempinimen käyttöä jotta olisi laajemmin tiedossa. Puhekielessä tuo toimii tietenkin paremmin kuin beezetneljääxxä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jof

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma historiani sanojen vääntelystä näyttää olevan pitkä...

Pahoittelut kaikille, jotka eivät ymmärtäneet mitä autoa kyseinen nimi tarkoittaa. Oletin suoraan sanottuna, että kyseinen lempinimi olisi yleisemmin tiedossa. Täytynee jatkaa lempinimen käyttöä jotta olisi laajemmin tiedossa. Puhekielessä tuo toimii tietenkin paremmin kuin beezetneljääxxä.
Huono lempini jos sitä ei kykene ilman selittelyjä ymmärtämään. Jostain Subaru BRZ:sta voisin tuon ymmärtää mutta aivan hatusta heitettyä kuraa tuohon Toyotaan keksittynä.
 

Sambody

Jäsen
Huono lempini jos sitä ei kykene ilman selittelyjä ymmärtämään. Jostain Subaru BRZ:sta voisin tuon ymmärtää mutta aivan hatusta heitettyä kuraa tuohon Toyotaan keksittynä.
Makuasia sano musti, kun munansa nuoli. En tiedä kuka tuon on keksinyt. Sinun mielestä huono. Minun mielestä ihan hyvä. Palataanko pikkuhiljaa aiheeseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se paska nimi, eikös sen ole Toyota itsekin myöntänyt, tai siis osittain siksi auto ollaan lanseeraamassa uudelleen. Paska nimi yhtyy siihen että autokaan ei ole kovin onnistunut tekele ja hommassa ollut Toyotan osalta koko ajan sellainen väkisin vääntämisen maku, johon väkisin väännetty nimi tietysti hyvin sopii. Osa nimen paskuutta sekin että tuolle ei muodostu hyvää lempinimeä suussa. Ja kielenhuollollisesti ja ulkonäöllisesti myös ihan kamala tuo yhdistelmä isoja ja pieniä kirjaimia, numerolla maustettuna. Parempia olisi tietysti BZ4X, mutta myös bz4x, ehkä jopa Bz4x ja bZ4x. Tai vaikka sitikkatyyliin b-Z4X (joo tiedän että bZ on oma mallisarjansa, paska sekin). Vrt Subaru Solterra.

Tämän kaiken yhdistelmänä sitten tullut tuollainen vähemmän mairitteleva lempinimi.
 

hege

Jäsen
@Sambody , meillä oli saman tyyppinenajoprofiili kun sähköautoa hankittiin mutta käytännössä bensa-auton ajot jääneet paljon vähäisemmiksi kuin etukäteen ennakoitiin ja bensa-autoon ei taida ollut tullut nyt kahden vuoden sähköautoilun aikana edes 15tkm ja tuossa mukana nyt 5 kk pyörinyt tytön ajo-opetus.

Pidemmät matkat mitä polttiksella on tänä aikan ajettu on 3xmökkireissu (perillä ei voi ladata ja fillareiden kuljetus helpompaa polttiksella sekä kundi päässyt ajamaan mökkitiellä autoa) ja 1xRukalle (boxi ja neljä henkeä meni ehkä helpommin polttiksella, tosin pienemmällä porukalla on käyty myös sähköllä Vuokatissa yms. skimbojen kanssa mutta ilman boxia). Duuneihin liittyvä "kaupungista toiseen" ajelu menee ihan puhtaasti sähköllä ja meillä puolison kanssa duunimatkojen koordinointi onnistunut varsin hyvin niin että sähkäri ollut liki aina käytössä.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
@Sambody , meillä oli saman tyyppinenajoprofiili kun sähköautoa hankittiin mutta käytännössä bensa-auton ajot jääneet paljon vähäisemmiksi kuin etukäteen ennakoitiin ja bensa-autoon ei taida ollut tullut nyt kahden vuoden sähköautoilun aikana edes 15tkm ja tuossa mukana nyt 5 kk pyörinyt tytön ajo-opetus.

Pidemmät matkat mitä polttiksella on tänä aikan ajettu on 3xmökkireissu (perillä ei voi ladata ja fillareiden kuljetus helpompaa polttiksella sekä kundi päässyt ajamaan mökkitiellä autoa) ja 1xRukalle (boxi ja neljä henkeä meni ehkä helpommin polttiksella, tosin pienemmällä porukalla on käyty myös sähköllä Vuokatissa yms. skimbojen kanssa mutta ilman boxia). Duuneihin liittyvä "kaupungista toiseen" ajelu menee ihan puhtaasti sähköllä ja meillä puolison kanssa duunimatkojen koordinointi onnistunut varsin hyvin niin että sähkäri ollut liki aina käytössä.
Tässä se sähköautoilun ongelma onkin, että se on niin mukavaa ajoa. Ite ostin liki 3v sitten Leafin ja tiesin ostaessani auton rajallisen matkantaittokyvyn ja oletin ostaneeni auton "porttihuumeeksi" sähköautoilun maailmaan sekä kaupunkipyörittelyyn. Talouteen jäi bensa-auto. Silti tulee lähdettyä Liiffillä näihin noin 400km matkoille, vaikka tietääkin matka-ajan hidastuvan lataustaukojen takia. Samoin vaimon kanssa tulee aina laskettua työpäivien ajopolitiikkaa sen pohjalta kumman on tänään lupa ajella sähköllä. Uuden paremman matkantaittokyvyn omaavan sähköauton osto on jatkuvasti mielessä, mutta siinä pitäisi laittaa Liiffi vaihtoon. Liifin hinnasta on pudonnut karkeasti melkein puolet pois, niin sen vaihtaminen tuntuisi todella typerältä taloudellisesti. Enää sen arvo ei tippuisi noin isoja euromääriä.

Bensa-autolla on tullut ajettua noin 4v aikana noin 25tkm (aiemminkin se oli diesel-auto, jolla ajettiin enemmän) ja tuntuu usein turhauttavalta sitä tuossa pihassa pitää. Kaksi autoa on kuitenkin meille liki pakollinen vaihtoehto ja kun ajoluvilla ajattaa, niin toisen on oltava manuaali. Jos ei tarvisi manuaalia, niin sitten bensa-auton tilalle tulisi parempi sähköauto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Sambody

Jäsen
Kävin koeajamassa tuon Burzumin(bZ4x). Ei se nyt mikään tajunnanräjäyttänyt tämä täytyy saada kokemus ollut Corollaan nähden. Vähän hiljaisempi. Vähän ripeämpi. Aika paljon väljemmät sisätilat. Vähän enemmän varusteita(leluja). Vähän pienemmältä vaikuttanut kontti. Aika paljon hirveämmän näköinen ratti, mutta kyllä siitä samallalailla kiinni pidettiin. Aika paljon kivempi mittaristo, kun se jää ratin yläpuolelle omassa ajoasennossa. Infotainment/ilmastoinnin hallinta ärsyttävämpi, kun enemmän kosketuspainikkeita ja näytölle joutuu kurottelemaan. Kyllä minä tuon voisin Corollaan vaihtaa, mutta katsotaan nyt vielä mitä vaimo lopulta on mieltä, koska hänkin autolla joutuu/pääsee ajamaan jotta tuossa mitään taloudellista järkeä on.
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse oon kuullut burzumi-nimityksen ekana Sähköautomiesten podcastissä. Autona muuten ymmärtääkseni ok mutta alkuun sai todella kyseenalaisen maineen akun lämmityksen puutteesta ja pikalatausrajoituksista.

Nyt 75tkm takana Model S Teslalla ja edelleenkään ei harmita. Lomalla tulee vetäistyä ensiviikolla muutama tonni varmaan lisää.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Omalta kohdalta hautasin ajatukset BZ4Xn osalta. On vaan liian kallis siihen kaikkeen nähden, on vanhentunut esim tulevaan Urban Cruiseriin nähden. Todennäköisin ja realistisin vaihtoehto on Model 3 vm 2019 (ei pahamaineista pumppua), takapotkuja saa halvimmillaan jo kahdella kympillä alla 100tkm ajettuja Saksasta. Nyt ne päättyneet leasing autot on oikeasti myynnissä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käytin Mach-E:n tuulilasin vaihdossa ja minulla oli vuorokauden sijaisautona Hyundai Kona. Ei ole kokemusta muista sähköautoista niin kyllähän se pääsi yllättämään, että sähköautonkin voi siis tosiaan tehdä tylsästi niin, että eroa satunnaiseen polttomoottoriautoon ei hauskuudessa ja mukavuudessa juuri ole. Ihan miellyttävä se toki oli tuokin, mutta ei mitään sähköautoihin yleensä liitettävää kiihtyvyyttä esimerkiksi ollut havaittavissa jne.
 

Sambody

Jäsen
On vaan liian kallis siihen kaikkeen nähden, on vanhentunut esim tulevaan Urban Cruiseriin nähden.
Onko tuosta Urban Cruiserista jo tarkemmat tiedot tullut? Luulen että se on turhan kallis meidän pienemmäksi autoksi ja liian pieni meidän isommaksi autoksi.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Käytin Mach-E:n tuulilasin vaihdossa ja minulla oli vuorokauden sijaisautona Hyundai Kona. Ei ole kokemusta muista sähköautoista niin kyllähän se pääsi yllättämään, että sähköautonkin voi siis tosiaan tehdä tylsästi niin, että eroa satunnaiseen polttomoottoriautoon ei hauskuudessa ja mukavuudessa juuri ole. Ihan miellyttävä se toki oli tuokin, mutta ei mitään sähköautoihin yleensä liitettävää kiihtyvyyttä esimerkiksi ollut havaittavissa jne.
Varsin tutulta kuulostaa. Olen nimittäin tässä kohta nelisen vuotta pitänyt tylsänä käyttöautona juurikin Konaa ja totesin, että nyt tämä tylsyys riittää. Ensi viikolla sitten tulee pihaan juurikin Mach-E. Toki meillä toisena autona on Polestar 2 eli siinä sivussa tuo Kona on hyvin palvellut.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tuosta Urban Cruiserista jo tarkemmat tiedot tullut? Luulen että se on turhan kallis meidän pienemmäksi autoksi ja liian pieni meidän isommaksi autoksi.
Ei ole osunut silmään tarkempia tietoja. Youtubessa on ollut useammalta tubettajalta esituotantomallinen esittely ilman koeajoa. Omaan silmään paremman näköinen mittaristo ja infotainment, vähemmän pianomustaa ja ihan näppäränä ominaisuutena takapenkkiä voi liuuttaa eteen tai taaksepäin. Saa sit tarvittaessa lisää tilaa takapenkille tai konttiin tarpeen mukaan. Mulla oli aikanaan Yaris jossa oli sama mahdollisuus, ja oli kyllä yllättävän kätsy. Silloin ei kyllä ollut perhettä :)

Tämähän on sama kuin tuleva Suzukin eVitara. Isällä on bensa Vitara, ja sen takapenkki on meidän perheelle niukahko mutta tässä on akseliväli 20 cm pidempi, joten olisi varmaan takatilat ihan ok.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Omaan silmään paremman näköinen mittaristo ja infotainment, vähemmän pianomustaa ja ihan näppäränä ominaisuutena takapenkkiä voi liuuttaa eteen tai taaksepäin. Saa sit tarvittaessa lisää tilaa takapenkille tai konttiin tarpeen mukaan. Mulla oli aikanaan Yaris jossa oli sama mahdollisuus, ja oli kyllä yllättävän kätsy. Silloin ei kyllä ollut perhettä :)
Offtopiciksi menee mutta tuo on kyllä hiton kätevä ominaisuus jota jäin kaipaamaan kun VW Touranista luovuttiin. Ja siinä pystyi yksittäistä penkkiä säätämään edes takaisin tai jopa irroittamaan kokonaan veke. Ja vuosituhannen alussa myös Yariksella ajaneena muistan miten kätevä se oli kun sai pienen auton konttiin lisää tilaa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Ei ole kokemusta muista sähköautoista niin kyllähän se pääsi yllättämään, että sähköautonkin voi siis tosiaan tehdä tylsästi niin, että eroa satunnaiseen polttomoottoriautoon ei hauskuudessa ja mukavuudessa juuri ole.
Mitä "hauskaa" jossain halvemman hintaluokan etuveto sähköautossa voisi olla, varsinkin talvella? Oletan siis että puhutaan ajo-ominaisuuksista? Tai voi näinkin päin kysyä, että mitä odotit?

Pakko myöntää, että hieman hymyilin ääneen tälle parille: Hyundai Kona & hauskuus.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Kiitti paljon vastauksesta! Jos auto noin hyvin kestää taksiajossa, niin kyllä näillä minun kilometreilläkin luulisi kestävän. Ostopäätös vahvistuu, vielä kun saisi vaimonkin vakuutuneeksi.
Vähän vanhaan viestiin vastaus, mutta kannattaa tosiaan katsella niitä -24 mallin autoja. Tunnistaa esim. siitä, että jos on se isompi 77 kWh akku, niin tehoa on silloin 210 kW, eikä 150 kW kuten vanhemmissa. Infotainment päivittyi tuolle vuodelle, ja niihin vanhempiin ei softapäivityksiä taida enää tulla. Tunnistaa siitä, että id software on 4.0 tai isompi.
 

rpeez

Jäsen
Vähän vanhaan viestiin vastaus, mutta kannattaa tosiaan katsella niitä -24 mallin autoja. Tunnistaa esim. siitä, että jos on se isompi 77 kWh akku, niin tehoa on silloin 210 kW, eikä 150 kW kuten vanhemmissa. Infotainment päivittyi tuolle vuodelle, ja niihin vanhempiin ei softapäivityksiä taida enää tulla. Tunnistaa siitä, että id software on 4.0 tai isompi.
Muita tapoja tunnistaa: Ulospäin näkyvä helppo tapa on erilainen vaihdevalitsin. VIN numeron 10. merkistä näkyy myös (R 2024, S 2025, jne).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös